Ladaan tehokas moottorin

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jokkeri

Ladaan tehokas moottorin

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Olisi tälläistä kyselyä kun hieman vaikea löytää tietoa näistä omavalmistemoottoreista sun muista...

Autona on siis 88vm lada 1200 joka on ei-vähäpäästöinen. Ymmärtääkseni siis pystyisin rinnastamaan tuon 1700 koneeseen jolla muutoskatsastuksella saisin istuttaa koneen jossa on maksimissa 100,8hv ja kuutiotilavuus saa olla 2.125L eikä tarvisi koskea alustaan eikä jarruihin ollenkaan.

Villinä ideana ja unelmana olisi saada Nissan 200sx CA18DET turbo kone ladaan. Tiedän, että joku on ainakin sen saanut tehtyäkin eli ei se mahdotonta ole. Osaisiko joku siis kertoa miten tarkalleen tuollainen tapahtuu?

Alivirittäminen ilmeisesti ei ole sallittua eli ei auta vaikka hakisi dynopaperit joissa teho niin kuristettuna kuin mahdollista.

Mitä siis pitäisi tehdä jotta saisi tuollaisen rekisteriin? ja ilmeisesti alusta ja jarrut täytyisi vähintään saada vastaamaan 200Sx?

Konelallahan oli se turbo lada aikoinaan ja sitten on ollut olemassa 140hv wankkel kone lada venäjällä jota oli rakennettu n. 200kpl. Onko mahdollista noista saada todistuksia jolla saisi vielä muutoskatsastuksella tuon tehtyä vai miten tälläistä lähtee suunnittelemaan?

Koitin haeskella tietoa mutta, koska en löytänyt niin osaisiko joku kertoa miten kannattaisi suunnitella tekevänsä tuon?
Avatar
pressa
Viestit: 10475
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ladaan tehokas moottorin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokkeri kirjoitti:Olisi tälläistä kyselyä kun hieman vaikea löytää tietoa näistä omavalmistemoottoreista sun muista...
Tässä muutama linkki moottorin vaihdosta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=17019
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=11365
Tuomas kirjoitti:Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Jos moottoria siis virittelee muilla keinoin, on ihan laillista ja luvallista ottaa sitä tehoa enemmänkin. Ei sitä silloinkaan ihan rajattomasti saa olla, mutta yleensä selvästi enemmän. Raja on 7 kg / kW, jota ei saa alittaa.
Esimerkiksi Lada 1200:n omapaino on Lada-infon mukaan 940 kg, eli tehoraja on 940 / 7 = 134 kw = 182 hv.
Tästä asiasta on vielä AKE:n soveltamisohje katsastusasemille, ja ohje sanoo että normaalisti tehoista ei vaadita todistusta, vain jos "on ilmeistä" että tehoraja ylittyy voidaan sitä todistusta kysellä. Käytännössä aika harva osaa takapuolituntumalla sanoa onko autossa 180 vai 200 hevosta, eli siitä voi siis käytännössä vähän "joustaa".
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta, eikä tarvitse todistella mallien välisiä eroavaisuuksia, koska laki ei vaadi mitään muutoksia alustaan tai jarruihin vaikka mallisarjassa niissä olisi erojakin.
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla. Poikkeuksena on vanhoilla muutosluvilla rakennetut autot, joita ei saa virittää.
Eli tätä juttua löytyy tästä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ilit=180hp
Kyllä tuota etsi- toimintoa voi tuolta oikeala yläkulmasta käyttää, foorumilla on paljon tietoa...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ladaan tehokas moottorin

Viesti Kirjoittaja START »

semmonen villi veikkaus että ei saa kilpiin mitenkään. tai poikkeusluvalla ehkä saa, mutta sekin on vaan ehkä
sit JOS nissanilla on samaan moottorisarjaan kuuluva alle 100heppanen mihin käy 18dettti kansi ja alakerta niin sit onnistuu niin että jättää siitä lohkon ja laittaa sen monivenakannen ja turbon ja leimaa omavalmisteena dynolapun kanssa
sit tullaan tietty siihen että miks?..
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin