vaihdelaatikon laakereiden vaihto

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
messmer

vaihdelaatikon laakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja messmer »

On taas se aika vuodesta että pitää nivaan tehdä laatikkoremppaa. Kokeilin yhtä varaosalaatikkoa sillä mielellä että saisin mm. kytkinakselin ison laakerin vaihdettua itse tuotantokäyttöön tulevasta lootasta. Huoltokirjassa esitellään muutamaa erikoistyökalua prosessin läpiviemiseksi.

Sivuakselin irroitus ei ollut täysi suksee kotikonstein. Vinkkiä siihen miten sivuakseli kannattaa irroittaa? Sain sen kyllä irti, kytkinkopan päädyn tuplakuulalaakerin kuulat tosin lenteli. Sain myös kytkinakselin irti mutta laakerinirroitus siitä ei tuottanut tulosta. Ei ollut tarpeeksi pitkäkoipista ulosvetäjää käsillä ja moisen tekeminen oli tällä kertaa out. Onko noihin laakereiden keskikehien irroitukseen akselistaan muita kikkoja kuin lämpöä, ulosvetäjää, lekaa ja puukkoa väliin?

Jos kytkinpäädyn iso laakeri pitää kohinaa, mikähän sen odotettu elinikä mahtaa olla?
punanenä

Re: vaihdelaatikon laakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Sinä se et anna periksi vaihdelaatikkojen kanssa :lol:

Laitas kuveja tänne vähän niinkuin ohjeeksi muille laatikon kunnostajille...
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Nivaismi

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Yhden 5 -vaihteisen laatikon laakerit olen vaihtanut. En muista siinä mitään erikoista olleen. Lukuunottamatta yhtä vahingossa taltalla hajotettua muovista kuulien/rullien pidikettä sain laakerit ehjänä irti. Luultavasti sain sisäkehätkin vain sormin nostaa pois. Vaihteiston takaosan kuoria sai hetken pyöritellä ennen kuin paikalleen kaikkien osien ympärille loksahti. Myös lukituskuulien kanssa taisi muutamana yritys tulla ennen kuin kaikki oli paikallaan. Jos huoltotilassa on viemäri, niin se kannattaa peittää ettei vaan kuula(t) sinne vieri.

Mitään erikoistyökaluja minulla ei ollut. Laakerin kehät voi leikata (ja iskeä) paloiksi, jos jollakin työkalulla mahtuu.

Laatikko piti ääntä, mutta eivät laakerit niin pahan näköisiä olleetkaan kuin odotin. Jos olisin sen tiennyt etukäteen, olisin odottanut parempia remonttikelejä. Tosin kannattaa myös muistaa että vialliset laakerit saavat myös muut osat kulumaan viallisiksi tai ainakin ääntä pitäviksi. Varovaisesti voisin arvella että venäläiset laakerit pitävät ääntä pitenpään kuin länsimaiset vastaavat ennen isompaa vauriota.

Ladan vaihteistossa ei montaa liikkuvaa osaa ole, ei kenenkään sen kunnostamista tarvitse pelätä.
messmer

Viesti Kirjoittaja messmer »

Nivaismi kirjoitti:Yhden 5 -vaihteisen laatikon laakerit olen vaihtanut. En muista siinä mitään erikoista olleen. Lukuunottamatta yhtä vahingossa taltalla hajotettua muovista kuulien/rullien pidikettä sain laakerit ehjänä irti. Luultavasti sain sisäkehätkin vain sormin nostaa pois.
Okei, no mun lootassa laakereiden sisäkehät olivat yhtä lukuunottamatta tiukassa.
Nivaismi kirjoitti:Mitään erikoistyökaluja minulla ei ollut. Laakerin kehät voi leikata (ja iskeä) paloiksi, jos jollakin työkalulla mahtuu.
No mutta tuota en heti hoksannutkaan. Hankalat tapaukset voi tosiaan pamauttaa säpäleiksi napakalla otteella.
Nivaismi kirjoitti:Varovaisesti voisin arvella että venäläiset laakerit pitävät ääntä pitenpään kuin länsimaiset vastaavat ennen isompaa vauriota.
Ladan vaihteistossa ei montaa liikkuvaa osaa ole, ei kenenkään sen kunnostamista tarvitse pelätä.
Juu, simppeli peli noin yleensäottaen. Mutta tälle näppiksentakojalle nämä hommat aina hieman nostaa verenpainetta.
Vastaa Viestiin