110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
110 Festival

110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Hei

Minulla on Lada 110 Festival, vm 2000. Autolla on ajettu ainoastaan vähän yli 17000 km. Se on meillä kakkosautona (tullut perintönä) ja siksi se seisoo talvet. Kesäisin siihen otetaan vakuutus, auto katsastetaan ja joka kesä sille on joutunut teettämään jotain, välillä kalliimpia välillä halvempia juttuja. Katsastuksista se on kyllä mennyt aina hyvin läpi. Viime kesänäkään ei ollut mitään huomautettavaa. Muuten on kylklä ollut kaikenlaista pienempää ja isompaa ongelmaa.

Nyt tänä kesänä ei tarvinnut muuta kuin ostaa uusi akku. Ajattelin, että lopultakin tällä autolla uskaltaa ajaakin, kun ei mene kaikki rahat sen korjauksiin.

Kokeilin ensin ajella tässä kotimme lähistöllä ja sitten jo tuolla vähän maanteilläkin ja auto tuntui kulkevan ja vetävän todella hyvin. Itse asiassa aloin oikein tykkäämään tästä. Lada tuntui olevan maantieajossa paljon parempi ja mukavampi kuin toinen autoni, ja on pieni japanilainen.

Siksipä uskalsinkin lähteä sillä täältä Helsingistä Etelä-Savoon erään sukulaiseni luo käymään viime viikonloppuna. Ennen lähtöä tarkastin kaikki nesteet. Öljyä jouduin lisäämään, vaikka autoon oli viime syksynä juuri ennen seisomaan laittoa vaihdatettu öljyt ja öljynsuodatin.

Menomatka meni tosi hyvin. Auto veti ylämäetkin tuosta vaan, vaikka tavaraa oli mukana paljon. Aloin tykkäämään tällä Ladalla ajamisesta koko ajan enemmän ja enemmän.

Sitten kotimatkalla tuli ongelmia. Ajoin ensin isoa vitostietä ja Lusin kohdalla käännyin 140-tielle. Ajelimme siitä Heinolaan ja pidimme siellä pienen tauon. Ei vielä mitään ongelmia. Ajoimme Lahteen ja sitten Lahden ja Mäntsälän välillä yhtäkkiä suoralla tieosuudella tuntui aivan kuin pieni nykäisy ja auton veto alkoi loppumaan. Check engine-valo pamahti päälle. Vaihdoin vitosnvaihteelta neloselle, mutta vauhti vaan hiljeni ja hiljeni. Lopulta onnistuin juuri ja juuri pääsemään eräälle bussipysäkille.

Minulla oli onneksi vielä takakontissa öljykanisteri ja siinä ehkä noin litran verran öljyä. Lisäsin ne moottoriin ja kokeilin, pystyykö enää ollenkaan ajamaan. Auto käynnistyi ja pääsin kyllä matkavauhtiin eli noin 80 km/h, mutta jouduin ajamaan nelosvaihteella. Vitosella ei jaksanut vetää ja tuolla nelosellakin meno oli todella nykivää ja ylämäet oli vaikea päästä ylös, vauhti aina hiljeni eli ei ollut kunnon vetoa. Liikennevaloista lähtö oli hidasta. Pääsimme kuitenkin kotiin Helsinkiin. Check engine-valo paloi koko ajan.

Tänään kävin ostamassa lisää öljyä ja laitoin sitä autoon. Kokeilin ajaa pienen lenkin. Aluksi auto ei meinannut pysyä tyhjäkäynnillä, mutta jonkun aikaa parkkipaikalla kaasuteltuani, se alkoi pysymään. Ajaminen oli kuiten yhtä nykivää ja huonoa kuin kotiin tullessammekin.

Soitin Delta-autoon ja sain sieltä ajan vasta elokuun alkupuolelle, että tutkivat tuon mistä öljy vuotaa.

Kysyisin nyt teiltä kokeneemmilta Lada-kuskeilta, minkälaisia ajatuksia tämä herättää. Onko auto täysin entinen ja valmis romuttamolle? Vai oliskohan kyseessä vaan joku tiiviste, joka ei kestänyt talvea ja jonka vaihdattaminen ei ole kovin kallis juttu? Itse en naisihmisenä osaa tehdä mitään ja selviäähän tuo sitten siellä Delta-autossa, mutta minulla on vaan tämän asia takia jotenkin niin ylistressaantunut olo, että olisi mukava kuulla toisten kommentteja ja arvailuja mistä ja kuinka kalliista jutusta voisi olla kyse.

Itselleni tuli niin pettynyt olo, kun juuri aloin pitämään tästä autosta ja nyt en kyllä tiedä voinko siihen enää luottaa lainkaan. Vaikka nyt olisikin kyseessä vaan joku halpa tiiviste, niin mitä sitten taas seuraavalla kerralla, jos tällä lähtee jonnekin pidemmälle.

Kunhan tutkivat Deltassa ja jos ei ole kovin kallis juttu, laittakoon sitten sen ja katsatuksen jälkeen luultavasti myyn tämän auton pois. Jos taas on joku sikakallis juttu, en kyllä tiedä mitä sitten teen. En enää halua upottaa tähän autoon isoja summia, jos en kuitenkaan tiedä voinko siihen luottaa ja uskaltaako sillä ajaa muuta kuin pientä ympyrää tässä kodin lähellä. Olen jo tähän mennessä joutunut tähän pari vuotta sitten vaihdattamaan katalysaattorin ja pakoputket ja on ollut muita pienempiä juttuja. Masentavaa, mutta toisaalta taas olis sääli heivata tämä auto romuttamoon, kun se on kuitenkin niin älyttömän vähän ajettu, komean näköinen auto ja todella mukava ajaa (silloin kun se vetää normaalisti).

Älkää laittako mitään korjausvinkkejä tyyliin nosta auto ylös ja tutki se ja se. En minä osaa kuitenkaan, mutta muuten vaan kuulisin mielellään kommentteja ja arvailuja.
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Edellisestä viestistä unohtui vielä mainita se, että siis siellä ennen Mäntsälää kun veto loppui ja bussipysäkillä katsoin moottoritilaan niin siellä näkyi öljyä oli jossain siellä alhaalla ja moottoriöljyn tikku näyttikin että öljyt aika lailla lopussa.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Oletko katsonut mistä se vuotaa? Esimerkiksi, että onko öljynsuodatin kunnolla kiinni? Tuonhan näkee, kun avaa konepellin ja tiirailee sinne moottorin takaosastoon pelkääjän paikan puolelle. Toinen kohde voi olla öljypohja ja sen proppu eli moottorin alin kohta, mikä näkyy pohjapellin aukosta kun kurkistaa auton alle. Kyllähän siinä kallista vahinkoa syntyy, jos ilman öljyjä ajelee :( Mutta jos mittatikussa on ollut vähänkin öljyä, kun sen on ensin pyyhkinyt ja vasta sitten mitannut, niin toivoa on enemmän.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

En osaa sanoa mistä se vuotaa, mutta sitä öljyä näkyi olevan siellä moottorin alapuolella melko paljon. Parkkipaikalla kun kaasuttelin tänään, ja sen jälkeen katsoin auton alle niin öljyä tuli maahan jo siinäkin ajassa ja suunnilleen siihen kohtaan missä on se öljysuodatin - tai ainakin oletan sen olevan öljynsuodatin. Mutta jos se on huonosti laitettu kiinni, niin outoa, että ei sieltä talvella kun auto seisoi, vuotanut mitään.

Täytynee huomenna tiirailla vielä uudestaan.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kertomuksesi ei ole looginen. Jos veto on alkanut heikentymään sen takia, että öljyt on koneessa vähissä niin korjaus on käytännössä uusi vaihtomoottori.
Kuitenkin kerrot, että tikku vielä kastui jonkin verran öljyyn. Silloin ei pitäisi vielä olla vaaraa moottoririkosta, mutta ei myöskään vedon pitäisi kadota.

On epätodennäköistä, että autoon olisi iskenyt kaksi vikaa samalla matkalla. Vedon katoaminen kun voisi johtua sähköviastakin. Öljyvuotoa se ei kuitenkaan aiheuta.

Kannattaisi ensin selvittää, mistä sitä öljyä vuotaa. Seuraavaksi laskea, että paljonko koneesta on kadonnut öljyä ja paljonko sitä on enimmillään puuttunut. Öljytilavuus taitaa olla aika lähelle 3.5 l. Tikun min ja max väli varmaankin noin 0.8l?
Paljonko sitä öljyä on lisätty nyt koneeseen ja mihin kohtaa asteikkoa taso nousi sillä puolella litralla, minkä tien päällä lisäsit?

Romikselle autoa ei kannata viedä, vaikka kone olisikin rikki. Minullekin voi autoa tarjota, jos korjaamon tuomio kuulostaa kalliilta.

Jos olisi oma auto, niin en ihan ensimmäisenä olisi kiikuttamassa tuon ikäistä/arvoista autoa merkkihuoltoon Deltaan. On varmasti paljon pätevämpiäkin ja halvempia vaihtoehtoja. Toki varmasti myös huonompia saattaa löytää. Jos kyseessä on 8 venttiilinen moottori, niin se on kyllä sellaista perustekniikkaa, että vikadiagnoosin teko/korjaus pitäisi onnistua pajassa kuin pajassa siinä missä Deltassakin.
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Joo, en minä loogisuudesta tiedä mitään koska en ymmärrä autoistakaan mitään. Tiedän vaan, että ennen lähtöä jouduin lisäämään öljyä ja kotimatkalla sitten yhtäkkiä veto loppui. Miksi niin kävi - mistä minä tiedän? Sain juuri ja juuri ajettua auton lähellä näkyvälle bussipysäkille. Siellä avasin konepellin ja huomasin että moottorin alapuolella paikat olivat öljyssä ja tikku näytti että vähissä on.

Öljyä kuitenkin sieltä jostain vuotaa ja siksi minä varasin ajan sieltä Deltasta että tutkisivat mistä se vuotaa. Näenhän minä toki kurkistamalla parkkipaikalla auton alle, että ilmeisesti jostain suunnilleen sen öljynsuodattimen paikkeilta, mutta en osaa itse kuitenkaan niin tarkkaan katsoa mistä se tarkalleen ottaen vuotaa. En edes tunne noiden osien nimiä mitä siellä näkyy. Tuokin kun sanon, että öljynsuodattimen kohdalta näyttäisi vuotavan, on vaan pelkkä olettamus, että se kyseinen vempain on öljynsuodatin. (sellainen musta pyöreän näköinen juttu, jossa on jotain tekstiä valkoisella).

Kyllähän tämä kaikki olisikin niin paljon helpompaa, jos olisi joku sellainen tuttu joka tulisi ja katsoisi. Mutta ei ole ja siksi on pakko viedä auto jonnekin tutkittavaksi. Deltasta varasin ajan siksi koska arvelin, että siinäkin olisi melkoinen homma selvittää että mille korjaamolle minä sen vien. Missä ne ymmärtää Ladoista riittävästi. Toisaalta kyllä minua ahdistaa aivan hirveästi, että jo pelkkä tutkimen Deltassa maksaa jotain 90 €/tunti ja montako tuntia tuota tutkitaan sitten. En haluaisi enää senttiäkään pistää tuohon autoon. Olen nyt näiden neljän ja puolen vuoden aikana maksanut ihan tarpeeksi ja ihan turhaan. Jos olisikin joku autoista ymmärtävä tuttu, joka osaisi katsoa ja ehkä koeajaa ja sen jälkeen kertoa, että eihän tässä ole kuin tuommoinen ja tuommoinen laitettava. Tai vaikka sanoisi, että nyt on tämän auton taru loppu, tulee liian kallis moottoriremontti tai jotain ettei enää kannata tehdä mitään. Oma oloni olisi huomattavasti helpompi kun vaan tietäisin. Sen jälkeen olisi helpompi tehdä jotain ratkaisujakin. Nyt tekisi vaan mieli laittaa pää tyynyyn ja antaa kaiken olla (onneksi on sentään vielä kesälomaa jäljellä.)

Tiedän vaan sen, että tämän jälkeen haluan päästä tuosta autosta eroon. Kysymys onkin siitä, että pääsenkö siitä eroon myymällä auton ja saamalla edes jotain rahaa siitä vai joudunko vielä siitä eroon pääsemiseksikin maksamaan jotain hinauskuluja jonnekin tai jotain vastaavaa. Jos siellä ei ole mitään kovin isoa (=kallista) laitettavaa, sitten se laitetaan ja sen jälkeeen autosta saa kuitenkin jotain kun sen myy.

Mutta jos vedon palautumiseen ei riitäkään että vaihdetaan vaan joku tiiviste tai vastaavaa ja sitten laitetaan tietty uudet öljyt vaan jos siellä on joko tuosta öljyn vuotamisesta tai jostain muusta syystä johtuen tuo veto loppunut ja on jotain tosi kallista laitettavaa, niin minä en enää upota rahojani tuohon autoon. En kyllä sitten tiedä mihin saan auton tuosta parkkipaikalta. Ei kai sitä kukaan ostakaan jos ei se ole ajokunnossa. En tiedä. Katsastuskin olisi hoidettava elokuun 18. päivään mennessä.

Nyt kun eilen lisäsin öljyä ja kokeilin ajaa, autohan veti yhtä huonosti. Siksipä minä nyt pelkäänkin, että ei taida enää auttaa vuotokohdan korjaaminen ja öljyn lisääminen. Olisiko siellä jotain muuta vakavampaa kuitenkin? Vai enkö minä sitten lisännyt tarpeeksi paljoa tuota uutta öljyä? Lisäsin siellä bussipysäkillä silloin vajaan litran verran ja nyt eilen tuossa parkkipaikalla ehkä suunnilleen saman verran eli litran. En osaa katsoa muuta kuin tikusta paljonko öljyä on ja tuon litran lisättyäni tikku näytti, että sitä olisi tarpeeksi (max-min puolivälin yläpuolella). Olisikohan pitänyt kaataa koko 4 litran kanisterillinen ja kokeilla vasta sitten, alkaako auto vetämään. Öljyt tietenkin sen jälkeen vähitellen vuotaisi taas pois kunnes on korjattu se kohta mikä vuotaa, mutta ajattelin vaam että näin näkisi että riittävä määrä öljyä saisi auton taas kulkemaan hyvin. Silloin tietäisi, ettei ole mitään vakavampaa sattunut, mutta nyt siis kävi kuitenkin niin, että öljyn lisääminen noin litralla ei auttanut vetoon.

Unohdin aikaisemmin mainita, että tuolla viikonloppuna matkalla ennen tämän vedon loppumista jo menomatkalla kiinnitin huomiota siihen, että puhaltimesta ei saanut kylmää ilmaa tulemaan. Vaikka sen laittoi kiinni kokonaan, matkustamoon tuli kuitenkin hieman lämmintä ilmaa. Jäähdytysnestesäiliössä oli kuitenkin nestettä tarpeeksi eikä mitään vuotoja ja sen mittäri näytti koko ajan lämpötilaksi noin 90 astetta. Jonkin verran se ajon aikana vaihteli, mutta noilla hujakoilla oli koko ajan. Välillä syttyi palamaan myös F-valo, mutta välillä sammui.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja jonir »

Näillä tiedoilla on mahdoton sanoa missä on vika, mutta jos veto on loppunut öljyn vähyyden vuoksi, niin silloin taitaa olla moottori entinen. Käytettyjä moottoreita saa kohtalaisen halvalla, mutta sellaisen vaihtaminen on sen verran iso projekti, että ei varmaan kannata teettää ellei itse osaa tehdä.

Tietysti voi vielä toivoa, että autossa on samaan aikaan kaksi vikaa, öljyvuoto ja joku muu joka kadottaa vedon. Kovin todennäköiseltä se ei kuitenkaan tunnu. Todennäköisemmältä vaikuttaisi, että ensin öljyt ovat jostain syystä karanneet koneesta ja sitten moottori on ottanut itseensä voitelun petettyä. Ja se tarkoittaa isoa ja kallista remonttia.

Auto on nyt Deltassa, sille ei voi mitään, mutta tällaisessa tapauksessa järkevämpi paikka olisi mikä tahansa nyrkkipaja. Tällainen auto on niin peruspatarautaa, että Deltassa ei varmaankaan osata montaakaan sellaista asiaa mitä ei mikä tahansa autokorjaamo osaisi. Mutta kuten sanottua, ei voi enää mitään, ja kyllä sen diagnoosin tuoltakin saa, joskin kalliimmalla.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Ei se vielä ole Deltassa. Siellä on porukoita lomilla ja siksi sain ajan vasta elokuulle eli 4.8. olisi sinne aika varattu. Auto on nyt tuossa omalla parkkipaikalla.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ehdottaisin auton viemistä jollekkin pikku korjaamolle jolla on edullinen tuntiveloitus. Käskee tutkia mistä öljyt vuotaa ja lukea vikakoodit (ovat luettavissa ihan perus boschin testerillä joka on lähes jokaisessa korjaamossa nykyään). Mikäli autossa vanhanmallinen obd-pistoke eivätkä saa luettua niin akunkenkä irti muutamaksi minuutiksi niin vikakoodit nollaantuu. On mahdollista että ympäri konetilaa roiskunut öljy on mennyt jonkin anturin liittimeen ja aiheuttaa siksi chek-engine valon syttymisen ja vedon puuttumisen. Mikäli veto olisi kadonnut öljyn vähyyden vuoksi olisi käyntiääni ollut jo lähes betonimyllymäinen. Missähän päin auto on? Minäkin pystyisin ihan parkipaikalla tuota vilkaisemaan.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja audiq »

110 Festival kirjoitti:Vai enkö minä sitten lisännyt tarpeeksi paljoa tuota uutta öljyä? Lisäsin siellä bussipysäkillä silloin vajaan litran verran ja nyt eilen tuossa parkkipaikalla ehkä suunnilleen saman verran eli litran. En osaa katsoa muuta kuin tikusta paljonko öljyä on ja tuon litran lisättyäni tikku näytti, että sitä olisi tarpeeksi (max-min puolivälin yläpuolella). Olisikohan pitänyt kaataa koko 4 litran kanisterillinen ja kokeilla vasta sitten, alkaako auto vetämään.
Jos koneesta on veto hävinnyt vähäisen öljymäärän takia, niin ei se veto siitä enää tule palautumaan millään öljyn lisäyksellä. Öljyä on nyt riittävästi, jos pinta osuu tikun min ja max -alueen väliin.

Jotain ongelmaa koneessa on jo reissuun lähtiessä ollut, jos kerran öljyä on lisätty jo silloin ja öljyt oli kuitenkin äskeittäin vaihdettu. 17tkm ajetun koneen ei kuuluisi kuluttaa öljyä sellaisia määriä, että öljynkulutusta voisi tikusta todeta.

Oliko öljyt ja suodatin vaihdettu korjaamolla? Heillä on työlle kuuden kuukauden virhevastuu ja jos suodatin on esimerkiksi jäänyt löysälle ja konerikko seurausta siitä, niin itse ainakin vaatisin korjaamoa vastuuseen asiasta, vaikka kuuden kuukauden virhevastuu-aika olisi ylittynytkin. Etenkin, jos auto on seissyt talven ja kilometrejä ei ole juurikaan kertynyt öljynvaihdon jälkeen. Tämä siis sillä oletuksella, että öljyvuoto johtuisi löysälle jääneestä suodattimesta.

Tuon asian voisi itsekin halutessaan todeta. Ei tarvitse olla autoasentaja nähdäkseen, mistä öljyä vuotaa. Silmillähän tuo asia todetaan, eikä koulupapereilla. Samoin sen suodattimen kireyden tarkistamiseen ei tarvitse autoalan peruskoulutusta. Hommana se ei sen ihmeellisempi ole kuin sulkea limupullon korkki. Oikea kiristyssuuntakin on sama kuin limupullossa.
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Auto on Helsingissä Vuosaaressa.

Öljyt ja öljynsuodatin siihen vaihdettiin syyskuussa 2010 ja melkein kohta sen jälkeen laitoin auton talveksi seisomaan (olisikohan ollut viikon parin päästä) ja käyttöön otin sen nyt kesäkuun lopulla.

Silloin ennen vedon lopumista ei kuulunut mitään betonimyllymäistä ääntä vaan ääni oli normaali. Lada kulki hyvin ja tasaisesti. Juuri ennen kuin veto loppui - muutama sekuntti ennen sitä - tuntui aivan kuin pieni nykäisy ja sitten alkoi vauhti hiipumaan.
Larsoni

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Tervehdys.

En sano juuta tai jaata öljyvuotoon ja vetoon, mutta omassa käytettynä hankitussa vm. 2000 111 farkussa oli myös jos jonkinlaista hämminkinä ensi alkuun.

Jumittavat jarrut teettivät kaikenlaista osan vaihtoa niin pajalla kuin omassa pihassa, lopulta syypääksi paljastui risa jarrutehostin. Alkuperäinen kytkin porsi alle sadan tuhannen ajokilometrin.

Sähkövikoja parsin vaihtamalla nipullisen moottorin antureita. "Pim-pom" hiljeni sitten kun kaikki oli kunnossa (tosin seuraavaksi alkoi kausi jolloin diagnostiikka pimputteli muuten vain, vaikkei asiaa ollutkaan :) )

Yhtä kaikki, auto ei koskaan jättänyt tien päälle, ja sillä käytiin myös Puolassa lomailemassa Via Balticaa pitkin koko perheen voimin. Lopussa, kaiken säätämisen jälkeen, seisoi siis myös kiitoksetkin. Kulku lakkasi kuukausi pari sitten huonojen peltien takia. Ei jaksa hitsata takaiskareiden tolppia uusiksi...

Summa summarum, voin helposti yhtyä tunteeseen siitä miten mukava ko. autolla on ajella kun se pelaa. Toivottavasti autosi moottorissa ei ole mitään isompaa vikaa. Viat katoavat väsyttämällä, ja jos vain pellit kestää niin väitän että sinulla on siinä lopulta aika edullinen pirssi.

Edit: asustelen suht lähellä, voisin tulla vilkaisemaan autoa esim. viikonvaihteessa. Laita vaikka puhelinnumero yksityisviestinä jos siltä tuntuu.

Terveisin,

Iiro Arvola
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja jonir »

Peru nyt hyvä ihminen se Delta-aika, ellet ole rahasta tehty. Tämä kuulostaa sellaiselta hommalta, että tästä saa selvän hiukankin asiaa harrastava ja hinta on kymmenesosa Deltan ottamasta. Toivotaan nyt vielä että tästä auto saadaan, mutta vähän pahalta kyllä kuulostaa tuon moottorin suhteen.

Ikinä en ole nähnyt/kokenut kun kone leikkaa kiinni, mutta onko se ihan noin äkillinen tapahtuma että ensin nykäisee ja sitten hyytyy? Voi kai se toki ollakin. Edelleen veikkaan kuitenkin että mikäli vahinko on seurausta öljyvuodosta, niin halvalla tästä ei selvitä.

Optimitilanne on se, että joku hiukan asiaatunteva käy vilkaisemassa kotipihassa ja jos mitään ei selviä, niin sitten autoa käytetään jossain nyrkkipajalla sen verran, että saadaan selville mitä on tapahtunut. Mitään rakettitiedettä tässä ei tosiaan liene, eiköhän nämä ole ihan joka pajan selvitettävissä.

Tuo öljyn lisäily ja öljymäärät jäivät hiukan hämäriksi. Öljyä oli siis ympäriinsä, mutta oliko tikku ihan kuiva? Vai olisiko mahdollista että moottorissa on pieni öljyvuoto jota nyt epäillään turhaan syypääksi, mutta oikeasti vika onkin jotain aivan muuta? Vai menikö minulta jotain ohi?
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Larsoni kirjoitti:Tervehdys.

En sano juuta tai jaata öljyvuotoon ja vetoon, mutta omassa käytettynä hankitussa vm. 2000 111 farkussa oli myös jos jonkinlaista hämminkinä ensi alkuun.

Jumittavat jarrut teettivät kaikenlaista osan vaihtoa niin pajalla kuin omassa pihassa, lopulta syypääksi paljastui risa jarrutehostin. Alkuperäinen kytkin porsi alle sadan tuhannen ajokilometrin.

Sähkövikoja parsin vaihtamalla nipullisen moottorin antureita. "Pim-pom" hiljeni sitten kun kaikki oli kunnossa (tosin seuraavaksi alkoi kausi jolloin diagnostiikka pimputteli muuten vain, vaikkei asiaa ollutkaan :) )

Yhtä kaikki, auto ei koskaan jättänyt tien päälle, ja sillä käytiin myös Puolassa lomailemassa Via Balticaa pitkin koko perheen voimin. Lopussa, kaiken säätämisen jälkeen, seisoi siis myös kiitoksetkin. Kulku lakkasi kuukausi pari sitten huonojen peltien takia. Ei jaksa hitsata takaiskareiden tolppia uusiksi...

Summa summarum, voin helposti yhtyä tunteeseen siitä miten mukava ko. autolla on ajella kun se pelaa. Toivottavasti autosi moottorissa ei ole mitään isompaa vikaa. Viat katoavat väsyttämällä, ja jos vain pellit kestää niin väitän että sinulla on siinä lopulta aika edullinen pirssi.

Edit: asustelen suht lähellä, voisin tulla vilkaisemaan autoa esim. viikonvaihteessa. Laita vaikka puhelinnumero yksityisviestinä jos siltä tuntuu.

Terveisin,

Iiro Arvola
Laitoin nimimerkille Larsoni yksityisviestin, mutta en tiedä miksi se on vaan lähtevät kansiossa eikä lähetetyt. Vai lähteekö se vasta sitten kun vastaanottaja kirjautuu seuraavan kerran sisään.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pressa »

110 Festival kirjoitti:Laitoin nimimerkille Larsoni yksityisviestin, mutta en tiedä miksi se on vaan lähtevät kansiossa eikä lähetetyt...
UKK http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=19012 eli lukemiseen asti lähtevissä ja kun on luettu niin jää lähetettyihin.
Vastaa Viestiin