Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jostain ketjusta, en muista mistä, luin että on jopa asenneltu tuulettimia takavetoisen sisäilman kiertoa parantamaan. Jostain luin myös, että ikkunoiden huurtuminen olisi ongelma. Onko se, normaali oloissa?

Mikä on ollut neuvostoliittolaisella, vai italialaisella ajatuksena, kun on laittanut lämmityslaitteen vipuihin mahdollisuuden valita paljonko ilmaa otetaan ulkoa suhteessa auton sisällä kierrätettävään ilmaan? Meidän olosuhteissa vain harvoin on mieltä kierrättää sitä kosteaa sisäilmaa, joka huurruttaa ikkunat. Jos autossa olisikin ilmastointilaite, niin ymmärtäisin sisäilman kierron olevan paremman jäähdytyksen vuoksi.

Onhan semmoiset perusteet ladahenkilöillä hallussa, että se vipu, jossa on sininen nuoli, on parasta pitää äärimmäisessä asennossa oikealla? Eli vastoin maalaisjärkeä, asennossa kylmä. Kun vivut on oikeassa asennossa, ja pahimmassa tapauksessa ikkunaakin vähän raotettu, niin en ihan hahmota mihin tarvitaan lisätuulettimia.

On semmoinen kukkanen kuitenkin lämppärin toiminnassa, että oikein hieno pakkaslumi pääsee kulkeutumaan lämmityslaitteen kennoon, joka sitten höyrystää lumen laseihin. Tätäkin ilmiötä voi vähentää pitämällä ikkunoiden sisäpinnat puhtaina. Likaisen lasit huuruuntuu herkemmin kuin puhtaat.

(Jos jollain pyörii ylimääräiset lumisuojat ilmanottoritilöihin, niin voisin olla halukas ostamaan ne, kohtuulliseen hintaan. :wink: )
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

2107:ssa saa talvella ikkunat pysymään hyvin huurusta auki ja sisälämpötilan tasaisena, kun menettelee seuraavasti:

- Keskisuulakkeet (siis ne joihin ei puhallin vaikuta, vaan ajoviima tulee suoraan niistä sisään) pidetään täysin auki kesä-talvet ja suunnataan ylöspäin. Hyvä suunta on pois kuskista. Ja ellei matkustaja ole kovin pitkä, ajoviima menee matkustajan ohi.

- Sininen vipu pidetään kokonaan auki, jolloin ilmaa virtaa puhaltimen nopeudesta riippuen maksimimäärä.

- Punaista vipua avataan tarpeen vaatiessa eli sekoitetaan lämmintä ilmaa suhteessa virtaavaan ilmaan.

- Suunnataan (lämmin)ilma jalkoihin. Tarvittaessa voi hetkellisesti tehostaa suuntausta tuulilasille.

- Katsotaan, että C-pilareiden poistoaukkojen kautta pääsee ilma poistumaan.

- Auton sisälämpötila pysyy pakkasilla tasaisena kun sininen ja punainen vipu ovat säätöalueensa puolessa välissä. Näin ei tarvitse kokoajan säätää lämpimän jä kylmän tilan välillä.

Näin menetellen tapahtuu seuraavaa. Kylmäilma pakotetaan ylös, joka fysiikan lakien mukaan pyrkii alas. Samaan aikaan pakotetaan lämminilma alas, joka puolestaan pyrkii ylös. Ilmat siis sekoittuvat. Ilman virtaus etuosasta pakotaa miksauksen auton takaosaan, jossa puolestaan on poistoaukot. Miksattuilma siis leviää tasaisesti auton ilmatilaan ja poistuu autosta vieden kosteuden mennessään. Tätä sanotaan läpivirtaustuuletukseksi.

Huomaa lämmityslaitten säädöissä se, että sinisellä vivulla säädetään paljonko ilmaa päästetään virtaamaan ja punaisella minkä lämpöistä ilmaa halutaan. Punainen vipu avaa vain vesiventtiiliä, se ei vaikuta ilman määrään.

Kesäkuumalla saa mukavamman olon kuumaan autoon kun kääntää keskisuulakkeet kohti matkustajia (lue: kuskia). Tällöin ihon ohi virtaa ilmaa, joka lämpimyydestään huolimatta jäähdyttää (vrt. ilmajäähdytys). Ilman liikettä auton sisällä voi toki tehostaa puhaltimella, mutta silloin on sininen vipu pidettävä auki asennossa. Huomaa, on mahdollista, että vesihana päästää pikkasen vettä lämppäriin ja sieltä tuleekin tällöin lämmitettyä ilmaa.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja E.P. »

"Sinistä" vipua ei kaikissa autoissa edes ole, enkä varsinaisesti edes ymmärrä mihin sitä tarvitaan. Ilmanhan voi ottaa aina ja kokonaisuudessaan ulkoa. Toki jos edessä menee pahan hajuista pakokaasua päästelevä ajoneuvo, niin ilmanoton voi hetkeksi sulkea sinisestä vivusta. Muuta käyttöä en sille keksi.

Itse säätelin lämpötilaa hyvällä menestyksellä vain punaisesta vivusta viime talven. Sininen vipu oli ääriasennossa oikealla, eli laite otti aina pelkästään ulkoilmaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kun Ladalla ajaa niinkuin autoilla on tarkoitettu eli jokapäivä, en ole ikinä törmännyt ikkunoiden mainittavaan huurtumiseen. Tosin käytössä on ollut jo vuosia myös sisätilanlämmitin talvisin.
Tosin ajan pääosin yksin, jos siellä itsensä lisäksi vielä neljä muuta sattuisi läähättämään, niin kyllä silloin ilmanvaihto meinaa olla riittämätön.

Sitten auto seisoo koko ajan ja ajetaan muutama kilometri silloin tällöin, niin kyllä ne ikkunat on sumussa kaiken aikaa. Suorastaan toivottoman sumussa kun kosteus ei poistu ikinä kun ajoa ei ole.

Eli pellossa seisottamalla ei tässäkään kohdin autuutta saavuta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

E.P. kirjoitti: Itse säätelin lämpötilaa hyvällä menestyksellä vain punaisesta vivusta viime talven. Sininen vipu oli ääriasennossa oikealla, eli laite otti aina pelkästään ulkoilmaa.
Olet ymmärtänyt asian oikein. Tosin se saa olla oikealla kyllä kesälläkin.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kyllä mulla on vesihana kiinni näin kesäisin. En tosin runttaa sitä vasempaan reunaan, kun vivustosta tulee aikamoinen vääntövoima hanaan. Se pitää sulkea silleen nätisti. Kyllä tulee kuuma, jos ei hanaa sulje. Jo kasikympin nopeudessa ilma työntyy tehokkaasti auton sisään lämppärin kautta, vaikka puhallin ei ole edes päällä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja asentamalla ilmanohjurit aukkojen päälle ja säätämällä ilmantulon vain keskisuuttimista saadaan tukka hulmuamaan tai kalju kiiltämään lähes jo 60km/h vauhdissa. Tuli tänään todettua moinen jälleen kerran. Itselläni toisin on sellaiset SuperExtraLuksusTuninki -ohjurit, jotka haukkaavat ajoviimaa vielä paljon enemmän kuin perusskuupit.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lämmitys-/ilmanvaihtolaitteen sisäilmankierto toiminto

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mulla on tämä karvalakkimalli, niin ei ole keskisuulakkeita. Mutta ilmaa virtaa sisään ilman ilmanohjaimiakin. Se johtuu siitä, että ajoviima paineistaa ilmaa konepellin ja tuulilasin välisellä alueella.
Vastaa Viestiin