Lada Niva 1.6 -87
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada Niva 1.6 -87
Eli tällainen komeus tuli hommattua marraskuun alussa 2011. Oli leimattu syyskuun puolivälissä 2011 ja seuraava katsastus huhtikuuhun 2012 mennessä. Tässähän voisi olettaa että sen uuden leiman olisi voinut käydä vaan hakemassa heti vuoden vaihteessa. Eipä se ihan niin helposti mennytkään.
Moottori tuntui pelaavan hyvin ja Niva tulikin ajettua Pihtiputaalta Ouluun ilman ongelmia. Voimansiirto pitää kuitenkin melkoista jurinaa.
No empä sillä kauaa kerenny ajella kun huomasin tankin vuotoja korjatessa että kori on melko haperoa.
Kylki ratkennut irti, jousen yläpäät (joita tosin pyöräkotelon puolelta oli hitsattu osaksi)
Peräkontin pohja puuttui takapäästään.
Takavalojen pelti oli myös melko haperoa.
Pyöräkotelot olivat kauttaaltaan tämän näköiset molemmin puolin.
Takakaaret olivat levikkeiden alta kadonneet.
Pyhällä hengellä kasassa.
Myöskään etukaaret eivät olleet kovinkaan kaksisessa kunnossa.
No hitsailuhommista kun päästiin niin vuorossa oli jarrut. Siinä kun ihmettelin jarruja niin huomasin myös raidetangon, pallonivelten ja vetonivelten suojakumien olevan heikossa kunnossa.
Satula vuotaa, liukutappi irti. Toisella puolen liukutapit olivat jämähtäneet lähes ikijumiin.
Suojakumit, rt-pää. Huhhuh.
Moottori tuntui pelaavan hyvin ja Niva tulikin ajettua Pihtiputaalta Ouluun ilman ongelmia. Voimansiirto pitää kuitenkin melkoista jurinaa.
No empä sillä kauaa kerenny ajella kun huomasin tankin vuotoja korjatessa että kori on melko haperoa.
Kylki ratkennut irti, jousen yläpäät (joita tosin pyöräkotelon puolelta oli hitsattu osaksi)
Peräkontin pohja puuttui takapäästään.
Takavalojen pelti oli myös melko haperoa.
Pyöräkotelot olivat kauttaaltaan tämän näköiset molemmin puolin.
Takakaaret olivat levikkeiden alta kadonneet.
Pyhällä hengellä kasassa.
Myöskään etukaaret eivät olleet kovinkaan kaksisessa kunnossa.
No hitsailuhommista kun päästiin niin vuorossa oli jarrut. Siinä kun ihmettelin jarruja niin huomasin myös raidetangon, pallonivelten ja vetonivelten suojakumien olevan heikossa kunnossa.
Satula vuotaa, liukutappi irti. Toisella puolen liukutapit olivat jämähtäneet lähes ikijumiin.
Suojakumit, rt-pää. Huhhuh.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
No ruostehommat tuli hoidettua. Kaaret tuli tehtyä suorasta pellistä ulkonäöstä välittämättä, koska jäävät kuitenkin nuiden levikkeiden alle piiloon. Muutenkin tuota savottaa oli sen verran että viimeistelystä viis. Työtilat sijaitsivat suurimmaksi osaksi pihalla.
Työtilat
Kaari ja pyöräkotelo
Kontin pohja
Takapelti
Etulokari
Uutta jarrua.
Suojakumia ja palloniveltä
Uutta raidetangon päätä
Työtilat
Kaari ja pyöräkotelo
Kontin pohja
Takapelti
Etulokari
Uutta jarrua.
Suojakumia ja palloniveltä
Uutta raidetangon päätä
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
Ai siellä Oulun suunnalla saa katsastuksen läpi tuossakin kunnossa.Sano missä se oli katsastettu niin minäkin käyn siellä kun tulee Vaalassa käynti?
Re: Lada Niva 1.6 -87
Leimalle ei edelleenkään ole päästy
Eli tähän mennessä tehtyä:
- Hitsattu pyöräkotelot, kaaret, peräkontin pohja, takapelti. Katsotaan tarviiko pohjan puolelle vielä laittaa, mutta kovalta sentään se tuntuisi
- Kaikki etuvetarien suojakumit
- Kaikki pallonivelet
- Kaikki raidetangonpäät, välitankoa en vaihtanut, kuulalaakeroitu apusimpukka luultavasti vielä tulee
- Etujarrulevyt, palat, liukutapit
- Takaa tuli säädettyä jarrut kun ei ollutkaan hyllyssä täysin uusia kenkiä ja nuissa vielä pintaa oli.
- Mittariston valot uusittu
- Takakontin iskarit uusittu
- Uusi tuulilasinpesuri kokonaisuudessaan
- Suodattimet
- Kaasarin säätö
- Kulmien säätö
Varmaan paljon unohtuikin, mutta lisäillään.
Tehtävää nyt vielä ainakin:
- Korjata takakontin lukko
- Takalasin lämmitin
- Öljyt joka paikkaan uudet
- Kuulalaakeroitu apusimpukka
- Tupakkaikkunoiden lukot
- Sisätilan pistoke
- Sivuvilkut liian vaaleat
- Peräkoukun pistoke
- Jarrujen ilmaus
Lisäksi tuo jurina. Alkaa noin 60km/h mittarivauhdissa. Takaperä myös kolahtaa liikkeellelähdössä ja vaihteen vaihdon yhteydessä kun veto katkeaa ja kytkeytyy uudestaan. Voisiko se jurina myös johtua siitä.
Jarrut myös jumputtaa polkimee reippaasti. Ilmaa siellä tuskin kovin paljon on, kun poljin ei syvälle enää painu takajarrujen säädön ja käsijarrun kiristyksen jälkeen. Etujarrut on kokonaan uutta, voisiko takarummut olla soikeat. Pitää vielä vaihdella nuo takajarrukengät kun saan uudet haettua.
Eli tähän mennessä tehtyä:
- Hitsattu pyöräkotelot, kaaret, peräkontin pohja, takapelti. Katsotaan tarviiko pohjan puolelle vielä laittaa, mutta kovalta sentään se tuntuisi
- Kaikki etuvetarien suojakumit
- Kaikki pallonivelet
- Kaikki raidetangonpäät, välitankoa en vaihtanut, kuulalaakeroitu apusimpukka luultavasti vielä tulee
- Etujarrulevyt, palat, liukutapit
- Takaa tuli säädettyä jarrut kun ei ollutkaan hyllyssä täysin uusia kenkiä ja nuissa vielä pintaa oli.
- Mittariston valot uusittu
- Takakontin iskarit uusittu
- Uusi tuulilasinpesuri kokonaisuudessaan
- Suodattimet
- Kaasarin säätö
- Kulmien säätö
Varmaan paljon unohtuikin, mutta lisäillään.
Tehtävää nyt vielä ainakin:
- Korjata takakontin lukko
- Takalasin lämmitin
- Öljyt joka paikkaan uudet
- Kuulalaakeroitu apusimpukka
- Tupakkaikkunoiden lukot
- Sisätilan pistoke
- Sivuvilkut liian vaaleat
- Peräkoukun pistoke
- Jarrujen ilmaus
Lisäksi tuo jurina. Alkaa noin 60km/h mittarivauhdissa. Takaperä myös kolahtaa liikkeellelähdössä ja vaihteen vaihdon yhteydessä kun veto katkeaa ja kytkeytyy uudestaan. Voisiko se jurina myös johtua siitä.
Jarrut myös jumputtaa polkimee reippaasti. Ilmaa siellä tuskin kovin paljon on, kun poljin ei syvälle enää painu takajarrujen säädön ja käsijarrun kiristyksen jälkeen. Etujarrut on kokonaan uutta, voisiko takarummut olla soikeat. Pitää vielä vaihdella nuo takajarrukengät kun saan uudet haettua.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
Eli tämä oli edellisen omistajan toimesta katsastettu Jyväskylän A-katsastuksessa. Olen miettinyt pitäisikö näitä kuvia laittaa konttorin suuntaan tai vaikka johonkin lehteen.Jaska HKI kirjoitti:Ai siellä Oulun suunnalla saa katsastuksen läpi tuossakin kunnossa.Sano missä se oli katsastettu niin minäkin käyn siellä kun tulee Vaalassa käynti?
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
Laitetaan nyt tähän vielä todiste että Niva on kuitenkin liikkunut taas suuremman remontin jälkeen. Tekemistähän tuossa on vielä vaikka kuinka, mutta jos sitä kohta leimalle uskaltaisi. Ostohetkellä Nivan mittarissa oli noin 30700km, jos en väärin muista. Nyt kilometrejä on 31500, joista noin 200km remontin jälkeen. En osaa sanoa kuinka paljon edellinen omistaja oli ehtinyt katsastuksen jälkeen ajella, mutta veikkaisin että noin 1000km on ajettu katsastuksen ja remontin välillä. Täytyy vielä tarkastaa edellisestä täysin puhtaasti läpäistystä katsastuksen tarkastuskortista.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
21013 1500 16v Turbo rojekti
Re: Lada Niva 1.6 -87
Mielestäni lehteen.Olihan täällä Itä-Helsingissäkin katsastusasema jonka maahantumat autot oli jo katsastettu ennenkuin autot oli edes saapuneet laivarahtina mantereelle.Verronen kirjoitti:Eli tämä oli edellisen omistajan toimesta katsastettu Jyväskylän A-katsastuksessa. Olen miettinyt pitäisikö näitä kuvia laittaa konttorin suuntaan tai vaikka johonkin lehteen.Jaska HKI kirjoitti:Ai siellä Oulun suunnalla saa katsastuksen läpi tuossakin kunnossa.Sano missä se oli katsastettu niin minäkin käyn siellä kun tulee Vaalassa käynti?
Re: Lada Niva 1.6 -87
Tuosta kuvasta näkee hyvin kuinka on katsastusmiestä hämätty. Kuvassa erottuu hienosti tuo viimekesänä laitettu massa. Yksi iso kunnollinen paikka auton koteloon (kuten toisesta kuvasta näkee), siihen massa päälle. Muut ruostekohdat massataan ja muutama kova kohta. Katsastusmiehelle esitetään heti ensimmäisenä näitä korjattuja kohtia, ja yleensä katsastusmies näitä kopisteleekin. sitten esitetään seuraavaa ja pianhan katsastusmies on siinä uskossa että hyvin on korjattu joka paikasta. Nopeasti auto kiertoon ja siinähän on sitten seuraavalla ihmettelemistä...Verronen kirjoitti:Olen miettinyt pitäisikö näitä kuvia laittaa konttorin suuntaan tai vaikka johonkin lehteen.
Re: Lada Niva 1.6 -87
Joo tältä kaverilta hain Nivan. Itseäni syyttäen kun en sitä tarkemmin tutkinut. Leima oli vielä paperissa märkää ja oletin että auto nyt olisi jokseenkin kunnossa ja hintansa väärti. Kyllä tuossa monenlaista leimasedän hämäystä oli harrastettu, mutta myös paljon sellaista vikaa jonka jokainen kaduntallaaja huomaa auton alla. Kyllä tämä oli silmät kiinni täytynyt leimata. Mutta tuleepahan harrastettua. Tämän jälkeen ei vaan enää pysty luopumaan. Rahaa ja aikaa on palanut sen verran että tuli nyt mitä tahansa ongelmia niin pakko korjata viimisen päälle.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen tuli mieleen omia katsastuskokemuksia...
Aikoinaan täällä Jyväskylässä rekisteröinti katsastuksen teetin yhdelle niputtamalleni Dodgelle, kiire oli ja äkkiä piti leima saada. Suoraansanottuna autolla oikein pelotti ajaa. Hiacen tiuha perä eli käytännössä huiput oli jotain 80km/h kun kone huusi jo hoosiannaa, käätösäde enemmän kuin rekalla, rykäisi nesteet pihalle konttorin nosturilla, sammui siihen eikä lähtenyt käyntiin. Katsastus setä sanoi että jos saat vartin sisällä käyntiin niin jatketaan sitten, pihalla pikaista ensiapua autolle ja sain käyntiin ja takaisin sisälle. Hetken päästä ulos leima paperissa ?!? Itse oli jo tuossa nesteiden rykäisy vaiheessa varma ettei ikinä mene läpi. Pari viikkoa tuon jälkeen vielä kasasin/korjasin pirssiä tallilla ennen kuin sillä oikeasti uskalsi lähteä muun liikenteen sekaan.
Tuoreempi tapaus oli tässä viime syksynä kun vaihdoin vakuutusyhtiötä. Toimitus hoidettiin muutaman sadan kilsan päässä joten lähetin rekisteriotteiden kakkososat postissa sinne kun näin käskivät tehdä. Meni pari viikkoa ja kaikki muiden autojen lappuset tulivat postissa paitsi yhden ja sen perään aloin kyselemään. Lopulta jouduin hakemaan uudet paperit läheiseltä konttorilta ja siellä tyttö katsoi koneelta, että joo, olet tuolloin ja tuolloin ollut lappusia vaihtamassa parin sadan kilsan päässä. Totesin etten ole siellä koskaan käynyt ja selvisi että tuolla toisessa päässä olivat konttorilla merkanneet kaikkiin lappuihin että olin ajokortin kanssa todistanut siellä henkilöllisyyteni Taisivat saada trafin suunnalta keppiä tuon tapauksen jälkeen...
Lisäksi vuosien varrella on tullut useampikin läpi mennyt ritsa vastaan ja oikeasti hyväkuntoisia autoja on hylätty jonkun typerän pikkudetaljin vuoksi, joten nykyään en luota yhtään että mikään vehje olisi kunnossa vaikka olisi vasta leimattu...
Aikoinaan täällä Jyväskylässä rekisteröinti katsastuksen teetin yhdelle niputtamalleni Dodgelle, kiire oli ja äkkiä piti leima saada. Suoraansanottuna autolla oikein pelotti ajaa. Hiacen tiuha perä eli käytännössä huiput oli jotain 80km/h kun kone huusi jo hoosiannaa, käätösäde enemmän kuin rekalla, rykäisi nesteet pihalle konttorin nosturilla, sammui siihen eikä lähtenyt käyntiin. Katsastus setä sanoi että jos saat vartin sisällä käyntiin niin jatketaan sitten, pihalla pikaista ensiapua autolle ja sain käyntiin ja takaisin sisälle. Hetken päästä ulos leima paperissa ?!? Itse oli jo tuossa nesteiden rykäisy vaiheessa varma ettei ikinä mene läpi. Pari viikkoa tuon jälkeen vielä kasasin/korjasin pirssiä tallilla ennen kuin sillä oikeasti uskalsi lähteä muun liikenteen sekaan.
Tuoreempi tapaus oli tässä viime syksynä kun vaihdoin vakuutusyhtiötä. Toimitus hoidettiin muutaman sadan kilsan päässä joten lähetin rekisteriotteiden kakkososat postissa sinne kun näin käskivät tehdä. Meni pari viikkoa ja kaikki muiden autojen lappuset tulivat postissa paitsi yhden ja sen perään aloin kyselemään. Lopulta jouduin hakemaan uudet paperit läheiseltä konttorilta ja siellä tyttö katsoi koneelta, että joo, olet tuolloin ja tuolloin ollut lappusia vaihtamassa parin sadan kilsan päässä. Totesin etten ole siellä koskaan käynyt ja selvisi että tuolla toisessa päässä olivat konttorilla merkanneet kaikkiin lappuihin että olin ajokortin kanssa todistanut siellä henkilöllisyyteni Taisivat saada trafin suunnalta keppiä tuon tapauksen jälkeen...
Lisäksi vuosien varrella on tullut useampikin läpi mennyt ritsa vastaan ja oikeasti hyväkuntoisia autoja on hylätty jonkun typerän pikkudetaljin vuoksi, joten nykyään en luota yhtään että mikään vehje olisi kunnossa vaikka olisi vasta leimattu...
Re: Lada Niva 1.6 -87
Juu en oletakaan että täysin kunnossa, mutta vikalistaa oli jo sen verran että edes johonkin nuista olisi täytynyt puuttua.
No itse asiaan. Tuli vaihdeltua öljyt moottoriin, vaihteistoon, jakolaatikkoon ja periin.
Öljykorkki näytti tältä, mutta viimeisimmät ajot ovat olleen aika pätkäajoa.
Vaihdelaatikkoon pistin pari litraa vaihdekepin reiän kautta eli se suositeltu ylitäyttö.
Sitten ihmettelin samalla niitä kolinoita, no perässä ei kauheasti klappia tuntunut mutta kardaanin ristinivelen tuskin kuuluisi näyttää tuolta
Eli kuva on jakolaatikon päästä ja tuo tosiaan kolisee.
Siinä kun vielä tarkistin samalla jarrukenkien kunnon vänkärin puoleltakin niin tuli rikottua jarrurumpu. Vaikka puukalikan kans paukutin irti niin lohkesi kahdesta kohtaa. Nuo irrotukseen tarkoitetut M8 kierteet tuosta oli jo mennyt jollain aikaisemmalla irroittelijalla.
No itse asiaan. Tuli vaihdeltua öljyt moottoriin, vaihteistoon, jakolaatikkoon ja periin.
Öljykorkki näytti tältä, mutta viimeisimmät ajot ovat olleen aika pätkäajoa.
Vaihdelaatikkoon pistin pari litraa vaihdekepin reiän kautta eli se suositeltu ylitäyttö.
Sitten ihmettelin samalla niitä kolinoita, no perässä ei kauheasti klappia tuntunut mutta kardaanin ristinivelen tuskin kuuluisi näyttää tuolta
Eli kuva on jakolaatikon päästä ja tuo tosiaan kolisee.
Siinä kun vielä tarkistin samalla jarrukenkien kunnon vänkärin puoleltakin niin tuli rikottua jarrurumpu. Vaikka puukalikan kans paukutin irti niin lohkesi kahdesta kohtaa. Nuo irrotukseen tarkoitetut M8 kierteet tuosta oli jo mennyt jollain aikaisemmalla irroittelijalla.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: Lada Niva 1.6 -87
Onko tuo öljykorkin valkoinen töhtä tosiaan sitä miltä näyttää kuvassa ?
Onko vedet seassa vai onko Nesteen öljyt ? Mulla kävi meinaan kerran niin että jotain halpis Nesteen öljyä yhteen pirssiin laitoin ja se muuttui käytännössä heti tuollaiseksi valkoiseksi vaahdoksi kun vähänkään antoi koneelle kiekkaa. Vaihdoin toiset öölit ja sen koommin ei ongelmaa esiintynyt ?!?
Onko vedet seassa vai onko Nesteen öljyt ? Mulla kävi meinaan kerran niin että jotain halpis Nesteen öljyä yhteen pirssiin laitoin ja se muuttui käytännössä heti tuollaiseksi valkoiseksi vaahdoksi kun vähänkään antoi koneelle kiekkaa. Vaihdoin toiset öölit ja sen koommin ei ongelmaa esiintynyt ?!?
Re: Lada Niva 1.6 -87
Toivottavasti se on nyt vaan sitä "kylmälimaa". Nesteet on ainakin nestettä. Öljyistä ei mitään hajua mitä siellä on ollut, tosiaan ensimmäinen öljynvaihto. Mustaa se ainakin oli. Ei siitä montaakaan viikkoa ole kun korkki näytti normaalilta kun tarkistelin öljyt talliin siirron yhteydessä. Katsotaan miten käy. Nyt on koneessa Mobil Super 3000.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada Niva 1.6 -87
Terve!
Kuvan öljytulpassa oleva valkoinen töhnä on vesi-moottoriöljyemulsiota, siis sitä "kylmälimaa". Vettä tulee öljyn sekaan luonnostaan mäntien ja sylinterien välistä kampikammion joutuvasta ohipuhalluskaasusta. (Vesihän on eräs hiilivetypolttoaineiden palamistuote.)
Vesihöyry tiivistyy sitten moottorin kylmimmille sisäpinnoille, kuten venttiilikoneiston kanteen. Sieltä vesi emulgoituu öljyyn, kulkeutuu kampikammioon ja haihtuu moottorin lämmettyä. Siitä veden matka jatkuu kampikammion tuuletusjärjestelmään ja edelleen pakoputkiston kautta ulos.
Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
menestystä
SvS
Kuvan öljytulpassa oleva valkoinen töhnä on vesi-moottoriöljyemulsiota, siis sitä "kylmälimaa". Vettä tulee öljyn sekaan luonnostaan mäntien ja sylinterien välistä kampikammion joutuvasta ohipuhalluskaasusta. (Vesihän on eräs hiilivetypolttoaineiden palamistuote.)
Vesihöyry tiivistyy sitten moottorin kylmimmille sisäpinnoille, kuten venttiilikoneiston kanteen. Sieltä vesi emulgoituu öljyyn, kulkeutuu kampikammioon ja haihtuu moottorin lämmettyä. Siitä veden matka jatkuu kampikammion tuuletusjärjestelmään ja edelleen pakoputkiston kautta ulos.
Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!