öljynpaine

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

kevään konerempan jälkeen lada toimi hienosti tähän päivään saakka, juuri sillon kun rupes tuntuun että viimein laitteet pelaa kohtuu varmasti.
kotia tullessa rupes öljynpaine valo vilkkumaan kun puotti lähelle tyhjäkäyntiä. siitä sitten pelko persiissä kotia ja öljyn + suodattimen vaihtoon toiveena että toimis. samalla katoin virranjakajaa ja öljypumppua pyörittävän rattaan että on kunnossa. poorit oli ehjät ja muutenkin ok.
sitten öljyjen vaihon jälkeen ei paineita tullut enään ollenkaan. valo ei sammunut. tai en uskaltanut "kuivalla" koneella käyttää niin pitkää (vain muutamia sekuntteja) että valo sammuisi ja "kalkatus" venakoneistosta hukkuisi. tämä siis +2000 kierroksilla.
sen jälkeen rupes tuntuun että konetta avaamatta ei vikaa saa pois.
kysymys kuuluukin voiko se olla muu kuin hajonnut öljypumppu? vika ilmeni yht äkkiä, todennäkösenä syynä on liika kylmällä koneella vedättäminen koska jossain kohtaa sen jälkeen vika ilmeni.
tais keväällä kiireessä unohdettu pumppu kostaa :evil:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Mahdollisesti öljypumppu/virranjakapyörästä mennyt booritus sieltä pumpun puoleisesta päästä. Päältäpäin ei huomaa, jos ei käytä ratasta pois.
Toinen mahdollisuus, harvinaisempi, että on ajettu öljypohja kiveen tai saanut kosketuksen johonkin muuhun ja öljypumpun imuvarsi on mennyt poikki. Normaalistikin imusiivilä on vain muutaman millim 2-3 päässä öljypohjasta. Näkyy ylennsä ruttu pohjassa. En keksi muuta joka aiheuttasi äkillisen paineen putoamisen.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

käytin heti rattaan auki, ja niin kuin jo mainitsin, ei mitään vikaa.
eikä öljypohjassakaan mitään uusia kolhuja ole.
ja edelleen aluksi valo palo kun puotti alle 1500rpm ja öljyn vaihon jälkeen en saanut sammumaan
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Onko anturi ehjä? Tietysti jos kerran ääntää niin paineet on kadonneet eikä se ole ykskaks anturi vika :?
Mitenkäs öljypumpun varo/paineenrajoitin voiko hävittää paineet sitä kautta?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

uskoakseni anturi kunnossa jäi ääntään kun vaihoin öljyt ja suodattimen, ja muutenkin se varmaan ennemmin olisi palanut kokoajan jos olis rikki
mutta hyviä arvauksia. jos joku keksii jonkun syyn ettei tarvi huomenna koneen purkuun ruveta :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Oliko sulla uus pumppu vai joku käytetty? Nuo käytetyt alkuperäiset pysyy yleensä järjissään mutta niinkuin täälläkin on ollut juttua, niin uusissa on ollut niin isoja välyksiä että on roskiskamaa suoraan. Tosin tämä nyt olis näkynyt jo aiemminkin. Meillä pajalla kaks uutta pumppua jotka on roskiskamaa jossei aja jyrsimellä päätyvälystä pienemmäksi.

Ekana tulis mieleen että joku lastu jäänyt ylipaineventtiilin väliin nakeliin. Otitko kampuran proppuja auki konerempan yhteydessä? Jos otit niin millä tulppasit ne? Yksi motti hävitti paineet näillä nurkilla kun 2 proppua irtosi ja putosi öljypohjaan. Ei kestä uudet lommeilla kiinni.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

ei tullu otettua proppuja auki, ja pumppu on vanha, lähtösin vissiin 1500 axtecista. ei tullut juurikaan tarkastettua sitä kun käytin kattilan auki (silmämääräsesti näytti hyvältä)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Eikös näistä oikein väljistä ja loppuunpoljetuista koneista yleensä öljynpaineet katoa jossain vaiheessa :lol:
Mistäs autosta me se pumppu muuten purettiin?
21013 2300tic
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

evo turbosta kai :idea:
ja se tukko homma tuntus epätodennäköseltä kun on kuitenkin liki 10 000 ajettu konerempan jälkeen :? ja sisään ajo öljytkin vaihettu pois aikaa sitten.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja mush »

Kuulostaapa kovin tutulle, mullekin kävi just noin vuosia sitten:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... f=4&t=5209
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

eli ilmeiesti joku roska välissä ollut?
no jos lauantaina kerkeis tutkiin, tai ens viikolla. muuten viikonloppu menee kyllä ihan muissa merkeissä :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja mush »

START kirjoitti:eli ilmeiesti joku roska välissä ollut?
Mitä ilmeisemmin näin. Mitään selvää roskaa ei pumpusta löytynyt, mutta kun se enempi vähempi levisi käsiin jo purkuvaiheessa (en muista enää tarkkaan minkälainen rakenne siellä oli). Kuitenkin pelkkä "purkaa-puhdista-kokoa" -jumppa korjasi tilanteen täysin. Oireet oli ihan samat kuin sinulla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

nyt on pumppu levällään pöydällä.
hieman hirvitti että mahtuuko öljypohja pois, kun tuon fiuden laatikko on niin paljon isompi että mahtuuko nouseen riittävästi. mutta hyvin se onnistu, muljahti pois helposti ja ylimäärästäkin tilaa jäi reilusti.
hieman siinä näytti olevan roskaa, täytyy putsata hyvin ja mitata välykset. toivon mukaan sit rupeis toimiin.
Kokeile akselin laakerivälys. Siis akseli paikallaan ja koitat heilutella sitä. Tämä saisi olla max 0.1mm(mittaukseen tarvitsee heittokellon, mutta käsivaralla voi kokeilla hyvin, jos käsin tuntuu väljää niin silloin sitä on jo liikaa). Hammasvälys max 0.25mm, hampaan kärjen ja pumpun rungon välys max 0.25mm, hammaspyörän päittäisvälys max 0.15mm. Nämä saa mitattua välystulkilla. Paineenrajoitusventtiilin jousen vapaa pituus 38mm.
nämä ohje mitat varmaan pelittää?
jospa sen maanantaina saisi kasaan, nyt ei kerkiä enempää, ja sunnuntaikin on ohjelmaa täynnä :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Korjausopas valehtelee suositusarvoiksi seuraavaa:

Hammasvälys 0,15 (max. 0,25 mm)

Hammas/seinä-välys 0,11 - 0,18 (max. 0,25)

Päätyvälys 0,066 - 0,161 (max. 0,20)

Toi päätyvälys on ehdottomasti isoin öljynpaineeseen vaikuttava asia, että kato se tarkasti. Ja toi pumpun akseli ei saa ollaan yhtään väljä, ainakaan niin että käsiin tuntuu niinkuin edellä mainittu.

Vajaa 0,2 päätyvälyksellä ja väljällä akselilla polttaa öljynpainevaloa kuumana ja kierroksilla hyvä jos 2 baaria painetta, että silleen :lol:
Öljynpainemittari on hyvä olla virivehkeissä ja mielellään kunnollinen, se että valo sammuu ei paljoa lämmitä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja START »

mittailin hieman välyksiä:
akselin välys heittokellolla mitattuna akselista niin läheltä koppaa kun mahdollista 0,09mm
hammas välys: 0,15-0,20mm
hammas-kotelo 0,15mm
päittäis välys 0,10-0,15mm
päädyn "välilevyssä" pienet kuluma urat ei tosin kovinkaan syvät(juustiinsa tuntee sormella) 0,15 luiska ei tainut mennä väliin mutta likempänä sitä se varmaan on :?
pumpun akselissa tuntuu välys. mutta vaikka kuinka kellotteli niin alle 0,10 pysy
täytyy mittari asentaa, en sitten tiedä näyttääkö se oikein kun on joku halpis mutta edes suuntaa antava :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin