Ajonesto ja puuttuvat avaimet
- Toveri Sladimir
- Viestit: 852
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
1968 alkaen pitää olla (autot ja mp)ohjauslukko, vaihdelukko tai panssaripuola. 1.10.1998 täytyy olla ajonestolaite eli se elektroninen systeemi henkilöautoissa(ei pakuissa).Näillä ratti/poljin lukoilla ei ole mitään tekemistä ajoneuvolain kanssa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Ajonestolaite (immobilizer)
Siinä vasta aparaatti. Tässä jotain perus faktoja, jos jotain kiinnostaa.
Ensinnäkin varsinaisilla ajonestolaitteilla tarkoitetaan lähinnä mekaanisia laitteita, esim. rattilukko tai vannelukko.
Toisekseen nykyaikaisilla ajonestolaitteilla tarkoitetaan lähinnä käynnistyksen estoon tarkoitettuja laitteita, jotka ovat useimmiten toiminnaltaan elektronisia tai perustuvat tavanomaiseen sähkötekniikkaan.
Ja kolmanneksi täytyy muistaa, että varashälyttimet ovat asia erikseen, sillä ne eivät yleensä estä autolla ajoa, tosin ne ovat usein yhteydessä ajonestojärjestelmään.
Ja kyllä, Suomessa "luvattoman käytön estävä suojalaite" määrättiin pakolliseksi uutena myytäviin henkilöautoihin juurikin 1.10.1998.
Ajonestojärjestelmää tulee voida ohjata vain yhdellä avaimella (kerrallaan). Jarrujen lukitsemiseen perustuvaa tekniikkaa ei saa käyttää (turvallisuus syistä). Sen sijaan saadaan estää vetävienpyörien pyöriminen, kuten myös lukita vaihteenvalitsin.
Lukittuna laite ei saa olla poistettavissa ilman erikoistyökaluja. Mekaanisilta laitteilta edellytetään vähintään 1000 erilaista koodiavainyhdistelmää (perinteinen salkkulukko) ja sähköisiltä/elektronisilta vähintään 50000 eri koodiyhdistelmää. Laite ei saa toimia/aktivoitua päälle ajon aikana, ja lukituksen tulee olla sellainen, ettei se tarvitse energialähdettä toimiakseen (mekaaninen lukitus/EEPROM-muisti).
Nykyautoissa ajonesto toimii paljolti limittäin muiden järjestelmien kanssa. Käytännössä lain asettamat vaatimukset moottorin "halvaannuttamiseksi" on toteutettu kolmella eri tavalla tai niiden yhdistelmillä: 1. Katkaisemalla polttoainesyöttö, 2. Estämällä sytytysvirran synty ja 3. estämällä startin virransaanti.
Toiminta aktivoituu esim. autoa lukittaessa tai aikaviivepiirillä. Järjestelmää ohjataan joko mekaanisella tai elektronisella avaimella tai näiden yhdistelmillä (huom. yksi kerrallaan).
Auton suojauksentaso voidaan määrittää erilaisten antureiden määrän ja tyypin perusteella. Yksinkertaisimmillaan järjestelmä koostuu pelkistä oviantureista ja monimutkaisimmillaan pelkkä auton lähestyminen aiheuttaa hälytyksen ja ajoneston aktivoitumisen.
Et semmosta.
Ensinnäkin varsinaisilla ajonestolaitteilla tarkoitetaan lähinnä mekaanisia laitteita, esim. rattilukko tai vannelukko.
Toisekseen nykyaikaisilla ajonestolaitteilla tarkoitetaan lähinnä käynnistyksen estoon tarkoitettuja laitteita, jotka ovat useimmiten toiminnaltaan elektronisia tai perustuvat tavanomaiseen sähkötekniikkaan.
Ja kolmanneksi täytyy muistaa, että varashälyttimet ovat asia erikseen, sillä ne eivät yleensä estä autolla ajoa, tosin ne ovat usein yhteydessä ajonestojärjestelmään.
Ja kyllä, Suomessa "luvattoman käytön estävä suojalaite" määrättiin pakolliseksi uutena myytäviin henkilöautoihin juurikin 1.10.1998.
Ajonestojärjestelmää tulee voida ohjata vain yhdellä avaimella (kerrallaan). Jarrujen lukitsemiseen perustuvaa tekniikkaa ei saa käyttää (turvallisuus syistä). Sen sijaan saadaan estää vetävienpyörien pyöriminen, kuten myös lukita vaihteenvalitsin.
Lukittuna laite ei saa olla poistettavissa ilman erikoistyökaluja. Mekaanisilta laitteilta edellytetään vähintään 1000 erilaista koodiavainyhdistelmää (perinteinen salkkulukko) ja sähköisiltä/elektronisilta vähintään 50000 eri koodiyhdistelmää. Laite ei saa toimia/aktivoitua päälle ajon aikana, ja lukituksen tulee olla sellainen, ettei se tarvitse energialähdettä toimiakseen (mekaaninen lukitus/EEPROM-muisti).
Nykyautoissa ajonesto toimii paljolti limittäin muiden järjestelmien kanssa. Käytännössä lain asettamat vaatimukset moottorin "halvaannuttamiseksi" on toteutettu kolmella eri tavalla tai niiden yhdistelmillä: 1. Katkaisemalla polttoainesyöttö, 2. Estämällä sytytysvirran synty ja 3. estämällä startin virransaanti.
Toiminta aktivoituu esim. autoa lukittaessa tai aikaviivepiirillä. Järjestelmää ohjataan joko mekaanisella tai elektronisella avaimella tai näiden yhdistelmillä (huom. yksi kerrallaan).
Auton suojauksentaso voidaan määrittää erilaisten antureiden määrän ja tyypin perusteella. Yksinkertaisimmillaan järjestelmä koostuu pelkistä oviantureista ja monimutkaisimmillaan pelkkä auton lähestyminen aiheuttaa hälytyksen ja ajoneston aktivoitumisen.
Et semmosta.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 12.6.2004 14:30
- Paikkakunta: Hämeenperä
Ajonesto laite
Uusi ajonestoyksikkö asennuksineen Deltassa maksaa yli 400€
uutta punaista "kapulaa" ei saa muuten kuin ostaa uuden ajonestoyksikön.Eestistä saa kuulemma 1\4 hinnalla Deltan hinnasta."kapulatkin" maksaa Deltassa "maltaita".En sitte tiedä kuinka vaikea on asentaa uusi ajonesto yksikkö.Että minun mielestä on paras ohittaa koko laite jos siihen häikkää tulee.
uutta punaista "kapulaa" ei saa muuten kuin ostaa uuden ajonestoyksikön.Eestistä saa kuulemma 1\4 hinnalla Deltan hinnasta."kapulatkin" maksaa Deltassa "maltaita".En sitte tiedä kuinka vaikea on asentaa uusi ajonesto yksikkö.Että minun mielestä on paras ohittaa koko laite jos siihen häikkää tulee.
Kuulemma Venäjällä on varasteltu länsimaisten turistien ja bisnesmiesten kultaa ja kiiltäviä kiviä maksaneita länsiautoja ajonestolaitteista huolimatta.samarai kirjoitti:eks jossain ollut, että tulee hankaluuksia koko ajonestolaitteen olemassaolosta? Siis, että katsotaan ettei autoa pystytä edes varastamaan. Jotain tällaista muistelesin nähneeni telkkarista?
Ja vakuutusyhtiöt, samoin kuin autojen valmistajat, ovat väittäneet kivenkovaa että "autoa ei ole mahdollista varastaa jos ajonestolaite on toiminnassa". Mutta Venäjällä sekin on ollut mahdollista...
Voitto