Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa
Edellisestä kuvakatselmoinnista on kulunut lähes vuosi, joten tilannekatsaus lienee paikallaan. Seuraavat kuvat on otettu 26.12.2006. Lumettoman tapaninpäivän ansiosta kuvaaminen oli helppoa kun ei tarvinnut rämpiä lumessa polviaan myöten. Koska autoja oli pihalla enää vain muutamia, esitän kaikista jäljelläolevista ohessa kuvan. Poikkeuksen tekee aiemmissa kuvissa nähty Leyland, koska siitä ottamani kuva on tärähtänyt piloille
Isolla pihalla on jäljellä enää yksi Jyry-Sisun hytti
Piharakennuksen edessä on yhä kaksi Jyryn nokkaa
Jostakin syystä kalusto on paikoin jopa lisääntynyt. Peltihallin viereen on ilmestynyt kolme henkilöautoa. tässä 80-lukuinen Mitsubishi.
Mitsun edessä on jo harvinaisuudeksi luokiteltava BMW.
Projektiasteella oleva Volvo Amazon.
Varkailla tai pahantekijöillä on ollut hirvittävä hinku päästä peltihallin sisälle. Into on kuitenkin ilmeisesti lopahtanut kesken.
Yläpihan varaston seinä on ollut heikompaa tekoa ja siitä on menty läpi.
Yläpihalla on jäljellä enää kaksi kuormuria. Toinen niistä on tämä Volvo Viking.
Toinen yläpihan jäljelläolijoista on tämä Kontio. Se edustaa viimeisenä yksilönä paikalla aiemmin ollutta näyttävää samanmallisten Sisujen rivistöä.
Alapihalla on edelleen yksi katkaisematon Kontio, Jyry-Sisun ohjaamo sekä Scania-Vabis.
Lähempi kuva alapihan Kontio-Sisusta. Edellisen käyntini jälkeen sitä on sutattu spray-maalilla.
Lyhytnokkainen Jyry-Sisu 60-luvun lopulta. Tämä malli oli ensimmäinen lasikuitunokkainen Jyry. Mallin tunnistamista helpottaa myös nokan päällä oleva moottorin ilmanotto. Tämä malli sai autoilijoiden keskuudessa lempinimen "konkonokka".
Tätä Scaniaa epäilin aiemmin virheellisesti malliksi 66. Tällä kerralla tarkistin asian tyyppikilvestä ja malliksi varmistui L56.
Tehdasrakennuksen pannuhuoneen edustalla on jäljellä vielä yksi Jyryn nokka.
Lisäksi todettakoon, että rikkonaisen ikkunan kautta saatoin havainnoida varsinaisen tehdasrakennuksen sisällä olevan edelleen ainakin kaksi autoa: Fiat 128 ja Peugeot 304.
Tarkasteltaessa vallitsevaa tilannetta mobilistin näkökulmasta, ei paikalla ole enää juuríkaan nähtävää. Toisaalta jo pelkästään autioitunut tehdas sitä ympäröivine rakennuksineen tekee paikasta kiinnostavan ja voin siksi suositella tuolla käyntiä kaikille.
Vaikka kovin suuria muutoksia alueella ei kaluston vähyydestä johtuen enää voikaan tapahtua, tulen silti seuraamaan tilanteen kehittymistä edelleen.
Isolla pihalla on jäljellä enää yksi Jyry-Sisun hytti
Piharakennuksen edessä on yhä kaksi Jyryn nokkaa
Jostakin syystä kalusto on paikoin jopa lisääntynyt. Peltihallin viereen on ilmestynyt kolme henkilöautoa. tässä 80-lukuinen Mitsubishi.
Mitsun edessä on jo harvinaisuudeksi luokiteltava BMW.
Projektiasteella oleva Volvo Amazon.
Varkailla tai pahantekijöillä on ollut hirvittävä hinku päästä peltihallin sisälle. Into on kuitenkin ilmeisesti lopahtanut kesken.
Yläpihan varaston seinä on ollut heikompaa tekoa ja siitä on menty läpi.
Yläpihalla on jäljellä enää kaksi kuormuria. Toinen niistä on tämä Volvo Viking.
Toinen yläpihan jäljelläolijoista on tämä Kontio. Se edustaa viimeisenä yksilönä paikalla aiemmin ollutta näyttävää samanmallisten Sisujen rivistöä.
Alapihalla on edelleen yksi katkaisematon Kontio, Jyry-Sisun ohjaamo sekä Scania-Vabis.
Lähempi kuva alapihan Kontio-Sisusta. Edellisen käyntini jälkeen sitä on sutattu spray-maalilla.
Lyhytnokkainen Jyry-Sisu 60-luvun lopulta. Tämä malli oli ensimmäinen lasikuitunokkainen Jyry. Mallin tunnistamista helpottaa myös nokan päällä oleva moottorin ilmanotto. Tämä malli sai autoilijoiden keskuudessa lempinimen "konkonokka".
Tätä Scaniaa epäilin aiemmin virheellisesti malliksi 66. Tällä kerralla tarkistin asian tyyppikilvestä ja malliksi varmistui L56.
Tehdasrakennuksen pannuhuoneen edustalla on jäljellä vielä yksi Jyryn nokka.
Lisäksi todettakoon, että rikkonaisen ikkunan kautta saatoin havainnoida varsinaisen tehdasrakennuksen sisällä olevan edelleen ainakin kaksi autoa: Fiat 128 ja Peugeot 304.
Tarkasteltaessa vallitsevaa tilannetta mobilistin näkökulmasta, ei paikalla ole enää juuríkaan nähtävää. Toisaalta jo pelkästään autioitunut tehdas sitä ympäröivine rakennuksineen tekee paikasta kiinnostavan ja voin siksi suositella tuolla käyntiä kaikille.
Vaikka kovin suuria muutoksia alueella ei kaluston vähyydestä johtuen enää voikaan tapahtua, tulen silti seuraamaan tilanteen kehittymistä edelleen.
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
- Lada-Jussi
- Viestit: 10209
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
BMW:n lisäksi tuollainene Galant (?) farmari on kans melkosen harvinainen ilmestys. Kovasti on rautaa siirtynyt romuksi, vai olisiko joitain viety jopa kunnostettavaksi afrikkaan?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
ja e-p ihmetteli itsekkin,sitä kun nuo: bmw,galant,volvo.ei ole vielä kärsinyt vahinkoja.
ja tuo galant..yksi oli myynnissä.(nettiauto). aika harvinainen farkuksi.
ja tuo bmw. ei niin kovin kaunis malli.
volvo tietty ns.ajaton malli.
tarvii patistella kaveria,et vie ne parempaan talteen.(on kyllä sellaisella paikalla,et vois lukea kyljista että,riko minut)..
ja tuo galant..yksi oli myynnissä.(nettiauto). aika harvinainen farkuksi.
ja tuo bmw. ei niin kovin kaunis malli.
volvo tietty ns.ajaton malli.
tarvii patistella kaveria,et vie ne parempaan talteen.(on kyllä sellaisella paikalla,et vois lukea kyljista että,riko minut)..
Tässä olisi Sisu-historiaa http://www.vetku.fi/sisu/historia.htm
Ajelin vappuaattona Rantatietä pitkin tulitikkutehtaan ohi ja näin kaksi poliisiautoa sekä yhden paloauton tehtaan portilla. Utelias kun olen, ajoin paikalle selvittämään mitä oli tekeillä. Suurehko nuorisolauma (arviolta n. 20 henkilöä) oli jo ties monettako kertaa murtautunut tehtaan sisätiloihin todennäköisenä aikomuksenaan harjoittaa juopottelua ja ilkivaltaa. On hyvä, että tekijät saatiin kerrankin edesvastuuseen.
Muutoin paikalla ei ole tapahtunut juuri muutoksia kaluston suhteen. Ainoastaan tuo Scania L56:n päällä ollut kontti on viety pois.
Muutoin paikalla ei ole tapahtunut juuri muutoksia kaluston suhteen. Ainoastaan tuo Scania L56:n päällä ollut kontti on viety pois.
Kävin tänään kameroineni pyörähtämässä paikalla ja vasta sen jälkeen aloin perehtymään Mäkisen historiaan tarkemmin.Jalmus kirjoitti:Mikäs on viimeisin tilanne? Onko siellä enää mitään?
Varsin mainioita juttuja olette saaneet aikaiseksi.
Surullista tässä kuitenkin oon se että aika(=vandaalit) on jälleen tehnyt tehtävänsä edellisten kuvien jälkeen...
Voisin kuviani mielelläni liittää mutta taitoni eivät moiseen riitä...eli jos joku on halukas kädestä pitäen opettamaan niiden lisäystä tai jos lähetän sähköpostitse niin lisäämään ne sivulle.
Halukkaat ilmoittakaa niin lähetän.
Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa
Esitin aiemmin kuvia kolmesta tulitikkutehtaan pihaan hiljattain tuodusta henkilöautosta: BMW, Volvo Amazon ja farmarimallinen Mitsubishi Galant. Varsinkin tuo BMW olisi ollut mielestäni ehdottomasti säätämisen arvoinen harvinaisuutensa vuoksi.
Sitten kävi se mitä osattiin jo etukäteen pelätä; Kuriton nykynuoriso sai paikalle tuoduista autoista vihiä ja pääsi taas kerran todenteolla toteuttamaan luomisvimmaansa. Nyt autoista on särjetty ja sotattu kaikki mahdollinen ja katoilla on hypitty. Mikä idea tällaisessa toiminnassa on?
Nyt nämä on hinattu läheisen kadun varteen ilmeisesti odottamaan siirtoa paalaamoon. Tällainen näky vetää aika hiljaiseksi.
Sitten kävi se mitä osattiin jo etukäteen pelätä; Kuriton nykynuoriso sai paikalle tuoduista autoista vihiä ja pääsi taas kerran todenteolla toteuttamaan luomisvimmaansa. Nyt autoista on särjetty ja sotattu kaikki mahdollinen ja katoilla on hypitty. Mikä idea tällaisessa toiminnassa on?
Nyt nämä on hinattu läheisen kadun varteen ilmeisesti odottamaan siirtoa paalaamoon. Tällainen näky vetää aika hiljaiseksi.
Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa
Lapset ovat Herran lahja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10209
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa
minkähä�aisista aikuisista tuollaiset lapset on läh�is�? Toi on kyllä ou� harrastus, lapsilla on kai liikaa vapaa-aikaa nykyään j��ian vähän vi�k�itä.�
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3286
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa
Se rikkominen on vaan monen mielestä kivaa. Siis varsinkin kun rikkoo jonkun muun omaisuutta kun omaansa. Ei sitä vanhempia voida aina kaikesta syyttää. Kyllä sitä seura tekee kaltaisekseen ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Että kyllä väitän omalle itsellä, kavereilla jne. olevan enemmän vaikutusta tällaiseen(kin) toimintaan kun niillä aina syyn saavilla vanhemmilla. Ja romuautoja on rikottu maailmansivu. Väitän, että aika moni romuauto päätyy prässiin vain nopeammin, kun vuosia siellä ladon takana maatumalla. Pieni prosentti sitten menee entisöintiin jne. Onko siitä vuosia horsmaa kasvavasta autosta sitten iloa sen omistajalle päivittäin? Viikottain? Vuosittain? Eikö auton maatumaan hylkäävä omistaja ole paha ihminen?
Viimeksi muokannut veli alexei, 12.6.2007 0:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.