Akkuhan menettää tehoaan ajan kuluessa..kymmenen vuotiaan akun kylmäkäynnistysvirta on heikompi kuin uudessa vastaavassa vaikka sitä lataisi 17 voltin jännitteellä. Akun levyihin muodostuu töhnää, happo laimenee..akun sisäinen vastus kasvaa kuitenkin vaikka jotenkin se pelaakin.
Jossain autoissa missä virtavehkeet on alimitoitettu niin siellä on revittty tehoa jännitteellä kestoiän kustannuksella.
Samarassahan startit ym on aika jämeät ja akku sopiva koneen kokoon verrattuna, eli toimii vähän pienemmälläkin jännitteellä.
Polttimot taas kannattaa valita jännitteen mukaan, jos pieni niin sellaiset polttimot jotka ovat kirkkaat pienellä jännitteellä, kuten osramin night breakerit. Tai General elektrik jos haluaa säästää rahaa..
eurosamaran laturi?
Re: eurosamaran laturi?
No niin.
Hyvin toimii ja käynnistyy kun akku latautuu tolpasta samaan aikaan lämmityksen kanssa. Nyt kesän ajon jälkeen oli akun varaustila jälleen heikko. Ominaispainomittari näytti punaista. Eikun laturilla akku täyteen ja taas pärjää talven yli. En viittinyt alkaa diodia laittamaan.
Hyvin toimii ja käynnistyy kun akku latautuu tolpasta samaan aikaan lämmityksen kanssa. Nyt kesän ajon jälkeen oli akun varaustila jälleen heikko. Ominaispainomittari näytti punaista. Eikun laturilla akku täyteen ja taas pärjää talven yli. En viittinyt alkaa diodia laittamaan.