Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Lada-infon alkusivu
Tarkempaa tietoa eri malleista saat valitsemalla yllä olevista linkeistä mieleisesi.

VAZ Historia

50-60-luvuilla Neuvostoliitossa oli keskitytty paljolti kuorma-autojen valmistukseen ja henkilöautoja oli vielä vähän. Tähän tarpeeseen vastattiin kesällä 1966, kun tehtiin Fiatin ja Neuvostoliiton hallituksen välillä sopimus uuden autotehtaan rakentamisesta Togliattiin. Lisenssi sopimuksella saatiin helposti ajanmukainen tuotanto nopeasti käyntiin. Uuden auton prototyypiksi otettiin Fiat 124 vuodelta 1966. Tehtaan rakentaminen alkoi pian ja 19.4.1970 (V. I. Leninin syntymän satavuotispäivänä) valmistui ensimmäiset kuusi autoa. Ensimmäisinä kuukausina käytettiin Neuvosto-Italialaisia osia, itse asiassa vasta 21 tuhannen auton jälkeen alkoi Fiat osat jäämään pois Neuvostoliitossa valmistettujen osien tullessa tilalle. Elokuussa päästiin myyntiin ja lokakuun 1970 loppuun mennessä oli valmistunut jo 10 000 autoa. Sen lisäksi, että VAZ aloitti autojen tuotannon oli myös Moskvitsh ja Izh tehtaat uudistettu, näin saatiin henkilöauto tuotanto nousemaan pian. Vuonna 1972 ylittikin Neuvostoliiton henkilöauto tuotanto kuorma-autojen tuotannon. VAZ tehtaan ylivoimasta kertoo se, että lähes puolet koko henkilöauto tuotannosta oli VAZ autoja. Vuonna 1974 päästiin tavoiteltuun 660 000 auton vuosituotantoon. Sen jälkeen tuotanto onkin ollut 600-700 tuhatta autoa vuodessa.

Sen lisäksi että tuotanto alkoi, aloitettiin jo seuraavina vuosina suunnittelemaan uusia automalleja. Vuonna 1971 tehtiin ensimmäiset etuvetoiset mallikappaleet ja seuraavana vuonna nelivetoiset sekä vuosikymmenen puolessa välissä uudistetut (tulevat 2105-2107) mallit. Tuotanto malleja tuli lähes vuosittain. 1971 VAZ-2102 farmari-malli, 1972 VAZ-2103 loisteliaammin varusteltu ja tehokkaampi malli 1,45 litran moottorilla. Vuoden 1974 uutuus oli perusmallista ehostettu VAZ-21011, jossa oli 1,3 litran moottori. 1976 tuotantoon tuli VAZ-2106 1,6 litran moottorilla ja tästä autosta tulikin varsinainen kansan auto. Sen tuotanto päättyi vasta 31.12.2005.

Vuonna 1977 alkaa nelivetoisen VAZ-2121 Nivan tuotanto. Niva oli ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt Neuvostoliittolainen maastohenkilöauto. Maailmanlaajuisesti katsottunakaan vastaavanlaisia, henkilöautomaisia maastureita ei ollut tuotannossa, kuin Range Rover. Niva perustui Zhiguli mallien osiin, mutta oli suunniteltu Neuvostoliitossa, eikä muistuttanut mitään Fiat mallia. 70-luvun lopulla ei uusia tuotanto malleja enää tullut, mutta tehtaalla suunniteltiin jo täysillä tulevaa etuvetoista Ladaa. Vuonna 1979 valmistuikin ensimmäiset etuvetoiset VAZ-2108 prototyypit, mutta siitä oli vielä tuotantoon viisi vuotta. Tässä välissä takavetoinen Zhiguli mallisto uusiutui saaden uudet koripellit ja uutta tekniikkaa. Samaran suunnittelu näkyi selvästi uudistetun VAZ-2105:n sisustuksessa ja uudessa moottorissa. Uuden 1,3 litran moottorin nokka-akselia käytti ketjun sijasta hihna ja auton sisustuksessa oli käytetty enemmän muovia. Näillä toimilla pyrittiin myöskin vähentämään auton painoa ja sitä myöten polttoaineen kulutusta. Tähän tarpeeseen autossa oli myös uudenlainen Ozon kaasutin, joka vähensi polttoaineen kulutusta. 2105:n varusteluun kuului myös turvavyöt ja halogeenivalot, ajovaloumpioissa oli myös suuntavalot (ensimmäistä kertaa Neuvostoautossa). Paremmin varusteltu versio 1,45 litran moottorilla VAZ-2107 tuli tuotantoon vuonna 1982 ja farmarimalli VAZ-2104 vuonna 1984.

Samaisena vuonna oli Neuvostoliiton ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotanto auto VAZ-2108 valmis tuotantoon. Tuotanto pääsi täyteen vauhtiin vuonna 1985. Uusi etuvetoinen Samara/Sputnik oli aivan uudenlainen auto verrattuna vanhoihin Zhiguleihin. Samarassa oli joustintuet, hammastanko-ohjaus, kärjetön sytytys sekä monikäyttöinen kolmiovinen kori, joka oli verhoiltu ajanmukaisesti. Moottori oli edessä poikittain ja siinä oli yksi hihnakäyttöinen nokka-akseli sylinterin kannessa, malleja oli 1.1, 1.3 sekä 1.5 litraiset. Vuonna 1987 tuotantoon tuli myös takaovilla varustettu viisiovinen versio VAZ-2109. Uusi etuvetoinen ei kuitenkaan syrjäyttänyt tuotannossa vanhaa takavetoista, kuten Moskvitsh tehtaalla kävi. VAZ-tehdas oli valmis tuottamaan enemmän autoja. 80-luvun lopulla Suunniteltiin vielä pieni kaksi sylinterinen VAZ-1111 Oka. Auton moottori perustui Samaran moottoriin (puolikas 1,3 litran moottorista). Tuotanto alkoi KamAZ tehtaalla ja tuotantotilan puutteen vuoksi SeAZ tehdas aloitti myös kokoonpanon, erityisesti invalidi käyttöön. VAZ toimittaa moottorit ja KamAZ korin osia. Vuoden 1990 lopulla tuotantoon tuli vielä Samaran neliovinen Sedan malli VAZ-21099. Auton poikkeuksellinen numerointi johtui siitä, että uuden isomman Ladan suunnittelu oli jo alkanut 80-luvun alkupuolella ja näille malleille oli jo varattu numerot 2110-2112. Jotta uusi Samara malli saatiin vielä mahtumaan väliin merkittiin malli viidellä numerolla.

Neuvostoliiton hajoaminen toi maahan uudenlaisen talouden pidon ja maahan alkoi virrata entistä enemmän tuontiautoja. Se ajoi Venäjän autoteollisuuden uusien haasteiden eteen. Uusi malleja piti saada pian, että pärjää kiristyvässä kilpailussa. VAZ:in valttina oli tehtaan koko, moni pienempi autotehdas kaatui tai siirtyi ulkomaalaisomistukseen. VAZ autot olivat riittävän luotettavia, mutta kuitenkin halpoja, joten ne säilyttivät oman käyttäjäkuntansa. Vuonna 1993 tehtaasta tuli avoin osakeyhtiö AO AvtoVAZ. Uutta isoa Ladaa odotellessa vanhat mallit kokivat uudistuksia. Nivasta tuli uudistettu versio VAZ-21213, jossa oli 1,7 litran moottori ja paranneltu voimansiirto. Osaan VAZ malleja tuli tuotantoon elektroniset polttoaineenruiskutus ja sytytys laitteet, jotka tehtiin yhteistyössä GM:n kanssa. Samarasta aloitettiin myös suunnittelemaan aivan uutta modernisoitua malli sarjaa.

Vuonna 1997 tuli kuitenkin tuotantoon uusi VAZ-2110 Lada-110. Auto oli etuvetoinen neliovinen Sedan, mutta suurempi mitoiltaan kuin Samaran vastaava malli. Teknisesti autossa ei ollut paljoakaan uutta. Tekniikka pohjautui Samaraan. Koria oli muotoiltu nykyaikaisemmaksi ja käytännöllisemmäksi. Vanhasta 1,5 litran moottorista oli lisäksi 16 venttiilinen versio, kahdella nokka-akselilla ja polttoaineen ruiskutuksella. Lisäksi löytyi monia uusia varusteita, kuten ohjauspyörän korkeussäätö, nestemäärien valvontajärjestelmä. Suunnitteilla 110 mallia varten on myös lukkiutumattomat jarrut ja ohjaustehostin. Uuden mallin pohjalta suunniteltiin monia erikoisversioita jotka pääsivät tuotantoonkin pieninä määrinä. Lada 110 Gti on varustettu Opelin 2,0 16 venttiilisellä moottorilla, 110 Premier jossa 175 mm pidennetty akseliväli ja 110 Konsul neljän hengen limousine yli kolmen metriä pitkällä akselivälillä. Varsinaiselle tuotanto linjoille pääsi seuraavina vuosina 1998-1999 malli muunnokset VAZ-2111 farmari-korilla sekä VAZ-2112 monikäyttöisellä viisiovisella korilla. Samaan aikaan käytiin suunnittelu työtä vanhojen mallien kanssa. Pieninä määrinä kokeelliseen tuotantoon tuli Nivan pidennetty viisiovinen malli VAZ-2131 ja siihen pohjautuva Nadezhda VAZ-2120, joka on seitsemän hengen tila-auto. Myös aivan uusittu Niva VAZ-2123 tuli kokeelliseen tuotantoon ja sen sarjatuotanto alkoi syksyllä 2002 GM-AvtoVAZ yhteistyönä. Samaran uusitusta mallisarjasta oli muutamia vuosia kokeellisessa tuotannossa VAZ-2115 Sedan malli, vuonna 2000 se tuli päätuotanto linjalle ja pari vuotta sen jälkeen tuotantoon tuli myös viisiovinen Samara-2 malli VAZ-2114 ja vielä vuoanna 2006 kolmiovinen VAZ-2113.

2000-luvun alkupuolella Ladasta tehtiin yhtenäinen tuotemerkki koko mallistolle, jolloin myyntinimikkeet muuttuivat mm. Zhigulista tuli Lada 2105 tai Lada 2107. Lada merkin alle on tarkoitus 2010 mennessä luoda automalli joka kokoluokkaan. Vuonna 2004 tuotantoon tuli Lada Kalina B kokoluokan auto ja ennen vuosikymmenen vaihdetta C-luokkaan tulisi "Siluet" nimelläkin tunnettu VAZ-2116 malli. Ennen tätä vielä 2007 tuotannossa olevaa 2110 sarjaa aletaan korvaamaan modernisoidulla Lada Prioralla (VAZ-2170). Joitain protoja on ollut myös isompaan D-luokkaan (VAZ-3116).

Miljoona Ladat

21.12.1973 – 1000000. auto VAZ-2103.
9.7.1975 - 2000000. auto VAZ-21011.
30.12.1976 – 3000000. auto VAZ-2106.
3.6.1978 – 4000000. auto VAZ-2106.
2/1980 – 5000000. auto VAZ-2101.
20.3.1981 – 6000000. auto VAZ-2105.
13.8.1982 – 7000000. auto VAZ-2107.
3.1.1984 – 8000000. auto VAZ-2107.
24.5.1985 – 9000000. auto VAZ-2108.
9.10.1986 – 10000000. auto VAZ-2108.
23.2.1988 - 11000000. auto VAZ-2109.
6.7.1989 – 12000000. auto VAZ-2109 oikealta ohjattava!
12.11.1990 – 13000000. auto VAZ-21099.
20.4.1992 – 14000000. auto VAZ-21099.
21.10.1993 – 15000000. auto VAZ-21093.
1.8.1995 – 16000000. auto VAZ-21093.
11.2.1997 – 17000000. auto VAZ-2110.
2.7.1998 – 18000000. auto VAZ-21103
1.2.2000 – 19000000. auto VAZ-21122.
8.6.2001 - 20000000. auto VAZ-2111.
2.10.2002 - 21000000. auto VAZ-2114.
2.4.2004 - 22000000. auto VAZ-21103


Tuotanto

AvtoVAZ
Lada tehdas Togliatissa, jossa varsinaiset tuotanto linjat.


OPP NTC AvtoVAZ
AvtoVAZin tiede-teknisen keskuksen kokeellinen tuotanto. AvtoVAZin suunnittelu osaston (NTC nauko-tehnitsheskij centr) kokeellista tuotantoa pieninä sarjoina sekä yksittäisiä prototyyppejä.


PSA Bronto
Erikoisautojen tuotanto yhtiö Bronto Togliatissa, valmistaa Nivan erikoisversioita, sekä eri VAZ malleja panssaroituna. Aloittanut toiminnan 11.1.1993.


VAZinterservis (VIS)
Vuodesta 1991 toiminut pientehdas, joka valmistaa osia VAZ-autoihin sekä tuottaa pieniä määriä erillaisia pakettiauto versioita perustuen VAZ-malleihin.


Lada-Tool
Valmistaa NTC AvtoVAZin kehittämiä malleja pieninä määrinä, sekä varustelee niitä ja kehittää omia modifikaatioita.


SpecAvto
Valmistaa pieniä määriä Lada 110 Konsul limousinea


SuperAvto
Valmistaa ja varustelee Lada 110 Premier malleja


Lada-Konsul
Valmistaa Samaraan ja 110-sarjaan perustuvia nelivetoisia Tarzan malleja


RosLada
Sysranissa toimiva VAZ-autojen kokoonpanotehdas, jonne on siirretty osa takavetoisten ja Samara mallien tuotannosta.


Izhmash
Izhevskissä toimiva Autotehdas (Izh-Moskvitsh), joka on tunnettu myös Moottoripyörä- (IC) ja ase- (Baikal) tehtaana. Vuonna 2002 aloitettu 2106 mallin kokoonpano ja jälleen kehittely työ.


SeAZ
Serpuhovissa sijaitseva autotehdas joka valmistaa Oka autoja VAZ-moottoreilla, Tehdas on jo 50-luvulta lähtien valmistanut pieniä kaupunkiautoja lähinnä invaliidikäyttöön. vuoteen 1991 asti tehtaan nimi oli SMZ


ZMA
Kamaz kuorma-auto tehtaan pienilitraisten autojen tehdas joka valmistaa Oka malleja VAZ-moottoreilla

 

 

Jälleenmyyntiä

Oy Konela Ab
Lada mallien maahantuojana Suomessa.


Venäjällä: näistä löytyy hyviä kuvia uusimmista malleista

Ladaland

Samara-2

Automyymälä

Avto Garant Lada

 

 

AutoVAZ myöskin mukana

MIMS
Moskovan kansainvälinen autonäyttely (Moskow international motor show) kerran vuodessa pidettävä autotapahtuma