Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jouska kirjoitti:Moi,

Tässä on kanssa hakaristikone, huonohko kuva erittäin harvinaisesta konetyypistä räimäisemässä lentokentän ylitse.

Tunnistaakohan kukaan tyyppiä?

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Veikkaisin, että kyseessä on Curtiss Hawk 75A-(1,2,3,4 tai 6).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juu, tämä on tällaista sotahistoriallista visailua.

Ei ollut huono arvaus. Itse asiassa tosi hyvä veikkaus.

Kone ei ole Curtiss Hawk, mutta koneessa on tismalleen sama moottori (Pratt&Whitney) kuin Hawkissa. Lisäksi Curtissit toimivat samalla rintama suunnalla kuin tämä kyseisin vekotin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lentokoneiden sota-ajan tunnuksista

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kone on Valtion lentokonetehtaan malli Myrsky II ja kuva on todennäköisesti otettu Mensuvaaran lentokentällä elokuussa 1944. Siellä toimi koneita ensin saanut Tied.Lentolaivue 12.

Koneen valmistus taisi olla aikanaan siihenastisen suomalaisen insinööritaidon ja kekseliäisyyden voimannäyttö. Kone oli pakko tehdä niistä materiaaleista joita oli Suomessa saatavilla. Kun ulkomailta ei käytännössä voitu saada muuta komponentteja kuin lentomoottorit ja potkurinnavat, oli koneen kotimaisuusaste korkea. Muun muassa jonkinasteinen lentokone mittarituotanto polkaistiin lähes tyhjästä konetta varten. Koneessa käytettiin nokian renkaita, strömbergin sähkömoottoreita, Vaisalan valorengastähtäintä, Jyväskylän kivääritehtaan LKK 42 konekivääreitä, Tammer liimaa jne....

Suoritusarvot koneella oli moottoritehoon nähden hyvät. Käytössä "Myrskyt" eivät olleet kovin kenttäkelpoisia. Puusiivissä käytetyt korvikelakat ja liimat eivät kestäneet kosteutta ja vettä. Tämän vuoksi liimasaumat tahtoivat aueta syksyn märissä olosuhteissa. Lisäksi koneen kehittelyssä törmättiin pakkovärähtelyilmiöön joka lopuksi onnistuttiin ratkaisemaan. Tuo värähtely tapahtui suuressa nopeudessa ja johti yleensä aina koneen tuhoutumiseen. Vielä muutama kuva VL Myrskystä.



Kuva
Shot at 2011-02-20

Kuva
Shot at 2011-02-20
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin