Kuudenkympin nypytys
Kuudenkympin nypytys
Aihe on viuhahtanut täällä ennenkin, mutta nypyttelee oudosti ja häritsevästi 60 km nopeudessa, plusmiinus 5 km.
Lada farkku 2006, renkaat tasapainotettu eikä nypytys riipu kierrosluvusta t. vaihteesta. Nypyttää myös vapaalla, vaikka vähän lievemmin kuin vaihteella vedätettäessä.
Olisko kytkimessä epäkeskisyyden mahdollisuus? Ajettu kohta 125 t. kilsaa. Ei tule mieleen kovin monta nypytyksen syytä näin harrastuspohjalta.
Lada farkku 2006, renkaat tasapainotettu eikä nypytys riipu kierrosluvusta t. vaihteesta. Nypyttää myös vapaalla, vaikka vähän lievemmin kuin vaihteella vedätettäessä.
Olisko kytkimessä epäkeskisyyden mahdollisuus? Ajettu kohta 125 t. kilsaa. Ei tule mieleen kovin monta nypytyksen syytä näin harrastuspohjalta.
Re: Kuudenkympin nypytys
Jos kytkin (voisi olla) epätasapainossa niin värinä olisi kierrosluku riippuvainen ja esiintyisi myös paikalla olessa auton käydessä. Yksi värinää aiheuttava kohde on vetonivelet ja -akselit, tarkista onko välystä.
Re: Kuudenkympin nypytys
Miten kevyt jarrutus vaikuttaa ongelmaan? Sekä Käsijarrulla, että käyttöjarrulla ja tuntuuko nypytys polkimessa/käsijarrukahvassa?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kuudenkympin nypytys
Niinpä joo, ei siis kytkin. Nivelet ja akselit pitää tutkia, on katsastuskin edessä.pressa kirjoitti:Jos kytkin (voisi olla) epätasapainossa niin värinä olisi kierrosluku riippuvainen ja esiintyisi myös paikalla olessa auton käydessä. Yksi värinää aiheuttava kohde on vetonivelet ja -akselit, tarkista onko välystä.
Mutta nypytys tuntuu vain tuossa kuudessakympissä, suurilla nopeuksilla ei mitään havaintoa ylimääräisestä.
Re: Kuudenkympin nypytys
Jarrutuksia en ole vielä kokeillut. Sen sijaan vapaalla rullatessa nypytys tuntuu kuudessakympissä.mush kirjoitti:Miten kevyt jarrutus vaikuttaa ongelmaan? Sekä Käsijarrulla, että käyttöjarrulla ja tuntuuko nypytys polkimessa/käsijarrukahvassa?
Tsekkaan huomenissa jarrujen kanssa. Nyt on talvirenkaat alla ja tuntuvat mielestäni voimakkaammin täristykset.
Re: Kuudenkympin nypytys
Eipä vaikuta mitenkään jarruttelu. Epäily suuntautuu kyllä nyt akselistoon ja niveliin. Ehkä katsastaja löytää syyn ravisteluun.mush kirjoitti:Miten kevyt jarrutus vaikuttaa ongelmaan? Sekä Käsijarrulla, että käyttöjarrulla ja tuntuuko nypytys polkimessa/käsijarrukahvassa?
Re: Kuudenkympin nypytys
Veikkaisin sisempiä vetoniveliä,, Mulla Subarussa sisemmässä nivelessä välystä niin sopiva 60-80kmh niin armoton nypytys ja ravistus...
Re: Kuudenkympin nypytys
Asiaa korjaamolle, kiitti vinkistä.t tulppu kirjoitti:Veikkaisin sisempiä vetoniveliä,, Mulla Subarussa sisemmässä nivelessä välystä niin sopiva 60-80kmh niin armoton nypytys ja ravistus...
Re: Kuudenkympin nypytys
Jarrulevyt jos on kierot tai jarrusatulan liukutapit jumissa saattas aiheuttaa kanssa jotain.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kuudenkympin nypytys
Yleensä vain jarruttaessa.mutta jos tarpeeksi kierot niin silloin aina olisi homma päällä. Eikä vasta 60- jotain.
Re: Kuudenkympin nypytys
Sitä lähinnä hainkin tuolla jarrutuskysymyksellä, jarruista lähtöisin olevat värinät yleensä loppuvat tai muuttuvat jarrua painettaessa ja suuremmat voi aistia myös polkimessa.
Eiköhän tämä viittaa akselien suuntaan kuten jo todettu, kun kerran renkaatkin on vaihdettu.
Eiköhän tämä viittaa akselien suuntaan kuten jo todettu, kun kerran renkaatkin on vaihdettu.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kuudenkympin nypytys
Se on jännää, että se mahdollinen klappi tms. ei tunnu kun ajetaan kovempaa. Ehkä se on vielä sen verran pientä, että hukkuu vauhdissa kierroksiin.mush kirjoitti:Sitä lähinnä hainkin tuolla jarrutuskysymyksellä, jarruista lähtöisin olevat värinät yleensä loppuvat tai muuttuvat jarrua painettaessa ja suuremmat voi aistia myös polkimessa.
Eiköhän tämä viittaa akselien suuntaan kuten jo todettu, kun kerran renkaatkin on vaihdettu.
Ajattelin antaa katsastusmiehen löytää sen vian. Ellei löydä, niin sitten korjaamolle. Tuntuu siltä, että mahdolliset vikalähteet on tässä jo hyvin haravoitu. Josta kiitos kaikille.
Re: Kuudenkympin nypytys
Minullakaan ei aina ravistanut. Mutta ensimmäisen kerran kun rupesi kunnolla manklaamaan niin säikäytti ihan tosissaan että mikä nyt tuli. Kaupunkiajossa ei milloinkaan saanut aikaiseksi mutta maantielle ja vähän vedätystä niin silloin ilmeisesti akseli löysi väljänkohdan ja rupesi ravistemaan... mutta kun nivelen vaihtoi niin loppui se homma.Subaruunkaan ei tarvikkeena saanut sisempää niveltä ja orginellillä oli hirmuinen hinta niin löysin käytetyn jossa ei ollut välyksiä.. mutta anna Katsastusmiehen etsiä onko jossakin vika niin voi helpottaa etsintää.,
Re: Kuudenkympin nypytys
Joo, huomenna menen näyttämään.t tulppu kirjoitti:... mutta anna Katsastusmiehen etsiä onko jossakin vika niin voi helpottaa etsintää.,
Tänään oli se huominen ja katsastettu on.Välyksiä ei löytyny vetoakseleista ja muutoinkin kaikki kunnossa.
Jatkan tilanteen seuraamista.
Re: Kuudenkympin nypytys
Enpä ole sellaisen auton kyydissä ollut, joka ei tietyssä nopeudessa aina vähän nypyttäisi. Renkaat eivät ikinä ole täysin pyöreitä. Kovemmassa vauhdissa nypytys loppuu, jos renkaat ovat tasapainossa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä