Sivuhelman hitsausta
Sivuhelman hitsausta
Eli pitäisi laittaa umpee tuo vasen sivuhelma ja ois pari kymysystä ennenkuin alan tekemään tuhoja.
Minkälainen motonetissä oleva sivuhelma? sellainen pellinpala joka vain hitsataan päälle vae?
Jonkinlaista mömmöä helman sisään ennen hitsausta?
Kiitos ja näkemiin.
Minkälainen motonetissä oleva sivuhelma? sellainen pellinpala joka vain hitsataan päälle vae?
Jonkinlaista mömmöä helman sisään ennen hitsausta?
Kiitos ja näkemiin.
Audi 100 2.8 V6 -92... :O
Re: Sivuhelman hitsausta
suureksi harmikseni en osaa hitsata, mutta sen olen muilta kuullut, että ruosteisen pellin äälle ei kannata hitsata uutta , vaan se entinen on leikattava alta pois.Joni kirjoitti:Eli pitäisi laittaa umpee tuo vasen sivuhelma ja ois pari kymysystä ennenkuin alan tekemään tuhoja.
Minkälainen motonetissä oleva sivuhelma? sellainen pellinpala joka vain hitsataan päälle vae?
Jonkinlaista mömmöä helman sisään ennen hitsausta?
Kiitos ja näkemiin.
Helmakotelothan ovat halpoja. Siihen Sunnyyn, jonka kuvan näytin susikoskella, maksoi helmakotelo 160 mk ja sen paikoilleenhitsaus 1600 mk. toisin sanoen hitsaustaitoinen kaveri olisi kullan arvoinen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Toissavuonna kun toi meiän lada ei mennyt katsastuksesta enää läpi (takalokarien etuosat aivan läpilahot) niin alettiin sitten kattelemaan jotakuta kuka hitsais sen läjään.Karhulassa siinä jalotakan lähellä olevassa puljussa ois sitten maksanu pelkät työt 2000 mummoa+osat kaupanpäälle, joten ei kiitos...Joni kirjoitti:Niinno turha sitä alkaisi paikkailla kun jo ruostunut aika paljon. Oiskos jo 50cm pituudelta pääsee kopeloimaa koteloa.
No mahtaakohan olla kymenlaaksossa ketään kuka sitten haluaisi hitsata minulle tuon helman. Ei tietenkään ilmaiseksi.
Muistettiin sitten kaveri, joka joskus aikanaan tohon lattaraan hitsas, ylläri ylläri helmakotelon Kaverihan on siis Pärren Talohuollon omistaja, nimee en enää muista...vietiin kuitenkin lada sille, se osti jostain noi lokarin kaaret ja hitsas ne läpimätien tilalle..todella hyvää jälkeä tuli Ja otti tosta 150€...ei paha.
Kannattaa ainakin kysästä siltä, tekee varmaan ihan mielikseen jos vaan kerkeää...numero löytyy varmaan puhelinluettelosta Tai sit meet käymään suoraa sinne sen toimipaikkaan joka on siin prisman yläpuolel.
Osaajia löytyy varmaan paljon muitakin, mut tää nyt oli mun ehdotus.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Oikea tapa korjata peltejä on todellakin leikata paikan kokoinen pala pois ja hitsata korjauspala tähän aukkoon. Päälleekäin hitsattujen peltien väliin pesityy kosteus ja lika, ruostuvat kohta saumasta uudelleen.
Hitsattava paikka on aina isompi, kuin mitä reikä. Hitsaus ei onnistu peltiin, jos siihen saa meisselillä lyötyä kolon/reiän. Kunnon sauma vaatii sen verran vahvaa reunaa, ettei huonoilla peltisaksilla saa leikattua. Eli kannattaa kyllä tutkia se auton pohja ja muut ruostepaikat perusteellisesti. Jos yhdessä kohdassa on jo noin iso reikä, niin niitä luultavasti löytyy muualtakin ja sitten onkin tehtävä jo valinta, että kannattaako alkaa korjaamaan ollenkaan vai ostaako uuden Ladan.
,_,/ukka
Hitsattava paikka on aina isompi, kuin mitä reikä. Hitsaus ei onnistu peltiin, jos siihen saa meisselillä lyötyä kolon/reiän. Kunnon sauma vaatii sen verran vahvaa reunaa, ettei huonoilla peltisaksilla saa leikattua. Eli kannattaa kyllä tutkia se auton pohja ja muut ruostepaikat perusteellisesti. Jos yhdessä kohdassa on jo noin iso reikä, niin niitä luultavasti löytyy muualtakin ja sitten onkin tehtävä jo valinta, että kannattaako alkaa korjaamaan ollenkaan vai ostaako uuden Ladan.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Ihme ja kumma vain tuo helma on läpimätä. Ovien alareunat ovat pintaruosteessa ja pohjaakin koputellut ja ihan hyvältä näytti.
Pitää vielä kysellä tuttavapiiristä hitsaajia. Pari tuttavaa löytyy jotka osaavat hitsata, mutta kummallakaan ei ole hitsausvälineitä.
Ja tietysti ammattikouluhan hitsailee kanssa, mutta siellä sitten kestää liian kauan.
Pitää vielä kysellä tuttavapiiristä hitsaajia. Pari tuttavaa löytyy jotka osaavat hitsata, mutta kummallakaan ei ole hitsausvälineitä.
Ja tietysti ammattikouluhan hitsailee kanssa, mutta siellä sitten kestää liian kauan.
Audi 100 2.8 V6 -92... :O
Voi olla monasti että helma on nojattu johonkin ja sitä kautta pintakäsittely rikki ja happanee nopeasti.
Nykyään nuo korjauspellit ovat sen hintaisia, että koko helma vaan pois ja uusi tilalle, ei mitään tilkkutäkkejä. Jos pelti on vähän kalliimpi niin työssä sen säästää jo takaisin. Puhumattakaan ettei tarvitse sitten joka vuosi hitsata/hitsauttaa.
Nykyään nuo korjauspellit ovat sen hintaisia, että koko helma vaan pois ja uusi tilalle, ei mitään tilkkutäkkejä. Jos pelti on vähän kalliimpi niin työssä sen säästää jo takaisin. Puhumattakaan ettei tarvitse sitten joka vuosi hitsata/hitsauttaa.
Vauhdin tae - alamäki
Juu, ei se puoleen vuoteen puhki happane jos täysin ehjä on.
Itse kun paljon hiekkateitä ajelen niin olen huomannut että helmoissa ei massa kestä edes puolta vuotta, kivet hakkaavat helmat puhtaalle pellille todella nopeasti. Kolme mertaa vuodessa saa massata uusiski: keväällä, keskellä kesää ja syksyllä. Talven sitten kestää kun ei kiveä ole niin paljoa.
Itse kun paljon hiekkateitä ajelen niin olen huomannut että helmoissa ei massa kestä edes puolta vuotta, kivet hakkaavat helmat puhtaalle pellille todella nopeasti. Kolme mertaa vuodessa saa massata uusiski: keväällä, keskellä kesää ja syksyllä. Talven sitten kestää kun ei kiveä ole niin paljoa.
Vauhdin tae - alamäki
No pääsihän sitä vihdoin itekki hitsaushommiin . Vasen helma heilu ko parraallaki pempöösillä tuulen puuskissa. Sormella läpi
Koskaan en oo helmaa korjannu, ja sen kyllä huomaa. Rälläkällä vanhasta pala pois (jätin kynnyksen kohdalta noin 5 cm alas päin tukemaan) ja uus valmispelti päälle . Lankakoneella räpsin kiinni 5-10cm välein (lukkopihit on hyvä apu jotta saa uuven pellin tiukkaan)ja kemiallista metallia sauman rakoon ja umpeen. Pakkelia vielä riittisiin kohtiin, hionta ja pohjamaalaus. Kuhan ehtii, niin massat vielä pensselillä niin kelepovvaa
Ja taas mennään
Koko roska makso noin 40€ tykötarpeineen.
Koskaan en oo helmaa korjannu, ja sen kyllä huomaa. Rälläkällä vanhasta pala pois (jätin kynnyksen kohdalta noin 5 cm alas päin tukemaan) ja uus valmispelti päälle . Lankakoneella räpsin kiinni 5-10cm välein (lukkopihit on hyvä apu jotta saa uuven pellin tiukkaan)ja kemiallista metallia sauman rakoon ja umpeen. Pakkelia vielä riittisiin kohtiin, hionta ja pohjamaalaus. Kuhan ehtii, niin massat vielä pensselillä niin kelepovvaa
Ja taas mennään
Koko roska makso noin 40€ tykötarpeineen.
Re: Sivuhelman hitsausta
Vieläkö lie ko. pulju olemassa, ja onko puljulla nimeä?Hovinsaarella olisi pulju tosi halpa ja hitsari hyvä puolan laiturin kupeessa,kannattaa viedä kokemusta on vanhan ladan kanssa !!