Ladan kokonaistaloudellisuudesta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Ladan kokonaistaloudellisuudesta

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Laskin mitä on mennyt valuuttaa:
Lada Eurosamara kolmen vuoden taloudellinen kokonaisrasitus; mahdollisimman tarkasti.
Ajettu 75 000 km / kolme vuotta.
Maksoi 3000 euroa. Päivän hinta noin 1000 euroa.= 2000 €
Polttoaineen kulutus 6,5 l/100 km; 95E 1,15 € /l = 5606 €
Oljyt + suodatin 5 vaihtoa = 100 €
Tulpat nelikärki + tavalliset = 15 €
4 kpl Gislaved talvirengas = 300 €
Vakuutukset liikenne + kasko; bonukset on, 30 € /kk = 1080 €
Nokkahihna + rulla = 20 €
Pakoputki; takaosa = 30 €
Startti; piti ostaa Ahvenanmaalta = 100 €
Lohkolämmittimen johdot;käytetyt romikselta = 20 €
Jarru- ja jäähdyttäjännesteet = 25 €
Akku = 40 €
Polttimoja = 20 €
Katsastus 3 kpl = 150 €
Autovero = 300 €
Nämä yhteensä 9806 €

Suurin kuluerä on polttoaine.

Lisäksi asennettu vetokoukku ja radio 400 € jota ei ole huomioitu kustannuksissa.

Tällöin kilometrikustannukset ovat olleet noin 13 centtiä / km

Niin vielä: kustannuksista noin puolet menee veroihin. Polttoaine 75 % ja muut ostokset alv. 22 % ja vakuutusmaksuissakin on veroa.
Viimeksi muokannut ladamaster, 20.1.2006 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juha
Viestit: 220
Liittynyt: 6.10.2003 13:59
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja juha »

älä laske tollasia alkaa muuten tulla totuus autolla ajamisen kalleudesta ja tulee paha mieli :D :shock:
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Hyvä että laskit. Mutta älkääs nyt tuota kalliiksi haukkuko. Laskekaapa vaikkapa 30. 000 maksava vehje jossa huollot maksavat toista tonnia.

Varsinkin jos ostaa vähän enemmän kuluttavan, niin panee jo ihmettelemään. Tietääkseni kulkevat samoista pakoista A samoihin paikkoihin B joihin minäkin.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Auton ja Ladan omistaminen ja käyttäminen on aina taloudellinen kysymys.
Veroton kilometrikustannus on tällä hetkellä 42 senttiä/km, joten taitaapi tuo määrä olla keskiarvokultus autoilussa noin yleensä.

Samaralla työajot siis jäävät ns. tuotonpuolelle.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

olit vielä aika alas arvioinut Eurosamaran nykyarvon, tonnilla varmaan vietäisiin käsistä, ku ei venäjän ruiskumallejakaan vielä paljon alle tonnin myydä, eli arvon aleneminen on vähän pienempää. tietysti pyynnit on aina vähän korkeemmat kuin toteutuneet kauppahinnat. mut jos ton laskelman tekis jollain parinkympin uudella autolla niin tulisi huomattavasti enemmän arvonalenemis tonneja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Lada-Jussi kirjoitti:olit vielä aika alas arvioinut Eurosamaran nykyarvon, tonnilla varmaan vietäisiin käsistä
Voi olla, että muutaman satasen enemmän saisi.

Vähän ajettu 1500i ruisku Samara käytettynä on varmaankin Suomen kokonaistaloudellisin auto; mikäli yhtään joutuu ajelemaan.
Kohta ensimmäiset 110 mallit ovat erittäin mielenkiintoisessa hintaluokassa.
Niitäkin hankkivat ihmiset, jotka eivät välttämättä kauppareissua pitempää lenkkiä ajele, joten vähän ajettuja tulee markkinoille.
Takatuuppareita saa halvemmalla, mutta polttoaineen kulutus on suurempi. Tai ei välttämättä saa; niillä alkaa olla muunlaista keräily ja statusarvoa.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Päivitys 27.11

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Päivitys:

Ajettu Samaralla nyt 94 000 km siitä kun ostin. Mittarissa tänään 111 000 km.
Polttoaineen kulutus ollut 7332 €.
Ensimmäisessä viestissä olevien kulujen lisäksi tullut:
Pakoputki väliosa ja ja loppuosa. Yhteensä 30 €; naapurista.
Iskarit etelästä itsevaihdettuna + nelipyöräsuuntaus. 200 €
Ventiilinohjurin kumit + venttiilinjousi + venttiilinsäätö. 100 €
Katsastus yksi kpl + uusintanäyttö. 75 € iskari oli kaputt, vaihdoin kaikki.
Vakuutus viimeinen vuosi 15 €/kk. Ei kaskoa.
Autoveroa + 100 € edellisiin laskelmaan.
Yksi öljynvaihto 25 €
Muita nesteitä 25 €´
Ladoga tourilla etupyörän laakeri vaihdettuna 35 €; Tallinna.
Polttoaine + ilmansuodatin 15 €
Pääomakulut on arvoitu 2000 €.
Jarruosia n. 100 €. Palat+ kengät+ etuletkut.Suurin osa idästä.

Yhteensä 12 377 €
Edelleenkin km kustannus 0,13 €/km!

Yhden kerran Samara ei ole lähtenyt liikkeelle ensimmäisenä vuotena. Bilteman akku hyytyi -30 C.
Korjaus: kaksi kertaa. Toisen kerran kun startti hyytyi pojan käsiin. Työnnettiin käyntiin silloin.
En ole kokenut yhtään käyntihäiriötä, kone ei ole nykinyt koskaan.
Tee siitä numero, kuten mainoksessa vaaditaan!

Omistettuani noin 50-50 % Etuvetoisia ja takavetoisia Ladoja, käyttöautona ja kokonaistalodellisena vaihtoehtona ei ole Samaran/110 voittanutta konstruktiota. Takavetoisessa on "omia" arvoja, mutta käytännön mukavuudessa, vaivattomuudessa ja taloudellisuudessa etuvetoinen; ainoa aito venäläinen konstruktio, on lyömätön.
Ladisti
Viestit: 194
Liittynyt: 14.3.2004 11:21
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Ladisti »

Minä Ladailin aikoinaan yhtäjaksoisesti yli 15 vuotta, joten olen sitä mieltä, että tuskin millään tulee halvemmaksi siirtyä paikasta a paikkaan b. Ei kuitenkaan kannata lähteä pilkun kanssa laskemaan polttoaineen kulutusta, mutta jos laskee pelkästään varaosien hinnan, niin tuskin missään muussa autossa on niin edulliset varaosat. Onhan auton lähtöhintakin huomattavasti halvempi moneen muuhun verrattuna, joten ei kai se silloin merkitse mitään, jos bensaa vähän enemmän meneekin satasella. Saahan sitä bensa-asemilta lisää. Kokemus minulla on vain 2107 ja 2105 Ladoista, näistä uusista en tiedä.


-ex-ladisti-
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Se on kyllä totta, että palikat on aika halpoja... kustannuksia alentaa vielä tavallaan se, että esim. tollanen -80 luvun takatuuppari on teknisesti niin simppeli, että maikäläinenkin osaa sille jotain tehdä :)

Vastaava kohtuu halpa/varma menopeli saattais olla vanha Dexteri. Pikkuveljellä on vieläkin -82 Corolla DX (ilmeisesti viimeisiä takavetoja ko. mallista?) ja siihen on kanssa motonetissa aika halvat palikat ja teknisesti uskomattoman toimiva auto.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

qullen kannattais vielä kokeilla samaraa, takavedon jälkeen Samaran kanssa itse olen kokenut sellaista onnistumisen riemua "osaanhan minäkin jotain". on meinaa Samara vielä yksinkertaisempi laite.

varaosahinnoista yleisesti ottaen, yleisesti ei voida verrata venäjän hintatasoo, jokaisella ei ole kaveria joka tois niiitä, tai mahdollisuutta itse käydä. ite jos vain lähtee paria osaa hakemaan sieltä niin ei se enää halpaa ole. mutta ihan tarvikeliike hintavertailukin puhuu Ladan puolesta. Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti: Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.
Tossa voisi kyllä mun mielestä Delta tulla vastaan, eikä pitää samaa linjaa muiden merkkien kanssa. Kun auton saa "halvalla", tuntuu pahalta maksaa sen osista samaa kuin "länsiautojen" osista. Kyllä aikoinaan Konelan Ladan varaosahinnat oli aivan eri tasolla kuin muiden merkkien. Ja kyllä venäläisen varaosan tuotantokustannus on varmaan selvästi halvempi kuin "lännessä".

Silloin ei tulisi esim. tällaisia juttuja, että jotain 110:jä aletaan tuunailemaan purkuvolkkarien varaosille jne.. :wink:

Onneksi täällä palstalla on vielä joitain tyyppejä, jotka saa jotain kilpailua tota Deltaa vastaan ja myy tuontiosaa. :)

Samaraa yksinkertaisempaa huoltokohdetta ja "mitään parannettavaa" on kyllä vaikea löytää. Itse en ainakaan tiedä kuin sulakerasian sijoituksen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

samarai kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.
Ja kyllä venäläisen varaosan tuotantokustannus on varmaan selvästi halvempi kuin "lännessä".
Jostain kuulin muinoin, että Vlvon jarrulevyjä tehdään Vietnamissa hintaan 1 €/kpl, hinta Suomessa 8000% kalliimpi :lol:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ladamaster kirjoitti:
Jostain kuulin muinoin, että Vlvon jarrulevyjä tehdään Vietnamissa hintaan 1 €/kpl, hinta Suomessa 8000% kalliimpi :lol:
No ei varmaan enää pidä paikkaansa, koska tossa on metallia niin paljon. Vietnam varmaan niinkuin Japanikin joutuu tuomaan kaiken teollisuuden raaka-ainemetallinsa. Mutta Venäjäpä ei tarvitse tuoda metallia, ja sen huomaa siellä varaosahinnoissa :wink: Tottakai kaikki noi länsimerkitkin yrittää polkea tuotantokustannuksensa varaosatoimituksissa mahdollisimman alas ja myydä kalliilla. Noita "länsiautoihin" Kiinassa tehtyjä "originaaliosa" alustan piraattiosakonttejahan on takavarikoitu Suomessakin, jotka ovat olleet matkalla Venäjälle.

No turhaan mä tietysti tosta Deltasta täällä vouhotan, itsehän mä en tarvitse sen palveluita ja ne niitä jotka niitä tarvitsevat tuntuvat olevan siihen tyytyväisiä. Ja useimman käyttöosanhan täältäkin löytää Motonetistä. Eli Deltalandiassa kaikki hyvin. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Lada-Jussi kirjoitti:qullen kannattais vielä kokeilla samaraa, takavedon jälkeen Samaran kanssa itse olen kokenut sellaista onnistumisen riemua "osaanhan minäkin jotain". on meinaa Samara vielä yksinkertaisempi laite.

varaosahinnoista yleisesti ottaen, yleisesti ei voida verrata venäjän hintatasoo, jokaisella ei ole kaveria joka tois niiitä, tai mahdollisuutta itse käydä. ite jos vain lähtee paria osaa hakemaan sieltä niin ei se enää halpaa ole. mutta ihan tarvikeliike hintavertailukin puhuu Ladan puolesta. Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.
No varmaan näin onkin, mutta en missään tapauksessa ole vaihtamassa samaraan... syy tähän on se, että meille tää porukkalada on vekkulin näköinen äijäauto, jolla kruisaillaan ja liukkaallaa kelillä räimitään menemään (no tällä sulta ostetulla 1500:lla sutii jo sorallakin :) ).
Eli käyttöauton virkaa mulla toimittaa 2.2 neliveto Subaru, toisella osakkaalla vastaava 1.8 ja kolmannella vajaa 2 vuotta vanha kiisseli bemari.
Eli ei ihan heti nelivetoa tuu mieleen vaihtaa mihinkään samaraan :D :D
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

99 000 km

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Nyt on ajeltu 99 000 km Ladalla.; mittarissa 116 000 km.
Vaihteisto ääntelee, Larssilta ostin vaihteiston 50 eurolla, ei tosin muuta kilometrikustannusta suuntaan tai toiseen, koska polttoainekulu on määräävä tekijä kokonaisuudessa.
Kun vaihdan todennäköisesti :D toimivan vaihteiston tilalle, menee samalla vaihtoon kytkin ja sen muut osat; niistä kiitämme RTJN65:ta.

Muuten vaan käy ja kukkuu.
Vastaa Viestiin