Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Yogi kirjoitti:...ja tuo hallissa oleva jenkki Dodge Dart, luultavasti vm-73. Näytti puskurit varsin hyviltä. Missä kunnossa mahtaisi olla jos hakisi ´75:lle kaverin...
:D ja tuo dodge dart..haa, se on mun kaverin vanha..siinä laiton,osittain purettu kone 360.. ei muutoskatsastettu..ja ihan mätä..
naureskeltiin siinä kaverin kans..et mihin on oikein joutunut..
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

:D silloin kauan sitten kun noita kuormureita siirrettiin tikkutehtaalle..autot oli tosi kauan seissy,pari lähti käyntiin kun vain laittoi akun kiinni..niillä muutamilla sitten hinailtiin,irroiteltiin toisia kuormureita mudasta..

itse e-p:n kertomaa: yhtä kuormuria oltiin siirtämässä..niin siinä oli sattumoisin vaihde päällä..kone hyrskähti omin pari metriä "itsestään"ja auto seissyt todella kauan..oli siis vieläkin menohaluja :D
kyllä diesel kestää seisotuksen.. :D
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

muistan lukeneeni jutun, jossa joku oli Virossa neuvostomiehityksen alkaessa (40-luvulla) piilottanut uudehkon Caterpillarin hautaamalla sen maan alle. Se kaivettiin 90-luvulla ylös ja lähti myös "seisotuksesta" huolimatta käyntiin. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Löytyi toi em. juttukin ja kuvat. Sellainen tossa oli vielä, että se haudattiin osina eri paikkoihin, mm. runko heinälatoon moottori autotallin lattian alle, telat peltokivien alle. Eipä löytänyt edes KGB. :)

Juttu

Kuvat "haudatusta ja ylösnostetusta" Caterpillarista:

http://img214.imageshack.us/img214/4456 ... ize0va.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/2218 ... ize3vn.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/5348 ... ize7hq.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/6279 ... ize3yn.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja 99 »

Mobilistissa tuosta oli juttua lehden numeroo en muista
mutta luin jutun. Ihan mielenkiintoinen.
99
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

Kaiken tämän jälkeen pitää kysyä että miksi noita autoja poistetaan/paalataan tuolta tehtaan pihalta?
Kuitenkin kiitos KamaZille kuvista ja yleensäkin koko jutusta.
Oli erittäin mielenkiintoisen oloinen paikka vaikka en ole siitä ennen kuullutkaan.
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

off topicista, mutta mielestäni
näissä hylätyn Mosse-tehtaan kuvissa on tiettyä yhtäläisyyttä Kamazin P.E.Mäkisen tarinaan.. :roll:

Erona taitaa vaan olla se, että P.E.Mäkinen jäi sosialismin hammasrattaiden väliin, Mosse kapitalismin.. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

Onko tuo Mosse jo mennyt?
Onko Kamazilla tietoa?
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Tuoreimmat tietoni paikalta ovat muutaman viikon takaisia. Ne perustuvat omiin näköhavaintoihin ja asiantuntijalausuntoihin:


-Lähes kaikki viimeisimmässä kuvasarjassani esiintyvät autot ovat paikallaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Joitakin katkottuja Jyry-Sisun nokkiakin on viety pois.

-Mosse meni kuuleman mukaan harrastajalle.

-Huligaanit ovat taasen käyneet pahanteossa ja mm. maalanneet kuvissanikin esiintyvän sinisen piikkinokka-Kontion kylkiin graffittejaan.

-Kuuleman mukaan "niskasta katkaistujen" Jyry-Sisujen takaosat menivät traktorin perävaunuja tehtailevalle henkilölle.

-
sergei 1200L kirjoitti::D silloin kauan sitten kun noita kuormureita siirrettiin tikkutehtaalle..autot oli tosi kauan seissy,pari lähti käyntiin kun vain laittoi akun kiinni..niillä muutamilla sitten hinailtiin,irroiteltiin toisia kuormureita mudasta..

itse e-p:n kertomaa: yhtä kuormuria oltiin siirtämässä..niin siinä oli sattumoisin vaihde päällä..kone hyrskähti omin pari metriä "itsestään"ja auto seissyt todella kauan..oli siis vieläkin menohaluja :D
kyllä diesel kestää seisotuksen.. :D
Sergein lausuma pitänee paikkansa. Itse olen todistanut näin käyvän Mäkisen pihassa Mersu-kuormurille. Tässä linkki kyseiseen aiheeseen

-Mäkisen autotarhasta ja tulitikkutehtaasta laajemmin kiinnostuneille ohessa muutama mielenkiintoinen linkki:
http://koti.phnet.fi/perttnin/pm
http://www.dm-exp.org/gallery/tikku/tikku.html
http://pg.photos.yahoo.com/ph/p_fardig/album?.dir=4d2e
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Onneksi joitakin Wanhoja kuorma-autoja näkee yhä työn touhussa eivätkä aivan kaikki päädy romuiksi tai ilkivallan kohteeksi. Viime viikolla kun ajoin erään asfalttityömaan ohitse näin siellä muiden koneiden ja autojen keskellä uutuuttaan kiiltävän (entisöity), kulmikkaan kolmiakselisen Sisu M-sarjalaisen työn touhussa. Noita Sisun M-sarjalaisiahan valmistettiin vuosina 1970-1982. Tosi hienoa että joku on satsannut useita tuhansia euroja wanhan auton kunnostukseen. Kuorma-autojenkin ihailijana tulin hyvälle tuulelle tuon Sisun nähtyäni. :)

Kiitokset vielä kirjoittajalle tuosta hienosta Mäkisen Pekan historiikista. Tuollaisia vastaavia historiikkejä lukisi muitakin ihan mielellään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

No helkutti sentään oltas ostettu toi Mosse jos se ois ollu vielä :cry:
No ei voi mitään.
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Jalmus

Viesti Kirjoittaja Jalmus »

Kävin 17.10.2006 Mäkisen laanilla. Jäljellä oli enää kaksi kokonaista Kontio-Sisua, yksi Volvo sekä se sikaruma Leyland. Pätkittyjä ohjaamoitakin oli noista viimeisimmistä tässä ketjussa olevista kuvista kadonnut. Jäljellä olevat ohjaamotkin olivat saaneet osakseen väkivaltaa ja spraymaaleja.

Sisätiloissa en käynyt, mutta kuvasin kamerakännykällä lähes kaikki ulkosalla jäljellä olevat raadot.
Jalmus

Viesti Kirjoittaja Jalmus »

Jos jotakuta kuvat Mäkisen viimeisistä kiinnostaa, ne löytyvät Kuukunan sivuilta.
156 V6

Viesti Kirjoittaja 156 V6 »

Olihan Nostalgisia kuvia Mäkisen autohallilta.

Itse kävin tuolla -96 tai -97 ja vaihtoautohalllin oven kun avasi niin aika pysähtyi.
Oikealla puolella oli iso pöytä jossa työkaluja, suoraan edessä joku pieni
-70 luvun pyöräkuormaaja, ja pieni pölykerros lattiassa johon jäi kengänjäljet, oli hurja fiilis ja sydän hakkasi helvetisti.

Silloin hallissa oli tuo sama farmari Triumph ja todella hyväkuntoisen oloinen sininen Simca 1000, 128 Fiat joka oli varmaan uusin näistä vehkeistä, ovesta suoraan katsottuna todella hyvä Hillman IMP-64 johon hullaanuin.
Lisäksi siellä oli -60 luvun alkupuolen valkoinen kupla, viininpunainen PL412 Bluebird, kaappariovinen 600:nen valkoinen sellainen,-60 luvun alkupuolen Viva, -59 Rekord ja toinenkin IMP sekä "Paketti Viva" kait joku Bedford?
Toisessa kerroksessa, ilmeisesti tuo sama tehdas-sali joka oli ensimmäisessä topicissa siellä oli koko huoneen täydelta uusia kuorma-auton renkaita, kaikki keltaisilla vanteilla... ja niitä oli useita kymmeniä, ellei vaan yli satakin. Anyway eli laskettu niitä vaan kavuttiin niiden päälle että päästiin salin läpi seuraavalle ovella ja uuteen paikkaan.

Ulkona olevassa peltihallissa oli todellakin kymmeniä hyllymetrejä uusia osia, pääasiassa Sisuun, mutta oli siellä hyllyjä Triumphille ja Roverillekin, nuo jäi mieleen.
Punainen 600:nen, sininen farmari Rekord, valkoinen farmari Taunus sellainen ovaali lamppuinen ja Vauxhall Victor seisoi rivissä, oli muitakin mutta en kaikkea muista.

Nappasin muutamasta autosta kuvat ja mielestäni olen ne laittanut http://www.saarenmaki.net osoitteeseen.
Seuraavan kerran kävin Mäkisellä kait 2000 kesällä ja juttelin pitkän tovin Pekka Mäkisen kanssa silloin auton kuin auto maksoi 3500mk.

Viimeisen kerran kävin Mäkisellä 2003, Pekka istui työpöytänsä takana ja tuli ilmeisesti töihin joka päivä? Hänen puheiden mukaan liiketoimintaa ei ole varsinaisesti koskaan lopetettu, konkurssista puhumattakaan, ilmeisesti touhu on vain pikkuhiljaa hiipunut? Silloin oli kaikista autoista rikottu lasit, muuten ehjiä, ja muutama auto oli ilmeisesti myyty, autolla hintaa 500,-
Tuo aiemmin mainitsemani Hillman IMP ainakin pelastui harrastajalle ja on nyttemin entisöity ja vaikuttaa Lopella.
Pieni detalji tuosta autosta, repsikan ovi aukossa oli tarra mistä kävi ilmi koska auto oli tullut liikkeeseen, kuka oli kaupantekijä, vuosimalli ja ajomäärä. Muistaakseni ko. auto oli tullut -72 keväällä Mäkiselle ja siitä asti seisonut vaihtoautohallissa, varmast kaikissa muissakin autoissa oli samanlainen tunniste.

Nuo auto olivat todella hyväkuntoisia koriltaan paitsi se kaappariovinen 600:nen josta oli vasen etulokasuoja ruostunut puhki ja se metallinhohto vihreä IMP jossa oli reikä oikeassa kynnyksessä, tietenkin kaikki oli varmaan jumissa kymmenien vuosien seisotuksesta mutta osiltaan täydellisä, ehjiä autoja.

Harmittaa että markka-aikana ei ollut rahaa ostaa tuota IMPiä ja myöhemmin olin sellaisen jo hankkinut, mutta siitä huolimatta olis pitänyt ostaa tuo Mäkisen auto pois, kaduttaa vieläkin.
lerppa

Viesti Kirjoittaja lerppa »

mikäs on tilanne tällä hetkellä?

ja onko jollain tiedossa toi mobilistin numero, jossa oli juttua näistä vehkeistä?
Vastaa Viestiin