Paljon on puhuttu siitä, miten Lada lähtee kovallakin pakkasella käyntiin, toisin kuin esmes monet ns. länsiautot.
Heitänkin nyt raadille kyssärin, että mikä tai mitä Ladan moottorissa on
sillä tavalla erikoista, että se tekee autosta hyvin pakkasella käynnistyvän?
Vai onko kyseessä vain urbaani legenda?
Eipä siinä nyt mitään erikoista ole, Ladan moottori on vain alusta pitäen ollut kylmissä olosuhteissa hyvin toimiva kokonaisuus.
Joskus ammoin 70-luvulla, kun markkinoilla oli vielä kylmässä huonommin käynnistyviä ja muutenkin kylmiä autoja, sai Lada maineen hyvänä pohjoisen autona, mutta viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen ei lie valmistettu oikein mitään autoa joka ei ehjänä näissä ominaisuuksissa olisi Ladan kanssa kilpailukykyisiä.
Jusu kirjoitti:Eipä siinä nyt mitään erikoista ole, Ladan moottori on vain alusta pitäen ollut kylmissä olosuhteissa hyvin toimiva kokonaisuus.
Olisin ollut enemmän kiinnostunut moottorin yksityiskohdista. Kai siellä joitakin seikkoja on, jotka edesauttavat pakkaskäynnistymistä. "Kokonaisuus" ei minua tässä lämmitä. ;>)
No kyllähän mikä tahansa auto jossa on kaasari manuaaliryypyllä kunnossa olessaan lähtee todella hyvin käyntiin.
Miedän ladassa on siinä bensapumpussa se käsilitkutusvipu jolla saadaan aine jo valmiiksi kaasarille. Ryyppy päälle ja vähän oman auton tuntemusta niin lada o käynnissä ekalla pyöräytyksellä vaikka olisi 30 astetta pakkasta.
Yksi etu ladalle saattaa olla myös tuo startti, joka on kuin suoraan kuorma-autosta = akun kunnossa ollessa jaksaa pyörittää konetta vaikka olisi mikä tilanne... tosin ei välttämättä kovin pitkään mutta kuitenkin.
Ruiskulaitteet omien kokemuksieni mukaan vaativat kovempaa pyörimistä kuin kaasarilaitteet... eli jos akku on vähänkin loppu ja pakkasta on paljon, saattaa ruiskulaite jäädä pihaan.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
oma ruisku on kyllä ollut varmenpi kuin nykyinen asteek, aina lähti ei mitään ongelmia. asteek tosin on ollut edellisten omistajien aikana selvästi huonosti huollettu, muutosta tapahtuu kokoajan.
pikku-maukka kirjoitti:oma ruisku on kyllä ollut varmenpi kuin nykyinen asteek, aina lähti ei mitään ongelmia. asteek tosin on ollut edellisten omistajien aikana selvästi huonosti huollettu, muutosta tapahtuu kokoajan.
Niin unohdin mainita että puhutaan vanhemmasta takavedosta... noista asteekeista ei ole kokemusta ja lukemani perusteella ei tule koskaan olemaankaan
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Sunnuntaina tuli sitten laaporia käytettyä tulilla taas vaihteeksi..
Pakkasta oli joku 8-9 astetta ja lattarauta ei ollut roikassa eikä ryyppy ollut päällä (koska ei toimi)
Ladaa oli sitä ennen joku 3-4 päivää ennen pyöritelty ja pakkasia oli jo sillon...
Ainut mitä jouduin tekemään, oli se, että latasin 20-30 min. akkua että jakso starttailla...
Ja laakista tietenkin tulille!
On se LADA kestävä ja laatu auto! kyllä se nämä ns. länsiautot voittaa!
tähän yksilöön on vaihettu Weberin kakskurkkunen kaasari ja ite tehty "korkeempi" imukaula(ko?)
Kaasu on perkuleen herkkä ja kyllä se sutiikin...
Täälä suunnalla ollut nyt tuommosta kirpeää -18 ja -20 pakkasastetta, Ja ruisku lähtee ihan iloseen käyntiin vaikka akku onkin huono. Asiaan vaikutta ehkä 2kk vanha startti Ainoa mikä harmittaa että lämpiää vähän hitaan puoleisesti, Tarvis varmaa joku pahvi heittää syylärin eteen
Enpä äkikseeltään keksi syytä Ladan parempaan kylmäkäynnistyvyyteen muihin kulkuneuvoihin verrattuna. Tai saattaahan selitys olla timmiin kunnon: Ladahan ei ole koskaan rikki, sitä pitää vain huoltaa liki päivittäin.
Nyt on aamukahvipannullinen juotu ja lehdestä luettu eilisen tapahtumat, Lada johdon päässä lämpiämässä (moottori). Isännälle lämmintä päälle (ulkona riski 22 pakkasta), että tarkenee työmaalle. On tää vuoden 2000 Samara näillä keleillä varsin holotna kampe.
Enpä äkikseeltään keksi syytä Ladan parempaan kylmäkäynnistyvyyteen muihin kulkuneuvoihin verrattuna. Tai saattaahan selitys olla timmiin kunnon: Ladahan ei ole koskaan rikki, sitä pitää vain huoltaa liki päivittäin.
Nyt on aamukahvipannullinen juotu ja lehdestä luettu eilisen tapahtumat, Lada johdon päässä lämpiämässä (moottori). Isännälle lämmintä päälle (ulkona riski 22 pakkasta), että tarkenee työmaalle. On tää vuoden 2000 Samara näillä keleillä varsin holotna kampe.
Tervehdykset toivottelen.
110 8v 03 lämpenee sisältä melko hitaasti johtunee siitä ,että näissä pienikulutuksisissa ns. eko- autoissa, merkki mikä tahansa, ei moottorin lämpö riitä luovuttamaan enempää lämpöä kennolle.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Joku tuolla aiemmin tyrmäsi tuon varsin järjelliseltä tuntuvan ajatuksen siitä, että kun kulutus saadaan mahdollisimman pieneksi, syntyy hukkalämpöäkin vähemmän.
Pavlovits kirjoitti:Joku tuolla aiemmin tyrmäsi tuon varsin järjelliseltä tuntuvan ajatuksen siitä, että kun kulutus saadaan mahdollisimman pieneksi, syntyy hukkalämpöäkin vähemmän.
Tervehdykset toivottelen.
Sehän on päivänselvä asia, että mitä enemmän bensiiniä palaa sitäenemmän syntyy lämpöä. Nykyvehkeissähän talvella riittää lämppärin kenno pitämään moottorilämmöt kurissa. Tyhjäkäynnillä esim. 110 8v ei nosta lämpöjään puhltimen automatiikan ollessa päällä ja lämpönamiska kaakossa eli täysillä. Moottorin vesitilavuus taitaa olla sama tai hiukan pienempi kuin lämmityslaitteen kennon. Kokeilkaapa moottori tyhjäkäynnillä ilman puhallinta ja katsokaa lämpömittaria mitä näyttää ja sitten puhallin täysille ja paljonko mittari reagoi, tietysti taas tyhjäkäynnillä.
Ei lämpöä ole mistä ottaa jos lähde on köyhä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet