Oktaani.
- Lada Scandinavia
Oktaani.
Täällä kun on teknisen alan asiantuntijoita, niin kyseessä on Datsun Cherry 1.4 1981.
Yksi mies sanoi, että tarvii käyttää 98 oktaania ja sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta.
Auton Käyttöohjekirja sanoo 92-96 oktaania.
Voiko käyttää 95 oktaania?
Entä lyijyn korvaava lisäaine?
Yksi mies sanoi, että tarvii käyttää 98 oktaania ja sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta.
Re: Oktaani.
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
Tervehdykset toivottelen.
95:n sopii mainiosti. Mustini ilmoittaa, että ei tarvitsisi lisäainetta. Mutta ei siitä haittaakaan ole. Lyijyn tehtävänä oli suojata venttiilin istukkaa valurautakannessa sekä ventt.lautasta. Autossasi on muistaakseni alumiininen syl.kansi, jossa on teräsistukat.
95:n sopii mainiosti. Mustini ilmoittaa, että ei tarvitsisi lisäainetta. Mutta ei siitä haittaakaan ole. Lyijyn tehtävänä oli suojata venttiilin istukkaa valurautakannessa sekä ventt.lautasta. Autossasi on muistaakseni alumiininen syl.kansi, jossa on teräsistukat.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Vaikken millään haluaisi olla ressan kanssa samaa mieltä, niin pakko heittää ilmoille perinteinen kliseenomainen lausahdus, Ladassa on jotain vikaa jos siinä tarvitsee käyttää ysikasiaaudiq kirjoitti:98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?

Olen joskus satunnaisesti tankkaillut ysikasia eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään, yllättävää kyllä.
Niin ja itse asiaan, ei tosiaankaan kaipaa mitään bensan lisäaineita toi perinteinen "juoppomallin" Kirsikka.
http://wiki.datsun1200.com/index.php/Fuel_Requirements
"To protect against valve wear, A12s and newer A-series engines use a special alloy valve seat inserts and special alloy valve guides. It is fine for unleaded gasoline. Most engines of that period used cast iron heads without separate seats or guides. Those other engines need lead for unleaded gasoline, or lead-replacement additives"
Eli ei tarvitse mitään lisäaineita, pelkkä lyijytön bensa riittää tohon A14-koneeseen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Mulla muistaakseni on kuitenkin se Lada, joka toimii sentään edes 98:lla.Jokari kirjoitti:Vaikken millään haluaisi olla ressan kanssa samaa mieltä, niin pakko heittää ilmoille perinteinen kliseenomainen lausahdus, Ladassa on jotain vikaa jos siinä tarvitsee käyttää ysikasiaaudiq kirjoitti:
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.Kasipuokin puristuksilla varustettu maamoottori ja kaipaisi ysikasia, huhhuh
Olen joskus satunnaisesti tankkaillut ysikasia eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään, yllättävää kyllä.

Toiseksi, tuollaisen Nissanin seetit tai venat ei kestä 95:sta.
Lada on melkein ainoa auto, jossa ei koneistaja voi sanoa, millä bensalla on ajettu.
Ja mulla se toimii tarkoittaa muutakin kuin, että se liikkuu.
Huomasin muuten tuossa ilokseni, että tuo 2107:n 1.3:nen kone vääntää allakierroksilla nykyään paremmin kuin Saabin 2.3:nen turbo...

Mustini ilmoittaa, että ei tarvitsisi lisäainetta

Reippaina käymme rekkain alle 

mä oon ajanu ladalla koko ajan 95E ja hyvi rullaa!audiq kirjoitti:98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
autoton.. vielä
Taas lisälommo täydellisyyttäni kuvaavaan kilpeen. Mistähän liene tuo Musti ilmestynyt lauseeseen. Ei ole ollut Mustia, eikä muunkaan värisiä koiria minulla itselläni. Joskus aikoinaan oli kotonani Rikke niminen porokoira ja Niko nimen omistava cokkerspanieli. Varusmiesaikanani minulla oli Spolkoira Lare koulutettavana ja partiokaverina. Velipojalla on Siperianhaski nimelta Hiski, joka on tuotu Moskovasta. Pojallani oli Irlanninsusikoira Väinö. Täytyy nolona tunnustaa ja ottaa nöyryytys vastaan lipsahtaneesta kirjoitusvirheestä. Yksi ihmetyksen aihe lisää, kun tuli puhe koirista. Kuinka kaupunkilaiset isojen koirien omistajat saavat koirillensa tarpeellisen vuorokautisen liikunnan määrän aikaseksi, kun esim. Saksanpaimenkoiralla se on 20-30km vuorokaudessa.
Taas lisälommo täydellisyyttäni kuvaavaan kilpeen. Mistähän liene tuo Musti ilmestynyt lauseeseen. Ei ole ollut Mustia, eikä muunkaan värisiä koiria minulla itselläni. Joskus aikoinaan oli kotonani Rikke niminen porokoira ja Niko nimen omistava cokkerspanieli. Varusmiesaikanani minulla oli Spolkoira Lare koulutettavana ja partiokaverina. Velipojalla on Siperianhaski nimelta Hiski, joka on tuotu Moskovasta. Pojallani oli Irlanninsusikoira Väinö. Täytyy nolona tunnustaa ja ottaa nöyryytys vastaan lipsahtaneesta kirjoitusvirheestä. Yksi ihmetyksen aihe lisää, kun tuli puhe koirista. Kuinka kaupunkilaiset isojen koirien omistajat saavat koirillensa tarpeellisen vuorokautisen liikunnan määrän aikaseksi, kun esim. Saksanpaimenkoiralla se on 20-30km vuorokaudessa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- rammracing
Moi!
Kaikki muut pensat käy paitsi tuonti ja tarkoitan sillä esim:Ritoil ja Teboil!Niist o nimittäin mittailtu esim:98 ni 80 oktaavia!En haluu loukata kyseisiä asemia ,mut ku totuus on vaan tää!
Kaikki muut pensat käy paitsi tuonti ja tarkoitan sillä esim:Ritoil ja Teboil!Niist o nimittäin mittailtu esim:98 ni 80 oktaavia!En haluu loukata kyseisiä asemia ,mut ku totuus on vaan tää!
A.Rämä RAMM RACING
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
-
Yli 100 kun menee niin ollaan oikeassa oktaaniluvussa
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
- Lada Scandinavia
Hienoa, että löytyi asiantuntija.audiq kirjoitti:98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
Pitää myös käyttää lyijynkorvaavaa lisäainetta, koska tässä on se vanha Datsunin työntötankokone.
Ostin Datsunin 1 omistajalta.(150e) Soitin tälle ex omistajalle ja hän kertoi, että kun loppui lyijyllisen bensa, hän oli sen jälkeen käyttänyt 98E:tä ja lyijynkorvaavaa lisäainetta, tähän Joulukuuhun
2007 saakka.
Kyseinen auto on. Datsun Cherry 1.4 -81 ja 5 ovinen.(TPT-320)
Mies on nyt ostanut uuden auton ja sanoi, että Datsun kestänyt hyvin tämän 26 vuotta.
Takaikkunalla lukee edelleen teksti "Datsun D kestää"
Jos Datsunissa käyttää 95E:tä, niin kovin pitkään ei ajeta, kun tulee kansiremontti eteen.(kone menee tukkeeseen)
Vanhoissa autoissa pitää käyttää lyijynkorvaavaa lisäainetta, kun se suojaa venttiileitä.
Vanha Lada on niin käsittämättömän lujaa laatua, että siinä ei venttiilit kärsi lyijyttömästä bensasta.
Mutta onko sitten jotain muuta eroa 95E:llä ja 98E:llä, kun vain oktaani?
Ei se nyt aina mene niinkään, että vanhoissa tulisi käyttää sitä venttiilinsuoja-ainetta. Riippuu varmaan aika paljon siitä, että millä kannella eli seetirenkailla on. Ite oon ajanu -73 yli kaks vuotta 95E:llä ilman venttilin suojaa ja kohtalaisesti on toiminu. Tosin yhden pullon käytin loppuun tota Futura venttiilin suoja-ainetta kun sellaisen käsiini sain, enkä kyllä eroa huomannut, josko sitä edes pystyy huomaamaankaan. Kai se sitten kestävyydessä näkyy?
Toisaalta olisi mukava käyttää kansi auki ja katsoa, missä kunnossa venttiilit ja istukat on, koska on myös tullut ajettua noin 100 litraa myös Dieseliä tässä matkan varrella.
Ja vielä Ladasta: Jos ne toimii kerta Venäjän bensalla, niin toimii ne varmaan silloin myös täällä myytävällä 95:llakin! Moottorin kuntoa ajatellen kaasu olisi kuitenkin parasta.
Toisaalta olisi mukava käyttää kansi auki ja katsoa, missä kunnossa venttiilit ja istukat on, koska on myös tullut ajettua noin 100 litraa myös Dieseliä tässä matkan varrella.
Ja vielä Ladasta: Jos ne toimii kerta Venäjän bensalla, niin toimii ne varmaan silloin myös täällä myytävällä 95:llakin! Moottorin kuntoa ajatellen kaasu olisi kuitenkin parasta.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Ei kai niissä ole muuta eroa kuin oktaaniluku. Neste ilmoitti, en muista aikaa, että se jättää kaikista polttoaineista lyijyä korvaavan lisäaineen pois. Asian nähneet kertoivat, että kaikkien öljyfirmojen rekat hakevat polttoaine lastinsa "samasta hanasta" Sitten joku ukko käypi kaatamassa vingerporillisen jotakin ainetta rekan säiliöihin. Tämä on Atomia, tämä Tiikeriä ja mikäpähän minkin firman omaa merkkiä onkin.
Ei kai niissä ole muuta eroa kuin oktaaniluku. Neste ilmoitti, en muista aikaa, että se jättää kaikista polttoaineista lyijyä korvaavan lisäaineen pois. Asian nähneet kertoivat, että kaikkien öljyfirmojen rekat hakevat polttoaine lastinsa "samasta hanasta" Sitten joku ukko käypi kaatamassa vingerporillisen jotakin ainetta rekan säiliöihin. Tämä on Atomia, tämä Tiikeriä ja mikäpähän minkin firman omaa merkkiä onkin.

Cherryssä on ollut monenlaisia koneita:Lada Scandinavia kirjoitti:Täällä kun on teknisen alan asiantuntijoita, niin kyseessä on Datsun Cherry 1.4 1981.
E10-987cc
E13-1269cc
E15,E15ET-1488cc.....puristukset 9.8-12.5 bar
E16-1597cc
Sytytys Euroopan vientimalleissa perinteinen.Ainoastaan Amerikan vientimalleissa on käytetty detonaatiotunnistinta (nakutuksen tunnistinta)
Minä en tiedä, mistä se ero tulee, mutta koneistamossa olen nähnyt venttiileitä, joissa on selkeästi nähtävissä 95E:en tautia, pientä kraateria tiivistepinnat täys. 95E alkaa sitten hiljalleen polttamaan tavaraa kraaterin ympäriltä.Lada Scandinavia kirjoitti: Jos Datsunissa käyttää 95E:tä, niin kovin pitkään ei ajeta, kun tulee kansiremontti eteen.(kone menee tukkeeseen)
Vanhoissa autoissa pitää käyttää lyijynkorvaavaa lisäainetta, kun se suojaa venttiileitä.
Vanha Lada on niin käsittämättömän lujaa laatua, että siinä ei venttiilit kärsi lyijyttömästä bensasta.
Mutta onko sitten jotain muuta eroa 95E:llä ja 98E:llä, kun vain oktaani?
Lopputulos on venttiilivaurio, ennemmin tai myöhemmim. Tuo tiivistepinnan kuluminen näkyy myös venttiilien säätötarpeessa.
Itse kun ajan 98E:llä, niin ei ole juuri venttiileitä tarvinnut säädellä, eikä kansiremontteja tehdä.