110:n takajarrut

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Larsoni

110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Moro,

tänäpän tuli kännyyn viesti. Uudet takajarrukengät asennussarjoineen odottavat noutajaansa, kohteena tuo meitin Satakymppi. Pitää nyt oikein kysyä ihan hölmönä, että onko noitten jarrurumpujen irrottamiseen olemassa jokin ns. ammattikonsti, millä ne saa irti sillee äkkiähelpolla?

Jarrukilvessä on kumitulppa, josta pääsee jotakin ronksottamaan jollakin meisselintapaisella. En vaan tiedä, mitä olen tehnyt esim. Samarankin kanssa väärin, kun siihen jarrurummun irroittamiseen menee helposti puoli tuntia per puoli. Eikö sen reiän kautta pitäisi päästä vääntämään toista jarrukenkää? Aina se meisseli lipsuu, ei löydä paikkaansa, kahva osuu jarruputkeen tms. Mitenkäs muut sen tempun tekee :) ?
pikku-akka

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja pikku-akka »

Katselin isä irrotti rummut käyttäen niitä ohjuritappeja kuulemma ulosvetoreiissä kesti 15 minuuttia eikä ronkkinut takaapäin yhtään
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Larsoni kirjoitti:Jarrukilvessä on kumitulppa, josta pääsee jotakin ronksottamaan jollakin meisselintapaisella.
Joo, niistä reijistä voi jarrukenkiä säätää käsin lähemmäs rumpua jos automaattisäätö ei toimi. Eli jos säätelet kengät rumpuun kiinni, ni varmasti teettää rumpujen irrottaminen työtä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Itse oon saanut nuo aina irtoomaan vaan isolla vasaralla kopistelemalla ympäriinsä ja samalla ulospäin vetäen. Jos käsijarrut on säädetty tiukalle, niin auton alta vois kannattaa niitä ensin vähän hölläillä. Ekaa kertaa kun noita 110:ssa irrottelin niin meni jonkin aikaa ennenkuin tajusin, että ne ohjuritapitkin pitää ottaa irti rumpuista.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

- pyörä irti
- käsijarru löysälle
- ohjaintapit irti (huom! 12 mm kanta)
- kumivasaralla muutamia iskuja rumpuun (varo reunalaippaa, murtuu helposti)
- puukapulaa välikappaleena käyttäen iskuja auton keskilinjan puolelta rummun reunaan, kierrä rumpua välillä

Jos ei irtoa helposti, kuumenna rumpua navan ympäriltä kuumailmapuhaltimella.

Höllää käsijarruvaijeria, jos jarrukengät ottavat kiinni rummun sisäpinnan reunaolakkeeseen.

Kun asennat rumpua, puhdista rummun reikä ja pyörännavan pinta hiomapaperilla ja sipaise kuparitahnaa rummun ja navan väliin. Irtoaa seuraavalla kerralla paljon helpommin.

Ohjaintappien kierteisiin myös kuparitahnaa. Tapit kiristetään aivan kevyesti, yhden sormen voima riittää.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
rotsi4

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Samaran takajarrurummuissa on ohjaintappien reikien lisäksi kahdet ylimääräiset reiät. Niihin on hyvä laittaa m8 ruuvit joita kiristämällä rumpu irtoaa yleensä helposti, tosin ne kierteet korkkaavat jos rumpu on kovassa, mutta apua niistä varmasti on.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja audiq »

Sdelano v SSSR kirjoitti: - käsijarru löysälle
Käsijarrun säätö ei saisi vaikuttaa rummun irtoamiseen. Muuten käsijarru on väärin säädetty, mitä se varmaan kyllä monessa Ladassa onkin.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ei välttämättä ole väärin käsijarru säädetty vaikka ottaa irrotettaessa kengät kiinni.
Arvaapa onko mulla takajarrurummut kulunu? Sellanen ainakin 4mm rantu siinä reunassa ennenkuin vingutin sen pois. Jos käsijarrun on oikein säädetty niin kangät on niin lähellä rumpua että tökkäävät pieneenkin kaulukseen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Jos käsijarrun on oikein säädetty niin kengät on niin lähellä rumpua että tökkäävät pieneenkin kaulukseen.
Automaattisäätö pitää ne lähellä. Vaijerit ei saa olla kantavia, muutenhan automaattisäädöllä ei edes olisi mitään virkaa. Toiseksi liian kireät vaijerit sotkevat jarrujen toimintaa, mm. heikentävät käsijarrun tehoa.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kun käsijarru on oikein säädetty eli maksimissaan 3 naksasuta niin. vaikuttaa myös käyttöjarruun! :lol:
Ihmettelin tuota itsekin mutta koulussa ajeltiin 110 jarrut nelipyörädynamometrillä niin jos käsijarrun säätö niin vaikuttaa käyttöjarruun. :D
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Totta kai käsijarru on löysättävä, siis päästettävä käsijarrun käyttövipu alas. Muuten jarrukengät pitävät rummun kiinni.

Käsijarrun vaijerin säädön löysääminen on tarpeen, jos jarrukengät ottavat kiinni rummun kulumaolkaan. Kun vaijeria löysätään, ei käsijarru estä jarrun työsylinterin automaattisäätöä menemästä sisään ja jarrukengät pääsevät kulumaolan ohi.

Automaattisäädön sisäänmeno - siis käytännössä käsijarruvaijerin löysäystarve - on usein tarpeen myös siksi, että rumpu menee irrotettaessa lähes aina hieman vinoon. Irrotus helpottuu, kun jarrukengät voivat painua sisään.

Ja jos rumpu irrotetaan jarrukenkien vaihtoa varten, joudutaan käsijarruvaijeri joka tapauksessa säätämään uudelleen - löysemmälle.

Vaijerin löysäystarve rumpua irrotettaessa ei ole merkki käsijarrun väärästä säädöstä.

Svs
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Kun käsijarru on oikein säädetty eli maksimissaan 3 naksasuta niin. vaikuttaa myös käyttöjarruun! :lol:
Ihmettelin tuota itsekin mutta koulussa ajeltiin 110 jarrut nelipyörädynamometrillä niin jos käsijarrun säätö niin vaikuttaa käyttöjarruun. :D
No jokainen tyylillään. Minä en koske säätöön kuin vaijeria vaihtaessa ja jätän hieman pidemmän liikevaran käsijarrukahvalle, että vaijerit eivät jumi niin herkästi.

Noilla periaatteilla saa tasaisesti ottavan käsijarrun ja automaattisäätö toimii niin kuin se on suunniteltu. Lisäksi käsijarru on tehokas, jota se ei liian kireillä vaijereilla usein ole.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

audiq kirjoitti:
No jokainen tyylillään. Minä en koske säätöön kuin vaijeria vaihtaessa ja jätän hieman pidemmän liikevaran käsijarrukahvalle, että vaijerit eivät jumi niin herkästi.

Noilla periaatteilla saa tasaisesti ottavan käsijarrun ja automaattisäätö toimii niin kuin se on suunniteltu. Lisäksi käsijarru on tehokas, jota se ei liian kireillä vaijereilla usein ole.
Terve!

Näitä oppeja en suosittele Samaraan tai 110-sarjaan.

Niissä nimittäin on automaattisäätö jarrusylintereissä, ei jarrukenkien välisessä yhdystangossa. Jarrujen tällaisesta rakenteesta seuraa, että käsijarruvaijereita on säädettävä sitä mukaa kuin kitkapinnat kuluvat. Yhdystankosäätöisessä järjestelmässä ei sen sijaan ole samanlaista vaijerien säätötarvetta.

En ole huomannut, että Samaran/110:n käsijarrun teho jotenkin vähenisi, jos vaijerit ovat "tiukalla". Tietysti jarrut alkavat jossain vaiheessa laahata, jos vaijereita oikein piukkaa.

En ole huomannut sitäkään, että käsijarruvaijerien säätö jotenkin vaikuttaisi automaattisäädön toimintaan tai käsijarrun tasaisuuteen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja audiq »

Sdelano v SSSR kirjoitti:En ole huomannut, että Samaran/110:n käsijarrun teho jotenkin vähenisi, jos vaijerit ovat "tiukalla". Tietysti jarrut alkavat jossain vaiheessa laahata, jos vaijereita oikein piukkaa.

Aina laskee teho, mitä pidemmällä vivustot ovat lähtötilanteessa. Osaksi siitä syystä, että kulmat muuttuvat huonommiksi, osaksi siitä syystä, että jouset ja muut paikat alkavat ottaa vastaan.
Sdelano v SSSR kirjoitti:En ole huomannut sitäkään, että käsijarruvaijerien säätö jotenkin vaikuttaisi automaattisäädön toimintaan tai käsijarrun tasaisuuteen.
Käsijarruvaijereiden liian kireä säätö tekee automaattisäädön tarpeettomaksi ja tekee jarruista epämääräisemmin toimivat. Myös joissakin autoissa polkimen liikematka saattaa kasvaa. En muista, kasvaako Samarassa.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:n takajarrut

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

audiq kirjoitti: Aina laskee teho, mitä pidemmällä vivustot ovat lähtötilanteessa. Osaksi siitä syystä, että kulmat muuttuvat huonommiksi, osaksi siitä syystä, että jouset ja muut paikat alkavat ottaa vastaan.


Käsijarruvaijereiden liian kireä säätö tekee automaattisäädön tarpeettomaksi ja tekee jarruista epämääräisemmin toimivat. Myös joissakin autoissa polkimen liikematka saattaa kasvaa. En muista, kasvaako Samarassa.
Terve!

Ensimmäistä väitettä/pseudoteknistä selostusta en ymmärrä ollenkaan, taitaa olla puuta heinää.

Toinen on ainakin Samaran/110:n osalta täyttä puuta heinää. Siitä tietysti olen samaa mieltä, että liian kireä säätö ei ole hyväksi, mutta siihen on syynä laahausvaara.

Taitaa olla turha jatkaa tästä enempää.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin