Oktaani.

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Täällä kun on teknisen alan asiantuntijoita, niin kyseessä on Datsun Cherry 1.4 1981.
Yksi mies sanoi, että tarvii käyttää 98 oktaania ja sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta.
Auton Käyttöohjekirja sanoo 92-96 oktaania.
Voiko käyttää 95 oktaania?
Entä lyijyn korvaava lisäaine?
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
95:n sopii mainiosti. Mustini ilmoittaa, että ei tarvitsisi lisäainetta. Mutta ei siitä haittaakaan ole. Lyijyn tehtävänä oli suojata venttiilin istukkaa valurautakannessa sekä ventt.lautasta. Autossasi on muistaakseni alumiininen syl.kansi, jossa on teräsistukat.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

audiq kirjoitti:
Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.
Vaikken millään haluaisi olla ressan kanssa samaa mieltä, niin pakko heittää ilmoille perinteinen kliseenomainen lausahdus, Ladassa on jotain vikaa jos siinä tarvitsee käyttää ysikasia :lol: Kasipuokin puristuksilla varustettu maamoottori ja kaipaisi ysikasia, huhhuh :lol:
Olen joskus satunnaisesti tankkaillut ysikasia eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään, yllättävää kyllä.


Niin ja itse asiaan, ei tosiaankaan kaipaa mitään bensan lisäaineita toi perinteinen "juoppomallin" Kirsikka.

http://wiki.datsun1200.com/index.php/Fuel_Requirements

"To protect against valve wear, A12s and newer A-series engines use a special alloy valve seat inserts and special alloy valve guides. It is fine for unleaded gasoline. Most engines of that period used cast iron heads without separate seats or guides. Those other engines need lead for unleaded gasoline, or lead-replacement additives"

Eli ei tarvitse mitään lisäaineita, pelkkä lyijytön bensa riittää tohon A14-koneeseen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jokari kirjoitti:
audiq kirjoitti:
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.
Vaikken millään haluaisi olla ressan kanssa samaa mieltä, niin pakko heittää ilmoille perinteinen kliseenomainen lausahdus, Ladassa on jotain vikaa jos siinä tarvitsee käyttää ysikasia :lol: Kasipuokin puristuksilla varustettu maamoottori ja kaipaisi ysikasia, huhhuh :lol:
Olen joskus satunnaisesti tankkaillut ysikasia eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään, yllättävää kyllä.
Mulla muistaakseni on kuitenkin se Lada, joka toimii sentään edes 98:lla. :lol:
Toiseksi, tuollaisen Nissanin seetit tai venat ei kestä 95:sta.
Lada on melkein ainoa auto, jossa ei koneistaja voi sanoa, millä bensalla on ajettu.

Ja mulla se toimii tarkoittaa muutakin kuin, että se liikkuu.
Huomasin muuten tuossa ilokseni, että tuo 2107:n 1.3:nen kone vääntää allakierroksilla nykyään paremmin kuin Saabin 2.3:nen turbo... 8)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mustini ilmoittaa, että ei tarvitsisi lisäainetta
:lol: Ihana, viisas Musti!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja jaasu »

audiq kirjoitti:
Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.
mä oon ajanu ladalla koko ajan 95E ja hyvi rullaa!
autoton.. vielä
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Taas lisälommo täydellisyyttäni kuvaavaan kilpeen. Mistähän liene tuo Musti ilmestynyt lauseeseen. Ei ole ollut Mustia, eikä muunkaan värisiä koiria minulla itselläni. Joskus aikoinaan oli kotonani Rikke niminen porokoira ja Niko nimen omistava cokkerspanieli. Varusmiesaikanani minulla oli Spolkoira Lare koulutettavana ja partiokaverina. Velipojalla on Siperianhaski nimelta Hiski, joka on tuotu Moskovasta. Pojallani oli Irlanninsusikoira Väinö. Täytyy nolona tunnustaa ja ottaa nöyryytys vastaan lipsahtaneesta kirjoitusvirheestä. Yksi ihmetyksen aihe lisää, kun tuli puhe koirista. Kuinka kaupunkilaiset isojen koirien omistajat saavat koirillensa tarpeellisen vuorokautisen liikunnan määrän aikaseksi, kun esim. Saksanpaimenkoiralla se on 20-30km vuorokaudessa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
rammracing
Viestit: 127
Liittynyt: 9.1.2007 5:00
Paikkakunta: Valkeala

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja rammracing »

Moi!
Kaikki muut pensat käy paitsi tuonti ja tarkoitan sillä esim:Ritoil ja Teboil!Niist o nimittäin mittailtu esim:98 ni 80 oktaavia!En haluu loukata kyseisiä asemia ,mut ku totuus on vaan tää!
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Yli 100 kun menee niin ollaan oikeassa oktaaniluvussa
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

audiq kirjoitti:
Lada Scandinavia kirjoitti: Voiko käyttää 95 oktaania?
98E:tä vaan muihin kuin Ladoihin. Ladassa menee tilapäisesti 95E:kin.
Hienoa, että löytyi asiantuntija.
Pitää myös käyttää lyijynkorvaavaa lisäainetta, koska tässä on se vanha Datsunin työntötankokone.
Ostin Datsunin 1 omistajalta.(150e) Soitin tälle ex omistajalle ja hän kertoi, että kun loppui lyijyllisen bensa, hän oli sen jälkeen käyttänyt 98E:tä ja lyijynkorvaavaa lisäainetta, tähän Joulukuuhun
2007 saakka.
Kyseinen auto on. Datsun Cherry 1.4 -81 ja 5 ovinen.(TPT-320)
Mies on nyt ostanut uuden auton ja sanoi, että Datsun kestänyt hyvin tämän 26 vuotta.
Takaikkunalla lukee edelleen teksti "Datsun D kestää"
Jos Datsunissa käyttää 95E:tä, niin kovin pitkään ei ajeta, kun tulee kansiremontti eteen.(kone menee tukkeeseen)
Vanhoissa autoissa pitää käyttää lyijynkorvaavaa lisäainetta, kun se suojaa venttiileitä.
Vanha Lada on niin käsittämättömän lujaa laatua, että siinä ei venttiilit kärsi lyijyttömästä bensasta.
Mutta onko sitten jotain muuta eroa 95E:llä ja 98E:llä, kun vain oktaani?
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Ei se nyt aina mene niinkään, että vanhoissa tulisi käyttää sitä venttiilinsuoja-ainetta. Riippuu varmaan aika paljon siitä, että millä kannella eli seetirenkailla on. Ite oon ajanu -73 yli kaks vuotta 95E:llä ilman venttilin suojaa ja kohtalaisesti on toiminu. Tosin yhden pullon käytin loppuun tota Futura venttiilin suoja-ainetta kun sellaisen käsiini sain, enkä kyllä eroa huomannut, josko sitä edes pystyy huomaamaankaan. Kai se sitten kestävyydessä näkyy?

Toisaalta olisi mukava käyttää kansi auki ja katsoa, missä kunnossa venttiilit ja istukat on, koska on myös tullut ajettua noin 100 litraa myös Dieseliä tässä matkan varrella.

Ja vielä Ladasta: Jos ne toimii kerta Venäjän bensalla, niin toimii ne varmaan silloin myös täällä myytävällä 95:llakin! Moottorin kuntoa ajatellen kaasu olisi kuitenkin parasta.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Ei kai niissä ole muuta eroa kuin oktaaniluku. Neste ilmoitti, en muista aikaa, että se jättää kaikista polttoaineista lyijyä korvaavan lisäaineen pois. Asian nähneet kertoivat, että kaikkien öljyfirmojen rekat hakevat polttoaine lastinsa "samasta hanasta" Sitten joku ukko käypi kaatamassa vingerporillisen jotakin ainetta rekan säiliöihin. Tämä on Atomia, tämä Tiikeriä ja mikäpähän minkin firman omaa merkkiä onkin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada Scandinavia kirjoitti:Täällä kun on teknisen alan asiantuntijoita, niin kyseessä on Datsun Cherry 1.4 1981.
Yksi mies sanoi, että tarvii käyttää 98 oktaania ja sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta.
Auton Käyttöohjekirja sanoo 92-96 oktaania.
Voiko käyttää 95 oktaania?
Entä lyijyn korvaava lisäaine?
Cherryssä on ollut monenlaisia koneita:
E10-987cc
E13-1269cc
E15,E15ET-1488cc.....puristukset 9.8-12.5 bar
E16-1597cc

Sytytys Euroopan vientimalleissa perinteinen.Ainoastaan Amerikan vientimalleissa on käytetty detonaatiotunnistinta (nakutuksen tunnistinta)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Oktaani.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada Scandinavia kirjoitti: Jos Datsunissa käyttää 95E:tä, niin kovin pitkään ei ajeta, kun tulee kansiremontti eteen.(kone menee tukkeeseen)
Vanhoissa autoissa pitää käyttää lyijynkorvaavaa lisäainetta, kun se suojaa venttiileitä.
Vanha Lada on niin käsittämättömän lujaa laatua, että siinä ei venttiilit kärsi lyijyttömästä bensasta.
Mutta onko sitten jotain muuta eroa 95E:llä ja 98E:llä, kun vain oktaani?
Minä en tiedä, mistä se ero tulee, mutta koneistamossa olen nähnyt venttiileitä, joissa on selkeästi nähtävissä 95E:en tautia, pientä kraateria tiivistepinnat täys. 95E alkaa sitten hiljalleen polttamaan tavaraa kraaterin ympäriltä.
Lopputulos on venttiilivaurio, ennemmin tai myöhemmim. Tuo tiivistepinnan kuluminen näkyy myös venttiilien säätötarpeessa.
Itse kun ajan 98E:llä, niin ei ole juuri venttiileitä tarvinnut säädellä, eikä kansiremontteja tehdä.
Vastaa Viestiin