Mikä on ollut neuvostoliittolaisella, vai italialaisella ajatuksena, kun on laittanut lämmityslaitteen vipuihin mahdollisuuden valita paljonko ilmaa otetaan ulkoa suhteessa auton sisällä kierrätettävään ilmaan? Meidän olosuhteissa vain harvoin on mieltä kierrättää sitä kosteaa sisäilmaa, joka huurruttaa ikkunat. Jos autossa olisikin ilmastointilaite, niin ymmärtäisin sisäilman kierron olevan paremman jäähdytyksen vuoksi.
Onhan semmoiset perusteet ladahenkilöillä hallussa, että se vipu, jossa on sininen nuoli, on parasta pitää äärimmäisessä asennossa oikealla? Eli vastoin maalaisjärkeä, asennossa kylmä. Kun vivut on oikeassa asennossa, ja pahimmassa tapauksessa ikkunaakin vähän raotettu, niin en ihan hahmota mihin tarvitaan lisätuulettimia.
On semmoinen kukkanen kuitenkin lämppärin toiminnassa, että oikein hieno pakkaslumi pääsee kulkeutumaan lämmityslaitteen kennoon, joka sitten höyrystää lumen laseihin. Tätäkin ilmiötä voi vähentää pitämällä ikkunoiden sisäpinnat puhtaina. Likaisen lasit huuruuntuu herkemmin kuin puhtaat.
(Jos jollain pyörii ylimääräiset lumisuojat ilmanottoritilöihin, niin voisin olla halukas ostamaan ne, kohtuulliseen hintaan.
