En kaipaa tähän nillitystä orginaalikaasareiden paremmuudesta tms. sontaa, jokainen voi jättää ne oman päänsä sisään tai tehdä oman FAQin niistä.
Haluat siis Weberin takavetoiseen Ladaasi koska olet kyllästynyt johonkin originaalikaasarin enemmän tai vähemmän erikoisiin tai jopa raivostuttaviin ominaisuuksiin? Hienoa, suunta on oikea ja askel lähemmäs autoja

Mitä tarvitset asentaaksesi Weberin takatuuppariladaasi:
1. Weber-kaasutin, mielellään 32/36 DGV manuaaliryypyllä, isommat sisäkurkut kuin 32/36 DGAV = hyvä allround-kaasari pikkulohkosta isolohkoon.
2. Mahdollisesti pätkän M5 kierretenkoa jos kaasuvivuston poikkitanko jää lyhyeksi
3. Imusarjan tiivisteen (muista leikata tarvittaessa isommaksi jos liian pieni)
4. Bakeliittilevy imusarjan ja kaasarin väliin, valinnainen, ei pakollinen
5. Ilmanpuhdistin. Jos haluat käyttää originaali-ilmanputsaria helpoiten, hommaa jostain alkuperäinen, alumiinen sovitepalikka. Näitä ei tosin joka nurkalla ole. Vaihtoehtoisesti suoraan käyvää putsaria löytyy mm. DGAV:lla varustetuista Ford Sierroista.
Vaihtoehtoisesti joku aftermarket-putsari, mm. Lautamäki Motorsport myy Pipercrossin putsaria DGV:n ja Freetechnicsiltä löytyy parikin erilaista mallia DGV:n niskaan.
6. Uusi ryyppyvaijeri. Ladan oma ryyppyvaijeri harvemmin ylettää Weberin ryypyn kiinnikkeeseen. Varaosaliikkeistä löytyy tarvikevaijereita. Vanha vaijeri vetimineen on hävitettävä ja usein myös ryyppyvivun kannake vaatii pientä muokkausta. Helppo juttu.
Halutessasi voit jatkaa originaalia vaijerinkuorta toisella kuorenpätkällä, liitoksen päälle pari kutistesukkaa. Mig-hitsauslangasta saa myös hyvän vaijerin jos virallista vaijeria ei ole saatavilla. Kiitos vinkistä Maralle

7. Bensansuodatin. Hyvä olla olemassa koska Weberin tai originaalikaasarien suodattimet eivät ole kummoisia. Tarvittaessa heivaa alkuperäiset kangasletkut mäelle ja korvaa hyvälaatuisella polttoaineletkulla. Älä käytä kangaspäällysteistä letkua, mahdollisia halkemia on niistä lähes mahdoton huomata ennenkuin on liian myöhäistä.
8. Lyhyemmät pinnapultit imusarjaan. Vaihtoehtoisesti Weberin voi kiinnittää myös pulteilla imusarjaan.
Suotavia tarkistuskohteita ennen kaasarin asennusta:
1. Jos Weberi on vanha ja kälyinen, niin huoltosarjan asennus sekä yleinen puhdistus on enemmän kuin suotavaa. Jos käytät paineilmaa puhdistukseen, varo puhaltamasta sillä liian läheltä kanaviin.
2. Tarkista bensapinta, myös ihkauudesta Weberistä! Uusi tai vanha Weberi, bensapinta harvemmin on kohdallaan. Messinkikohoisen DGV:n bensapinta 41 mm, muovikohoisen 35 mm. Kohon max. liike molemmissa 51 mm. Mittaukset ilman kohokammion kannentiivistettä. Työntömitta toimii tässä hienosti. Säädä bensapinta tarvittaessa varoen neulaventtiiliin nojaavasta osasta, maksimiliikkeen säätö tapahtuu neulaventtiilin runkoon nojaavasta peltilisusta.
3. Tarkista ykköskurkun läppäakselin välys. Pienen pieni välys sallitaan, isompi välys aiheuttaa jo käyntiongelmia tyhjäkäyntiin ja myös ajotilanteisiin.
Väljän läppäakselin voi korjata tiukemmaksi 8x12x3,5 miniatyyrilaakerilla, näitä saa mm. RC-autokaupoista.
Yleisiä ajo-ohjeita Weberillä varustetulla Ladalla:
1. Ykköskurkun puoli on se jolla suoritat suurimman osan ajosta. Ns. ajokurkku, bensaa säästyy ja kulku on kevyttä.
2. Kakkoskurkun puoli on se jolla häviät maisemista ripeästi. Alimmat kierrokset jolta kakkoskurkun voi avata, on noin 3000-3500. Älä siis yritä survoa kaasua lattiaan liian pieniltä kierroksilta.
3. Älä vedätä ykköskurkun puolella huipputehon kierroksille, vaan lappu lattiaan jo aiemmin.
4. Kylmäkäynnistys: ryyppy täysille tai hieman vähemmän kesät talvet. Tarvittaessa muutama polkaisu kaasua. Käynnistys. Ryypyn pienennys.
5. Kuumakäynnistys. 1-20 min sammutuksesta. Starttaa ilman ryyppyä ja paina kaasua hitaasti pohjaan. Käynnistymisen jälkeen tarvittaessa varovaista kaasunpainelua. Tämä huono kuumakäynnistyvyys vaivaa niin originaalikaasareita kuin myös Weberiä pakosarjan sijainnista johtuen. Sen kanssa on opittava elämään.
Yleisiä säätöohjeita:
1. Weber ei ole mikään bolt-on kaasari joka kävisi ja toimisi optimaalisesti jokaisessa koneessa. Jos et itse osaa säätää tai et omista mittauslaiteita (laajakaistalambda, jotkut kapekaistat) niin noudata antamiani suutinsuosituksia, ne ovat pitkän ja huolellisen säätötyön tulos joilla Weberin toiminta on Ladan koneessa hyvää ellei jopa erinomaista.
Näitä setuppeja on testattu mm. seuraavissa koneissa: 3X 1500cc vakio, 2x 1600cc vakio, 1x 1600cc miedosti viritetty (puristukset 9,5, vakionokka), 1X 1700cc viritetty (puristukset 10, vakionokka). Viritetyt koneet kaipaavat yleensä vain pienemmän 2. kurkun lisäilman, yleensä 170-180. Tarvittaessa voi laittaa 155 pääsuuttimen 2. kurkulle, siis vain viritetyissä.
Koodi: Valitse kaikki
1. kurkku 2. kurkku
Hajotin 3,5 3,5/4,5
Seosputki F50 F6
Pääsuutin 150 150
Lisäilma 170 180/190/200
Tyhjäkäynti 50/55 50/60/70/80/90
Kiihdytyspumpun suutin 45/50
Mistä suuttimia saa? Esimerkiksi Freetechnicsiltä tai Moposportista. Joitain käypäisiä kokoja löytyy myös originaalikaasareista. Myös kaasareita säätävillä dynopajoilla voi olla DG*-webereiden suuttimia, ei tosin aina.
2.Sytkä. Vakio kärjellinen sytty toimii, mutta aina enemmän saa irti kärjettömästä sytkästä. Vääntö ja kierrosherkkyys paranevat.
*Perusennakko kärjettömällä 5-7 astetta, maksimiennakot 36-38 astetta. Kärjellisellä sytkällä voi käyttää jopa 10 asteen perusennakkoa koska kärjelliset jakajat eivät ota niin paljoa ennakkoa kierroksilla. 5-7 astetta on kuitenkin yleisesti toimiva tyhjäkäyntiennakko vakioissa tai lähes vakioissa Ladan koneissa.
*Tulpat: NGK toimii Ladassa. Malliksi vakio BP6ES tai kylmempi BP7ES. Meilläpäin käytetty menestyksekkäästi seiskan tulppaa.
*Polttoaine: 95 tai 98. Joissain tapauksissa 98 antaa hieman pirteämmän kulun ja paremman kaasuvasteen. Kokeiltava itse. Jos käytät venäläistä bensaa, niin edelleen 95 okt. minimissään. jätä 92 okt. bensa-asemalle.
* Bensanpaine. Weberille suositus 0,20 bar, max. 0,25. Originaalipumput yleensä täyttävät tämän kriteerin. Joskus voi kuitenkin olla tarpeen asentaa paineensäädin kuten itselläni on.
* Tyhjäkäynnin karkea perussäätö. Kierrä kaasarin oikeasta alanurkasta löytyvä seosruuvi kevyesti kiinni ja avaa n. 1 kierros. Säädä kaasuläpän rajoitinruuvi kosketuksesta kaasuvipuun = 1 kierros. Käynnistä kone ja anna käydä lämpimäksi. Laita ajovalot päälle säädön ajaksi.
Rupea pyörittämään seosruuvia kiinnipäin kunnes kone alkaa käydä huonommin. Paina ruuvin asento mieleen ja rupea avaamaan seosruuvia, niinkauan kunnes käynti huononee taas. Hae näiden ääripäiden väliltä n. puoliväli tai kohta jossa käynti on tasaisinta.
Tämä säätö riittää yleensä isopäästöisen Ladan katsastuksessa, mutta joskus voi olla tarpeen säätää seosruuvista hieman laihemmalle.
Ja sitten vain kovaa ajoa


Kakkoskurkun auetessa saattaa ilmeta pieni tai isompi nykäisy. Nykäisy pienenee mitä suurempi kakkoskurkun tyhjäkäyntisuutin on. Koosta 80 -> nykäisyä ei enää käytännössä ole vaan veto jatkuu vain kovempana.
Siinähän sitä olikin jo sen verran että alkuun luulisi useimpien pääsevän, jotka sitä haluavat. Tähän voi jatkoksi tarinoida kokemuksiaan, kysellä tyhmiä tai vielä tyhmempiä kysymyksiä tai mitä tahansa mieleen juolahtaa liittyen Webereihin
