Nivan öljynpaineet?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Igla

Nivan öljynpaineet?

Viesti Kirjoittaja Igla »

Öljynpainemittari näyttää tyhjäkäynnillä nollaa, mutta kierroksilla ihan oikeita lukemia. Mikähän voisi olla vikana vai onko vikaa ollenkaan?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Unkarin Ladakerhon nettisivuilla oli topiikki,missä kalibroitiin Ladan öljynpainemittari ilmanpaineella ja vertailumittarilla.Ongelma voi olla siinä että alapaineilla mittari näyttää väärin ja keskipaineilla oikein tai lähes melkein -.Yleensäkin Ladan mittarit (jännite,öljynpaine,polttoaine)ovat lähinnä viitteellisiä.
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

kyllä se öp-mittarin neula kokolailla sielä nollassa tyhjäkäynnillä mököttää mullakin , valo sammuu kumminkin niin ei jaksa puuttua asiaan... ajossa muistaaksen 3.5-4 tienoilla paineet
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Sama täällä, ollu oikeestaan kaikissa Nivoissa jota oon ropannu eli tyhjäkäynnillä nollissa paitti kun kone oikein kylmänä, kierroksilla sit sen 3-4, pääasia että ö-p:n merkkivalo ei pala.
Kuva
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jos öljynpainevalo ei pala tai vilku niin kaikki OK. Öljynpainevalo saa palaakin tyhjäkäynnillä. Se on sallittua. Väljässä koneessa aika yleistä, tosin kannattaa silloin välttää tyhjäkäyntiä, etenkään nokka-akseli ei tykkää.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mekaanisella mittarillahan noita voisi kurkistella hieman tarkemmin. Ei ole edes iso homma asentaa ja maksaakin jotain 15e. Kuitenkaan jos ei valo pala tyhjäkäynnillä, niin asiaan ei kannattane puuttua. Välttää vaan turhaa joutokäyntiä. Jos kyseessä olisi vaikkapa jumittava ylipaineventtiili, niin paineet olisivat totaalisen hukassa matalilla kierroksilla. Palaahan öljynpainevalo kun moottori ei ole käynnissä?
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Nivan käyttöohjekirjassa lukee että öljynpainevalo ei saa palaa PAITSI tyhjäkäynnillä ;)

Mulla se paloi tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella kunnes vaihdoin öljyt. Mutta nytkin on kyllä nollissa paineet.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

juu samoin myös 1600sl turbo joutokäynnillä mittari ei heilahdakaan ja kuumila öljyillä valo vilkkuu.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onkos sulla Turbiini muuten öljyjäähyä tuossa? Tai mittaria että missä öljynlämmöt pyörii?

On se vaan aika tuho koneelle jos ei paineita ole laisinkaan vaikka kone olisi käynnissä :roll: Tuo on kyllä ongelma lähes kaikissa ladan koneissa.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Öljynjäähy on ja kohtuu iso eikä öljynlämmöt kadulla kovin suureksi nousekaan, mutta radalta kun tulee pois niin silloin ei voi pitää alle 1500 kierrosta. Eikä ne paineet aivan täysin häviä sen verran jää että jokapaikkaan öljyä menee eli eimitään varsinaista vaaraa koneelle mutta turbon takia sais olla enemmän.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Mulla Nivassa ollu kaks eri öp mittaria (koko mittaristoa).Ja ne näytti TÄYSIN eri lukemia.Eli melko viitteellisiä noi Ladan öp mittarit taitaa olla.
Otin koko öp mittarin pois.Pistin pelkän merkkivalon siihen viereen.Täytin reiän volttimittarilla.Oli kuin tehty kokonsa puolesta.Se kun on tuolla mettässä paljon hyödyllisempi kuin öljynpainemittari.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Igla

Viesti Kirjoittaja Igla »

Valo ei pala tyhjäkäynnillä, mutta virrat päällä kyllä palaa ku moottori ei ole käynnissä. Ei siis ole aihetta huoleen, kovaa ajoa vaan!
Vastaa Viestiin