Lada 1500S - se aito oikea

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Lada 1500S - se aito oikea

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hankinpa esitteet kyseisestä autosta, eli Lada 1500 S (VAZ-21053) ja siis vuosina 1983-1984 myyty 4-vaihteinen versio.

MALLINIMEN HISTORIAA
mallinimenähän 1500 S oli alun perin 2103 korimallissa (1973-1980) ja sitten 2105 korimallissa (1983-1984) ja tuli takaisin myyntiin 5-vaihteisena (1990-1996)

HARVINAISUUS?
ensimmäistä ja viimeistä ilmestystä näkee paljonkin mutta tuota vähän aikaa myytyä välimallia näkee hyvin harvoin. Itse muistan pitkän urani aikana nähneeni yhden tällaisen ja sekin oli jo tuunailtu aika huonoksi. Tämä oli noin neljä vuotta sitten Valkeakoskella paikallisen Lada huoltamon huoltomiehen käytössä. Tietääkö kukaan muu näitä olevan jäljellä missään?

VARUSTELU
esite kuvissa autossa on takalasin ritilä, vauhtiraita, koristekapselit (erikoiset) ja tavaralokero vaihdekepin juuressa. Esitteessä mainitaa kyllä että auto on erityisen hyvin varusteltu. Varusteita ei oltu mainittu, mutta olisiko näitä Konela tuning palikoita tarkoitettu, koska esitteessä ei sanottu että kuvan auto olisi erikoisvarusteltu ja muutenhan ko malli ei ole sen kummoisemmin varustettu kuin muut saman korimallin versiot (pl 1200S:n huippu halvan varustelun). Bongaamassani yksilössä oli suomipenkit, mutta eipä tainnut olla muuta, tosin autoa oli tosiaan tuunailtu.

esite kuvaa löytyy galleriasta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Minun siskon miehellä oli joskus 80-luvun lopussa juuri tuollainen 1500S. Siinä oli myös vakiona takalasinritilä, vauhtiraidat, suomisisustus oli myös paitsi etupenkit oli vaihdettu tavalliset 2105-penkit.

Löysin jopa yhden diakuvan siitä mutta hieman hankalaa sitä tänne skannata..tai voihan sitä yrittää..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kyllähän tuosta jopa selvää ottaa..

http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =270&pos=2
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuollaisen kun joku jostain löytäisi ja alkaisi entisöimään, ei olis pelkästään itse auton etsiminen, vaan varmaan noita varusteitakin saisi metsästää jonkin aikaa. Noita kapseleita en ole nähnyt koskaan.

-84 vuoden esitteessä 1500S on aivan tavallisen näköinen eli nähtävästi koristelu oli alku innostusta http://www.heippa.net/lada1971/esite/ha ... e_2_05.jpg

Toi vauhtiraita ansaitsisi melkein arvonimen "orkkis Lada vauhtiraita" kaikenlaisia tarrauksiahan on ollut, mutta tuo taisi olla koko 80-luvun ajan varsin tyypillinen malli. On ihan Ladaan sopivan näköinenkin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Mulla on asteekissa tommonen samanlainen tavaralokero vaihdekepin juuressa - ihan kätevä. :)

Takalasin ritiläkin olisi jos ei taannoin boardilla ritilöitä kaupitellut hetsu olisi häipynyt kuin tuhka tuuleen juuri kun piti tehdä kaupat.

...Josta tulikin mieleeni että eräältä toiselta kaupustelijalta odottelen edelleen niitä ehjiä tuulenohjaimia etuikkunoihin...
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

no kaverillä jäärassina on 1500s fantastic 91 ei atexh oli joskus topikki nimel tämmönen fantastik oli ihan orginaalis kunossa mutta papereita ei ole niin ei muutaku jäälle :( ja erikois siisti sisustakin
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

en tiedä onko enen laite mitenkä harvinainen eli 2105 korilla ja kupeesa menee kanssa raita ja etulokareitten alakulmissa lukee 1500sl on suomi sisutalla... tämä veheje ainakin pysyy alkuperäisten kirjoissa, on todella hyvässä hoidossa ja ei häpeä uutta yhtään... vuosi mallia en perhana muista
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Team perseauki racing kirjoitti:en tiedä onko enen laite mitenkä harvinainen eli 2105 korilla ja kupeesa menee kanssa raita ja etulokareitten alakulmissa lukee 1500sl on suomi sisutalla... tämä veheje ainakin pysyy alkuperäisten kirjoissa, on todella hyvässä hoidossa ja ei häpeä uutta yhtään... vuosi mallia en perhana muista
joo tämä 1500SL (1991-1992) oli ihan jonkinlainen hinnastomalli, lähinnä tämä L tuli siitä suomiverhoilusta. jonkun verran näitä näkee, mutta yleensä jo aika tuunattuja tai muuten hajotettuja. toi Fantastic juttu taitaa kuitenkin olla enemmän Konelan teippituning, ei niinkään hinnastomalli.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

MALLINIMEN HISTORIAA 1500SL
yleensähän perus 1500 malli oli S, kuten tuolla avausviestissä käytiin läpi mallinimen historia.
1500SL oli ensin 1977-1983 paremmin varusteltu tuplavaloinen 2106 korilla, vuosina 1980-1982 tämä oli kuitenkin perusversio 1,5 koneella, kun muita 1500 malleja ei ollut myynnissä (pl. combi), sen jälkeenhän paremmin varusteltu kanttilamppu kantoikin nimeä 2107, 1991-1992 kantoi 1500SL merkintää siis suomiverhoiltu 2105 korinen, tämä olikin 1,5 litrainen huippumalli siihen aikaan. 1994-1996 palasi 2107 myyntiin ja oli nimetty loogisesti 1500SL nimellä, halvempi mallihan oli siis 2105 korilla ja 1500S nimellä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Lada-Jussi kirjoitti:
Team perseauki racing kirjoitti:en tiedä onko enen laite mitenkä harvinainen eli 2105 korilla ja kupeesa menee kanssa raita ja etulokareitten alakulmissa lukee 1500sl on suomi sisutalla... tämä veheje ainakin pysyy alkuperäisten kirjoissa, on todella hyvässä hoidossa ja ei häpeä uutta yhtään... vuosi mallia en perhana muista
joo tämä 1500SL (1991-1992) oli ihan jonkinlainen hinnastomalli, lähinnä tämä L tuli siitä suomiverhoilusta. jonkun verran näitä näkee, mutta yleensä jo aika tuunattuja tai muuten hajotettuja. toi Fantastic juttu taitaa kuitenkin olla enemmän Konelan teippituning, ei niinkään hinnastomalli.
Niinpä...., mulla sattuu olemaan juuri tuollainen 1500SL -91 jääautona.. :oops: Ei tosin ole kylläkään juuri kolhittu, joten olis vielä helposti "entisöitävissä"...
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Lada-Jussi kirjoitti:
Team perseauki racing kirjoitti:en tiedä onko enen laite mitenkä harvinainen eli 2105 korilla ja kupeesa menee kanssa raita ja etulokareitten alakulmissa lukee 1500sl on suomi sisutalla... tämä veheje ainakin pysyy alkuperäisten kirjoissa, on todella hyvässä hoidossa ja ei häpeä uutta yhtään... vuosi mallia en perhana muista
joo tämä 1500SL (1991-1992) oli ihan jonkinlainen hinnastomalli, lähinnä tämä L tuli siitä suomiverhoilusta. jonkun verran näitä näkee, mutta yleensä jo aika tuunattuja tai muuten hajotettuja. toi Fantastic juttu taitaa kuitenkin olla enemmän Konelan teippituning, ei niinkään hinnastomalli.
eli enolla on 91 koska katti hässäköitä siinä ei ole
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

http://irc-galleria.net/view.php?nick=D ... d=30666126
on aika hyvässä kunossa oleva ja harvinainen lada tuunattu päin persettä :shock: :shock: punanen sisutakin näkyy olevan :cry:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

'aatee' kirjoitti:http://irc-galleria.net/view.php?nick=D ... d=30666126
on aika hyvässä kunossa oleva ja harvinainen lada tuunattu päin persettä :shock: :shock: punanen sisutakin näkyy olevan :cry:
Muijat :roll: :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

http://irc-galleria.net/view.php?nick=P ... d=24812559
onko toi sitte 1500sl niiku kuva teksti väittää
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi on 1500S - 2103 ja ilmeisesti vanhempi kuin -77, aika rankaa, vaikka riittäähän noita tuhottavaksikin :roll: hmm ja vielä nainen... olen kuullut väitettävän että nainen ei voi raiskata!!?? ei ehkä miestä, mut Ladan :wink:

edit: viddu mä osaa enää käyttää tätä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin