Veikkaisin, että kyseessä on Curtiss Hawk 75A-(1,2,3,4 tai 6).Jouska kirjoitti:Moi,
Tässä on kanssa hakaristikone, huonohko kuva erittäin harvinaisesta konetyypistä räimäisemässä lentokentän ylitse.
Tunnistaakohan kukaan tyyppiä?
Uploaded with ImageShack.us
Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista
Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista
Moi,
Juu, tämä on tällaista sotahistoriallista visailua.
Ei ollut huono arvaus. Itse asiassa tosi hyvä veikkaus.
Kone ei ole Curtiss Hawk, mutta koneessa on tismalleen sama moottori (Pratt&Whitney) kuin Hawkissa. Lisäksi Curtissit toimivat samalla rintama suunnalla kuin tämä kyseisin vekotin.
Juu, tämä on tällaista sotahistoriallista visailua.
Ei ollut huono arvaus. Itse asiassa tosi hyvä veikkaus.
Kone ei ole Curtiss Hawk, mutta koneessa on tismalleen sama moottori (Pratt&Whitney) kuin Hawkissa. Lisäksi Curtissit toimivat samalla rintama suunnalla kuin tämä kyseisin vekotin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista
Moi,
Kone on Valtion lentokonetehtaan malli Myrsky II ja kuva on todennäköisesti otettu Mensuvaaran lentokentällä elokuussa 1944. Siellä toimi koneita ensin saanut Tied.Lentolaivue 12.
Koneen valmistus taisi olla aikanaan siihenastisen suomalaisen insinööritaidon ja kekseliäisyyden voimannäyttö. Kone oli pakko tehdä niistä materiaaleista joita oli Suomessa saatavilla. Kun ulkomailta ei käytännössä voitu saada muuta komponentteja kuin lentomoottorit ja potkurinnavat, oli koneen kotimaisuusaste korkea. Muun muassa jonkinasteinen lentokone mittarituotanto polkaistiin lähes tyhjästä konetta varten. Koneessa käytettiin nokian renkaita, strömbergin sähkömoottoreita, Vaisalan valorengastähtäintä, Jyväskylän kivääritehtaan LKK 42 konekivääreitä, Tammer liimaa jne....
Suoritusarvot koneella oli moottoritehoon nähden hyvät. Käytössä "Myrskyt" eivät olleet kovin kenttäkelpoisia. Puusiivissä käytetyt korvikelakat ja liimat eivät kestäneet kosteutta ja vettä. Tämän vuoksi liimasaumat tahtoivat aueta syksyn märissä olosuhteissa. Lisäksi koneen kehittelyssä törmättiin pakkovärähtelyilmiöön joka lopuksi onnistuttiin ratkaisemaan. Tuo värähtely tapahtui suuressa nopeudessa ja johti yleensä aina koneen tuhoutumiseen. Vielä muutama kuva VL Myrskystä.
Shot at 2011-02-20
Shot at 2011-02-20
Kone on Valtion lentokonetehtaan malli Myrsky II ja kuva on todennäköisesti otettu Mensuvaaran lentokentällä elokuussa 1944. Siellä toimi koneita ensin saanut Tied.Lentolaivue 12.
Koneen valmistus taisi olla aikanaan siihenastisen suomalaisen insinööritaidon ja kekseliäisyyden voimannäyttö. Kone oli pakko tehdä niistä materiaaleista joita oli Suomessa saatavilla. Kun ulkomailta ei käytännössä voitu saada muuta komponentteja kuin lentomoottorit ja potkurinnavat, oli koneen kotimaisuusaste korkea. Muun muassa jonkinasteinen lentokone mittarituotanto polkaistiin lähes tyhjästä konetta varten. Koneessa käytettiin nokian renkaita, strömbergin sähkömoottoreita, Vaisalan valorengastähtäintä, Jyväskylän kivääritehtaan LKK 42 konekivääreitä, Tammer liimaa jne....
Suoritusarvot koneella oli moottoritehoon nähden hyvät. Käytössä "Myrskyt" eivät olleet kovin kenttäkelpoisia. Puusiivissä käytetyt korvikelakat ja liimat eivät kestäneet kosteutta ja vettä. Tämän vuoksi liimasaumat tahtoivat aueta syksyn märissä olosuhteissa. Lisäksi koneen kehittelyssä törmättiin pakkovärähtelyilmiöön joka lopuksi onnistuttiin ratkaisemaan. Tuo värähtely tapahtui suuressa nopeudessa ja johti yleensä aina koneen tuhoutumiseen. Vielä muutama kuva VL Myrskystä.
Shot at 2011-02-20
Shot at 2011-02-20
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.