110:n takajarrut
110:n takajarrut
Moro,
tänäpän tuli kännyyn viesti. Uudet takajarrukengät asennussarjoineen odottavat noutajaansa, kohteena tuo meitin Satakymppi. Pitää nyt oikein kysyä ihan hölmönä, että onko noitten jarrurumpujen irrottamiseen olemassa jokin ns. ammattikonsti, millä ne saa irti sillee äkkiähelpolla?
Jarrukilvessä on kumitulppa, josta pääsee jotakin ronksottamaan jollakin meisselintapaisella. En vaan tiedä, mitä olen tehnyt esim. Samarankin kanssa väärin, kun siihen jarrurummun irroittamiseen menee helposti puoli tuntia per puoli. Eikö sen reiän kautta pitäisi päästä vääntämään toista jarrukenkää? Aina se meisseli lipsuu, ei löydä paikkaansa, kahva osuu jarruputkeen tms. Mitenkäs muut sen tempun tekee ?
tänäpän tuli kännyyn viesti. Uudet takajarrukengät asennussarjoineen odottavat noutajaansa, kohteena tuo meitin Satakymppi. Pitää nyt oikein kysyä ihan hölmönä, että onko noitten jarrurumpujen irrottamiseen olemassa jokin ns. ammattikonsti, millä ne saa irti sillee äkkiähelpolla?
Jarrukilvessä on kumitulppa, josta pääsee jotakin ronksottamaan jollakin meisselintapaisella. En vaan tiedä, mitä olen tehnyt esim. Samarankin kanssa väärin, kun siihen jarrurummun irroittamiseen menee helposti puoli tuntia per puoli. Eikö sen reiän kautta pitäisi päästä vääntämään toista jarrukenkää? Aina se meisseli lipsuu, ei löydä paikkaansa, kahva osuu jarruputkeen tms. Mitenkäs muut sen tempun tekee ?
Re: 110:n takajarrut
Katselin isä irrotti rummut käyttäen niitä ohjuritappeja kuulemma ulosvetoreiissä kesti 15 minuuttia eikä ronkkinut takaapäin yhtään
Re: 110:n takajarrut
Joo, niistä reijistä voi jarrukenkiä säätää käsin lähemmäs rumpua jos automaattisäätö ei toimi. Eli jos säätelet kengät rumpuun kiinni, ni varmasti teettää rumpujen irrottaminen työtä.Larsoni kirjoitti:Jarrukilvessä on kumitulppa, josta pääsee jotakin ronksottamaan jollakin meisselintapaisella.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: 110:n takajarrut
Itse oon saanut nuo aina irtoomaan vaan isolla vasaralla kopistelemalla ympäriinsä ja samalla ulospäin vetäen. Jos käsijarrut on säädetty tiukalle, niin auton alta vois kannattaa niitä ensin vähän hölläillä. Ekaa kertaa kun noita 110:ssa irrottelin niin meni jonkin aikaa ennenkuin tajusin, että ne ohjuritapitkin pitää ottaa irti rumpuista.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:n takajarrut
Terve!
- pyörä irti
- käsijarru löysälle
- ohjaintapit irti (huom! 12 mm kanta)
- kumivasaralla muutamia iskuja rumpuun (varo reunalaippaa, murtuu helposti)
- puukapulaa välikappaleena käyttäen iskuja auton keskilinjan puolelta rummun reunaan, kierrä rumpua välillä
Jos ei irtoa helposti, kuumenna rumpua navan ympäriltä kuumailmapuhaltimella.
Höllää käsijarruvaijeria, jos jarrukengät ottavat kiinni rummun sisäpinnan reunaolakkeeseen.
Kun asennat rumpua, puhdista rummun reikä ja pyörännavan pinta hiomapaperilla ja sipaise kuparitahnaa rummun ja navan väliin. Irtoaa seuraavalla kerralla paljon helpommin.
Ohjaintappien kierteisiin myös kuparitahnaa. Tapit kiristetään aivan kevyesti, yhden sormen voima riittää.
menestystä
SvS
- pyörä irti
- käsijarru löysälle
- ohjaintapit irti (huom! 12 mm kanta)
- kumivasaralla muutamia iskuja rumpuun (varo reunalaippaa, murtuu helposti)
- puukapulaa välikappaleena käyttäen iskuja auton keskilinjan puolelta rummun reunaan, kierrä rumpua välillä
Jos ei irtoa helposti, kuumenna rumpua navan ympäriltä kuumailmapuhaltimella.
Höllää käsijarruvaijeria, jos jarrukengät ottavat kiinni rummun sisäpinnan reunaolakkeeseen.
Kun asennat rumpua, puhdista rummun reikä ja pyörännavan pinta hiomapaperilla ja sipaise kuparitahnaa rummun ja navan väliin. Irtoaa seuraavalla kerralla paljon helpommin.
Ohjaintappien kierteisiin myös kuparitahnaa. Tapit kiristetään aivan kevyesti, yhden sormen voima riittää.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:n takajarrut
Samaran takajarrurummuissa on ohjaintappien reikien lisäksi kahdet ylimääräiset reiät. Niihin on hyvä laittaa m8 ruuvit joita kiristämällä rumpu irtoaa yleensä helposti, tosin ne kierteet korkkaavat jos rumpu on kovassa, mutta apua niistä varmasti on.
Re: 110:n takajarrut
Käsijarrun säätö ei saisi vaikuttaa rummun irtoamiseen. Muuten käsijarru on väärin säädetty, mitä se varmaan kyllä monessa Ladassa onkin.Sdelano v SSSR kirjoitti: - käsijarru löysälle
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110:n takajarrut
Ei välttämättä ole väärin käsijarru säädetty vaikka ottaa irrotettaessa kengät kiinni.
Arvaapa onko mulla takajarrurummut kulunu? Sellanen ainakin 4mm rantu siinä reunassa ennenkuin vingutin sen pois. Jos käsijarrun on oikein säädetty niin kangät on niin lähellä rumpua että tökkäävät pieneenkin kaulukseen.
Arvaapa onko mulla takajarrurummut kulunu? Sellanen ainakin 4mm rantu siinä reunassa ennenkuin vingutin sen pois. Jos käsijarrun on oikein säädetty niin kangät on niin lähellä rumpua että tökkäävät pieneenkin kaulukseen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 110:n takajarrut
Automaattisäätö pitää ne lähellä. Vaijerit ei saa olla kantavia, muutenhan automaattisäädöllä ei edes olisi mitään virkaa. Toiseksi liian kireät vaijerit sotkevat jarrujen toimintaa, mm. heikentävät käsijarrun tehoa.larssi21074 kirjoitti:Jos käsijarrun on oikein säädetty niin kengät on niin lähellä rumpua että tökkäävät pieneenkin kaulukseen.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110:n takajarrut
Kun käsijarru on oikein säädetty eli maksimissaan 3 naksasuta niin. vaikuttaa myös käyttöjarruun!
Ihmettelin tuota itsekin mutta koulussa ajeltiin 110 jarrut nelipyörädynamometrillä niin jos käsijarrun säätö niin vaikuttaa käyttöjarruun.
Ihmettelin tuota itsekin mutta koulussa ajeltiin 110 jarrut nelipyörädynamometrillä niin jos käsijarrun säätö niin vaikuttaa käyttöjarruun.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:n takajarrut
Terve!
Totta kai käsijarru on löysättävä, siis päästettävä käsijarrun käyttövipu alas. Muuten jarrukengät pitävät rummun kiinni.
Käsijarrun vaijerin säädön löysääminen on tarpeen, jos jarrukengät ottavat kiinni rummun kulumaolkaan. Kun vaijeria löysätään, ei käsijarru estä jarrun työsylinterin automaattisäätöä menemästä sisään ja jarrukengät pääsevät kulumaolan ohi.
Automaattisäädön sisäänmeno - siis käytännössä käsijarruvaijerin löysäystarve - on usein tarpeen myös siksi, että rumpu menee irrotettaessa lähes aina hieman vinoon. Irrotus helpottuu, kun jarrukengät voivat painua sisään.
Ja jos rumpu irrotetaan jarrukenkien vaihtoa varten, joudutaan käsijarruvaijeri joka tapauksessa säätämään uudelleen - löysemmälle.
Vaijerin löysäystarve rumpua irrotettaessa ei ole merkki käsijarrun väärästä säädöstä.
Svs
Totta kai käsijarru on löysättävä, siis päästettävä käsijarrun käyttövipu alas. Muuten jarrukengät pitävät rummun kiinni.
Käsijarrun vaijerin säädön löysääminen on tarpeen, jos jarrukengät ottavat kiinni rummun kulumaolkaan. Kun vaijeria löysätään, ei käsijarru estä jarrun työsylinterin automaattisäätöä menemästä sisään ja jarrukengät pääsevät kulumaolan ohi.
Automaattisäädön sisäänmeno - siis käytännössä käsijarruvaijerin löysäystarve - on usein tarpeen myös siksi, että rumpu menee irrotettaessa lähes aina hieman vinoon. Irrotus helpottuu, kun jarrukengät voivat painua sisään.
Ja jos rumpu irrotetaan jarrukenkien vaihtoa varten, joudutaan käsijarruvaijeri joka tapauksessa säätämään uudelleen - löysemmälle.
Vaijerin löysäystarve rumpua irrotettaessa ei ole merkki käsijarrun väärästä säädöstä.
Svs
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:n takajarrut
No jokainen tyylillään. Minä en koske säätöön kuin vaijeria vaihtaessa ja jätän hieman pidemmän liikevaran käsijarrukahvalle, että vaijerit eivät jumi niin herkästi.larssi21074 kirjoitti:Kun käsijarru on oikein säädetty eli maksimissaan 3 naksasuta niin. vaikuttaa myös käyttöjarruun!
Ihmettelin tuota itsekin mutta koulussa ajeltiin 110 jarrut nelipyörädynamometrillä niin jos käsijarrun säätö niin vaikuttaa käyttöjarruun.
Noilla periaatteilla saa tasaisesti ottavan käsijarrun ja automaattisäätö toimii niin kuin se on suunniteltu. Lisäksi käsijarru on tehokas, jota se ei liian kireillä vaijereilla usein ole.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:n takajarrut
Terve!audiq kirjoitti:
No jokainen tyylillään. Minä en koske säätöön kuin vaijeria vaihtaessa ja jätän hieman pidemmän liikevaran käsijarrukahvalle, että vaijerit eivät jumi niin herkästi.
Noilla periaatteilla saa tasaisesti ottavan käsijarrun ja automaattisäätö toimii niin kuin se on suunniteltu. Lisäksi käsijarru on tehokas, jota se ei liian kireillä vaijereilla usein ole.
Näitä oppeja en suosittele Samaraan tai 110-sarjaan.
Niissä nimittäin on automaattisäätö jarrusylintereissä, ei jarrukenkien välisessä yhdystangossa. Jarrujen tällaisesta rakenteesta seuraa, että käsijarruvaijereita on säädettävä sitä mukaa kuin kitkapinnat kuluvat. Yhdystankosäätöisessä järjestelmässä ei sen sijaan ole samanlaista vaijerien säätötarvetta.
En ole huomannut, että Samaran/110:n käsijarrun teho jotenkin vähenisi, jos vaijerit ovat "tiukalla". Tietysti jarrut alkavat jossain vaiheessa laahata, jos vaijereita oikein piukkaa.
En ole huomannut sitäkään, että käsijarruvaijerien säätö jotenkin vaikuttaisi automaattisäädön toimintaan tai käsijarrun tasaisuuteen.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:n takajarrut
Sdelano v SSSR kirjoitti:En ole huomannut, että Samaran/110:n käsijarrun teho jotenkin vähenisi, jos vaijerit ovat "tiukalla". Tietysti jarrut alkavat jossain vaiheessa laahata, jos vaijereita oikein piukkaa.
Aina laskee teho, mitä pidemmällä vivustot ovat lähtötilanteessa. Osaksi siitä syystä, että kulmat muuttuvat huonommiksi, osaksi siitä syystä, että jouset ja muut paikat alkavat ottaa vastaan.
Käsijarruvaijereiden liian kireä säätö tekee automaattisäädön tarpeettomaksi ja tekee jarruista epämääräisemmin toimivat. Myös joissakin autoissa polkimen liikematka saattaa kasvaa. En muista, kasvaako Samarassa.Sdelano v SSSR kirjoitti:En ole huomannut sitäkään, että käsijarruvaijerien säätö jotenkin vaikuttaisi automaattisäädön toimintaan tai käsijarrun tasaisuuteen.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:n takajarrut
Terve!audiq kirjoitti: Aina laskee teho, mitä pidemmällä vivustot ovat lähtötilanteessa. Osaksi siitä syystä, että kulmat muuttuvat huonommiksi, osaksi siitä syystä, että jouset ja muut paikat alkavat ottaa vastaan.
Käsijarruvaijereiden liian kireä säätö tekee automaattisäädön tarpeettomaksi ja tekee jarruista epämääräisemmin toimivat. Myös joissakin autoissa polkimen liikematka saattaa kasvaa. En muista, kasvaako Samarassa.
Ensimmäistä väitettä/pseudoteknistä selostusta en ymmärrä ollenkaan, taitaa olla puuta heinää.
Toinen on ainakin Samaran/110:n osalta täyttä puuta heinää. Siitä tietysti olen samaa mieltä, että liian kireä säätö ei ole hyväksi, mutta siihen on syynä laahausvaara.
Taitaa olla turha jatkaa tästä enempää.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!