no tuli näytettyä porukalle kuinka ladaa viedään parkkipaikalla ja niinhän siinä lopuksi kävi että kuskinpuolen takarengas jysähti katukivetyksen kuppeeseen ja vanne lunastukseen. perästä kuuluu melekosta rouhintaa oon kyllä valitettavasti työn puolesta joutunu ajelemaan ja en oo kerenny asiaa tarkastella. pari tonnia tullu jo suttailtua
joten nyt ois aika. onkohan mennynnä laakeri vai mikä?? onko kyseenomaisen laakerin vaihto amatöörille suositeltavaa/ onko kova homma kohta sillään ois katastuskin joten tarttee neuvoja
jep. kyselin paikalliselta varaosa myyjältä. laakerisarja 50€ diu diu. sisälsi kyllä kaikki tarvittavat osat. tarvis kiireellä sen laakerin joten meen varmaan ja haen tuolta kylältä sen. vieläkö sen osais vaihtaa paikalleen niin volaa. etupään laakeri ei tuottanu onkelmia mutta tuosta perästä en tiiä.
Huh mitkä hinnat, jos kyseessä on yksi laakeri! Riihimäellä maksoi 20e kyseinen laakeri ja oli vielä laadukas merkki. Kesällä kun itse ruttasin vanteen ja rikoin laakerin samalla niin totesin että laakerin vaihto vähintään riittävän hankala homma ilman kunnon prässiä. Krymppirenkaan irroitus ei onnistunut ilman rälläkkää, ja lopulta hioin krympin melkein poikki ja sitten se irtosi lekan avulla. Laakeriakin sai hakata toden teolla jotta se irtosi. Uuden laakerin asennus sujuikin paremmin kun tein 2" vesiputkesta asennustyökalun jolla se on helppo hakata paikalleen ja hakkausvoima kohdistuu vain laakerin sisäkehään joten se ei riko sitä.
Jos välineitä ja taitoa/pinnaa ei ole, suosittelen ehdottomasti ammattilaista.
Kyl sen laakerin vaihtaa vaikka talvipakkasessa pihalla kuhan saa virtaa rälläkälle. Jos vetari ei suostu käsivoimin vetämällä tuleen pihalle kun oot irrottanu sen peltikehikon niin laita rumpu väärinpäin paikoilleen ja muttereita vähän kierteilleen ja siinä sulla on hyvä liukuvasara. Jos ei silläkään irtoo niin sit raakasti lekalla iskuja vetarinlaipan reunaan samalla vetäen.
Krymppirengas ja laakeri kannattaa suosiolla rälläköidä pois jos ei oo prässiä käytössä. Rälläkällä hioo sitä krympin pintaa ja laakerin sisäkehän pintaa niin paljon että saa taltalla ja vasaralla lyötyä sen palasiks, monesti se kuumiaakin siinä hioessa niin paljon että irtoo jo vetämällä. Älä rällää vetaria.
Uusia kun laitat paikoilleen ni jätä vetari hetkeks pakkaseen ja lämmitä laakeria ja krymppiä vaikka uunissa ja sit lyöt kamat kasaan ja uuden stefan kera nippuun.
Ostettiin Pöhöltä noita laakereita ja stefoja.Jos en ihan väärin muista,ni yhteis hinta jäi alle 10€.
Mitäs se tiimin varaosa päällikkö ToveriNiva muistaa hinnoiksi?
Itse kans hakkasin putken avulla uudet kilkkeet paikalleen akseliin.Ei ole paha jos pääsee rälläkällä ottaan vanhat pois.
Laakerisrj. 15€ sekä etu että taka. Stefa erillaan jonkun 2€.
Motonetissa myydään Nivaan takapotkun laakeria taakse, sekin virhe tuli huomattua ja nykyään jo oikaistu.
Tarvikelaakerisrj. maksaa Suomessa vähän reilu 30€ ja niitten mukana tuleva stefa alkaa kuseen alta viikossa.
SKF:n laakerisrj. maksaa 75€, laakeri ja krymppi on oikeen kokoset ja sen mukana tuleva stefa pitää kurat sisällä.
markku kirjoitti:Minustakin aikas hinnakas , olisin myynyt 20 e :llä ja vielä skf :n laakeri , no sieltähän sitä saa ostaa ja maksaa mitä kukakin haluaa
joo en ostanu vielä sitä laakeria (onneksi). markku: jos sulla vielä on se laakerisarja niin tehhään kaupat. halavemmalla kumminki saan. tonne vaan yhteyttä, rohto-esko@suomi24.fi. tahi no puhelimellaki saa kiinni 045-6314497. - Eetu
kiitoksia muuten neuvoista eiköhän nuilla saaha se vaihettua.luulis onnistuvan ku on halli ja vehkeet. en kyllä tällä säällä ruppee pihalla tekkeen tommosia remontteja, lunta tulee ku esterin vehkeestä ja pakkasta -20.
tarviiko taka-akaselin laippa irroittaa(keskeltä)?siis onko siellä lukutusta et akseli lähtee pois? ja stefan vaihto?jääkös se siihen perään kun akseli otetaan irti?
sergei 1200L kirjoitti:tarviiko taka-akaselin laippa irroittaa(keskeltä)?siis onko siellä lukutusta et akseli lähtee pois? ja stefan vaihto?jääkös se siihen perään kun akseli otetaan irti?
Joo eli se peltikotelo sieltä vetarinlaipan takaa pitää ottaa auki, pultithan tulee läpi akselipäästä eli mutterit auki banjon puolelta ja sitten saat vetarin irti.
Stefa jää akseliputkeen.