VAZ Historia
50-60-luvuilla Neuvostoliitossa oli keskitytty paljolti kuorma-autojen
valmistukseen ja henkilöautoja oli vielä vähän.
Tähän tarpeeseen vastattiin kesällä 1966, kun tehtiin
Fiatin ja Neuvostoliiton hallituksen välillä sopimus uuden
autotehtaan rakentamisesta Togliattiin. Lisenssi sopimuksella saatiin
helposti ajanmukainen tuotanto nopeasti käyntiin. Uuden auton prototyypiksi
otettiin Fiat 124 vuodelta 1966. Tehtaan rakentaminen alkoi pian ja
19.4.1970 (V. I. Leninin syntymän satavuotispäivänä)
valmistui ensimmäiset kuusi autoa. Ensimmäisinä kuukausina
käytettiin Neuvosto-Italialaisia osia, itse asiassa vasta 21 tuhannen
auton jälkeen alkoi Fiat osat jäämään pois
Neuvostoliitossa valmistettujen osien tullessa tilalle. Elokuussa päästiin
myyntiin ja lokakuun 1970 loppuun mennessä oli valmistunut jo 10
000 autoa. Sen lisäksi, että VAZ aloitti autojen tuotannon
oli myös Moskvitsh ja Izh tehtaat uudistettu, näin saatiin
henkilöauto tuotanto nousemaan pian. Vuonna 1972 ylittikin Neuvostoliiton
henkilöauto tuotanto kuorma-autojen tuotannon. VAZ tehtaan ylivoimasta
kertoo se, että lähes puolet koko henkilöauto tuotannosta
oli VAZ autoja. Vuonna 1974 päästiin tavoiteltuun 660 000
auton vuosituotantoon. Sen jälkeen tuotanto onkin ollut 600-700
tuhatta autoa vuodessa.
Sen lisäksi että tuotanto alkoi, aloitettiin jo seuraavina
vuosina suunnittelemaan uusia automalleja. Vuonna 1971 tehtiin ensimmäiset
etuvetoiset mallikappaleet ja seuraavana vuonna nelivetoiset sekä
vuosikymmenen puolessa välissä uudistetut (tulevat 2105-2107)
mallit. Tuotanto malleja tuli lähes vuosittain. 1971 VAZ-2102 farmari-malli,
1972 VAZ-2103 loisteliaammin varusteltu ja tehokkaampi malli 1,45 litran
moottorilla. Vuoden 1974 uutuus oli perusmallista ehostettu VAZ-21011,
jossa oli 1,3 litran moottori. 1976 tuotantoon tuli VAZ-2106 1,6 litran
moottorilla ja tästä autosta tulikin varsinainen kansan auto.
Sen tuotanto päättyi vasta 31.12.2005.
Vuonna 1977 alkaa nelivetoisen VAZ-2121 Nivan tuotanto. Niva oli ensimmäinen
sarjatuotantoon päässyt Neuvostoliittolainen maastohenkilöauto.
Maailmanlaajuisesti katsottunakaan vastaavanlaisia, henkilöautomaisia
maastureita ei ollut tuotannossa, kuin Range Rover. Niva perustui Zhiguli
mallien osiin, mutta oli suunniteltu Neuvostoliitossa, eikä muistuttanut
mitään Fiat mallia. 70-luvun lopulla ei uusia tuotanto malleja
enää tullut, mutta tehtaalla suunniteltiin jo täysillä
tulevaa etuvetoista Ladaa. Vuonna 1979 valmistuikin ensimmäiset
etuvetoiset VAZ-2108 prototyypit, mutta siitä oli vielä tuotantoon
viisi vuotta. Tässä välissä takavetoinen Zhiguli
mallisto uusiutui saaden uudet koripellit ja uutta tekniikkaa. Samaran
suunnittelu näkyi selvästi uudistetun VAZ-2105:n sisustuksessa
ja uudessa moottorissa. Uuden 1,3 litran moottorin nokka-akselia käytti
ketjun sijasta hihna ja auton sisustuksessa oli käytetty enemmän
muovia. Näillä toimilla pyrittiin myöskin vähentämään
auton painoa ja sitä myöten polttoaineen kulutusta. Tähän
tarpeeseen autossa oli myös uudenlainen Ozon kaasutin, joka vähensi
polttoaineen kulutusta. 2105:n varusteluun kuului myös turvavyöt
ja halogeenivalot, ajovaloumpioissa oli myös suuntavalot (ensimmäistä
kertaa Neuvostoautossa). Paremmin varusteltu versio 1,45 litran moottorilla
VAZ-2107 tuli tuotantoon vuonna 1982 ja farmarimalli VAZ-2104 vuonna
1984.
Samaisena vuonna oli Neuvostoliiton ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotanto
auto VAZ-2108 valmis tuotantoon. Tuotanto pääsi täyteen
vauhtiin vuonna 1985. Uusi etuvetoinen Samara/Sputnik oli aivan uudenlainen
auto verrattuna vanhoihin Zhiguleihin. Samarassa oli joustintuet, hammastanko-ohjaus,
kärjetön sytytys sekä monikäyttöinen kolmiovinen
kori, joka oli verhoiltu ajanmukaisesti. Moottori oli edessä poikittain
ja siinä oli yksi hihnakäyttöinen nokka-akseli sylinterin
kannessa, malleja oli 1.1, 1.3 sekä 1.5 litraiset. Vuonna 1987
tuotantoon tuli myös takaovilla varustettu viisiovinen versio VAZ-2109.
Uusi etuvetoinen ei kuitenkaan syrjäyttänyt tuotannossa vanhaa
takavetoista, kuten Moskvitsh tehtaalla kävi. VAZ-tehdas oli valmis
tuottamaan enemmän autoja. 80-luvun lopulla Suunniteltiin vielä
pieni kaksi sylinterinen VAZ-1111 Oka. Auton moottori perustui Samaran
moottoriin (puolikas 1,3 litran moottorista). Tuotanto alkoi KamAZ tehtaalla
ja tuotantotilan puutteen vuoksi SeAZ tehdas aloitti myös kokoonpanon,
erityisesti invalidi käyttöön. VAZ toimittaa moottorit
ja KamAZ korin osia. Vuoden 1990 lopulla tuotantoon tuli vielä
Samaran neliovinen Sedan malli VAZ-21099. Auton poikkeuksellinen numerointi
johtui siitä, että uuden isomman Ladan suunnittelu oli jo
alkanut 80-luvun alkupuolella ja näille malleille oli jo varattu
numerot 2110-2112. Jotta uusi Samara malli saatiin vielä mahtumaan
väliin merkittiin malli viidellä numerolla.
Neuvostoliiton hajoaminen toi maahan uudenlaisen talouden pidon ja
maahan alkoi virrata entistä enemmän tuontiautoja. Se ajoi
Venäjän autoteollisuuden uusien haasteiden eteen. Uusi malleja
piti saada pian, että pärjää kiristyvässä
kilpailussa. VAZ:in valttina oli tehtaan koko, moni pienempi autotehdas
kaatui tai siirtyi ulkomaalaisomistukseen. VAZ autot olivat riittävän
luotettavia, mutta kuitenkin halpoja, joten ne säilyttivät
oman käyttäjäkuntansa. Vuonna 1993 tehtaasta tuli avoin
osakeyhtiö AO AvtoVAZ. Uutta isoa Ladaa odotellessa vanhat mallit
kokivat uudistuksia. Nivasta tuli uudistettu versio VAZ-21213, jossa
oli 1,7 litran moottori ja paranneltu voimansiirto. Osaan VAZ malleja
tuli tuotantoon elektroniset polttoaineenruiskutus ja sytytys laitteet,
jotka tehtiin yhteistyössä GM:n kanssa. Samarasta aloitettiin
myös suunnittelemaan aivan uutta modernisoitua malli sarjaa.
Vuonna 1997 tuli kuitenkin tuotantoon uusi VAZ-2110 Lada-110. Auto
oli etuvetoinen neliovinen Sedan, mutta suurempi mitoiltaan kuin Samaran
vastaava malli. Teknisesti autossa ei ollut paljoakaan uutta. Tekniikka
pohjautui Samaraan. Koria oli muotoiltu nykyaikaisemmaksi ja käytännöllisemmäksi.
Vanhasta 1,5 litran moottorista oli lisäksi 16 venttiilinen versio,
kahdella nokka-akselilla ja polttoaineen ruiskutuksella. Lisäksi
löytyi monia uusia varusteita, kuten ohjauspyörän korkeussäätö,
nestemäärien valvontajärjestelmä. Suunnitteilla
110 mallia varten on myös lukkiutumattomat jarrut ja ohjaustehostin.
Uuden mallin pohjalta suunniteltiin monia erikoisversioita jotka pääsivät
tuotantoonkin pieninä määrinä. Lada 110 Gti on varustettu
Opelin 2,0 16 venttiilisellä moottorilla, 110 Premier jossa 175
mm pidennetty akseliväli ja 110 Konsul neljän hengen limousine
yli kolmen metriä pitkällä akselivälillä. Varsinaiselle
tuotanto linjoille pääsi seuraavina vuosina 1998-1999 malli
muunnokset VAZ-2111 farmari-korilla sekä VAZ-2112 monikäyttöisellä
viisiovisella korilla. Samaan aikaan käytiin suunnittelu työtä
vanhojen mallien kanssa. Pieninä määrinä kokeelliseen
tuotantoon tuli Nivan pidennetty viisiovinen malli VAZ-2131 ja siihen
pohjautuva Nadezhda VAZ-2120, joka on seitsemän hengen tila-auto.
Myös aivan uusittu Niva VAZ-2123 tuli kokeelliseen tuotantoon ja
sen sarjatuotanto alkoi syksyllä 2002 GM-AvtoVAZ yhteistyönä.
Samaran uusitusta mallisarjasta oli muutamia vuosia kokeellisessa tuotannossa
VAZ-2115 Sedan malli, vuonna 2000 se tuli päätuotanto linjalle
ja pari vuotta sen jälkeen tuotantoon tuli myös viisiovinen
Samara-2 malli VAZ-2114 ja vielä vuoanna 2006 kolmiovinen VAZ-2113.
2000-luvun alkupuolella Ladasta tehtiin yhtenäinen tuotemerkki koko mallistolle, jolloin
myyntinimikkeet muuttuivat mm. Zhigulista tuli Lada 2105 tai Lada 2107. Lada merkin alle on
tarkoitus 2010 mennessä luoda automalli joka kokoluokkaan. Vuonna 2004 tuotantoon tuli Lada Kalina
B kokoluokan auto ja ennen vuosikymmenen vaihdetta C-luokkaan tulisi "Siluet" nimelläkin tunnettu
VAZ-2116 malli. Ennen tätä vielä 2007 tuotannossa olevaa 2110 sarjaa aletaan korvaamaan modernisoidulla
Lada Prioralla (VAZ-2170). Joitain protoja on ollut myös isompaan D-luokkaan (VAZ-3116).
Miljoona Ladat
21.12.1973 1000000. auto VAZ-2103.
9.7.1975 - 2000000. auto VAZ-21011.
30.12.1976 3000000. auto VAZ-2106.
3.6.1978 4000000. auto VAZ-2106.
2/1980 5000000. auto VAZ-2101.
20.3.1981 6000000. auto VAZ-2105.
13.8.1982 7000000. auto VAZ-2107.
3.1.1984 8000000. auto VAZ-2107.
24.5.1985 9000000. auto VAZ-2108.
9.10.1986 10000000. auto VAZ-2108.
23.2.1988 - 11000000. auto VAZ-2109.
6.7.1989 12000000. auto VAZ-2109 oikealta ohjattava!
12.11.1990 13000000. auto VAZ-21099.
20.4.1992 14000000. auto VAZ-21099.
21.10.1993 15000000. auto VAZ-21093.
1.8.1995 16000000. auto VAZ-21093.
11.2.1997 17000000. auto VAZ-2110.
2.7.1998 18000000. auto VAZ-21103
1.2.2000 19000000. auto VAZ-21122.
8.6.2001 - 20000000. auto VAZ-2111.
2.10.2002 - 21000000. auto VAZ-2114.
2.4.2004 - 22000000. auto VAZ-21103
Tuotanto
AvtoVAZ
Lada tehdas Togliatissa, jossa varsinaiset tuotanto linjat.
OPP NTC AvtoVAZ
AvtoVAZin tiede-teknisen keskuksen kokeellinen tuotanto. AvtoVAZin suunnittelu
osaston (NTC nauko-tehnitsheskij centr) kokeellista tuotantoa pieninä
sarjoina sekä yksittäisiä prototyyppejä.
PSA Bronto
Erikoisautojen tuotanto yhtiö Bronto Togliatissa, valmistaa Nivan
erikoisversioita, sekä eri VAZ malleja panssaroituna. Aloittanut
toiminnan 11.1.1993.
VAZinterservis (VIS)
Vuodesta 1991 toiminut pientehdas, joka valmistaa osia VAZ-autoihin
sekä tuottaa pieniä määriä erillaisia pakettiauto
versioita perustuen VAZ-malleihin.
Lada-Tool
Valmistaa NTC AvtoVAZin kehittämiä malleja pieninä määrinä,
sekä varustelee niitä ja kehittää omia modifikaatioita.
SpecAvto
Valmistaa pieniä määriä Lada 110 Konsul limousinea
SuperAvto
Valmistaa ja varustelee Lada 110 Premier malleja
Lada-Konsul
Valmistaa Samaraan ja 110-sarjaan perustuvia nelivetoisia Tarzan malleja
RosLada
Sysranissa toimiva VAZ-autojen kokoonpanotehdas, jonne on siirretty
osa takavetoisten ja Samara mallien tuotannosta.
Izhmash
Izhevskissä toimiva Autotehdas (Izh-Moskvitsh), joka on tunnettu
myös Moottoripyörä- (IC) ja ase- (Baikal) tehtaana. Vuonna
2002 aloitettu 2106 mallin kokoonpano ja jälleen kehittely työ.
SeAZ
Serpuhovissa sijaitseva autotehdas joka valmistaa Oka autoja VAZ-moottoreilla,
Tehdas on jo 50-luvulta lähtien valmistanut pieniä kaupunkiautoja
lähinnä invaliidikäyttöön. vuoteen 1991 asti
tehtaan nimi oli SMZ
ZMA
Kamaz kuorma-auto tehtaan pienilitraisten autojen tehdas joka valmistaa
Oka malleja VAZ-moottoreilla
Jälleenmyyntiä
Oy Konela Ab
Lada mallien maahantuojana Suomessa.
Venäjällä: näistä löytyy hyviä kuvia
uusimmista malleista
Ladaland
Samara-2
Automyymälä
Avto Garant Lada
AutoVAZ myöskin mukana
MIMS
Moskovan kansainvälinen autonäyttely (Moskow international
motor show) kerran vuodessa pidettävä autotapahtuma
|