Ladaboard

Tänään on 21.10.2014 10:02

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 110 lataus
ViestiLähetetty: 18.8.2011 15:18 
Poissa

Liittynyt: 12.3.2011 23:05
Viestit: 11
Paikkakunta: Helsinki
Auto on 110 stw vm. 2001.

Tuossa pari viikkoa sitten kävi muutamia kertoja, ettei lyhyen pysähdyksen jälkeen käynnistynytkään. Virrat olivat totaalisen finito. Epäilin akun olevan lopussa, joten otin toisesta autosta, mutta sama toistui ja tässä vaiheessa mittasin latausjännitteen, joka oli 13,7. Arvelin ettei lataus ollut syypää, merkkivalokaan ei palanut, enemmän epäilin jonkin laitteen kuluttavan virrat, sillä maakaapelia kiinnitettäessä ilmeni hentoa kipinöintiä. Kävin läpi virtapiirejä irroittelemalla sulakkeita, mutta en saanut kipinöintiä rajattua minkään sulakkeen taakse, vaan kipinöinti jatkui.

Latauksen merkkivalo ei siis aluksi palanut päiväkausiin, mutta alkoi yhtä-äkkiä loimottaa etenkin tyhjäkäynnillä ja latausjännitekin oli uudestaan mitatessa selvästi tippunut, joten vika näytti sittenkin olevan latauksessa. Minulla ei ollut tuolla hetkellä aikaa alkaa etsimään tarkemmin vikaa, joten ostin hätäpäissään Motonetista sekä uuden laturin että akun. Arvelin että tuleepahan vaihdettua samalla kaikki mahdolliset vikakohteet ja fiksailen vanhan laturin sitten paremmalla ajalla.

Mutta kuinkas kävikään. Latauksen merkkivalo paloi edelleen tyhjäkäynnillä, tosin ei täyskirkkaana, mutta selvästi näkyvänä. Kun koneen kierroksia nosti, niin merkkivalo himmeni häviten kokonaan näkyvistä noin 2000 kierroksen kohdalla. Mittasin latausjännitteen olevan kuitenkin normaali, joten ajelin pakon edessäkin autolla läpi puoli Suomea.

Vika ei ole kuitenkaan kadonnut minnekään, sillä latauksen merkkivalo hehkuu edelleen himmeänä ja katoaa kierrosten noustessa.
Latausjännite kuormittamattomana on 14,4 V ja lähivaloilla & puhaltimen I-asennolla kuormitettuna 14,1 V, eli mittausten mukaan lataa. Mutta miksi tuo valo hehkuu? Lataako auto todellakin oikeasti, vai missä syy? Tähän asti virta on ainakin riittänyt, mutta voiko esim. herätevirtapiirissä olla jotain häikkää, vaikka laturi onkin uusi? Mittaukset on tehty HAlpa-Hallin mittarilla, mutta kai nuo ovat nyt ainakin suuntaa antavia lukemia. Kipinöinti maakaapelia kytkettäessä on juuri ja juuri havaittavissa oleva risahdus, voi kai olla johonkin auton aina kytkettynä olevaan sähkölaitteeseen liittyvää(?), mutta joka tapauksessa virran täytyy olla niin pieni, että tuskin syypää nyt mihinkään.

Samaan aikaan CE-valo on elänyt omaa elämäänsä, syttyen ja toisinaan sammuen itsestään, toisinaan sammutettuna. Myös tyhjäkäynti on ajoittain heittelevää, varsinkin kun löysää kaasun, niin kierrokset käyvät 500 tietämillä ja kylmänä saattaa jopa tuossa tilanteessa sammua. Kierrokset palaavat sitten hetken hapuilun jälkeen normaalilukemiin, mutta hyvin hienoista seilausta kierroksissa on. Tämä saattaa kuitenkin olla täysin erillinen vika, joka ilmeni vain samaan aikaan, eikä liity mitenkään lataus-juttuihin. Jos CE-valo ei pala käynnistettäessä, niin se syttyy yleensä muutaman minuutin käynnin jälkeen ja käynti muuttuu samalla hieman hapuilevaksi, joten saattaisin kallistua syyttämään tästä Lambdaa (alkaa katin lämmettyä oikutella).

Mutta tuo himmeästi loimottava latausvalo häiritsee ja siihen toivoisin vähän vinkkejä, että mistä voisi syytä haeskella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 18.8.2011 19:17 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Viestit: 2174
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Samarassakin se latauksenvalo paloi himmeästi varmaan pitkästi toista vuotta niin, että pimeällä siihen kiinnitti yleensä enemmän huomiota. Laturin putsauksella ei ollut vaikutusta asiaan. Kokeilin toisella laturillakin, mutta se latasi vähemmän, vaikka valo ei palanut joten nakkasin entisen takaisin vaikka polttikin sitä valoa himmeästi, mutta latasi kuitenkin.
Laturissa se "vika" siis oli muttei se virran puutteen tai muunkaan takia tielle jättänyt. Kierroksia nostaessa valo kuitenkin sammui.

Vikakoodit voisi lukea/luettaa. Tyhjäkäynnin vaelteluun veikkaan takertelevaa tyhjäkäynnin säätömoottoria jonka putsauksella humpailu voisi asettua.

_________________
Avensis stw
Ex.21093 -00


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 18.8.2011 23:50 
Poissa

Liittynyt: 12.3.2011 23:05
Viestit: 11
Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset vastauksesta!

Latauksen merkkivalon himmeä hehku ei tosiaan vältämättä ole mikää iso vika, kun mittauksetkin puhuvat toimivan latauksen puolesta. Mutta vaikka kaikki muu olisikin kunnossa, niin tympii silti katsella tuota valoa. Ja jotenkin olisi mukavampaa ajella, kun saisi varmuuden ettei valo kuitenkin yritä kertoa minulle jostain muusta, vakavammasta viasta, oikosulusta yms. kamalasta.

Veikkauksesi tyhjäkäyntimoottorin suuntaan saattaa olla oikea, pitänee tutkia ja ainakin putsailla kyseinen vekotin, jos vaikka viikonloppuna ehtisi. Lambda kävi itsellä mielessä siksi kun käynti huononee muutaman minuutin käynnin jälkeen kertarysäyksellä sytyttäen CE:n, niin ajattelin sen tapahtuva putkiston lämpenemisen myötä. Mutta toisaalta, kun kyse on tyhjäkäynnistä, niin loogisempaa lienee että vika on tyhjäkäyntiä säätävässä elimessä.

Vikakoodit lukemalla tietysti asiaan saisi kerralla selvyyden, mutta eikös se olisi jo liian helppoa? :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 19.8.2011 9:19 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Viestit: 2305
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Terve!

Olettaen, että mittaamasi jännitteet pitävät paikkansa, tulisi latausvalon palamisen syyksi mieleen valon kanssa sarjaan kytketyn diodin oikosulku.

Diodi on mittaristossa, sen tehtävä on estää valon hehkuminen, kun generaattorijännite on suurempi kuin jännite muualla virtapiirissä.

Mahdollinen mittaristodiodivika ei ole ns. vakava, eikä se voi aiheuttaa lisävikoja.

Nämä etädiagnoosit ovat tietysti hieman tuolla arvailun puolella.

Kokonaan toinen kysymys on valon palaminen, mikäli generaattorijännite ei pysy mittaamissasi arvoissa, vaan putoaa jostain syystä ajon aikana.

HUOM! Uudempien Ladojen omistajille: latausjärjestelmä muuttui v. 2004, minkä jälkeen kyseistä diodia ei ole. Näissä uudemmissa on Motorolan kehittämä "älykäs" lataussäädin, joka ilmaisee latausvalolla muitakin vikoja kuin latauksen totaalisen loppumisen.

***

Tyhjäkäynnin vaeltelun "ykkösepäiltynä" pitäisin kaasuläpän asentotunnistimen tai sen virtapiirin vikaa. Huono kosketus liittimessä, ehkä?

menestystä

SvS

_________________
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 19.8.2011 14:27 
Poissa

Liittynyt: 12.3.2011 23:05
Viestit: 11
Paikkakunta: Helsinki
Kiitos vastauksesta!

Tuo diodin oikosulku kuulostaisi potentiaaliselta vaihtoehdolta. Mistä päin mittaristoa tarkemmin tuon kyseisen diodin voisi fyysisesti paikantaa?

Mittaristossa oli keväällä ja on satunnaisesti ollut edelleenkin jonkinlaista maadoitustyyppistä häiriötä, mm. CE-valo palaessaan selvästi himmenee vuorotahtiin suuntavilkun merkkivalon rytmissä, keväällä nopeusmittarin hetkittäistä toimimattomuutta, joka voi tietty olla tunnistimen kosketushäiriökin. Nämä jälleen saattavat liittyä tähän diodiin olla liittymättä, mutta tuossa alkaa olla jo monta hyvää syytä vaihtaa mittaristoon isompia osakokonaisuuksia tai koko mittaristo.

Jännitteen putoamista ei nähtävästi enää tapahdu ajon aikana, vaan se ongelma korjaantui laturin ja akun vaihdon myötä.

Tyhjäkäynnin hapuiluun lähden hakemaan ratkaisua tuon asentotunnistimen ja tyhjäkäyntimoottorin suunnalta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 19.8.2011 14:39 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 22.11.2005 15:04
Viestit: 1674
Paikkakunta: Лаиxиa & Пизтарсаари - SF (Soviet Finland)
Ja jos uusit tk moottorin ja kaasuläpän asentotunnistimen, niin osta sitten venäjän kävijöiltä ennenkuin Deltasta...

_________________
2101 1200L '87 RedBull & 2101 1200 '74 Kopeeka Classic & 2102 1500DL '83 Hopomobiili
6x2101 1x2102 2x2104 1x2105 3x2107 3x2108 1x2109 1x2111 1x2112
~ Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei mahdu sinne ~


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 19.8.2011 15:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Viestit: 2305
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Terve!

Se diodi löytyy mittariston sisältä vallan helposti latausvalopolttimon vierestä.

Tuli tietysti mieleen myös "klassinen" vika: katkos generaattorin liittimen "D" (lattaliitin) ja mittariston liittimen X1 nastan 12 välillä. Palaako latausvalo kirkkaasti, kun moottori ei käy, mutta virta päällä? Jos ei => katkos tai huono yhteys mainitsemallani välillä.

menestystä

Svs

_________________
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 110 lataus
ViestiLähetetty: 25.8.2011 20:18 
Poissa

Liittynyt: 12.3.2011 23:05
Viestit: 11
Paikkakunta: Helsinki
Kiitos vastauksista!

Ehdin vasta nyt palaamaan asiaan uudelleen, mutta sieltähän se diodi tosiaan näkyi löytyvän. Uskon nyt vahvasti vian olevan siinä. Merkkivalo palaa pelkät virrat päällä yhtä kirkkaana kuin vierustoverinsa öljynpaine- ja käsijarrunmerkkivalot, joten yhteys lattaliittimen ja mainitsemasi nastan välillä lienee kunnossa. Kun nyt näyttää vahvasti ettei vika ole tuon kummempi, eikä ainakaan vaarallisempi, niin palakoon nyt siinä sitten tuo valo. Luohan se omanlaistaan tunnelmaa. Korjaan sitten joskus kun vahvempi inspiraatio iskee.

Mitä tuohon aiemmin mainittuun tyhjäkäyntiin tulee, niin siinä ollut hapuilu on menneen talven lumia. Ainakin toistaiseksi. CE-valo sammui itsekseen ja vikakin katosi itsestään. En siis alkanut tyhjäkäyntimoottoria tai kaasuläpän asentotunnistinta yhtään enempää ropeltamaan, kun tuntuu kerran käyvän nyt normaalisti. Mutta tiedänpähän minne huomioni kohdistan jos/kun vika joskus uusiutuu.

Ladan kanssa on nyt yhteistä taivalta reilu vuosi, eikä ole ensimmäinen kerta kun käy niin, että vikoja tulee ja sitten ne katoavat omia aikojaan. Onhan se ihan positiivista että voi joskus vaan antaa ajan kulua ja odottaa, niin viat häviävät. Eivät tietenkään kaikki.
Mutta tällä kertaa tilanne vaikuttaa hyvältä. Suuret kiitokset kaikille hyvistä vastauksista ja vinkeistä!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com