Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Cocceli

Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Cocceli »

Kaunista päivää.

Toteutin eilen noin 20 vuotta vanhan haaveeni nappisilmäladasta.

Lapsuuden perheessäni oli joku kanttilamppuinen Lada, joka vaihtui Samaraan joskus 1990-luvun alussa. Vaihto johtui nokkakolarista, joka oli samalla myös konkreettinen ensikosketukseni sekä Ladojen lujiin pelteihin että matkapuhelimiin. Vastaan tullut autoilija nimittäin ohitti Tapaninpäivän paluuliikenteessä, Kainuussa, lumipyryssä, letkaa 5-tiellä ja puhui samalla kännykkään.

No, siitä selvittiin säikähdyksellä mutta tapaus oli omiaan lujittamaan silloista lapsen uskoani Ladojen lujaan laatuun.

Olen kokeillut sekä vanhoja (vm -91 Golf) että uusia (2009 Ibiza) autoja, mutta nyt taloudessa ei ollut yhtään autoa. Asun Helsingissä joten käyttöautoa ei varsinaisesti edes tarvitse, mutta siitä huolimatta pyöreälamppuinen Lada on jossain tehtävien asioiden listalla ollut, pitkään, ja nyt sellainen sitten on hankittu. Jos ei muuten niin kesäisiä ajeluretkiä ja fiilistelyä varten. Fiilistelystä pääsinkin jo tänään nauttimaan kun tuntemattomat ihmiset ottavat kontaktia. Mäkkärin autokaistalla kuului ihailevia huutoja, vastaantuleva pyöräilijä näyttää peukkua, varaosaliikkeen parkkiksella mies tulee kysymään paljonko sillä on ajettu ja alakerran terassilta noustaan suureen ääneen ihastelemaan kuin ajoin auton porttikongista sisään...

Kyseinen yksilö löytyi Tampereen tienoilta, kyseessä on vuosimallin 1986 1200L. Minulla ei lapsena ollut mopoa, enkä nuoruudessani rassannut autoja. Silti minusta tuli insinööri, mistä koulutuksestani ei tosin autojen kanssa ole tuon taivaallista iloa. Autojen suhteen ymmärrän suunnilleen sen verran että osaan vaihtaa tulpat ja pistää niihin johdot kiinni oikeaan järjestykseen. Sen verran tekniikasta nyt hajua on kuitenkin että kaverin kanssa tuo auto saatiin tutkittua sen verran että aivan täysi pommi ei ole kyseessä.

Historiasta on aika vähän tietoa koska edellinen omistaja kuoli tammikuussa, ja nyt perikunta sitten hankiutuu jälkeen jääneestä omaisuudesta eroon. Edellisellä omistajalla auto oli kesävieraudeb autona, talvet säilytetty perssun alla pihan perällä. Ehkä tästä syystä pellit ovat melko hyvässä kunnossa ja kilometrejä on kertynyt vain 90 000. Huoltokirjaa on täytetty ahkerasti ja huolto-ohjelman merkintöjä tehty liikkeessä. Sieltä ei vain selviä vaihdettuja osia joten tässä nyt varmaan pitää tutkia vähän niitä tarpeita.

Leimaa siinä on kuukauden verran jäljellä, ja muutamia asioita on jo nyt tiedossa mitä sille pitää tehdä jotta se toimisi suunnilleen luotettavasti ja menisi myös katsastuksesta läpi. Jakoavain pysyy kyllä kädessä, mutta autojen sielunelämän ja tekniikan tuntemus ei sillä tasolla että mistä mutterista pitää vääntää jos halutaan säätää jotakin asiaa. Katselin Ladashopin puolelta korjausromppua mutta sieltä tulee joku herja, pistin kyselyä sivulla olleeseen sähköpostiosoitteeseen. Mutta eräinä akuutteina tarpeina on siis tuon rompun ja/tai korjausoppaan hankkiminen. Ilmeisesti noita Alfamerin oppaita ei enää tehdä tälle mallille? Haynesin opasta näkyy saavan Ebaystä. Mutta jos sellainen suomalainen versio jollain nurkissa pyörii joutilaana niin ostaisin sellaisen mielelläni.

Naputtelen tähän mieleen tulleita asioita ja jos tämä nyt jolle kulle sattuu silmään niin kaikki kommentit ja ideat ja neuvot ja muut asiat olisivat enemmän kuin tervetulleita. Tämä foorumi on vaikuttanut mukavan aktiiviselta ja ilmapiiriltään ladamiehelle sopivalta, joten toivottavasti teksti sattuu jonkun silmään. :)

***

Tärkeimmät korjattavat asiat

Jarrut
Ottavat kyllä kiinni mutta varsin pohjasta. Vähintään ns. herkistely olisi siis paikallaan, mutta pitää katsoa onko siellä minkä vertaa pintoja jäljellä.

Kytkin
Kytkin sinänsä pitää hyvin, oikeastaan todella ärhäkästi. Niinkin ärhäkästi että olen saanut auton muutaman kerran sammumaan valoissa liian nopean kytkimen noston / liian alhaisten kierrosten takia... Stupid user error. Kytkin vain ottaa todella alhaalta kiinni, joten jotain säätämistä sille pitäisi tehdä. Kierretangossa on säätövaraa joten sen varmaan pitäisi onnistua itseltäkin jos pääsisi auton alle jotenkin ja tietäisi mihin suuntaan sitä pitää liikuttaa...

Tänään sattui sellainen tapaus että vaihteet eivät menneet moottorin käydessä päälle. Moottori sammutettuna ne taas menivät päälle. Eli vaihteille 1-4 keppi ei mennyt moottorin käydessä ollenkaan ja kun pakkia yritti niin kuului iloinen hammasrattaiden runksahdus... Kun sitten moottori sammutettuna laitoin ykkösen päälle ja kytkin pohjassa starttasin, auto nytkähti ja sammui. Insinöörin järjellä päättelin tästä että kytkimen painaminen ei saanut aikaan toivottua vaikutusta joten kytkimen olisi syytä ottaa ylempää. Huoltoaseman pihassa puoli tuntia bemarimiesten hymyjä katseltuani vaihteet sitten alkoivat toimia ja pääsin kuitenkin värkillä takaisin kotio.

Katsoin aamulla kytkinnesteen säiliöön ja koska se näyttä vajaalta (pari senttiä pohjalla), ja huoltokirjassa sanottiin että sitä voi täyttää täyttöaukon alaosaan asti, pistin sinne litkua lisää. Tämä kytkimen totaalinen toimimattomuus sattui tämän täyttämisen jälkeen. Toisaalta se kytkin alkoi toimia kun olin huoltsikan pihassa täyttänyt sitä nestettä toistamiseen. Tämän täytön kohdalla ihmettelin hieman sitä että nestepinta oli taas vajunut siihen missä se oli aamullakin, mutta nyt kun pihassa katsoin sinne niin nestettä oli suunnilleen puoliväliin säiliötä, eli enemmän kuin aamulla mutta vähemmän kuin mihin sen täytin. Täyttääkö se siis ehkä jotain tyhjää tilaa käymisen aikana jossain kohtaa systeemissä vai valuuko se pihalle?

Käynnistys
Tämä on vähän mystisempi juttu enkä tosiaan osaa arvata mitä asialle pitäisi tehdä. Asiaa ilmeni sekä ennen tulppien vaihtoa että vaihdon jälkeen (joo, itse vaihdoin!).

Yleensä auto käynnistyy kerralla kun antaa ryyppyä. Niin se teki myös koeajolla. Koeajon jälkeen se kuitenkin kieltäytyi starttaamasta. Mittariston valot syttyvät, starttimoottori pyörittää, mutta auto ei käynnisty. Sitä saa sitten houkutella käynnistymään niin pitkään että alkaa pelätä akun tyhjenemistä ja suunnitella sen reiän etsimistä säleiköstä josta auton saisi veivattua käyntiin. Tänään se sitten teki saman tempun huoltoaseman pihassa, tai itseasiassa pesuhallissa, mistä se sitten huoltsikan henkilökunnan ja jonkun ystävällisen kanssa-autoilijan kanssa saatiin työntämällä pihalle.

Lopulta sitten auto lähti käyntiin kun aloitin starttaamisen ryyppy alhaalla, ja aloin vetää sitä hiljaa ulos. Jossain kohtaa se siitä sitten päätti startata. Ja kun tätä kikkaa hoksasin kokeilla niin se lähti kerrasta käyntiin. Tästä sitten mietin että kauanko sitä starttaamista saa yrittää ennen kuin se akun loppuminen tulee oikeasti ongelmaksi, ja toisaalta että onkohan se meikäläisen ryypynkäyttötapa ihan oikea. Käyttöohjekirjassa (alkuperäinen, samoin kuin hanskalokerosta löytynyt 4-väriesite sieltä 1980-luvulta...) sanottiin vain starttaamisen kestoista ja ryypystä, ja kiellettiin kaasupolkimen pumppaaminen. Kaasupolkimen pumppaamisella itseasiassa kaveri sai sen käyntiin kun se koeajon jälkeen päätti olla käynnistymättä.

Renkaat
Näissä rupeaa olemaan kulutuspinta aika lopussa ja muutama on siinä kintaalla tulisko jo poliisiltakin sanomista. Eli ne nyt pitää jostain hommata. Renkaissa on merkintä 155 R13, eli se mitä rekisteriotteessakin lukee. Nyt kun kun yritin netistä etsiä niin huomasin että vanteiden löytäminen noihin ei sitten olekaan ihan päivänselvä homma. Periaatteessa nykyiset peltivanteet käyvät mulle ihan hyvin. Mitään teinivirityksiä ei ole tarkoitus tehdä myöskään vanteiden osalta. Kromikapseleita näissä ei ollut ja yksi pölykapseli jo ehti motarin rampissa irtoamaankin. Renkaiden kokojen määrittely ei ole mulle ihan päivänselvää hommaa joten luulen että nyt yritetään hommata jostain liikkeestä uudet kumit vanhoille vanteille ja mietitään vanteiden kunnostusta joskus myöhemmin. Ruosteessahan ne ovat etenkin sisäpuolelta mutta noin muuten vaikuttavat ehjiltä. En tiedä saisiko ne joku hiekkapuhaltamalla siisteiksi vai onko ruostetta jo siihenkin liikaa.

Vanteet vaikuttavat speksien mukaan alkuperäisiltä, ja ainakin talvirenkaissa on ihan samannäköiset vanteet kuin vararenkaassa, joka taas on iskemätön ja jossa lukee made in the USSR, joten uskoisin että samaa sarjaa ne talvikumien vanteetkin ovat. Eli siis paljon pyöreitä reikiä kehässä ja kuhmut vissiin kapseleita varten. Kesärenkaiden vanteissa on soikion muotoisia reikiä vissiin kahdeksan kappaletta.

***

Tarkistettavia asioita

Näitä on varmasti paljon muitakin, joten otan ilolla vastaan kaikki vinkit, mutta tässä kuitenkin ne mitä itsellä on tullut mieleen

Jouset ja iskarit
Kun ne jarrut kuitenkin joudutaan remppaamaan niin mietin että jos samalla saisi katsottua noiden tilanteen. Rupesin hieman epäilemään korjauksen tarvetta kun hidastetöyssyissä ajellessa takaa kuuluu runksahduksia kun perä tulee töyssyltä alas. Noin muuten töyssyistä ajelu tuntuu ihan pehmeältä... Noidenkin vaihtoon, kuten jarruremppaankin, pitää varmaan haalia joku tutun tuttu auttamaan. Tai ensimmäisenä pitäisi varmaan kysyä joltain paremmin ymmärtävältä taholta tarvitsseko ne vaihtaa... En välttämättä haluaisi joka asiassa viedä autoa korjaamolle koska uskon että se itse rassaaminen on paitsi opettavaista tekniikan kannalta, auttaa myös ymmärtämään tien päällä sattuvia ongelmatilanteita paremmin ja ehkä jopa ratkomaan niitä...

Peltihommat
Auto ei tosiaan ole pelleiltään mätä, pohjakin vaikuttaa ihan ehjältä. Ruostesuojausta sinne on joskus aikojen saatossa tehty hanskalokerosta löydettyjen dokumenttien perusteella. Rengaskoteloissa ei ollut ruostetta yhtään. Helmat on maalattu tummiksi ja niissä näkyy jotain niittejä. En tiedä onko nuo joskus korjattu, mutta ainakin noi vaikuttavat ihan kovilta. Pahin ruostevaurio on kuskin puolella helman ja eturenkaan kotelon liitoskohdassa. Siitä varmaan saa ruuvarin läpi tuupattua jos haluaa. Toinen kohta on konepellin etureunassa, pyöristyksen kohdalla. Siihen tökkiessä syntyi pieni reikä.

Mulla ei ole hajuakaan miten katsastus suhtautuu tällaisiin ruostevauriohin (?). Eli pitäisikö noitakin paikkailla ennen katsastukseen menoa vai ehtiikö niitä korjata myöhemminkin? Autolla on tarkoitus ajella kesällä joten se pitäisi saada katsastettua ja korjata nuo oleellisimmat tekniset ongelmat.

Puskurit ovat alkuperäiset ja niissä pientä kukintaa on, mutta kauempaa katsoen ihan siistit. Niiden entisöinti on kuitenkin tehtävälistalla melko kaukana kärjestä.

Noin muuten ruosteen suhteen sisäpuolise pinnat ovat nätissä punaisessa maalissa. Moottoritilassa jotain kannakkeita (alhaalla, koneen ja kyljen välissä, ei hajuakaan mikä osa mut sellanen ison nyrkin kokonen, hehheh...) on jotka ovat ruosten peitossa mutta ei nyt mun silmään mitään hajoamassa olevan näköistä. Voin noista napsia kuvia jos joku haluaa arvailla kriittisyyttä.

***

Mutta tällaisilla terveisillä rupesin kirjoittelemaan tänne. Tulen luultavasti kyselemään tyhmiä erilaisissa ongelmatilanteissa mutta foorumin henki näytti niiden sietämiseen olevan asiallinen joten uskalsin tänne rekkautua.

Lopuksi vielä tänne asti lukeneille boonuksena kuva autonhakumatkalta :)

http://www.flickr.com/photos/cocceli/5768490548/

-C
Avatar
lola
Viestit: 344
Liittynyt: 13.8.2009 22:36
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja lola »

Onnea uudelle harrastajalle!!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Cocceli

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Cocceli »

Kiitos! Onnea tässä vielä varmasti tarvitaankin :)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Lada on hyvä auto harrastamiseen. Edullinen ylläpitää ja kunnostaa. Ja hyvältä näyttää tuo sinun yksilö.

Kytkintä jos ensin mietitään. Kun se on nestevälitteinen, niin tangon säätämisen lisäksi saattaa vaatia osien vaihtoa/kunnostusta. Kertomasi perusteella järjestelmässä saattaa olla ilmaa. Järjestelmän ilmauksella voisi ainakin aloittaa. Nestevajauksesta ei tarvitse vielä olla huolissaan, jos työsylinteri siellä kytkinkopan kyljessä ei ole ulkoisesti märkä. On normaalia, että nestepinta laskee vähän kun kytkin kuluu.

Jos osia tarvitset, niin ilmoitus osto-osioon, niin muilta harrastajilta saattaa joskus löytyä uusiakin osia. Myyntiosiosta löytyy hyvin tavallisimmat kulutusosat yleensä suoraan. Ja saahan näihin jonkin verran osia vielä varaosakaupoistakin. Tarkoitan oikeaa varaosakauppaa, en Motonettiä. :wink: Vaikka hyvä kauppa onkin, eivät silti pidä kaikkia Suomesta saatavia varaosia hyllyssä, tietääkseni.

Tervetuloa porukkaan.
Cocceli

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Cocceli »

moro! Kiitos kommenteista, rupesin tänään vähän epäilemään jotain muutakin syytä.

Tänään jätti liikenteessä vaihde vaihtamatta ja päästiin sitten lankomiehen kanssa hinaushommiin... Pihassa tutkin tuota vähän lisää ja sellainen havainto tuli että kun kytkinpoljinta painetaan, niin konehuoneessa työntötangossakaan ei näy liikettä kuin sentin verran ja se kaikki liike näkyy silloin kun poljin on juuri menossa lattiaan kiinni. Tästäkin huolimatta säädin nyt tangon muttereita ulospäin jonkin avun toivossa mutta haaveeksihan se apu jäi. Tangon päästäkin oli kierteet menneet joten ihan ulos en sitä saanut kuin olisin halunnut.

Eli olisko vika jossain muualla nyt kun kytkinpolkimen liike ei näy siellä tangossakaan? Kuvittelis että siellä syntyis enemmän liikettä kuin sentti, ottaen huomioon sen polkimen liikkeen pituuden...

Vuotavaa nestettä en havainnu, tosin ruuttasin crc:tä siihen työntötankoon joten vähän hankala sanoa. Tangon tyvessä oleva tiiviste oli halki, tai sanoisko riekaleina.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Käynnistysongelma kuumalla koneella voi helpottaa säätämällä polttoaineen pinta kohokammiossa oikeaksi. Yleensä kohon säätö on poskellaan. Se on kuitenkin melko tyypillinen ominaisuus tuolle paketille, että kone lähtee kylmänä terhakammin käyntiin kuin lämpöisenä, joten häivähdys tuollaista ominaisuutta on ihan normaalia, vaikka sille mitä tekisi.

Kytkimen kanssa ei kannata ihmeemmin leikkiä, vaan vaihtaa sinne suoraan uuden työ- ja pääsylinterin. Italialaisia osia kannattaa välttää, niin kuin muissakin varaosa-hankinnoissa.

Helmat näyttävät saaneen perinteisen suruhunnun päällensä. Sillä ei kuitenkaan ruostumista estetä. Kannattaa jossain vaiheessa poistaa tuo massa ja maalata rikkonaiset kohdat maalipinnasta oikealla automaalilla, pohjamaalista pintaan ja niiden kuivuttua pinta karhennetaan ja vedetään uusi suruhuntu helmamassalla, joka sitten kuivumisen jälkeen maalataan vielä pintamaalilla.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

En osaa senttimääriä sanoa sille paljonko kytkinvivun pitäisi liikkua. Polkimen liikeradasta ei voi päätellä mitään, koska poljin on vain vipuvarsi, joka painaa pääsylinterissä olevaa mäntää, joka taas siirtää nestettä työsylinteriin, jossa mäntä painaa työntötankoa (se säädettävä), joka liikuttaa kytkinvipua. Jos järjestelmässä on vuoto, kuten olettaa saattaa jos suojakumi on rikki, niin joku on vain lisäillyt nesteitä, mutta ei ilmannut järjestelmää. Järjestelmässä oleva ilma painuu kasaan toisin kuin neste, ja siitä syystä työsylinterissä oleva mäntä ei liiku niin paljoa kuin pitäisi.

Järjestelmän ilmausruuvi löytyy sieltä työsylinterin vierestä, ja ilmaaminen hoituu samalla tapaa kuin jarrut ilmataan.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Josko nyt tuollaisen kytkinkuvauksen ollessa kyseessä ihan suosiolla noudattaisi tuota audiq -neuvoa. Eli kytkimen sylinterit vaihtoon. Tai ainakin työsylinteri. Vaikka onhan noita sohloja tullut itsekin elvyteltyä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Cocceli

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Cocceli »

Käynnistyksestä: Täytyy tsekata tuo kunhan saan korjausoppaan käsiini. Tänään sitä käynnisteltiin monta kertaa kylmänä, lämpimänä ja vähän jäähtyneenä, ilman mitään ongelmia. (Tänään ongelmat olivatkin sitten muualla...)

Ajattelin kokeilla tuolle kytkimelle vielä ilmausta, mutta kieltämättä rupesin noiden sylinterien vaihtoa miettimään. Täytyy tulkata tätäkin asiaa sen korjausoppaan kanssa.

Helmoihin on tosiaan jossain kohtaa laitettu uutta peltiä, liekö joku varaosapala. Siinä näkyy siis ihan levyjen sauma kutakuinkin juuri tuon harmaan rajalla. Liekö se sitten massattu tai jotain. Ja ruostetta tosiaan se ei näytä ainakaan alareunasta ehkäisevän. Tuossa on muutama muukin kohta jotka pitäisi mahdollisen ruostekorjaus / maalaus -operaation aikana laittaa kuntoon, mutta ne nyt ovat sitten vähän kauempana tulevaisuudessa olevia asioita.

Tuosta kytkimen liikkeestä sitten. Meinasin sillä polkimen liikkeellä vain sitä että kun nyt siis kytkinpoljinta alkaa painaa, niin ensimmäinen liikahduksen merkki näkyy siellä työntötangossa siinä vaiheessa kun kytkinpoljin on puoli senttiä irti lattiasta. Ja siinä vaiheessa se tanko sitten liikahtaa luokkaa sentin. Niin jotenkin tuo nyt ei vaan tunnu ihan kovin fiksulta. Jos se tanko edes liikkuisi siellä niin ne mutterit olisi varmaan ihan helppo laittaa oikeaan kohtaan niin että laatikkoon menevä vipu sitten liikkuu.

Se että siellä on kasaan painuvaa ilmaa tuntuisi ainakin periaatteessa istuvan tuohon oireeseen että työntötangossa ei tapahdu pahemmin mitään kun kytkintä painetaan. Kytkinpoljin muuten tuntui nyt tänään todella löysältä (auto siis hinattiin lopulta kun vaihde jätti menemättä silmään kesken ajon).

Sellainen ongelma tässä vain vähän on että kunnollista paikkaa tuon laittamiseen ei ole näin kerrostaloasujana, enkä tiedä pk-seudulta sellaista kerhoa joka tarjoaisi tallia/nosturia/yms tarpeellista...

Toinen ongelma, ihan uusi ja hieman ärsyttävä, tuli sitten tänään eteen kun sain tuota autoa kuitenkin tunkattua sen verran ylös että tätä kytkinasiaa pääsin tutkimaan. Kun autoa haettiin niin sitä ei nostettu ylös mutta kurkittiin pohjaan se mitä sinne nyt nähtiin. Nyt sitten kun rupesin katsomaan että mistä tuota saisi nostettua ja nostamisen jälkeen pukeille tuettua niin huomasin että siellä pohjassahan on ihan hulppea ruosteongelma.

Kuva tässä.

Oikeassa ylänurkassa oleva on siis tunkin nostoripa, ja tuo missä tuo reikä on, on eturenkaan takana poikittain oleva palkki. Onko tuo nyt joku turha kotelo vai onko autosta runko menossa katki vai mitä häh? Tossa oli melkein puolen sentin kerros ruostetta jota piti kasassa varmaan ruosteenestoaine tai joku muu massa. Aluksi siinä ei edes näkynyt mitään mutta sormi siitä meni läpi ja tuon kolon sain esille ihan sormin repimällä...

Eli korjaanko kytkintä vai laitetaanko paaliin? :D

*** EDIT: Niin ja toi ruostejuttu tuli tosiaan hieman puskista ottaen huomioon auton kilometrit ja ainakin joskus tehtyjen ruostesuojausten. Onhan sillä autolla toki ikääkin... Eturenkaan irroitus paljasti sitten kyllä ruostetta vähän siellä sun täällä mutta ei nyt mitään ihan tuollaista kuitenkaan...
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kyllä tuommoinen reikä pitää pellillä paikata, ennenkuin katsastusmies auton hyväksyy tieliikenteeseen kelpaavaksi. Pelti ei paljoa maksa, mutta työ maksaa, jos ei ole itsellä paikkaa missä hitsailla. Näyttää siltä, että pelti on periteisesti suojattu näkyviltä osin, mutta se tärkein eli kotelot sisäpuolelta on jäänyt vähälle huomiolle. Toivottavasti kaikki kotelot eivät ole samassa kunnossa.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Toimita Lada minulle, niin voin paalauttaa sen puolestasi. :D

Tuo kotelo on ruostunut sisäpuolelta. Ei siinä silloin ulkopuolinen massaus paljoa auta. Mutta ei tuo näytä pahalta korjattavalta.

Tosiaan huomaa, että jotain massaa sinne on viritelty pohjaan. Hyvä niin, mutta sekin vaatii silloin tällöin tarkistelua, että ei pääse ruoste etenemään massan alla.

Melkein heittäisin sillä Ladan omalla tunkilla vesilintua ja hommaisin pienen hallitunkin. Etutukivarsien alta ja taka-akselin alta on sen jälkeen hyvä nostella ja pysyy ne ruostumiselle alttiit alkuperäiset nostopaikat paremmin kunnossa. Moni on ilmeisesti ne laikannut poiskin, kun on ruostevaurioita korjannut. Yleensä olen alkuperäisyyden kannattaja, mutta ei ne alkuperäiset nostopaikat ihan fiksuinta toteutustapaa taida edustaa.
Cocceli

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Cocceli »

Eijjei, ei vielä paaliin kuitenkaan!

Korjattavahan tuo on ennen katsastusta, mutta ilmeisesti siis korjattavissa eikä vielä todeta että paskan möivät... Äkkiseltään katsottuna tuo oli pahin paikka. Keskemmällä vaikuttaa ihan ehjältä pelliltä, mutta tosiaan autoa ei ole nostettu ylös kuin yhdeltä nurkalta.

Yhden rassaustallin omaavan autokerhon tiedän Uudeltamaalta, mutta jos noita on jollain tiedossa niin vinkkejä otetaan vastaan! Auto seisoo tällä hetkellä kadulla anopin talon edessä... Tai vinkkejä jostain paikasta jossa tuollaisia korjauksia saisi teetettyä ilman konkurssia. Periaatteessa voisin tehdä itsekin jos olis a) paikka ja vehkeet b) joku joka näyttää vähän mallia miten se homma tehdään.
Joen musikka
Viestit: 2023
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Se käynnistysongelma toi mieleen virtalukon pohjan... tuleeko sytytysvirtaa vaikka startti pelaa?
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tervetuloa todellisuuteen. Erityisen moni nappis ja silloin tällöin myös kanttilamppu mätii tuon etupoikkipalkin. Työnä mokoman korjaaminen nyt ei sitten kovin ihmeellinen ole.

Kyllä tuosta parilla sadalla selviää jos ulkopuolisella teettää.

Ja Ladan oma tunkki toimii parhaiten lyömäaseena, muttei sillä kyllä muuta virkaa ole.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Cocceli

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.

Viesti Kirjoittaja Cocceli »

Kiitos kiitos. En mä kuvitellut että todellisuudessa ei 25 vuotiaasta autosta yhtään yllätystä löytyisi :)

Tuo varmaan pitää jossain teettää, kunhan nyt saadaan ensin se kytkin pelaamaan ja auto liikkeelle. :D Tarttee tosiaan hommata joku nostin ja muutama pukki niin voi sitten jossain rassata sen mitä pystyy. Hitsauksen kohdalla en ehkä rupea omin päin arpomaan tässä kohtaa...

Mites toi sytytysvirta testataan? Tulpista katsomalla vai jostain mittarilta? Korjausoppaan sain jo huutonetistä huudettua ja sitä odotellaan postista sitten kohta. Ajattelin hakea huomenna yhden kirjastosta siksi aikaa. Selviää tuo varmaan sieltäkin sitten.

Noiden kytkimen sylinterien vaihdoista lueskelin täältä palstalta että jotain ongelmia ollut niiden vanhojen letkujen kanssa kun eivät tahdo sopia uusiin osiin. Niistä ketjuista ei tosin löytynyt muita ratkaisuja kuin letkun teettäminen jossain tai prikoilla patentointi.
Vastaa Viestiin