Kokemuksia Opel Calibrasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ladidos Tampere koeajoi kuluneena viikonloppuna Opel Calibra "urheiluauton", auto oli vuoden -92 mallia ja varustettu 115 hv:n 2,0 8-venttiilisellä monipisteruiskumoottorilla. Tuollaisella moottorilla ei urheiluautomaiseen fiilikseen pääse, mutta runsaalle väännölle antoi arvoa, ajaminen oli helppoa.

Auto on urheiluauto lähinnä korin muotoilun mukaan tutkittuna. Käytännössä auto on kuitenkin epäkäytännölliseksi muotoiltu Opel Vectra. Sisätilat on hankalat käyttää, takamatkustajien noustessa autoon tai pois, täytyy etupenkkiläisen väistyä takaovien puutteen vuoksi. Matalasta autosta ja sen matalista kuppimaisista istuimista on tällaisen kankean kolmekymppisen hankala nousta. Lyhyelle (160 cm) kuljettajalle ei penkin säätövara riitä. Kytkinpolkimeen joutuu kurottelemaan varpailla ja lisäksi penkki on tuolloinkin niin edessä, että vaihteiden vaihtaminen on hankalaa, koska kyynärpää on kiinni penkin selkänojassa. Ajoasento on selvästi suunniteltu pitkällä arjalaiselle rodulle.

Varustelistalta löytyy kaikkea kivaa, on ABS jarrut, ilmastointi (ei toiminut), keskuslukko (ei toiminut), ajotietokone (ei osattu käyttää, hankalat hallintalaitteet ilman ohjekirjaa) ja ohjaustehostin.

Alusta oli jäykkä, liian jäykkä. Tampereen keskustan mukulakivikadulla kolina oli häiritsevä ja muutenkin oli syytä lähes pysähtyä jokaiseen pieneenkin korotukseen tms. Käytännössä vastaavissa ajonopeuksissa (suomessa ei saa missään ajaa yli 120 km/h) Samaran vakioalustakin riittää, ollen silti paljon pehmeämpi.

Positiivista oli auton huomioarvo. Monet nuoret, niin naiset kuin miehet kääntyivät autoa katsomaan ja Särkänniemen ja Lahdesjärven ABC:n parkeissa oli kotoisa tunnelma kun Calibroja oli muitakin paikalla. Testi käsittin noin 500 km sekalaista ajoa ja kulutus oli noin 10 litraa/100 km.

Tämä testattu auto olisi myytävänä, hintapyynti vaivaiset 3500 euroa, vääntävää ja näyttävää autoa haluavalle hyvä auto, mutta omiin käyttötarkoituksiin aivan sopimaton.

Kuva
testikeskuksena toimi ABC Lahdesjärvi, jonka pihassa auto keräsi kiinnostuneita katseita.

Kuva
Calibra on kyllä varsin sulavalinjaisen näköinen ja punainen väri sopii hienosti.

Kuva
sisällä ei ollut viihtyisää, isot ovetkin olivat hankalat parkkipaikoilla ja turvavyötä sai kurotella kaukaa penkin takaa.

Kuva
konetilassa riittää tavaraa, ABS, ilmastointi, monipisteruisku ja ohjaustehostin täyttää tilaa hienosti. 8-venttiilikone on kuuleman mukaan edullinen ja luotettava, mutta ei mitenkään urheilullinen, vaan tavallinen perheauton moottori.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

.....No tuohon ei voi sanoa kuin että kaikista autoista tulee vanhemmiten ooppeleita.Ooppelit ovat Ooppeleia jo tehtaalta tullessa.Mieluummin vaikka C-Kadett :lol: .Calibrassa yhdistyy Formulan alusta perheauton tehottomuuteen,Englantilaisen urheiluauton ergonomia katuraaserin huomioarvoon.Eipä ollut ihme vaikka valmistus pian lopetettiin Uudessakaupungissa :?
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Calibran tila- ja periaateratkaisuista tuli paljolti mieleen Skoda Coupe. Tässäkin tapauksessa on urheilullisiin vaatteisiin puettu varma ja taloudellinen perustekniikka ja näin saatu suhteellisen vähäisin kustannuksin korimalliltaan näyttävä, mutta päivittäiskäytössä niin kovin hankalasti käytettävä voimisteluajoneuvo. Allekirjoittaneen mieltä kyllä hivelevät nuo kehyksettömät ovien ikkunat. Tämä ratkaisuhan oli käytössä myös 70-luvun Skoda 110R Coupessa, mutta se jäi sittemmin pois uudemmista 120 ja 130 sarjan Rapideista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eikös noita kehyksettömiä ikkunoita ole Subarussakin?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Noita hardtop vehkeitä on vaikka mitä merkkejä ja malleja. Jenkkiautoja on tosi paljon hardtoppeina, mutta toki tuo muiden maiden autoissa on harvinaisempaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
jotuli

Re: Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja jotuli »

Meidän perheessä oli vajaan vuoden tuollainen calibra,viellä saman värinenkin.Maantiellä ihan hyvä ajettava eikä kaupungissakaan aivan toivoton.Jotkin osat kyllä aika arvokkaita kuten umpiot jotka jouduttiin uusimaan,sai sitten väistyä
vectran tieltä jossa oli enemmn tilaa ja neliovinen.Olisko ollut jäykkä alusta tuossa lada-jussin koeajamassa yksilössä kun tuntu kovalta. :lol:
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kokemuksia Opel Calibrasta

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Mutta yhdessä asiassa Calibra näyttää olevan hyvä:

Calibra on maailman "virtaviivaisin" auto, sillä Calibralla on vielä tänäkin päivänä hallussaan maailman pienin kokonaisilmanvastuskerroin (0,26).

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Opel_Calibra
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin