Lämppärin hanan vaihto.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Lämppärin hanan vaihto.
Vaihdoin tänään lämmityslaitteen hanan Ladastani (1700i) ja täytyy sanoa, että onpa mukava homma, ihan alkaa rakastaa tuollaisia korjaustöitä.
Piti rautasahalla sahata se muovitötterö poikki, joka menee lämppäristä kojetaulun kulmaan, (tuli tilaa). Nyt loppuosa rämisee hansikaslokeron takana.
Millä konstilla saisi nuo lattiamatot kuivaksi tähän vuoden aikaan.?
Piti rautasahalla sahata se muovitötterö poikki, joka menee lämppäristä kojetaulun kulmaan, (tuli tilaa). Nyt loppuosa rämisee hansikaslokeron takana.
Millä konstilla saisi nuo lattiamatot kuivaksi tähän vuoden aikaan.?
Re: Lämppärin hanan vaihto.
Miksi?Lada Scandinavia kirjoitti: Piti rautasahalla sahata se muovitötterö poikki, joka menee lämppäristä kojetaulun kulmaan.

Re: Lämppärin hanan vaihto.
Yksi hyvä kuivausapu on ainakin Biltemasta saatava kosteudensyöjä. Ei se nyt varmaan tuota kaikkea ime mutta hyvä öisin ylläpitävä tuki tossa hommassa. Maksaa muistaakseni 5,90 ja saatavilla kaikista hyvinvarustetuista Biltemoista kautta maan.
Turha sitten vartoa sinne oikealle sivulasille sitä lehmänhönkää...Lada Scandinavia kirjoitti: Piti rautasahalla sahata se muovitötterö poikki, joka menee lämppäristä kojetaulun kulmaan.

Tötterö olisi pikkuruisella rusikoimisella kyllä irronnut särkemättäkin.
Mattohan kuivuu kun otat sen irti ja viet lämpimään. Samalla saat kuivatettua maton alla olevat äänieristeet, todennäköisesti nekin ovat läpimärät. Alkavat muuten pikkuhiljaa mätääntyä ja kohta koko kajuutta haisee perin eksoottiselle.

- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Lämppärin hanan vaihto.
Se muovikotelo on vain tiellä ja siksi sahasin sen poikki. Voi sen yhdistää takaisin teipillä yms. Kohta olen 45 ikäinen ja ei enää kroppa taivu kuin nuorena ja kädet puutuu nopeasti.
Tätä muovikoteloa ei saa pois, koska 1700i:ssä on poksi ja sulake/releitä johtosarjoja juuri hansikaslokeron alla. Ei mahdu pois. Paitsi ehkä, jos hansikaslokeron purkaa.
Kuivasin ensin räteillä mutta ei se paljoa auttanut, kun matot ovat litimärkiä.
Pidin kahvitauon ja sitten tuli ajatus, jonka toteutin.
Nostin kangasmattoja ja laitoin puukapulat alle, että matot pysyy ylhäällä.(n.10-15cm) Sitten sisätilan lämmittimet puhaltamaan mattojen alle. Siis molemmille puolille. Ikkunat hiukan raolleen.
Noin 3 tunnin kuluttua kävin katsomassa ja matoista nousi höyryä ja nyt homma jatkuu.
Tosiaan tarvii Mobilian jälkeen ottaa koko matto pois ja myös eristeet ja laittaa pihasaunaan kuivumaan ja tietty kiuas kuumaksi.
Kiitoksia vinkeistä, Apua tarvitaan silloin tällöin ja toiset joka viikko Apua. Meille ei kuitenkaan tule Apu lehteä.
Tätä muovikoteloa ei saa pois, koska 1700i:ssä on poksi ja sulake/releitä johtosarjoja juuri hansikaslokeron alla. Ei mahdu pois. Paitsi ehkä, jos hansikaslokeron purkaa.
Kuivasin ensin räteillä mutta ei se paljoa auttanut, kun matot ovat litimärkiä.
Pidin kahvitauon ja sitten tuli ajatus, jonka toteutin.
Nostin kangasmattoja ja laitoin puukapulat alle, että matot pysyy ylhäällä.(n.10-15cm) Sitten sisätilan lämmittimet puhaltamaan mattojen alle. Siis molemmille puolille. Ikkunat hiukan raolleen.
Noin 3 tunnin kuluttua kävin katsomassa ja matoista nousi höyryä ja nyt homma jatkuu.
Tosiaan tarvii Mobilian jälkeen ottaa koko matto pois ja myös eristeet ja laittaa pihasaunaan kuivumaan ja tietty kiuas kuumaksi.
Kiitoksia vinkeistä, Apua tarvitaan silloin tällöin ja toiset joka viikko Apua. Meille ei kuitenkaan tule Apu lehteä.

Re: Lämppärin hanan vaihto.
Mulla on sellainen mutu ja muistikuva, että kun konehuoneen puolelta irrottaa hanan sisäänmenosta vesiletkun, niin koko tsydeemi irtoaa kivasti eikä sitä muovia tarvi sahata ollenkaan pois, ei tarvi muuta kuin avata lämppärin kennon kyljestä ne ruuvit joilla hana on siinä kiinni ja vot...Lada Scandinavia kirjoitti:Se muovikotelo on vain tiellä ja siksi sahasin sen poikki. Voi sen yhdistää takaisin teipillä yms. Kohta olen 45 ikäinen ja ei enää kroppa taivu kuin nuorena ja kädet puutuu nopeasti.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Lämppärin hanan vaihto.
Vieläkö tälläkin foorumilla on porukkaa jotka rupeaa lämppärin hanaa vaihtamaan ottamatta hanskalokeroa pohjineen pois? Luulisi että jokainen tätä foorumia lueskellut tietää miten hana vaihdetaan mahdollisimman vähällä vaivalla ja tuskalla. Ei sitä hanaa siitä huolimatta koskaan mielellään vaihda.
Itse olen kolmeen kanttilamppuiseen hanan vaihtanut ja aina lähtee seuraavat irti ennekuin sylkäisenkään hanaan päin:
- hanskalokeron kansi ja pohja
- hanskalokeron alapuolinen hylly
- ilmaputki
- konehuoneen puolelta alimmainen lämppärin letku irti
Se ilmaputki irtoaa ruiskussakin ihan kivuttomasti kunhan purkaa hanskiksen pois (pikkujuttu) ja muistaa irroittaa sen sen putken KIINNTYSMUTTERIN sieltä ylhäältä. Vähän taivuttelua ja nitkuttelua, niin se irtoaa jännityksestä ja sen saa käännettyä sivuun. Pois sitä ei tarvitse ottaa sieltä.
Sen hanaa tukevan muovilisun olen yleensä katkonut, koska se vaikeuttaa hanan takaisinasettelua pirusti. Mitään jännitystä siihen kennon päätyyn ei kohdistu, koska konehuoneen puolella on joustavat letkut.
Joku oli muistaakseni joskus onnistunut vaihtamaan hanan irrottamatta edes sitä hyllyä...on siinä mahtanut v*tuttaa aika rankalla kädellä. Noh tyhmästä päästä kärsii...
Itse en vaan koskaan jaksa ymmärtää tälläistä vapaaehtoista osien hajottamista koska A: ei viitsitä irrottaa osia jotka helpottavat työtä merkittävästi B: laiskotti niin paljon ettei viitsinyt irrottaa tärkeitä osia C: ei viitsitä tutustua asiaan yhtään, saati käyttää maalaisjärkeä.
Tässä nyt ei ollut siis tarkoitus mitenkään v*ttuilla, kunhan nyt vain ihmettelin asiaa
Itse olen kolmeen kanttilamppuiseen hanan vaihtanut ja aina lähtee seuraavat irti ennekuin sylkäisenkään hanaan päin:
- hanskalokeron kansi ja pohja
- hanskalokeron alapuolinen hylly
- ilmaputki
- konehuoneen puolelta alimmainen lämppärin letku irti
Se ilmaputki irtoaa ruiskussakin ihan kivuttomasti kunhan purkaa hanskiksen pois (pikkujuttu) ja muistaa irroittaa sen sen putken KIINNTYSMUTTERIN sieltä ylhäältä. Vähän taivuttelua ja nitkuttelua, niin se irtoaa jännityksestä ja sen saa käännettyä sivuun. Pois sitä ei tarvitse ottaa sieltä.
Sen hanaa tukevan muovilisun olen yleensä katkonut, koska se vaikeuttaa hanan takaisinasettelua pirusti. Mitään jännitystä siihen kennon päätyyn ei kohdistu, koska konehuoneen puolella on joustavat letkut.
Joku oli muistaakseni joskus onnistunut vaihtamaan hanan irrottamatta edes sitä hyllyä...on siinä mahtanut v*tuttaa aika rankalla kädellä. Noh tyhmästä päästä kärsii...
Itse en vaan koskaan jaksa ymmärtää tälläistä vapaaehtoista osien hajottamista koska A: ei viitsitä irrottaa osia jotka helpottavat työtä merkittävästi B: laiskotti niin paljon ettei viitsinyt irrottaa tärkeitä osia C: ei viitsitä tutustua asiaan yhtään, saati käyttää maalaisjärkeä.
Tässä nyt ei ollut siis tarkoitus mitenkään v*ttuilla, kunhan nyt vain ihmettelin asiaa

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lämppärin hanan vaihto.
ei sitä sivuputkeakaan tarvitse ottaa pois, vaihdoin viime talvena 2107:aan ongelmitta irrotin vain lokeron sisustukset ja hyllyn

Re: Lämppärin hanan vaihto.
Jokari puhuu asiaa!
Näin pitää toimia.
Kuivaamisesta voin sanoa sen, että pelkällä puhaltimella ei saa lattiaa kuivaksi. Neste kun leviää pitkin lattiaa. Paras tapa kuivata on poistaa penkit, lattiamatot ja äänieristykset. Sen jälkeen tehokas kuivaus. Samalla voi teipata repsikanpuoleisen B-pilarin juuressa olevan avoimen johdonpään.
Takaisin laitettaessa kannattaa harkita mahdollisia uusia äänieristysmattoja. Ja kenties lisätä samalla äänieristystä.
Tein näin 1700i:lle. Loppui märkyys ja autosta tuli hiljaisempi.

Kuivaamisesta voin sanoa sen, että pelkällä puhaltimella ei saa lattiaa kuivaksi. Neste kun leviää pitkin lattiaa. Paras tapa kuivata on poistaa penkit, lattiamatot ja äänieristykset. Sen jälkeen tehokas kuivaus. Samalla voi teipata repsikanpuoleisen B-pilarin juuressa olevan avoimen johdonpään.
Takaisin laitettaessa kannattaa harkita mahdollisia uusia äänieristysmattoja. Ja kenties lisätä samalla äänieristystä.
Tein näin 1700i:lle. Loppui märkyys ja autosta tuli hiljaisempi.

- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Lämppärin hanan vaihto.
Myönnän että tein turhan virheen sahata se muovikotelo poikki.
Olen vain kerran hanan vaihtanut Nappikseen, jotain 5v sitten.
Jos joudun vielä hanan vaihtamaan, niin teen sen seuraavasti.
Ensiksi päästän tietty vedet pois järjestelmästä.
Hansikashyllypois, hanan mutterit auki, jotka on lämppärin kyljessä kiinni.
Vaijeri irti ja konehuoneen puolelta alempi letku irti, sekä se läpiviennin 2 ruuvia irti, koska silloin läpivienti antaa periksi enempi ja on helpompi ottaa hana pois sieltä lämppärin kyljestä. (pinnapultit)
Elikkä ei loppujen lopuksi mitenkään kiusallinen homma.
Homma voi olla ikävää/vaikeaa, jos auton vieressä on joku paskan puhuja.
Mattojen kuivaus.
Juu ei äänieristeitä saa kuivaksi, kuin poistamalla ja kuivattamalla. Matot saa puhaltimella, koska kuuma ilma lämmittää mattoja altapäin ja lämpö nousee ylös ja onkin tehokas keino. Nyt matot on kuivat. Mattojen alapuolella on muuten muovipinnoite ja siksi matot ei kovinkaan paljon päästä nestettä läpi.
Myöskin äänieristeissä on mattoavasten sitä mustaa Lada muovia ja siksi ne ei kuivu paikoillaan ollessa.
Olen vain kerran hanan vaihtanut Nappikseen, jotain 5v sitten.
Jos joudun vielä hanan vaihtamaan, niin teen sen seuraavasti.
Ensiksi päästän tietty vedet pois järjestelmästä.
Hansikashyllypois, hanan mutterit auki, jotka on lämppärin kyljessä kiinni.
Vaijeri irti ja konehuoneen puolelta alempi letku irti, sekä se läpiviennin 2 ruuvia irti, koska silloin läpivienti antaa periksi enempi ja on helpompi ottaa hana pois sieltä lämppärin kyljestä. (pinnapultit)
Elikkä ei loppujen lopuksi mitenkään kiusallinen homma.
Homma voi olla ikävää/vaikeaa, jos auton vieressä on joku paskan puhuja.
Mattojen kuivaus.
Juu ei äänieristeitä saa kuivaksi, kuin poistamalla ja kuivattamalla. Matot saa puhaltimella, koska kuuma ilma lämmittää mattoja altapäin ja lämpö nousee ylös ja onkin tehokas keino. Nyt matot on kuivat. Mattojen alapuolella on muuten muovipinnoite ja siksi matot ei kovinkaan paljon päästä nestettä läpi.
Myöskin äänieristeissä on mattoavasten sitä mustaa Lada muovia ja siksi ne ei kuivu paikoillaan ollessa.
Viimeksi muokannut Lada Scandinavia, 23.2.2008 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- rammracing
- Viestit: 127
- Liittynyt: 9.1.2007 5:00
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Lämppärin hanan vaihto.
Moi!
Miks kaikki pitää tehä aina niin vaikeeksi?Oisko kannattanut ottaa nesteet pois ennen vaihtoa?
Miks kaikki pitää tehä aina niin vaikeeksi?Oisko kannattanut ottaa nesteet pois ennen vaihtoa?
A.Rämä RAMM RACING
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
Todennäköisesti ne nesteet on kuitenkin menneet sinne matoille jo ennen kraanan vaihtoa eikä sen aikana...rammracing kirjoitti:Oisko kannattanut ottaa nesteet pois ennen vaihtoa?

Sama juttu joka savotassa, tästäkin vaivasta pääsee riittävän isolla vasaralla.Lada Scandinavia kirjoitti:Homma voi olla ikävää/vaikeaa, jos auton vieressä on joku paskan puhuja.

Re: Lämppärin hanan vaihto.
Vaihdoin viime syksynä veljen 2105:een lämppärin hanan ja aika hermoja raastavaa hommaa se oli. Työasennot ei mitään mieluisia ja juurikin se putken kanssa tappelu, kunnes purin hanskalokeron ja sen ympäristön. Ei mun mitään vesiä tarvinnut laskea pois... Avasi vain putken pään sieltä konehuoneen puolelta, jolloin ylimääräiset tuli ulos. Takaisin kaikki ja hanskalokeron kanssa aika kikkailua, kansi ei millään asettunut vaikka varmasti mielestäni sen laitoin takaisin kuin olin ottanutkin pois. Nyt ei mene tarpeeksi kiinni ja lokeron valo palaa kokoajan. Katson sitä tässä keväällä, kun teen autoon keväthuollon.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Lämppärin hanan vaihto.
itse tuossa männäviikolla rupesin hanaa vaihtaan kun olin hanskalokeron saanut purettua pois tieltä huomasin että edellinenomistaja oli viisana ottanut toisen hanankiinntyslaipan viisaana pois kun oli vaihtunut vanhan vuotavan tilalle oraksen hanan joka viimekeväänä sekin hajos .pitää joskustehdä tuohon ihan uus systeemikun oli semmosen ropelluksen näkönen että huhhu.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/