pvdriver kirjoitti:
kylläse normiajoissa olis ihan ykkösratkasu mutta sitten vaunun/kärrynveto, huonot tiet kelirikkoaikaan, maastoseikkailut jne., on sellasia juttuja jotka puoltaa manuaaliautoa.
Niinpä ja siitäpä sitten vain, joskin automaattilaatikoillakin vedetään vaunuja ja peräkärryjä.. kai kelirikkoaikaankin. Maastoseikkailuihin on kai omat kulkuneuvonsa, jotka eivät välttämättä ole niitä jokapäiväisiä (ja ainoita) kulkuneuvoja.
Automaattilaatikkoa (perinteistä) vierastetaan kai lähinnä siksi, että kulutus nousee litran verran (tosin vrt. kaksoiskytkimelliset).. polttoaine on meilläkin kallista ja mukavuus maksaa.
Yleisin syy, mitä minä olen kuullut automaatin välttämiseksi, on se ettei automaatti kestä.
Se on ihan totta, huoltamattomana, mutta huollettuna kestää siinä kuin manuaalikin (ellei ole jotain valmistusvikaa, joita kas kummaa ilmenee manuaaleissakin toisinaan), joskin se laatikon öljynvaihto laihduttaa kukkaroa.
Yleensä ollaan tyytyväisiä siihen, mikä voidaan hoitaa automatiikkalla ja sitä on aika paljon, autoissakin, mutta vaihdelaatikko, sitä pitää päästä itse kepittämään (automaattiakin, tarvittaessa).