Oven irroituksen peruskurssi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Toveri Sladimir

Oven irroituksen peruskurssi

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Aiheuttaa näköjään pähkäilyä oviruuvien irroitus takaveto Ladoissa.Itse olen toiminut seuraavalla tavalla ja aina on ruuvit irronneet myös 33 vuoden ruostumisen jälkeenkin.
1.Ota hyvälaatuinen PH3 ruuvarinkärki 8mm kuusiokannalla, eli samanlainen kuin näissä halpis iskumeisseleissä, mutta lujempi.
2.Aseta se ruuvinkantaan ja laita 8mm hyvälaatuinen lenkkiavain ruuvarinkärjen ympärille.
3.Sulje ovi lähes kiinni jolloin ovi painaa ruuvarinkärjen tiukasti ruuvinkantaa vasten.
4.Ovea painamalla ja lenkkiavaimesta vääntämällä pitäisi ruuvin aueta.

Ja vielä kerran:Älä edes yritä huonoilla työkaluilla.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Mikko_PKP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Pöhö-Andrei

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Siihen ruuvin kantaan kun laittaa vielä sitä karkeaa venttiilinhionta tahnaa niin on sellainen ote että oksat pois. Se tahna estää työkalun lipeämisen ja puree tosi tiukasti kiinni.

Tarjolla myös timanttijauhetta sisältävää tavaraa mutta sitä ei jo hintansa puolesta ole kaikilla, tätä venttiilinhionta tahnaa löytyy huomattavasti useammalta.
destor

Re: Oven irroituksen peruskurssi

Viesti Kirjoittaja destor »

Toveri Sladimir kirjoitti:Aiheuttaa näköjään pähkäilyä oviruuvien irroitus takaveto Ladoissa.Itse olen toiminut seuraavalla tavalla ja aina on ruuvit irronneet myös 33 vuoden ruostumisen jälkeenkin.
1.Ota hyvälaatuinen PH3 ruuvarinkärki 8mm kuusiokannalla, eli samanlainen kuin näissä halpis iskumeisseleissä, mutta lujempi.
2.Aseta se ruuvinkantaan ja laita 8mm hyvälaatuinen lenkkiavain ruuvarinkärjen ympärille.
3.Sulje ovi lähes kiinni jolloin ovi painaa ruuvarinkärjen tiukasti ruuvinkantaa vasten.
4.Ovea painamalla ja lenkkiavaimesta vääntämällä pitäisi ruuvin aueta.

Ja vielä kerran:Älä edes yritä huonoilla työkaluilla.
Tuo olikin hyvä niksi, itse olin jo valmiina kirjottamaan että ilman iskumeisseliä ei kannata yrittääkään, mutta näköjään kannattaa.
Pöhö-Andrei kirjoitti:Siihen ruuvin kantaan kun laittaa vielä sitä karkeaa venttiilinhionta tahnaa niin on sellainen ote että oksat pois. Se tahna estää työkalun lipeämisen ja puree tosi tiukasti kiinni.

Tarjolla myös timanttijauhetta sisältävää tavaraa mutta sitä ei jo hintansa puolesta ole kaikilla, tätä venttiilinhionta tahnaa löytyy huomattavasti useammalta.
Ja tämä on taas näitä kokemuksen rintaäänellä kerrottuja asioita jotka pitää ihan oikeasti laittaa muistiin. Erittäin hyödyllisen kuuloinen tekniikka.
liukastelija

Viesti Kirjoittaja liukastelija »

Olinkin juuri laittamassa kysymystä palstalle oven irroituksesta kun ei eilen iskumeisselilläkään auennut. Ei ole hiontatahnaa, mutta ehkä irtoaa ilman sitäkin? Täytyypä käydä kokeilemassa.
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Ja lisätään vielä sellainen niksi että jos oven ruuvit on jo hakattu tai muljottu tohjoksi niin kannan irti poraamisella se irtoaa sitten viimeistään. Yleensä noissa on kannan kartio-osa jämähtänyt saranan kartioon kiinni ja kannanpoiston jälkeen loppupätkä ruuvia lähtee ihan sormilla irti.
koppakuoriainen

Viesti Kirjoittaja koppakuoriainen »

Fordissa on ovet kiinni torx -kantaisilla pulteilla, eli ei kovin mukavat irroittaa.. Hitsasin torxin päälle 8mm mutterin ja aukasin lenkkiavaimella :wink: tätä kikkaa voi ehkä hyödyntää ladassakin, mutta tuo edellämainittu keino lienee parempi.
Vastaa Viestiin