Samaran McPhersonin avaus / iskarien vaihto
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Samaran McPhersonin avaus / iskarien vaihto
Luin Lada korjausoppaasta iskarien vaihdosta. Oppaan mukaan on pyöränlaakeri löysennettävä, jarrusatula irroitettava mm. ennekuin iskari hökötys irtoaa. Onko välttämätöntä, vaiko onko mahdollista muulla tavalla?
Onko kukaan tehnyt ko. toimea. Ei mennyt etuiskari läpi katsastuksesta. On hankittuna jo uudet iskarit ja ja iskarin jalka. Ilmeisesti Ladoga Tour oli liikaa. 2000 km kuoppia. Keväällä oli vielä reilusti iskussa testilaitteen mukaan.
Onko kukaan tehnyt ko. toimea. Ei mennyt etuiskari läpi katsastuksesta. On hankittuna jo uudet iskarit ja ja iskarin jalka. Ilmeisesti Ladoga Tour oli liikaa. 2000 km kuoppia. Keväällä oli vielä reilusti iskussa testilaitteen mukaan.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Terve!
Suhteellisen helppo homma. Vetoakselia tai jarrusatulaa ei tarvitse löysätä tai irrottaa.
Menee jokseenkin näin:
Pyörä pois.
Iskunvaimentimen ja olkatuen välinen liitos irti. Merkitse ennen irrotusta ylemmän kiinnitysruuvin säätöepäkeskon asema.
Yläpään mutteriliitokset (3) irti ja joustintuki käteen.
Iskunvaimentimen varren yläpään mutteri löysälle; tarvittaessa ote pihdeillä vaimentimen varresta.
Jousipuristimilla jousi kasaan ja varren yläpään mutteri irti.
Osat irti toisistaan.
Avaa vaimentimen sulkumutteri ja vedä osat pois vaimenninputkesta.
Uusi patruuna sisään. (Huom! joidenkin patruunoiden kanssa tulee väliholkki tms asennettavaksi vaimenninputken pohjalle. Asenna, jos tarpeen.)
Täytä patruunan ja vaimenninputken välitila öljyllä. (Lämmön siirtyminen vaimenninpatruunasta tehostuu.)
Osat kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.
Älä naarmuta vaimentimen vartta, kun kiristät varren mutteria.
Asenna epäkeskoruuvi samaan asentoon kuin aiemmin. (ruuvin asento määrää pyörän sivukallistuman)
menestystä hommaan
shtshi-terveisin
SvS
Suhteellisen helppo homma. Vetoakselia tai jarrusatulaa ei tarvitse löysätä tai irrottaa.
Menee jokseenkin näin:
Pyörä pois.
Iskunvaimentimen ja olkatuen välinen liitos irti. Merkitse ennen irrotusta ylemmän kiinnitysruuvin säätöepäkeskon asema.
Yläpään mutteriliitokset (3) irti ja joustintuki käteen.
Iskunvaimentimen varren yläpään mutteri löysälle; tarvittaessa ote pihdeillä vaimentimen varresta.
Jousipuristimilla jousi kasaan ja varren yläpään mutteri irti.
Osat irti toisistaan.
Avaa vaimentimen sulkumutteri ja vedä osat pois vaimenninputkesta.
Uusi patruuna sisään. (Huom! joidenkin patruunoiden kanssa tulee väliholkki tms asennettavaksi vaimenninputken pohjalle. Asenna, jos tarpeen.)
Täytä patruunan ja vaimenninputken välitila öljyllä. (Lämmön siirtyminen vaimenninpatruunasta tehostuu.)
Osat kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.
Älä naarmuta vaimentimen vartta, kun kiristät varren mutteria.
Asenna epäkeskoruuvi samaan asentoon kuin aiemmin. (ruuvin asento määrää pyörän sivukallistuman)
menestystä hommaan
shtshi-terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Itse tässä pari vuotta sitten jouduin vaihtamaan tohon omaan Samaraan iskarin niin en saanut millään ilveellä irti niitä olkavarren kahta pulttia (missä on kallituksen epäkesko) vaan jouduin ottamaan koko systeemin irti "koko pakettina". Ei se kyllä nyt hirveästi lisännyt sitä työmäärää. Itse melkein jopa suosittelen tekemään sen niin - jos ei ole hankittuna sitä "koko olkavarsipakettia" - jolloin noi pultit on pakko avata.
Itse olin vain jälkeenpäin van tyytyväinen, että olin ostanut Tallinnasta vain sen patruunaosan enkä koko olkavartta (missä on "kiinteä iskari") -jolloin olisi joutunut pakosti saaman ne olkavarren pultit auki. Tossa ne ainakin tuntuivat olleen jostain syystä "hitsautuneet kiinni".
Itse olin vain jälkeenpäin van tyytyväinen, että olin ostanut Tallinnasta vain sen patruunaosan enkä koko olkavartta (missä on "kiinteä iskari") -jolloin olisi joutunut pakosti saaman ne olkavarren pultit auki. Tossa ne ainakin tuntuivat olleen jostain syystä "hitsautuneet kiinni".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
No takaiskarit ovatkin olleet "vaikeammat"; muutama huomio muillekin tiedoksi.
Ylämutteri (17 mm) aukeaa mukavasti ladan alkuperäisellä 17/19 mm avaimella ja pienellä jakoavaimella. Kontin sivupaneelit on irroitettava; joutuu irroittamaan turvavyön alakiinnikkeen.
Tähän asti on vielä helppoa.
Alapultti on työnnetty sivuttain iskunvaimentimen alaosaan korvakkeeseen. Toisessa päässä 19 mm mutteri. Mutteri aukesi normaalisti, kuin kahdeksan vuotta vanha mutteri aukeaa; vähän tiukka mutta aukeaa.
Pultin poissaaminen onkin sitten hankalampi homma. Molemmat puolet pultti oli jämähtänyt tosi tukevasti iskarin holkkiin, mikä on kumin sisällä. Pulttiin ei saa lyötyä, kun pää on ulospäin jarrukilven suuntaan. Kolo on pieni. Isot pihditkään ei hievauttaneet pulttia; kun kiersi pulttia, holkki kumin sisällä pyöri mukana.
No uudet iskarit on tallissa ja sitten alkoi hajotus. Kulmahiomakoneella iskarin alapää irti, loput joutui hinkkaamaan rautasahalla; savusi komeasti kun öljyt alkoi valumaan iskarin sisältä.
Kun iskari oli irti, kulmahiomakoneella siistit viillot korvakkeen ulkometallirenkaaseen. Rengasta sai pöyritettyä kun iskari oli poissa. Irtosi kuin kuori keitetystä kananmunasta.
Kumirenkaan sai mukavasti pois peltisaksilla.
Vielä oli jäljellä pultti ja holkki; senkin joutui poikkaisemaan kulmahiomakoneella kahdesta kohtaa juuresta, jotta vanha pultti irtoaa.
Kulmahiomakoneen kanssa saa olla varovainen, ettei huiteli reikiä rakenteeseen tai jarruputkiin.
Fiksuna kaverina aloitin toisen puolen irrottamisen samaan malliin. Kun sai toisen iskarin irti, huomasin, että taka-akselin itsessään sisältää myös jousituksen. No koko höskä nousi ylös.
Rautakanki mahtui reikään, mikä sojottaa taaksepäin iskarin kiinnikkeen alla; kun nosti auton tarpeeksi ylös, sai kangella väännettyä taka-akselia alaspäin, ja kiinnitettyä iskarin alapään. Onneksi olin ostanut kunnon hallitunkin, millä auto nousi tarpeeksi korkealle, ja sai tarpeeksi vääntötilaa.
Joten takaiskareiden vaihto vain yksi iskari kerrallaan.
Kun kiinnitin jousien kiristyskalut jouseen ja vedin sitä kasaan, ei iskarin kumisuojus mahtunutkaan jousen sisään, kiristyskalun korvakkeet olivat jousen sisällä; takajousen kierteen halkaisija on pieni. Tein rautalangasta lenkit jousen ympärille kun olin kiristänyt jousta; näin jäi jouseen riittävä kireys. Iskarin pujotin läpi ja kiinnitin ylämutterin tavaratilan puolelta. Rautalangat sai poikkastua, kun iskari oli kiinni ja vedettyä pois jousen ympäriltä.
Uudet alapultit löytyi RTJN65 tuomasta pultti purnukasta. Olivat pultit jostain moottorista.
Vielä on homma vähän kesken. Toisen iskarin pultti/holkki yhdistelmä on vielä katkaisematta.
Ladan korjaaminen on mukava harrastus! Onneksi on 2103 vielä ajossa, niin ei ole kiirettä Samaran korjauksen kanssa; odottelee tallissa.
Ylämutteri (17 mm) aukeaa mukavasti ladan alkuperäisellä 17/19 mm avaimella ja pienellä jakoavaimella. Kontin sivupaneelit on irroitettava; joutuu irroittamaan turvavyön alakiinnikkeen.
Tähän asti on vielä helppoa.
Alapultti on työnnetty sivuttain iskunvaimentimen alaosaan korvakkeeseen. Toisessa päässä 19 mm mutteri. Mutteri aukesi normaalisti, kuin kahdeksan vuotta vanha mutteri aukeaa; vähän tiukka mutta aukeaa.
Pultin poissaaminen onkin sitten hankalampi homma. Molemmat puolet pultti oli jämähtänyt tosi tukevasti iskarin holkkiin, mikä on kumin sisällä. Pulttiin ei saa lyötyä, kun pää on ulospäin jarrukilven suuntaan. Kolo on pieni. Isot pihditkään ei hievauttaneet pulttia; kun kiersi pulttia, holkki kumin sisällä pyöri mukana.
No uudet iskarit on tallissa ja sitten alkoi hajotus. Kulmahiomakoneella iskarin alapää irti, loput joutui hinkkaamaan rautasahalla; savusi komeasti kun öljyt alkoi valumaan iskarin sisältä.
Kun iskari oli irti, kulmahiomakoneella siistit viillot korvakkeen ulkometallirenkaaseen. Rengasta sai pöyritettyä kun iskari oli poissa. Irtosi kuin kuori keitetystä kananmunasta.
Kumirenkaan sai mukavasti pois peltisaksilla.
Vielä oli jäljellä pultti ja holkki; senkin joutui poikkaisemaan kulmahiomakoneella kahdesta kohtaa juuresta, jotta vanha pultti irtoaa.
Kulmahiomakoneen kanssa saa olla varovainen, ettei huiteli reikiä rakenteeseen tai jarruputkiin.
Fiksuna kaverina aloitin toisen puolen irrottamisen samaan malliin. Kun sai toisen iskarin irti, huomasin, että taka-akselin itsessään sisältää myös jousituksen. No koko höskä nousi ylös.
Rautakanki mahtui reikään, mikä sojottaa taaksepäin iskarin kiinnikkeen alla; kun nosti auton tarpeeksi ylös, sai kangella väännettyä taka-akselia alaspäin, ja kiinnitettyä iskarin alapään. Onneksi olin ostanut kunnon hallitunkin, millä auto nousi tarpeeksi korkealle, ja sai tarpeeksi vääntötilaa.
Joten takaiskareiden vaihto vain yksi iskari kerrallaan.
Kun kiinnitin jousien kiristyskalut jouseen ja vedin sitä kasaan, ei iskarin kumisuojus mahtunutkaan jousen sisään, kiristyskalun korvakkeet olivat jousen sisällä; takajousen kierteen halkaisija on pieni. Tein rautalangasta lenkit jousen ympärille kun olin kiristänyt jousta; näin jäi jouseen riittävä kireys. Iskarin pujotin läpi ja kiinnitin ylämutterin tavaratilan puolelta. Rautalangat sai poikkastua, kun iskari oli kiinni ja vedettyä pois jousen ympäriltä.
Uudet alapultit löytyi RTJN65 tuomasta pultti purnukasta. Olivat pultit jostain moottorista.
Vielä on homma vähän kesken. Toisen iskarin pultti/holkki yhdistelmä on vielä katkaisematta.
Ladan korjaaminen on mukava harrastus! Onneksi on 2103 vielä ajossa, niin ei ole kiirettä Samaran korjauksen kanssa; odottelee tallissa.