Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Edellisestä kuvakatselmoinnista on kulunut lähes vuosi, joten tilannekatsaus lienee paikallaan. Seuraavat kuvat on otettu 26.12.2006. Lumettoman tapaninpäivän ansiosta kuvaaminen oli helppoa kun ei tarvinnut rämpiä lumessa polviaan myöten. Koska autoja oli pihalla enää vain muutamia, esitän kaikista jäljelläolevista ohessa kuvan. Poikkeuksen tekee aiemmissa kuvissa nähty Leyland, koska siitä ottamani kuva on tärähtänyt piloille

Isolla pihalla on jäljellä enää yksi Jyry-Sisun hytti
Kuva

Piharakennuksen edessä on yhä kaksi Jyryn nokkaa
Kuva

Jostakin syystä kalusto on paikoin jopa lisääntynyt. Peltihallin viereen on ilmestynyt kolme henkilöautoa. tässä 80-lukuinen Mitsubishi.
Kuva

Mitsun edessä on jo harvinaisuudeksi luokiteltava BMW.
Kuva

Kuva

Projektiasteella oleva Volvo Amazon.
Kuva

Kuva

Varkailla tai pahantekijöillä on ollut hirvittävä hinku päästä peltihallin sisälle. Into on kuitenkin ilmeisesti lopahtanut kesken.
Kuva

Yläpihan varaston seinä on ollut heikompaa tekoa ja siitä on menty läpi.
Kuva

Yläpihalla on jäljellä enää kaksi kuormuria. Toinen niistä on tämä Volvo Viking.
Kuva

Kuva

Toinen yläpihan jäljelläolijoista on tämä Kontio. Se edustaa viimeisenä yksilönä paikalla aiemmin ollutta näyttävää samanmallisten Sisujen rivistöä.
Kuva

Alapihalla on edelleen yksi katkaisematon Kontio, Jyry-Sisun ohjaamo sekä Scania-Vabis.
Kuva

Lähempi kuva alapihan Kontio-Sisusta. Edellisen käyntini jälkeen sitä on sutattu spray-maalilla.
Kuva

Lyhytnokkainen Jyry-Sisu 60-luvun lopulta. Tämä malli oli ensimmäinen lasikuitunokkainen Jyry. Mallin tunnistamista helpottaa myös nokan päällä oleva moottorin ilmanotto. Tämä malli sai autoilijoiden keskuudessa lempinimen "konkonokka".
Kuva

Tätä Scaniaa epäilin aiemmin virheellisesti malliksi 66. Tällä kerralla tarkistin asian tyyppikilvestä ja malliksi varmistui L56.
Kuva

Tehdasrakennuksen pannuhuoneen edustalla on jäljellä vielä yksi Jyryn nokka.
Kuva

Lisäksi todettakoon, että rikkonaisen ikkunan kautta saatoin havainnoida varsinaisen tehdasrakennuksen sisällä olevan edelleen ainakin kaksi autoa: Fiat 128 ja Peugeot 304.

Tarkasteltaessa vallitsevaa tilannetta mobilistin näkökulmasta, ei paikalla ole enää juuríkaan nähtävää. Toisaalta jo pelkästään autioitunut tehdas sitä ympäröivine rakennuksineen tekee paikasta kiinnostavan ja voin siksi suositella tuolla käyntiä kaikille.

Vaikka kovin suuria muutoksia alueella ei kaluston vähyydestä johtuen enää voikaan tapahtua, tulen silti seuraamaan tilanteen kehittymistä edelleen.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Hyvä, että joku jaksaa päivittää tilannettta. Aika masentavaa katseltavaa loppujen lopuksi, kun nostalgiakuormureita töhritään ja rikotaan. Liekköhän romuraudan kohonneella kilohinnalla osaa noitten kuorma-autojen katoamiseen??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

noi henkilöautot ovat minun kaverini.ovat siellä säilytyksessä.olin itse "ajamassa"niitä tuohon paikkaan.
noista on tarkoitus tehdä vielä autoja..siis ominvoimin kulkevia.

saattaisi olla myynnissä. minun kautta saa tiedot.
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

noi henkilöautot ovat minun kaverini.ovat siellä säilytyksessä.olin itse "ajamassa"niitä tuohon paikkaan.
noista on tarkoitus tehdä vielä autoja..siis ominvoimin kulkevia.

saattaisi olla myynnissä. minun kautta saa tiedot.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

BMW:n lisäksi tuollainene Galant (?) farmari on kans melkosen harvinainen ilmestys. Kovasti on rautaa siirtynyt romuksi, vai olisiko joitain viety jopa kunnostettavaksi afrikkaan?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

ja e-p ihmetteli itsekkin,sitä kun nuo: bmw,galant,volvo.ei ole vielä kärsinyt vahinkoja.
ja tuo galant..yksi oli myynnissä.(nettiauto). aika harvinainen farkuksi.
ja tuo bmw. ei niin kovin kaunis malli.
volvo tietty ns.ajaton malli.

tarvii patistella kaveria,et vie ne parempaan talteen.(on kyllä sellaisella paikalla,et vois lukea kyljista että,riko minut)..
Jalmus

Viesti Kirjoittaja Jalmus »

Onkos kellään muuten muistikuvaa, missä vaiheessa nuoriso löysi nuo kuorma-autot ja alkoin tuhoamaan niitä?
Jalmus

Viesti Kirjoittaja Jalmus »

Mikäs on viimeisin tilanne? Onko siellä enää mitään?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tässä olisi Sisu-historiaa http://www.vetku.fi/sisu/historia.htm
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Ajelin vappuaattona Rantatietä pitkin tulitikkutehtaan ohi ja näin kaksi poliisiautoa sekä yhden paloauton tehtaan portilla. Utelias kun olen, ajoin paikalle selvittämään mitä oli tekeillä. Suurehko nuorisolauma (arviolta n. 20 henkilöä) oli jo ties monettako kertaa murtautunut tehtaan sisätiloihin todennäköisenä aikomuksenaan harjoittaa juopottelua ja ilkivaltaa. On hyvä, että tekijät saatiin kerrankin edesvastuuseen.

Muutoin paikalla ei ole tapahtunut juuri muutoksia kaluston suhteen. Ainoastaan tuo Scania L56:n päällä ollut kontti on viety pois.
Einstein

Viesti Kirjoittaja Einstein »

Jalmus kirjoitti:Mikäs on viimeisin tilanne? Onko siellä enää mitään?
Kävin tänään kameroineni pyörähtämässä paikalla ja vasta sen jälkeen aloin perehtymään Mäkisen historiaan tarkemmin.
Varsin mainioita juttuja olette saaneet aikaiseksi.
Surullista tässä kuitenkin oon se että aika(=vandaalit) on jälleen tehnyt tehtävänsä edellisten kuvien jälkeen...

Voisin kuviani mielelläni liittää mutta taitoni eivät moiseen riitä...eli jos joku on halukas kädestä pitäen opettamaan niiden lisäystä tai jos lähetän sähköpostitse niin lisäämään ne sivulle.

Halukkaat ilmoittakaa niin lähetän. :)
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Esitin aiemmin kuvia kolmesta tulitikkutehtaan pihaan hiljattain tuodusta henkilöautosta: BMW, Volvo Amazon ja farmarimallinen Mitsubishi Galant. Varsinkin tuo BMW olisi ollut mielestäni ehdottomasti säätämisen arvoinen harvinaisuutensa vuoksi.

Sitten kävi se mitä osattiin jo etukäteen pelätä; Kuriton nykynuoriso sai paikalle tuoduista autoista vihiä ja pääsi taas kerran todenteolla toteuttamaan luomisvimmaansa. Nyt autoista on särjetty ja sotattu kaikki mahdollinen ja katoilla on hypitty. Mikä idea tällaisessa toiminnassa on?

Nyt nämä on hinattu läheisen kadun varteen ilmeisesti odottamaan siirtoa paalaamoon. Tällainen näky vetää aika hiljaiseksi.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Lapset ovat Herran lahja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

minkähä�aisista aikuisista tuollaiset lapset on läh�is�? Toi on kyllä ou� harrastus, lapsilla on kai liikaa vapaa-aikaa nykyään j��ian vähän vi�k�itä.�
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3286
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Se rikkominen on vaan monen mielestä kivaa. Siis varsinkin kun rikkoo jonkun muun omaisuutta kun omaansa. Ei sitä vanhempia voida aina kaikesta syyttää. Kyllä sitä seura tekee kaltaisekseen ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Että kyllä väitän omalle itsellä, kavereilla jne. olevan enemmän vaikutusta tällaiseen(kin) toimintaan kun niillä aina syyn saavilla vanhemmilla. Ja romuautoja on rikottu maailmansivu. Väitän, että aika moni romuauto päätyy prässiin vain nopeammin, kun vuosia siellä ladon takana maatumalla. Pieni prosentti sitten menee entisöintiin jne. Onko siitä vuosia horsmaa kasvavasta autosta sitten iloa sen omistajalle päivittäin? Viikottain? Vuosittain? Eikö auton maatumaan hylkäävä omistaja ole paha ihminen?
Viimeksi muokannut veli alexei, 12.6.2007 0:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin