Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Samaran vaiheita Suomessa
Lada-infon alkusivu
Tarkempaa tietoa eri malleista saat valitsemalla yllä olevista linkeistä mieleisesi.

LADA SAMARA 1,3 5-ovinen (VAZ-2109) ja sen muunnokset


Samara länsimaisella jäähdyttimen säleiköllä, joka oli 5-ovisen vakiovaruste

 

TEKNISET TIEDOT
Malli 1,3 5-ov 1,5 5-ov 1,5i 5-ov
Tyyppi VAZ-2109 VAZ-21093 VAZ-21093-20
myyty vuosina 1988-1995 1989-1995 1995-2003
MITAT JA SUORITUSARVOT
pituus 4006 mm
leveys (ilman peilejä) 1650 mm
korkeus (ilman kuormaa) 1402 mm
akseliväli 2460 mm
raideleveys etu/taka 1390/1360 mm
korinylitys etu/taka 785/761 mm
rekisteröity 5 henkilölle
omapaino 945 kg 945 kg 1010 kg
kantavuus 425 kg
tavaratila 330/640 litraa
kääntösäde 5,2 metriä
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h 38 metriä
huippunopeus 148 km/h 156 km/h 155 km/h
kiihtyvyys 0-100 km/h 16 s 13 s 12,5 s
MOOTTORI
Tyyppi VAZ-2108 VAZ-21083 VAZ-2111-83
malli, sijainti nelisylinterinen, nelitahtinen, rivimoottori edessä poikittain
sylinterin tilavuus 1,288 litraa 1,499 litraa 1,499 litraa
sylinterin halkaisija x iskunpituus 76x71 mm 82x71 mm 82x71 mm
puristus suhde 9,9
venttiilejä per sylinteri 2
Suurin teho 48 kW 65 hv 5600 r/min 55 kW 75 hv 5600 r/min 52 kW 71 hv 4800 r/min
suurin vääntö 96 Nm 3500 r/min 106 Nm 3500 r/min 118 Nm 2800 r/min
tyhjäkäynnin kierrosluku 800-850 r/min 850 +/-50 r/min
sylinterien työjärjestys 1-3-4-2
polttoainejärjestelmä DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 2108-1107010 DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 21083-1107010 GM elektroninen monipisteruiskutus
polttoaine vähintään 92 oktaaninen bensiini lyijytön 95 oktaaninen bensiini
VOIMANSIIRTO
kytkin kuiva, yksilevyinen
kytkimen käyttö vaijerikäyttöinen
vaihteisto neli tai viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu
vaihteiston välitykset
vaihteisto

ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
viides vaihde
peruutus vaihde
VAZ-2108(3)
3,636
1,95
1,357
0,941
(0,784)
3,53
VAZ-21083
3,636
1,95
1,357
0,941
0,784
3,53
vetopyörästö 3,94 tai 4,13
vetotapa etupyöräveto
ALUSTA
etujousitus joustintuet, poikittaiset tukivarret sekä kallistuksen vakaaja
takajousitus yhdysheiluriakselisto, joustintuet
vanne teräslevypyörä
vanne koko 4,5J-13H2 tai 5J-13H2
rengas sisärenkaaton vyörengas
rengas koko 165/70R13
OHJAUS
ohjausjärjestelmän kuvaus hammastanko-ohjaus, nivelletty ohjausakseli
JARRUT
käyttöjarru, edessä levyt, automaattisäätöiset
käyttöjarru, takana rummut, automaattisäätöiset
käyttöjarrujärjestelmä hydraulinen, kaksipiirinen, alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili
seisontajarru käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen, takajarruihin vaikuttava
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
tyyppi 12V, miinusmaadoitteinen
akku 6ST-55A, 55 Ah
laturi 37.3701 tyyppinen 55A 94.3701 tyyppinen 80A
käynnistin moottori 29.3708 tyyppinen, teho 1,3 kW
virranjakaja 40.3706 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä jakajaton, GM elektroninen suorasytytys
KORI JA VARUSTEET
tyyppi VAZ-2109
malli kokometallinen, itsekantava, viisiovinen monikäyttöinen
kojelauta 2108

 


KOJELAUTA 2108

katkaisimet ja varusteet: virtalukko, säädettävät ilmasuulakkeet kojelaudan keskellä sekä päissä, hansikaslokero, hylly (ei GM ruiskumalleissa, hyllyn tilalla ruiskun ohjain peitettynä levyllä), takalasin lämmittimen kytkin, takasumuvalo kytkin, ajovalokytkin, hätävilkkukytkin, lämmityspuhaltimen käyttökytkin, lämmön/ilmamäärän säädin, puhallus ilman suuntauksen säätimet (2 kpl), radion paikka, tuhkakuppi, savukkeen sytytin, mittarivalojen säädin, hydraulinen ajovalojen säädin.

mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, osamatka-, ECON- (alipaine-), lataus-, jäähdytysnesteen lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot, kaukovalot, suuntavalo, takasumuvalot, takalasin lämmitys, varoitusvalot: öljypaine, lataus, seisontajarru, jarrunestemäärä, polttoaineen loppuminen, hätävilkku, rikastin (kaasutin malleissa), STOP varovalo joka palaa aina kun palaa jokin punaisista varovaloista. Ruiskumalleissa lisäksi kojelaudan keskikonsolissa Check Engine varoitusvalo.

 

KOJELAUTA 21083 "korkea"

katkaisimet ja varusteet: virtalukko, säädettävät ilmasuulakkeet kojelaudan keskellä sekä päissä, hansikaslokero, hylly, takalasin lämmittimen kytkin, takasumuvalo kytkin, ajovalokytkin, hätävilkkukytkin, lämmityspuhaltimen käyttökytkin, lämmön/ilmamäärän säädin, puhallus ilman suuntauksen säätimet (2 kpl), radion paikka, tuhkakuppi, savukkeen sytytin, mittarivalojen säädin, hydraulinen ajovalojen säädin, ajonestolaitteen tunnistin (1998 lähtien), paikka ajotietokoneelle, kaiuttimen paikat (2 kpl)

mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, osamatka-, jäähdytysnesteen lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot, kaukovalot, suuntavalo (2 kpl), takasumuvalot, takalasin lämmitys, varoitusvalot: öljypaine, lataus, Check Engine, seisontajarru-, polttoaineen loppuminen, avoimen oven varoitusvalo, nestemäärien yms tarkkailujärjestelmän varoitusvalot: STOP varovalo joka palaa aina kun palaa jokin punaisista varovaloista, TEST-valo palaa aina kun virta on kykettynä, mutta auto ei käy, jarrunesteen- jäähdytysnesteen-, lasinpesunesteen-, moottorin öljyn määrien varoitusvalot sekä varoitusvalot hajonneesta polttimosta sekä jarrupalojen kuluneisuudesta.


OHJAUSAKSELIN KYTKIMET
Vasen : suuntavalo- ja ajovalokytkin, ylöspäin vilkku oikealle ja alaspäin vilkku vasemmalle, ylös ja alaspäin on kytkimessä välivaihe joka ei lukitu, mutta käyttää suuntavaloja niin kauan kuin vivusta pidetään. Työntämällä kaukovalot (mikäli ajovalot on kytkettynä kojelaudan kytkimestä), vetämällä kaukovalovilkku.

oikea: etulasin pyyhinpesurin kytkin, keskimmäinen asento pyyhkimet ei kytketty, toinen asento (ylöspäin) jaksotettu pyyhintä, kolmas asento (ylin) jatkuva pyyhintä, vetämällä sähköinen lasinpesin ja automaattinen pyyhintä noin 3 kertaa, työntämällä takalasin pyyhin (1. asento), takalasin pyyhin ja pesuri (2. asento), kytkimestä ylöspäin on välivaihe joka ei lukitu, mutta pyyhin toimii.

 


MUUTOKSET JA VARUSTEVAIHTOEHDOT
Heti esittelystä seuraavana vuonna 1990 tuli 1,5 version myyntimalliksi, ensimmäinen katalysaattori malli Lada Samara 1,5 5-ov eurokat, jossa matalampi jousitus, uudistettu etupään peltien muotoilu ja matala jäähdyttimen säleikkö. Uudella keulan muotoilulla ennakoitiin jo tulevaa Sedan mallia. Katalysaattorin kanssa kaasutin oli säädetty eri arvoihin, muuten alkuperäinen.

Samana vuonna kaikki Samara-mallit saivat matalamman jousituksen.

Keväällä 1991 tuli vuodeksi myyntiin, viralliseen hinnastoon, Suomessa koristeltu versio Lada Samara 1,5 Carlotta 5-ov varusteluun kuului mm. alumiinivanteet, koria kiertävä levikesarja, uudet verhoilut, sumuvalot.

 


 

5-ovinen Carlota. 5-ovisessa Carlotassa myös euro-kat mallin etupään pellit ja jäähdyttimen säleikkö

5-ovinen Carlota sisältä.

Myöhemmin vuonna 1991 myös 1,3 malliin sai Suomessa katalysaattorin, kaasutin säädettiin uusiin arvoihin. Samarat vain viisivaihteisina.
Vuodesta 1992 voimaan tulleet kiristyneet pakokaasupäästö normit, muuttivat Samaran kaasuttimen sähköohjatuksi 21083-1107010-62 Axtec versioksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi.

TEKNISET TIEDOT kat-malli

Moottori 1,3: teho DIN 45 kW 61 hv 5600 r/min - suurin vääntö 96 Nm 3500 r/min - Polttoainejärjestelmä: DAAZ Solex Axtec sähköisesti ohjattu emulsiotyyppinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin

Moottori 1,5: teho DIN 49 kW 67 hv 5600 r/min - suurin vääntö 106 Nm 3500 r/min - Polttoainejärjestelmä: DAAZ Solex Axtec sähköisesti ohjattu emulsiotyyppinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin

Vuonna 1994 malliston ilmettä yhtenäistettiin ja myös 5-ovinen 1,3 malli sai uudet etupään pellit ja matalan jäähdyttimen säleikön.
Vuonna 1996 oli ruiskumallista myynnissä versio VAZ-21093-22 jossa oli Suomessa asennetut EuroSamara tyyppiset oviverhoilut ja istuimet neljällä niskatuella.
Vuonna 1997 mallin VAZ-21093-22 pohjalta Suomessa valmistettu EuroSamara myyntiin
1998 tuli valinnaiseksi varusteeksi uusi ”korkea” kojelauta 21083.


Ruisku-Samaran keulan ilme sekä ns. korkea kojelauta

Vuonna 2001 Suihku-Samara sai tehokkaamman ruiskumoottorin VAZ-2111 Lada 110-sarjasta, joka täyttää Euro-3 päästövaatimukset. Kaikissa myytävissä autoissa vakiona korkea kojelauta.

TEKNISET TIEDOT Bosch ruiskulla

Moottori: tyyppi VAZ-2111 teho DIN 57 kW 78 hv 5400 r/min - suurin vääntö 119 Nm 2800 r/min - Polttoainejärjestelmä: Bosch elektroninen monipisteruiskutus

Sähköjärjestelmä: elektroninen Bosch suorasytytys järjestelmä

 

TÄYTTÖTILAVUUDET
polttoainesäiliö 42 litraa 95E
moottori jäähdytysjärjestelmä mukaanlukien lämmityslaite 7,8 litraa jäähdytysneste
moottorin voitelujärjestelmä 3,5 litraa moottoriöljy
vaihteisto 4-vaiht. 3,1 litraa moottoriöljy
vaihteisto 5-vaiht. 3,3 litraa moottoriöljy
iskunvaimennin etujousituksessa 0,31 litraa iskunvaimennin öljy
iskunvaimennin takajousituksessa 0,25 litraa iskunvaimennin öljy
jarrujärjestelmä 0,435 litraa jarruneste DOT-4
lasin-/valojenpesunestesäiliö 4,2 litraa* vesi/lasinpesuneste
*säiliön malista riippuen

 

SÄÄTÖARVOT
ventiilin välykset kylmässä moottorissa
imuventtiili 0,2 +/- 0,05
pakoventtiili 0,35 +/- 0,05
minimi kierrosluku tyhjäkäynnillä 750-800 r/min
pienin öljynpaine 5600 r/min 4,5-6,5 kp/cm2
pienin öljynpaine tyhjäkäynnillä 0,8 kp/cm2
jäähdytysnesteen pinnan korkeus paisuntasäiliössä 25-30 mm min. merkin yläpuolella
laturinhihnan taipuma 10 kp voimalla painettaessa 10 - 15 mm
- moniurahihna 6-7 mm
sytytystulppien kärkiväli - kaasutin malli 0,7 - 0,8 mm
sytytystulppien kärkiväli - ruisku malli 1,00 - 1,13 mm
sytytyksen ennakko 1300 moottori 1 +/- 1 astetta ennen ykk
sytytyksen ennakko 1500 moottori 4 +/- 1 astetta ennen ykk
kytkin polkimen kokonaisliike 125 - 135 mm
ohjauspyörän vapaaliike 5 ast
etupyörien auraus kuormitettuna 0 +/-1 mm
etupyörien camber-kulma kuormitettuna 0 ast 30'
etupyörien Caster-kulma kuormitettuna 1 ast 30' +/-30'
jarrujen kitkapinnan minimi paksuus 1,5 mm
renkaiden ilmanpaineet edessä-takana 1,9-2,0