Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Juutuupista löytyi video Leningradin lähistölle sota-aikana pudonneesta ja nyttemmin löytyneestä FW-190 koneesta. Vierellä oli pitkä selostus asiasta ja lentäjän nimikin oli mainittu. Missään ei ollut kytkentää Suomeen, kuitenkin koneessa on Sivuperäsimessä Suomen ilmavoimien tunnukset. Suomen ilmavoimilla ei tietääkseni tuota konetyyppiä ollut.
Kyljessä näkyy myös Luftwaffen tunnus, joten käyttikö Suomesta operoinut lento-osasto Kuhlmey tällaisia tuplatunnuksia?
http://www.youtube.com/watch?v=jueDXiuU ... re=related
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
juha
Viestit: 220
Liittynyt: 6.10.2003 13:59
Paikkakunta: virolahti

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja juha »

jos hakaristiä tarkoitat niin väärä asento suomen ilmavoimille
muuten en huomannut suomen tunnuksia missään
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mielestäni täysin puhtaasti Saksan tunnukset.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Täysin Luftwaffen kone
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Hitun Jabo. Kyljessä paksu musta risti "plussa", jäljet keltaisista itärintamatunnuksista vielä näkyvissä. Sivuvakaajan musta hakaristi ehkä hieman totuttua suurempi ?

Suomalaisessa koneessa olisi kyljessä "Thulinin risti", valkoisessa ympyrässä pystyssä seisova, myötäkelloon osoittava vaaleansininen hakaristi. Tämä oli ilmavoimiemme tunnus, jonka kreivi Von rosen toi Suomeen lahjoittaessaan armeijallemme sen ensimmäisen lentokoneen. Oisko vuosi ollut 1918 ? Yksi Suomen ilmavaivojen koneista kantaa aina poskessaan Rosenin nimeä. Tällä hetkellä kunnia on suotu eräälle ROI:n Hornetille. Ilmavoimiemme koneiden tunnus muutettiin nykyiseksi "kokardiksi" II maailmansodan jälkeen. Vaatiko joku vit*uilukomissio sitä, vai oliko kyseessä ennakoiva nuolaisu, mene - tiedä.

Suomen armeijalle hakaristikuvio on tullut ainakin kolmea eri reittiä. Yllämainitun lisäksi oli Kaukopartio-osasto Marttinan hihamerkki, jossa hakaristi kärjessä oli nuolet. (Katso joka suuntaan !) Se oli itäkarjalaista perua. Akseli Gallen-Kallela (kirjotetaankohan tuo noin?)
suunnitteli Marskin käskystä kunniamerkkejä. Useissa niistä on ohut hakaristi. Sen lähtökohtana oli pyhän Yrjön risti. Millään näistä merkeistä ei ollut kansallissosialistista taustaa.

Kyseinen kone on tuskin Kuhlmeyn osaston, kerran on Lenskissä asti.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kuhlmeyn hävittäjälentäjä vieraili tällä viikolla Suomessa. Tutstui mm. entiseen tukikohtaansa Immolassa, Uttiin, sekä laski seppeleen Valkealan Jokelassa maahansyöksyneen Stukan ja sen kahden lentäjän muistokivelle.
Ikää miehellä on 89 vuotta ja lensi aikanaan täällä FW 190 konetta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Pavlovits, hän se jaksaa aina yllättää !
Olispa ollut mielenkiintoista päästä vanhaa veteraania haastattamaan, oisko vielä kupolinsa vireessä. Kauan sitten Saksanmaata perheen kanssa kierrellessä törmäsin Jabo-lentäjään, jolla oli hallussaan aidot kopiot (?) Staffel Kuhlmeyn lentopäiväkirjoista. Niiden mukaan sai osasto niinkin aikaisin, kuin 4.6. silloiseen sijoituspaikkaansa Tartoon käskyn supistaa lentotoiminta minimiin, ja valmistautua Suomeen lähtöä varten. Tämän mukaan tiesi OKW ryssän hyökkäävän kohta Karjalan kannkksella, ja ettei Suomi ilman apuja pärjäisi. Sama veteraani, tuodessani esiin Mannerheimristin (vs. rautaristi), totesi että 1. Mannerheimristin saanut Lagus olisi Saksan armeijassa teloitettu ampumalla. Syitäkin löytyi. . .
KlausSilander

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja KlausSilander »

[quote="wileeni"] Se oli itäkarjalaista perua. Akseli Gallen-Kallela (kirjotetaankohan tuo noin?)
suunnitteli Marskin käskystä kunniamerkkejä. Useissa niistä on ohut hakaristi. Sen lähtökohtana oli pyhän Yrjön risti. Millään näistä merkeistä ei ollut kansallissosialistista taustaa.
quote]

Olen nähnyt Keski-Suomen museossa aiemmin - viimeksi käydessäni ei enää ollut näkyvillä - karjalaisen tuolin, jonka koristeluna oli svastika ("hakaristi"), ja tuoli oli tehty natsismia aiemmin. Eräässä saamelaisessa hopealusikassa (omistin sen aiemmin), jossa oli
vuosiluku 1920-luvulta, oli poropulkan ja poron kuva sekä svastika, jota Keski-Suomen museon henkilökunta nimitti
Jaakobinristiksi. Kirjoitit Gallen-Kallelan nimen käsittääkseni aivan oikein. Marski kävi Venäjän armeijassa nuorena palvellessaan tiedustelumatkalla kaukoidässä, jossa svastikaa käytetään perinteisesti aika laajalti. Olen miettinyt, että saapuiko hänen siskonsa keittokirjassaan ylistämä gheen (sanskriittia) eli kirkastetun voin (engl. clarified butter; kts. läski- ja poronlihakeskustelut) resepti Intiasta Marskin mukana vai tuliko se Venäjältä tai esim. Ranskasta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mikähän lie totuus noiden hakaristien kanssa. Ikivanha symbolihan se alun alkaen on. Mutta lähinnä on puhuttu Suomen Ilmavoimien ja natsien hakaristeistä. On todettu, että ilmavoimien ristillä ei ole mitään tekemistä natsien vastaavan kanssa, vaan että se on Von Rosenin suvussa kulkenut merkki.
Von Rosen oli kuitenkin varsin aktiivinen kansallissosialisti ja oli muun muassa perustamassa Ruotsiin kansallissosialistisen puolueen.
Ennen sotia oli myös hyvää pataa erään Hermann Göringin kanssa.
Kaiken kaikkiaan puolueeton Ruotsi on nyttemmin paljastunut melkoiseksi natsisympatiseeraajaksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Olen kanssa lukenut, että hakaristi on ikivanha onnea tuova merkki jotka on ollut käytössä laajalti maailmassa. Alunperin merkki kai kuvaa aurinkoa, auringon kehrää. Muun muassa (venäjän) karjalassa sitä on löydetty vanhoista kalliomaalauksista ja Intiassa se on ollut "käytössä" aina.

Jos muistan oikein, niin muinaisessa hakaristin versiossa ne lyhyet sakarat muodostivat lähes ympyrän. Samanlainen merkki oli SS-divisioona Wikingin tunnus toisessa maailmansodassa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/SS-divisioona_Wiking

"Mein Kampf" teoksessaan Adolf kertoo hauskasti muistaakseni puna-musta-valko hakaristilipun syntytarinaa. Useat suunnittelijat yrittävät saada aikaiseksi jotain hyvännäköistä ja voimallista jota Adolf vaati. Useat suunnittelijat yrittivät mutta Adolf ei ollut tyytyväinen lopputuloksiin. Lopulta hän päätti piirtää lipun itse.....
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ilmailusta kiinnostuneille pari linkkiä.

Noita Focke-Wulf 190 koneita valmistetaan vieläkin saksassa pienimuotoisesti, mallia A-8N ("neu") on valmistettu ehkä jo kaksi tai kolme kappaletta ja yksi kappale pitkänokkaista mallia D-9 "Dora". Alkuperäinen BMW moottori on korvattu A8 mallissa kiinalais-venäläisellä Ash-82 tähtimoottorilla (1800 hv) ja mallissa D-9 on Jumo 213 moottori korvattu pienempitehoisella Allison rivimoottorilla (1200 hv). Yrityksen sivut:

http://www.flugwerk.com/

Yhdysvalloissa entisöidään hitaasti yhtä 190F-8 konetta lentokuntoon. Koneeseen tulee alkuperäinen BMW moottori. Flugwerk on osallistunut myös tämän koneen entisöintitalkoisiin.

http://www.white1foundation.org/focke-w ... ration.htm
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Vielä hakarististä. Siteeraan tässä suoraan joskus taltioimaani lehtikirjoitusta:

"Swastika, hakaristi on ollut käytössä lähes kaikissa valtakulttuureissa jossain muodossa tuomassa onnea, jatkuvuutta, suojaa tai muuta hyvää. Jo puolen vuosituhatta ennen Kristusta sitä tavattiin kolikoissa aina Korintista Kiinaan. Yhtenä syynä hakaristin yleisyydelle pidetään sen erästä merkitystä, auringon kehrää."

Joku vuosi taappäin tuhersi Englanin prinssi Bertil huppelissa hihaansa hakaristin. Syntyneen kohun yhteydessä (muistaakseni) Hesari tiedusteli Helsingin juutalaiselta seurakunnalta josko ilmavaivojemme vanha tunnus heittiä olisi loukannut. Vastaus oli selkeä ei. Asian täytyy olla heikäläisille niin tuttu, etteivät he sekoita sitä Hitun merkkiin. Samassa kirjoituksessa kerrottiin natsien hakaristin olevan ihme kyllä seemiläistä alkuperää.
Saksassa jotkut vouhakkeet ajoivat hakaristin kieltämistä lailla. Mistiin meni, koska Saksassa on intialainen uskonlahko, jonka pyhä merkki on hakaristi. Kielto olisi näin ollut kiihoitusta kansanryhmää vastaan.

Mitä kautta hakaristi sitten ui panssarijoukoillemme ? Olen tätä yrittänyt selvitellä mm. panssarikillan kautta, muttei sieltäkään apuja löytynyt. Eräässä elokuvassa pannaan Olof (Rubenin poika) Laguksen suuhun väite, jonka mukaan Aatu olisi sen meiltä vohkinut. Tosin on ks. filmissä myös oikeita tosipohjaisia kohtauksia. Joka tapauksessa oli jo vapaussodan aikaisissa panssarijunissa, kuin myös (Viron) "suomipoikien" panssariautoissa hakaristi.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tässä hakaristikoneita vanhemmasta päästä:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... t=977&a=47
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Näyttää filmissä olevan Hansa Brandenburg tyyppisiä koneita, isoja vesitasoja joita valmistettiin Suomen "Ilmailuvoimille" lisenssillä satakunta (122 kpl). Rakennuspaikkana taisi olla Suomenlinna ja osin Santahamina. Luin juuri aihetta sivuavan kirjan.

Kone oli tyypiltään alunperin muistaakseni keisarillisen Saksan meritoimintakone, jonka lisenssi onnistuttiin ostamaan juuri ennen Saksan luhistumista. Täällä koneeseen asennettiin paremman puutteessa nokalle Fiat merkkinen moottori joka toimikin tehtävässään yllättävän luotettavasti. Myöhemmin Suomessa suunniteltiin koneeseen tehokkaampi potkuri. Hansa oli ensimmäinen lentokone Suomen ilmavoimissa jota oli lukumääräisesti riittävästi ja joka oli tukeva ja luotettava.

Eräässä lentäjätarinassa 20-luvulta joku lentäjä onnistui tekemään sankassa sumussa pakkolaskun järvelle ja laskeutui vahingossa tukkilautan päälle konetta rikkomatta!!!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tässä on kanssa hakaristikone, huonohko kuva erittäin harvinaisesta konetyypistä räimäisemässä lentokentän ylitse.

Tunnistaakohan kukaan tyyppiä?

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin