2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Katselin tuolla Etsimellä juttuja tähän YliLatauskseen, mutten oikein löytänyt sopivaa kertomusta tähän minun tilanteeseeni.

Tilanne siis suunnilleen seuraava: 2105 1500s toimi latauksen osalta moitteettomasti viime kesästä tämän vuoden helmikuulle.

Kävipä sitten muutaman kerran niin, että ovien huonon sulkeutumisen takia (jäässä tai muuta rähmää) akku oli purkautunut ovivalojen palamisen takia. Akkujahan on minulla tunnetusti useita latingissa varastossa.

Sittenpä laittelemaan täyttä akkua. Olipa akku kai jotakin KiinalaisiinKulkimiin tehtyä mallia, kun eivät kengät ylettäneet napoihin. Miksen sitten hakenut sopivampaa akkua vaan rupesin romppaamaan? Olin juuri antanut Ystävälleni kaksi täyttä akkua, enkä ollut muistanut ladata sitä yhtä sopivaa valmiiksi vaan jouduin siis käyttämään tätä TakaPotkuun hiukan sopimattomampaa.

Kenkiä ja johtoja joutui siinä vähän "venyttelemään" jotta ylettivät. Silloinpa kimposi +kengässä kiinni oleva ns. ylimääräinen johto jostakin irti. Johto oli selvästi joku myöhemmin laitettu ja näytti mahdollisten stereoiden virranottojohdolta. Siinä oli sulakeyksikkö lie 8amperin putkisulakkeelle.

Mutta ongelma! Tämän jälkeen alkoi ylilataus. Ylilatausta en saanut millään ilveellä pois. Otin jännitteen säätimen kokonaan pois pelistä eli apikon irti. Ei vaikutusta. Vedin puuttuvan johdon laturin toisesta apikosta sulakepoksille asiaan kuuluvaan paikkaan. Ei vaikutusta, koska tämä osoittautuikin latauksen merkkivalon systeemiksi.

Konsultoin tuossa puhelimessa erästä KymenVeljeä, muttei hänkään oikein mitään keksinyt. No, oletettavasti siis vika jännitteen säätimessä.

Kaameiden harharetkien jälkeen päädyin kotipihaan jäleen. Harharetki oli yli 100km ajelu ylilataavalla vekottimella. Siitä selvittiin mahdollisimman pienellä matkanopeudella, isolla vaihteella, kaikkien mahdollisten sähkölaitteiden täyskäytöllä, parkkeeraamisilla moottorisammuksissa ja kaikki sähköt täysillä ja pitkällä pinnalla.

No, auto seisoi siinä pihassa sitten yön yli. Illalla turvoksissa ollut akku oli purkautunut yön aikana. Mikään sähkölaite ei ollut jäänyt päälle.

Ja edelleen ylilatausvaiva. Eilen vaihdoin toimivan laturin ja toivoin parasta. Eikä pelaa. Sama vaiva. Piuhatkin ovat mielestäni oikein tai ainakin samalla tavalla kuin muissa vekottimissani ja samalla tavalla kuin tässä oli aiemmin. Puuttuvan latausvalopiuhan vetäminen aiheutti sen, että latausvalo alkoi tosiaankin toimia jälleen, mutta se hehkutti tietääkseni innoissaan ylilatausvaroitusta. Eli hehkui sitä kirkkaammin, mitä enemmän kone kiersi.

Siis kysymys: Jos tästä tarinasta muodostetaan yhtälö niin tuleeko siitä epätosi? Vai olenko unohtanut jonkun muuttujan? Mitä pitäisi ottaa vielä huomioon?

Paljonko latausvirrat saavat olla maksimissaan? Tyhjäkäynnillä raundöbaut 12-14V? Mitkä ovat maksimit ettei pommia muodosteta? Voisiko vika ollakin vain Latan LatausMittarissa joka on innostunut näyttelemään huimia?

Yleismittarilla olen mittaillut ja kyllä sieltä aika kovia näyttää tulevan.

Ei siis tu hittojakaa! Miä en osaa enkä ala mitää jos tää ei selviä. Auttakkee hyvät ihmiset ja kylien miehet.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siispä tänään taas kävin latausongelman kimppuun. Ja mitä tapahtuikaan.

Piuhat olivat kuin eilenkin. Akku oli yön kengittä. Akussa oli 12,35V.

Käynnistys. Ja kattos! Lataus ryyppykierroksilla 13,6V. Lisää kaasua. Lataus käväisi hieman yli 14V. Hitailla tyhjäkäyntikierroksilla ~12.35V.

Siis tonttu on käynyt. Ongelma on ratkaistu eli sitä ei kai sitten laturin vaihdon jälkeen pitänyt ollakaan. Mitä lie eilen hätäilin kun näin siellä 15,8V latausvirtoja. Vai oliko niin, että akku oli niin täynnä, että näytti tuollaisia. Tiedä sitten.

Taas eräs sähläysrassaus siis tehty. PerusMeininkiä meikällä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tuo sun akkusi on p*ska jos jännite on vain 12,35V ilman että mikään on sitä edes kuluttanut. Se on varmasti ollut kömö jo alusta asti ja aiheuttanut ylilatauksen. Ja nyt se on viimeistään jätettä jos se on kiehunut kuiviin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin ne akut taitaa olla rojuja kaikki. Pitänee tarkkailla asiaa tuolta kannalta. Niin ja viedä rojuakkuja ongelmajätteeseen.

Täytynee seurata sitä lataushommaa niin, että jos vielä näyttää ylilaturilta niin katsotaankin akun tilannetta ilman, että lataus on päällä. Ja tietenkin pelataan kunnon akkujen kanssa. Niin me pojat tehdään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tolkkuinen latausjännite on lämpötilasta riippuen suuruusluokkaa 13,5...15 volttia. Katso UKK-osiosta aihe "Ruiskuladojen latausjännite", joka antaa suuruusluokan myös muihin kuin ruiskupeleihin.

Ylijännitteen syyksi ei äkikseltä tule mieleen mitään muuta mahdollisuutta kuin viallinen lataussäädin. Koska säädin sisältää puolijohteita, on mahdollista myös "ehkä toimii, ehkä ei" -tilanne.

Viallista akkua en voi millään kuvitella ylijännitteen syyksi.

12,35 voltin jännite, kun moottori käy tyhjäkäynnillä ja virrankulutustakin on, ei kerro akun kunnosta juurikaan mitään. En tekisi sen tiedon varassa päätelmää, että akku on sökö. Akun lepojännitteenä 12,35 volttia on alhainen, muttei välttämättä kerro muusta kuin alhaisesta varaustilasta. Täyden akun lepojännite (johtimet irti ainakin 5 tuntia) on yli 12,7 volttia.

Mittauksissa on syytä muistaa, että halpojen mittareiden virhe saattaa hyvinkin olla 0,3...0,5 volttia.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvin tulimme eilen Kuusaalle. Ei siis moista onkelmaa enää. En kyllä mittaillut latauksia matkalla. Vihreällä pysyilivät. Yleismittarini pitänee olla melkoista kunnollinen. Hintahan ei kuntoa ratkaise, mutta en ostanut sieltä halvimmasta päästä olevaa kiinalaista.

Lieneekö vika tullut sellaisesta, että niitä kenkiä revitellessäni ja napoihin yrittäessäni olisin vahingossa hiplannut +kenkää miinusnapaan tai -kenkää plusnapaan. No, jännärisäädin siitä ehken meni.

Mutta edelleen askarruttaa se, että se ylilatasi, vaikka jännärisäätimen piuha oli kokonaan irti apikostaan. Tai en minä tiedä.

No, ongelma ratkesi ja annetaan sen nyt olla, vaikkei moinen minulle tyypillistä olekkaan. Aina kaikki olisi sitten selvitettävä viimeistä vaaksaa myöten ja saatava selville ne kaikkein mahdottomimmatkin mahdollisuudet.

Huh tätä vaikeaa PääPollaani!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: 2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

Mulla meni samarasta laturista se säädin kai, huomasi ajovalot päällä hämärässä kun kaasua anto, näytti ku olis pitkät vaihtanu.

Laadukkaalla yleismittarilla yli 15Volttia tyhjäkäynnillä ja 18-19V kierrokksilla.

Laturinhihna hitsi ja laturia hakemaan pika-pika :D
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Vastaa Viestiin