Puristukset, venapalo ja kansiremontti? 21044 1700i Combi

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Puristukset, venapalo ja kansiremontti? 21044 1700i Combi

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sainpahan pistoksen. Irroitan tuosta 21044 NEITIstä kannen ja alan tarkastella venttiilipuolta. Siis aivan uusi aluevaltaus. Onhan tuo ollut jo pitkään harkinnassa. Venäkoppaa alemma en ole vielä koskaan kurkistellut.

Eli oletuksena on, että yksi venttiileistä on palanut. Oireiden perusteella sitä on yritetty paikallistaa ja ne viittaisivat 2sylinterin pakoventtiiliongelmaan. 2pytyssä tulppa on musta ja kostea. Auto Pörpöttää vajaapyttyisen oloisesti. Raakana Kenttää menevä polttoaine haisee auton käydessä.

Mitään suurempia sivuääniä ei kuulu. Normaalit TakaPotkun raksutukset ja siritykset. Sytkäpuoli on kunnossa kuten polttoainesyöttökin. Siis venttiilikö?

Kommentteja kaivataan. Olisiko ansiokasta ostaa ensin puristuspainemittari ja mitata puristukset? Niistä sainkin täällä jo viisausta. Vai ottanenko kiltisti kannen irti ja pöydälle tarkastelua varten? Joskushan moinen on kuitenkin opeteltava.

Lueskelin tuossa korjausoppaasta selkeitä ohjeita kannen irroittamiseen. Ei kai pitäisi olla sitten mikään maailman vaikea homma. Vielä olisi kelejäkin pihalla irroitella ja tuoda sitten se tuohon olohuoneen pöydälle :lol: Keittiönpöydäthän ovat jo täynnä kaikkia vekottimia, vieläpä mahdollisimman likaisia ja pahalle haisevia :mrgreen: Kylpyammehan on jo pitkään ollut kaikenlaisen jätteen liotuspaikkana.

Ei vain. Kyllä kansi sisään on tulossa, mutta minulla on sille tuossa oiva työtila. Voin sitten esitellä Miehuuttani pienille kuorotytöille kun tulevat kylään.

Siis mitatako ensin puristukset ja vasta sitten irroitella? Vai pannaako vain haisemaan? Mikä olisi pahin virhe mitä voisi tehdä niiden lisäksi, joita korjausopas mainitsee? (kannen halkeaminen, kaman pudottelu vääriin paikkoihin, lelujen sekoittaminen kasauskelvottomaksi, valupintojen vaurioittaminen...)?

Vinkatkaas jos viitsitte. :wink:
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 17.3.2009 8:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mikojan

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Mikojan »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Siis mitatako ensin puristukset ja vasta sitten irroitella?
Puristuspaineen mittaaminen tuntuu järkevältä toimenpiteeltä tehdä ennen kannen avausta, joka on jo isompi työ. Jos sitten käykin niin, että puristuspaineet ovat tallella, on vian oltava jossakin muualla, ja silloin kannen avaus meni hukkaan, ellei sitten halua samalla katsoa, mitä se on syönyt ja vaikka raapia karstoja pois palotiloista ja männistä.

Mikko
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun kaataa ruokalusikallisen öljyä palotilaan ja jos puristuspaineet nousevat niin kysymyksessä voi olla myös katkenneet/jumittuneet männänrenkaat.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hommaa se puristuspainemittari ja totea sillä tilanne ensin. Se ei ole muutenkaan huono hankinta. Ruiskun kyseessä ollessa muista irrottaa puolapaketin johdot ettei mikään hajoa kun starttailet...

Itsellänihän juuri kansiremppa meneillään, kannesta otetaan oikaisulastu ja istukat koneistetaan uusille venttiileille. Uudet venavarren kumit + keinut lisäksi...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, haettiinpa sitten värkkejä puristuspainemittausta varten. Voi saamari! Kun ei Mätänetissä saa availla kunnolla pakkauksia, niin ravaamaanhan siinä joutuu. Ja saivat palautetta!

Ihan kivan mittarin ostin ensin. Luin tarkkaan AmeeeriiikanKieliset ohjeet. Selkeät oli ja hyvät. Mittari käskettiin lopulta ruuvata tulpanreikään kevyesti käsin. Mutta kun siinä ei ollut kierteitä. Kiellettiin vielä ruuvaamasta millään työkalulla. Sellainen kumikartio siinä vaan oli.

No starttaa sitten. Ja kiva pommi lennättää värkin hemmettiin. :lol: 8) :lol:

Ja takaisin Mätänettiin ja rahat pois. Muutenkin sain ravata siellä yhteensä 4kertaa. Hemmetti mikä virma. On kai vahdettava lelukauppaa. Nappasin sitten sellaisen vähän monimutkaisemman vekottimen, jossa on vähän enemmän värkkejä painehommiin.

Saapa nähdä huomenna puristeleeko vai hönkiikö.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja vielä piti viedä yksi mittari takaisin. Täysin toimimaton kombinaatio. Totesivat saman Mätänetissäkin. Ihmettelivat kun ei kukaan ollut aiemmin tuonut takaisin. Kahta iskemätöntä kokeiltiin, eikä kumpikaan soinut. Osat eivät käyneet keskenään toisiinsa. Murhaa menoo.

Nyt sitten mittailin paineet toimivalla mittarilla. Paineet järjestyksessä: 12 - 2 - 9,5 - 7. Mitäs nosta sanotte? Varmaan on aika remppaa tiedossa.

Kansi auki. Kakkosessa on se venttiilipalo tai mikä lie, kuten Jokari jo minua viisasi. Aletaanpa sitten ruuvaamaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Heh, olipa tosiaan ylläri että kakkospytystä puuttuu paineet, ei koskaan mistään muualta :lol: Tuli vaan mieleen että kun tämä juttu tuli sen r*ssän reissun jälkeen, tankkailitko siellä jotain kissabensaa olemattomilla oktaaneilla suoraan jopparin kannusta vai? Mietin vaan että onko se päässyt nakuttamaan pahastikin, ruisku kun on suomessa säädetty 95 okt sopalle...

Mut siis aika jäätävät heitot noissa paineissa, onko varma että ei ole päässyt mittari jotenkin falskaamaan paineita? Siis ainoa oikea puristuspainemittari on sellainen jossa on letkun päässä jengat tulppaan, sillä ei voi kädettää mittausta kovin helposti.

Mut tollasenaan on kyllä muutakin remppaa tiedossa kuin yksi venttiili...

Voisit koittaa jos viitsit niin tehdä uusintamittauksen normaalisti ja tulokset ylös ja sen jälkeen heivaat hieman öljyä aina mitattavaan pyttyyn ja tulokset ylös. Näin selviää onko pytyissä/männärenkaissa kuinka pahasti kulumaa vai falskaako pelkästään yläkerta.

Ja vielä vinkkinä tulevaisuuteen; sitä kumikartiolla varustettua mittaria pitää painaa käsin tulpanreikään startatessa, muuten tulee em. POMMI :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Venhätällä tankattiin vaan 95 otkaanista ihan sellaisilta oikean näköisiltä asemilta. Vaihto SuomiPenssaan tämän pommin teki. :lol:

Mittari on nyt yksinkertainen kierteellinen malli. Vikaa tässä mittauksessa oli se, että se tehtiin kylmällä koneella. Ja nyt on revitty jo leluja irti, joten uutta ei tule tällä erää tehtyä. Muutenkin mittauksen olisi voinut tehdä huolellisemmin ja siten, että konetta olisi pyöritetty varmasti samalla tavalla joka pyttykokeilussa. Mutta eihän sitä alottelija aina kaikkea hoksota. Tämä on minulle tyypillistä.

Venakopan tiiviste oli sökö. Se nyt ei vaikuta tähän asiaan. Mutta kansi lähtee irti ja sitten katsellaan. Irrottelin tosiaan lämpimikseni jonkun verran niitä vehkeitä jo siitä. Huomenna luen taas sen kolmannen kerran sitä korjausopasta kun on nyt jo tullut silmäiltyä sitä koneen kylkeä. Sitten silmäillään ja luetaan.

Kyllä se tästä taas tämäkin autonhajotus etenee.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Mittari on nyt yksinkertainen kierteellinen malli. Vikaa tässä mittauksessa oli se, että se tehtiin kylmällä koneella. Ja nyt on revitty jo leluja irti, joten uutta ei tule tällä erää tehtyä. Muutenkin mittauksen olisi voinut tehdä huolellisemmin ja siten, että konetta olisi pyöritetty varmasti samalla tavalla joka pyttykokeilussa. Mutta eihän sitä alottelija aina kaikkea hoksota. Tämä on minulle tyypillistä.
Ei sitä oikein väärin voi kyllä tehdä jos pitää kaasun pohjassa ja starttaa niin kauan että mittari ei enää nouse.
Eihän se koneen lämpö vaikuta mitenkään siihen jos venttiili on palanut, se vuotaa joka tapauksessa.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Venakopan tiiviste oli sökö. Se nyt ei vaikuta tähän asiaan. Mutta kansi lähtee irti ja sitten katsellaan. Irrottelin tosiaan lämpimikseni jonkun verran niitä vehkeitä jo siitä. Huomenna luen taas sen kolmannen kerran sitä korjausopasta kun on nyt jo tullut silmäiltyä sitä koneen kylkeä. Sitten silmäillään ja luetaan.

Kyllä se tästä taas tämäkin autonhajotus etenee.
Mulla just kansiremppa viimeistelty ja lata taas ajossa.

Suosittelen kyllä tekemään sen kansirempan ihan kunnolla jos haluaa pitkäikäisen vekottimen. Teilläpäinhän noita koneistamojakin löytyy, mm. J-suun moottorikoneistamo.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä minä sen koneistamoon vien. Itse harjoittelen sen venttiilien purun tai ainakin jotain. Täytyy rauhassa edetä tässä hommassa. Nyt ei ole kiire millään kun on tuo 1500S käyttis.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2031
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Ja huolehdi että nesteet on varmasti pois,ennenkuin availet kannen pulttejä.Aikanaan tuli munittua Rellun suhteen... :oops:
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lähtekääs Poijaat availemaan kannenpultteja katsomatta ensin missä kunnossa hylsy on! Mielenkiintoista sanon Ma. Ja millä hemmetillä se kansi sieltä nousee kun ketju on kiinni nokan rattaassa kuten korjausopas neuvoo?

Jokarilla oli tuolla hyvät kuvat hommasta, mutta eipä niissä ratas roikkunut jakoketjussa. Olenkohan taas lueskellut KuoroNuotteja vai Alister Crowleyn okkultistista magiaa? :?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

:lol:

Nokkarattaan pultti auki ja nuljutat sen rattaan sieltä välistä kokonaan pois, ei se muuten mahdu sieltä tulemaan. Ja muista löysätä/irrottaa ketjunkiristin, muuten kanittaa taas.
Ketjuun voi laittaa jonkun narun tms. ja köyttää sen vaikka kusipojan säiliön ympäri ettei ketju valahda lohkon sisälle. Tossa kannen nostossa ja takaisinlaitossa joku kaveri on kyllä aika hyvä, mut ei pakollinen.

Ketju ei kylläkään käytännössä päässä hyppäämään alakerrassa vaikka ketjunpää tippuisi sinne, siitä pitää huolen se kampuran rattaan viereen ruuvattu tatti ja apuakselin rattaan ja lohkon nafti väli...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Venttiilipalo ja puristuspaineet?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ketjukiristin on pois. Sit miäkii, et se ratas o siit otettava hemmettii. Nokkahan onkin jo irti. Eihän se korjausopas kaikkea älyä kertoa tai siis sen tekijät. Siellä on niitä ns. itsestään selvyyksiä, jotka usein jätetään pois, mutta niissä piilee juuri niitä mukavia mahdollisuuksia hajottaa jotakin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Puristukset, venapalo ja kansiremontti?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt olisi sitten Hyväth ja Kivath neuvot kalliita. :(

21044 NEITIn kannenpultti no. 9 ei pyöri vaan pyöristyy! Ei onnistu pyöritys edes suomalaisen suunnittelemalla Supelll TartuntaHylsyllä. Pulttipyssyä ei ole enkä meinannut ihan tämän takia sitä hommata. Ei kai sinne nyt ruvata hitsaamaan toista pulttia päähän?

Nyt olisi VanhaTieto tarpeen.

En minä kyllä luullutkaan että tästä helppo homma tulee. Olin siis valmistautunut kaikenlaiseen vaivaan, mutta tämä on hankala. Se 9 on vielä siellä pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna oikeassa rivissä takimmainen. Pääseehän sinne hylsyllä ja jatkolla helposti.

Auttakeet hyvät Vellokset tätä vaikeimman kautta Oppijaa. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin