3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
En tiedä onko tästä aiheesta täsmällinen kooste jossain viestiketjussa, joten laittelen tällaisen aiheen. Kooste voisi auttaa monia harrastajia tutustumisessa jarrujen ihmeelliseen maailmaan.
Kyseessä ovat siis TakaPotkujen Takajarrut. Lainaan tässä erästä aiempaa ketjua, jossa näistä eroista on jo jonkin verran puhuttu. Tietysti tähän voi linkittää jonkun viestiketjun tai laittaa kuvia näistä 3 eri vaihtoehdosta asian selventämiseksi.
"Tuo 9.4 kuva (Kuva korjausoppaassa) edustaa vanhan mallisia itsesäätyviä jarruja joita löytyy mm. vanhoista tuplalampuista, nappiskombeista ja vanhasta Nivasta. Sylinteri on sama kuin noissa epäkeskosäädöllä varustetuissa. Jarrukengät eivät kuitenkaan ole vaihtokelpoiset.
Kanttilampuissa on sitten automaattisylinterit ja samat kengät kuin epäkeskosäädöllä varustetuissa.
Siis 3 erityyppistä takajarruratkaisua Ladoissa.
Myöskään sylinterejä ei pidä sotkea näiden kesken. Jos mm. kanttilamppuun laittaa tuon ei-automaattisäätöisen sylinterin, lopputulos on ei-niin-hyvä..."
KYSYMYKSIÄ:
1. Mitkä ovat TakaPotkuLadan 3 erilaista takajarrua?
2. Miten nämä eroavat rakenteellisesti toisistaan?
3. Mitkä ovat toiminnalliset erot?
4. Mitkä osat näissä erilaisissa jarruissa käyvät ristiin toisen tyyppisten jarrujen kanssa.
5. Missä malleissa kutakin jarrutyyppiä esiintyy?
6. Mitä on erityisesti huomioitava kun eri jarruja tarkastellaan ja korjataan eli mikä voi mennä pahasti vikaan jos eri jarrutyyppejä ei tunneta?
Aloitellaan vaikka näillä. Jos ja kun saadaan kattava sepustus asiasta ja vertailu eri jarrujen välillä niin voin sitten vaikka päivittää tiedot tähän ensimmäiseen viestiin, joka löytyy sitten helposti tarvitsevalle.
Kyseessä ovat siis TakaPotkujen Takajarrut. Lainaan tässä erästä aiempaa ketjua, jossa näistä eroista on jo jonkin verran puhuttu. Tietysti tähän voi linkittää jonkun viestiketjun tai laittaa kuvia näistä 3 eri vaihtoehdosta asian selventämiseksi.
"Tuo 9.4 kuva (Kuva korjausoppaassa) edustaa vanhan mallisia itsesäätyviä jarruja joita löytyy mm. vanhoista tuplalampuista, nappiskombeista ja vanhasta Nivasta. Sylinteri on sama kuin noissa epäkeskosäädöllä varustetuissa. Jarrukengät eivät kuitenkaan ole vaihtokelpoiset.
Kanttilampuissa on sitten automaattisylinterit ja samat kengät kuin epäkeskosäädöllä varustetuissa.
Siis 3 erityyppistä takajarruratkaisua Ladoissa.
Myöskään sylinterejä ei pidä sotkea näiden kesken. Jos mm. kanttilamppuun laittaa tuon ei-automaattisäätöisen sylinterin, lopputulos on ei-niin-hyvä..."
KYSYMYKSIÄ:
1. Mitkä ovat TakaPotkuLadan 3 erilaista takajarrua?
2. Miten nämä eroavat rakenteellisesti toisistaan?
3. Mitkä ovat toiminnalliset erot?
4. Mitkä osat näissä erilaisissa jarruissa käyvät ristiin toisen tyyppisten jarrujen kanssa.
5. Missä malleissa kutakin jarrutyyppiä esiintyy?
6. Mitä on erityisesti huomioitava kun eri jarruja tarkastellaan ja korjataan eli mikä voi mennä pahasti vikaan jos eri jarrutyyppejä ei tunneta?
Aloitellaan vaikka näillä. Jos ja kun saadaan kattava sepustus asiasta ja vertailu eri jarrujen välillä niin voin sitten vaikka päivittää tiedot tähän ensimmäiseen viestiin, joka löytyy sitten helposti tarvitsevalle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Motonetin sivulta asia aukeaa aika hyvin. Jos automaattisäätö jarrukengässä vm. 71->8.76 (malli Fiat), sylinterin halkaisija 19.05mm. Jos käsisäätö, tai automaattisäätö sylinterissä 9.76-> (malli Lada), sylinterin halkaisija 20.64.
Jos automaattisäätö kengässä (malli Fiat), niin kengät, asennussarja ja sylinterit ovat omanlaisensa. Jos käsisäätö, tai automaattisäätö sylinterissä (malli Lada), käy asennussarja ja kengät ristiin, mutta sylinterit pitää valita tarkemmin. Rummut kaikissa samat.
Tässä nyt jotain alkuun.
Lisäys klo 21.49: Omat kokemukseni varaosamyynnistä ovat sen suuntaiset, että yleensä monissa autoissa jarrutyyppi selviää parhaiten kun avaa jarrun ja katsoo mitä sieltä löytyy. Vuosimallien mukaan voi olla vaikea suoraan löytää oikeaa osaa. Tuotantolinjalla ovat aikoinaan laittaneet niitä jarruja joita hyllystä on juuri sillä hetkellä löytynyt.
Koodi: Valitse kaikki
JARRUKENKIEN ASENNUSSARJAT
Sisältää kahden pyörän tarpeet
Jarrukenkien as s Lada/Niva 23-0601 1200/1300/2104-2107 (käsisäätö/sylinteriautomaattisäätö) [1971 - 1997] 8.00 €
Jarrukenkien as s Lada 1300-16 23-0585 1300S/1500/1600 (automaattisäätö KENGÄSSÄ) [1971 - 1997] 9.90 €
Koodi: Valitse kaikki
JARRUKENKÄSARJAT
Sisältää kahden pyörän jarrukengät
Jarrukengät mm Lada 22-3031 1200/1300 (Käsisäätöinen) [1971 - 1997] 14.80 €
Jarrukengät mm Lada (säätimell 22-3030 1300S/1500/1600 (Automaattisäätö kengässä) [1971 - 1997] 34.90 €
Jarrukengät mm Lada 22-3031 2104/2105/2107 (Automaattisäätö sylinterissä) [1971 - 1997] 14.80 €
Koodi: Valitse kaikki
JARRUOSAT / RUMPUJARRUJEN OSAT / JARRUSYLINTERIT JA TIIVISTEET
Hinta / 1 kpl
Jarrusylinteri Fiat/Lada 23-4013 1200-1500 71->8.76 ø19.05 Sylinteri [1971 - 1976] 3.70 €
Jarrusylinteri Lada/Niva 23-4001 1200-1600 9.76->?? ø20.64 Sylinteri (ei 2104-2107) [1976 - 1997] 3.70 €
Jarrusyl Lada/Samara 23-4043 2104/2105/2107 ø20.64 Sylinteri automaattisäädöllä [1971 - 1997] 7.40 €
Tässä nyt jotain alkuun.
Lisäys klo 21.49: Omat kokemukseni varaosamyynnistä ovat sen suuntaiset, että yleensä monissa autoissa jarrutyyppi selviää parhaiten kun avaa jarrun ja katsoo mitä sieltä löytyy. Vuosimallien mukaan voi olla vaikea suoraan löytää oikeaa osaa. Tuotantolinjalla ovat aikoinaan laittaneet niitä jarruja joita hyllystä on juuri sillä hetkellä löytynyt.
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Nappisten (2101 ja 2102) takajarrut:
Jarrukengät:

Jarrusylinteri:

Tuplalamppuisten takajarrut:
Jarrukengät:

Jarrusylinteri:

Vaihtuneet jossain vaiheessa ainakin 2106-malliin samanlaisiksi kuin kanttilamppuisiin.
Kanttilamppuisten takajarrut:
Jarrukengät:

Jarrusylinteri:

Eli jarrusylinterit samat pyöreälamppuisissa, mutta erilaiset kengät.
Jarrukengät samat nappiksissa ja kanttilampuissa.
Mikäli haluaa automaattisäätöiset nappikseen vaihdat vain jarrusylinterin kanttilampusta. Ja tuplalamppuun sekä jarrusylinterin että jarrukengät!
Jarrukengät:

Jarrusylinteri:

Tuplalamppuisten takajarrut:
Jarrukengät:

Jarrusylinteri:

Vaihtuneet jossain vaiheessa ainakin 2106-malliin samanlaisiksi kuin kanttilamppuisiin.
Kanttilamppuisten takajarrut:
Jarrukengät:

Jarrusylinteri:

Eli jarrusylinterit samat pyöreälamppuisissa, mutta erilaiset kengät.
Jarrukengät samat nappiksissa ja kanttilampuissa.
Mikäli haluaa automaattisäätöiset nappikseen vaihdat vain jarrusylinterin kanttilampusta. Ja tuplalamppuun sekä jarrusylinterin että jarrukengät!
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Ja tietysti tämän päälle epäkeskot pitää ruuvata kauimmaiseen asentoonsa niin etteivät ota kenkiin vaan sylinteri hoitaa säädön. Muuten BOLT-ON.Jaakkima kirjoitti:Mikäli haluaa automaattisäätöiset nappikseen vaihdat vain jarrusylinterin kanttilampusta.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
No, kuitenkin niin, että vain kohtalo tietää varmasti, että mitä jarruja sinne ladaan on aikaisemmat "asentajat" asennelleet.
Näin ollen käsisäätöiseen voi laitella automaattisäädöllä olevaa sylinteriä, mutta automaattisäädöllä oleviin jarruihin ei pidä laittaa käsisäädön sylinteriä. Jo automaattisäätöiseen laittaa käsisäätöisen sylinterit, niin sitä mukaan kun jarrukengän kitkapinta kuluu, painuu poljinkin aina vain syvemmälle. Lopulta kävisi niin, että takajarrut ei pidä, vaikka poljin menee melkein pohjaan.
Omat käsitykseni Fiat-mallin jarruista on semmoiset, että paljon hankalampia ei olekaan. Tai ainakin kerralla pitää laittaa kaikki uusiksi, että edes hetken pysyy poljin tuntumassa. Ennakkoluulojakin saattaa olla seassa, mutta järjestelmä on vähintäänkin "kaupallinen".
Nyt herää kysymys tarun todenmukaisuudesta. Kertovat, että neuvostoliittolainen ei luottanut Fiat:in jarrulevyihin taka-akselilla (oliko semmoisia edes?), ja siksi Ladassa olisi rummut takana, vaikka esikuvassa oli levyt. Olitko sittenkin niin, että neuvostoliittolainen halusi tolkullisemman säädön jo olemassa oleviin rumpujarruihin, ja siksi päätyi käsisäätöisiin? Ja sitten myöhemmin sylinterin sisäisiin säätöihin (joiden alkuperä on edelleen hämärän peitossa minulle).
Näin ollen käsisäätöiseen voi laitella automaattisäädöllä olevaa sylinteriä, mutta automaattisäädöllä oleviin jarruihin ei pidä laittaa käsisäädön sylinteriä. Jo automaattisäätöiseen laittaa käsisäätöisen sylinterit, niin sitä mukaan kun jarrukengän kitkapinta kuluu, painuu poljinkin aina vain syvemmälle. Lopulta kävisi niin, että takajarrut ei pidä, vaikka poljin menee melkein pohjaan.
Omat käsitykseni Fiat-mallin jarruista on semmoiset, että paljon hankalampia ei olekaan. Tai ainakin kerralla pitää laittaa kaikki uusiksi, että edes hetken pysyy poljin tuntumassa. Ennakkoluulojakin saattaa olla seassa, mutta järjestelmä on vähintäänkin "kaupallinen".
Nyt herää kysymys tarun todenmukaisuudesta. Kertovat, että neuvostoliittolainen ei luottanut Fiat:in jarrulevyihin taka-akselilla (oliko semmoisia edes?), ja siksi Ladassa olisi rummut takana, vaikka esikuvassa oli levyt. Olitko sittenkin niin, että neuvostoliittolainen halusi tolkullisemman säädön jo olemassa oleviin rumpujarruihin, ja siksi päätyi käsisäätöisiin? Ja sitten myöhemmin sylinterin sisäisiin säätöihin (joiden alkuperä on edelleen hämärän peitossa minulle).
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Jos käsisäätöiset sylinterit laittaa ilman epäkeskoja olevaan taka-akseliin, takajarrut ei toimi käytännössä lainkaan. Sylintereissä ei riitä iskunpituus alkuunkaan ilman että epäkeskoilla hilataan kenkiä lähemmäs samallatavalla kuin ne automaattisäätöiset sylinterit tekee.
Oli sylinterit mitkä tahansa, kengät pitää olla riittävän lähellä rumpua koska rumpujarrut eivät ole levyjarrut joissa palaa kulkee huulilla kokoajan ja sylinterin liikekin on luokkaa olematon.
Itse ainakin kanttilamppuisessa automaattisäädöillä hilaan viimeiset sataset kenkiä rumpuun päin käsijarrun säädöllä, jolloin jarrujen purevuus paranee huomattavasti.
Fiat 124:ssa oli levyjarrut. Ryssät kopioivat rummut Fiat 238 Mira pakettiautosta...sellaisen jarrurummut on TÄYSIN samanlaiset joka valupattia myöten ja käyvät vaikka Ladaan paikalleen. Tietenkin myös toisinpäin.
Ladan takajarrut näyttelevät erittäin suurta osaa Ladan jarrujen pysäytystehosta. Jos YKSIKIN takasylinteri edes tihkuu, jarrut menevät silloin jo aivan naurettaviksi. Jos yksi sylinteri on kokonaan pois pelistä, polkimella saa seistä kuin mielipuoli ja jarrut on silloin jo todella tehottomat.
Kun KAIKKI on kunnossa ja kengät riittävän lähellä, sekä paineensäädin ehjä ja toiminnassa, on Ladan jarrut varsin purevat ja suhteellisen kevytkäyttöiset.
Eivätkä lopu hevillä edes rata-ajossakaan, Ahvenistollakin kestää ajaa kaiken päivää ilman että mitään häviämistä tapahtuu.
Ladan takajarruilla ajaa 150-200 tkm kun ne kerran remppaa kunnolla.
Oli sylinterit mitkä tahansa, kengät pitää olla riittävän lähellä rumpua koska rumpujarrut eivät ole levyjarrut joissa palaa kulkee huulilla kokoajan ja sylinterin liikekin on luokkaa olematon.
Itse ainakin kanttilamppuisessa automaattisäädöillä hilaan viimeiset sataset kenkiä rumpuun päin käsijarrun säädöllä, jolloin jarrujen purevuus paranee huomattavasti.
Fiat 124:ssa oli levyjarrut. Ryssät kopioivat rummut Fiat 238 Mira pakettiautosta...sellaisen jarrurummut on TÄYSIN samanlaiset joka valupattia myöten ja käyvät vaikka Ladaan paikalleen. Tietenkin myös toisinpäin.
Ladan takajarrut näyttelevät erittäin suurta osaa Ladan jarrujen pysäytystehosta. Jos YKSIKIN takasylinteri edes tihkuu, jarrut menevät silloin jo aivan naurettaviksi. Jos yksi sylinteri on kokonaan pois pelistä, polkimella saa seistä kuin mielipuoli ja jarrut on silloin jo todella tehottomat.
Kun KAIKKI on kunnossa ja kengät riittävän lähellä, sekä paineensäädin ehjä ja toiminnassa, on Ladan jarrut varsin purevat ja suhteellisen kevytkäyttöiset.
Eivätkä lopu hevillä edes rata-ajossakaan, Ahvenistollakin kestää ajaa kaiken päivää ilman että mitään häviämistä tapahtuu.
Ladan takajarruilla ajaa 150-200 tkm kun ne kerran remppaa kunnolla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Seuraava käynti appivanhemmilla sai juuri uuden merkityksen. Appiukolla on metsässä Fiat paku, jostain -70 luvulta, jossa on kertonut olevan mirafiorin kone. Ja itse muistelen, että auton perässä lukee Mira, mutta numeroa en muista. Jäi sinne metsään, kun taka-akseli oli katkennut. Pitää käydä kattelemassa minkälaiset jarrut siinä on.Jokari kirjoitti:Ryssät kopioivat rummut Fiat 238 Mira pakettiautosta...sellaisen jarrurummut on TÄYSIN samanlaiset joka valupattia myöten ja käyvät vaikka Ladaan paikalleen. Tietenkin myös toisinpäin.

Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Fiat 238 Mira II:ssa ainakin oli viisipulttiset pyörännavat, joten rummuilla ei ollut mitään yhteistä Ladan takarumpujen kanssa. Rumpua en irroittanut navasta, mutta koska 238:n käsijarrukin ottaa etupyöriin, arvelen ettei koko jarrujärjestelmässä ole montaa osaa jotka ristiin kävisivät Ladan kanssa. Itse "yllätyin" eniten siitä, että 238 onkin etuvetoinen. Mirafiorin kone on laitettu poikittain. Melko huono oli semmoinen Fiat kuulema ihan uutenakin.
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Elikkä tuossa 1500S vm 1992 menis tuo automaattisäätö sylinterissä?E.P. kirjoitti:Koodi: Valitse kaikki
JARRUKENKIEN ASENNUSSARJAT Sisältää kahden pyörän tarpeet Jarrukenkien as s Lada/Niva 23-0601 1200/1300/2104-2107 (käsisäätö/sylinteriautomaattisäätö) [1971 - 1997] 8.00 € Jarrukenkien as s Lada 1300-16 23-0585 1300S/1500/1600 (automaattisäätö KENGÄSSÄ) [1971 - 1997] 9.90 € €
Koodi: Valitse kaikki
JARRUKENKÄSARJAT Sisältää kahden pyörän jarrukengät Jarrukengät mm Lada 22-3031 1200/1300 (Käsisäätöinen) [1971 - 1997] 14.80 € Jarrukengät mm Lada (säätimell 22-3030 1300S/1500/1600 (Automaattisäätö kengässä) [1971 - 1997] 34.90 € Jarrukengät mm Lada 22-3031 2104/2105/2107 (Automaattisäätö sylinterissä) [1971 - 1997] 14.80 €
Ja mitä tuo 23-0601 asennus sarja sisältää?
Lada 1500S axtec vm94
Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Juu nuo kengät numerolla 22-3031 on oikeat 90% varmuudella. Asennussarjoissa yleensä on kaikki jouset ja kiinnikkeet, jotka pitää irrottaa jarrukenkiä vaihdettaessa. Yleensä vähintään hintansa arvoisia, kun kenkiä alkaa vaihtamaan. Yleensä vanhat jouset ja kiinnikkeet on pahasti ruosteessa. Uusien jousien ja kiinnikkeiden asentaminen voi joskus olla viheliäistä touhua, koska saattavat oikeasti olla jäykkiä. Jarrujousipihdeistä voi olla apua: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/765130/0
Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Okei.E.P. kirjoitti:Juu nuo kengät numerolla 22-3031 on oikeat 90% varmuudella. Asennussarjoissa yleensä on kaikki jouset ja kiinnikkeet, jotka pitää irrottaa jarrukenkiä vaihdettaessa. Yleensä vähintään hintansa arvoisia, kun kenkiä alkaa vaihtamaan. Yleensä vanhat jouset ja kiinnikkeet on pahasti ruosteessa. Uusien jousien ja kiinnikkeiden asentaminen voi joskus olla viheliäistä touhua, koska saattavat oikeasti olla jäykkiä. Jarrujousipihdeistä voi olla apua: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/765130/0
Lada 1500S axtec vm94
Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Re: 3Erilaista Takajarrua: Erot ja Samankaltaisuudet???
Itselläni on (nyttemmin jo metsänreunassa) Fiat 124 A. Siinä on levyjarrut takana. Se miksi Ladaan ei samanlaisia aikanaan haluttu, oli syynä yksinkertaisesti se, että levyjarrut eivät toimi takapyörissä niin hyvin ja pitkään kuin rumpujarrut. Ne ovat aina täynnä tiesuolaa ja muuta paskaa. Omiin, uudempiinkin laitteisiin olen joutunut joka toinen vuosi katsastukseen mentäessä uusimaan mm. takajarrulevyt. Ladan rumpujarruja en ole avannut kertaakaan ruosteen takia. Sylinterit olen joutunut vaihtamaan kerran, sillä 25 vuotta jarrunesteessä lilluneen männänkumin vuodet tulivat täyteen.
Ja mitä tulee siihen Ladan automaattisäätöön; jos itselläni olisi vielä kanttilamppu, niin sovittaisin siihen nappiksen käsisäädön, sillä niissä ei poljin painu lattiaa kohden samoin kuin kanttilampuissa. Voi olla, että omissa 2104/5/7:ssa on ollut jotkin italiaanotarvikesylinterit, mutta kolmenkymmenen Ladan kokemuksella en uskoisi ihan siihenkään vaihtoehtoon...
Ja mitä tulee siihen Ladan automaattisäätöön; jos itselläni olisi vielä kanttilamppu, niin sovittaisin siihen nappiksen käsisäädön, sillä niissä ei poljin painu lattiaa kohden samoin kuin kanttilampuissa. Voi olla, että omissa 2104/5/7:ssa on ollut jotkin italiaanotarvikesylinterit, mutta kolmenkymmenen Ladan kokemuksella en uskoisi ihan siihenkään vaihtoehtoon...