No lähdetääs nyt taas niistä setupeista jotka mulla on vakio 1600cc koneessa, ja joita on hierottu laajakaistalla kohdilleen tunti jos toinenkin kahdessa ladassa.
F50/F6 sesoputket
3.5/4.5 hajottimet
150/150 pää
170/190 ilma
55/80 tyhjäkäynti
Kulutus normi kaupunkirallissa n. 10 litraa, matkassa menee pienimmillään minun ajamana 8,2 L/100 km. Koneen toiminta on mukavan vääntävää jo noin 1800 rpm alkaen. Maksimiväännöt oli dynossa jo 2400 kierroksella
Toki Niva ottaa aina hieman enemmän bensaa.
Ihmettelen suuresti ettei sinulla lada nyi tolla ykkösen pääsuuttimella, sillä jos minä pienennän omasta kaasarista edes 145 pääsuuttimeen niin ajossa esiintyy tietyilla kierrosalueille hyvin kevyttä nykimistä ja lambdakin on samaa mieltä, laihimmillaan seokset on jossain 80-90 vauhdissa yli 16 AFR joka on liian laihalla vanhoille kaasarimoottorelle.
Jokatapauksessa 135 pääsuutin on tuollaisessa koneessa auttamattoman pieni ja seokset on varmasti ERITTÄIN laihalla aina tuonne 120 km/h vauhtiin saakka. Minun kotteroni muuttuisi 135 pääsuuttimella TÄYSIN ajokelvottomaksi. Pienin mitä olen kokeillut on ollut 140 -> kammottavaa nykimistä ja tehottomuutta, seokset parhaimmillaan yli 17 AFR jossain 100 km/h eli todella_laihalla. Lämmötkin nousi jo ihan silmissä.
Mitä tulee tuohon kakkoskurkun puoleen, niin ei toimi 140 siellä itselläni, eikä edes 145, vasta sataviiskymppisellä jaksaa lähteä kelaamaan puutumatta. Oman lukunsa tekee tuo iso tyhjäkäynti sillä puolella, lähtee vetämään täysin portaattomasti. 50 tyhjäkäynnillä helvetinmoinen laiha nykäisy kakkosen avautuessa. 3200-3500 voi aukaista kakkosen puolen, sitä aikaisemmin se ei hyödytä mitään eikä sen ole tarkoituskaan.
Itselläni oli aiemmin kakkosen puolella 150 ilma/150 pää, mutta yli 4000 rpm seokset menivät jo törkeän rikkaalle (AFR 11 ja vähemmänkin) eikä kottero jaksanut ottaa kierroksia kunnolla.
Sellaisia seoksia ei polta edes vireä turbovehjekään mitä Weberi työnti piskuiselle ladan koneelle
Mitä taas tulee tyhjäkäyntipiiriin niin minulla se tippuu todella aikaisessa vaiheessa pois ja siirtyy pääpiirille. En ole oikein onnistunut selvittämään tarkkaa kohta mutta se on jossain 1500 rpm.
Suosittelisin seurailemaan tätä hyväksi testattua setuppia, mutta hieman vireämmän koneen kyseessä ollessa pienentäisin kakkosen lisäilmaa ehkä 170. Ykköskurkun puoli voisi melkein olla sama kuin minulla, niin normiajossa ykköskurkun puolella käytös on hyvä ja kiihtyy herkästi suht vähällä kaasulla.
Ei tarvi pelätä että menee kaasupohjassa ajaessa laihalle, takaan sen. Porukka käyttää ulkomaisilla foorumeilla erään merkin 1.9 - 2+ L koneissa aika samantyyppisiä setuppeja, joten hakoteillä ei tässä juuri olla.
Ja mitä tulee näiden setuppien toimivuuteen ja niiden luotettavuuteen, niin minulle ei riitä että kaasari toimii välttävästi, minulle ei myöskään riitä että kaasari toimii kohtalaisesti. Minulle kaasarin on pelattava lähes
täydellisesti kaikilla kierrosalueilla, niin että vehkeet soi niin hyvin kuin mahdollista ja koneen käytös on niin miellyttävää kuin ladan koneelta voi odottaa. Vähempään en ole tyytynyt.
Taas paljon asiaa mutta vähemmälläkään ei pysty itseään ilmaisemaan