Ladaboard

Tänään on 22.12.2014 6:49

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 30.3.2009 14:57 
Poissa

Liittynyt: 12.6.2004 13:30
Viestit: 321
Paikkakunta: Hämeenperä
Laittakaahan ohjetta 110 apumiehen puoleisen vetonivelen suojakumin vaihtoon (ulommainen) oli muistaakseni melkoinen taistelu kun vaihdettiin toiselle puolelle sama suojakumi piti irroittaa koko akseli pois paikaltaan,tämä apumiehen puoleinen akseli on vahvempikin kuin tuo toinen että onnistuukohan päältä "uittaminen" jos pitää koko akseli taas irroittaa,eiköhän niitä ole erilaisia suojakumejakin olemassa (päälle vedettäviä,"halkaistuja") että millähän tämän homman saisi helpommaksi? kuvat olisi hommasta hienoa jos jollakin olisi mahdollisuus laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30.3.2009 17:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Viestit: 699
Paikkakunta: Starttila
jyväskylässä kun vielä olin amiksessa niin siellä ainakin oli sellaisia vetarin nivelen kumeja jotka sai venyttämällä paikalleen, en kyllä sitten tiedä yhtään mistä saa vaatii omat työkalunsa että saa asennettua.

_________________
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30.3.2009 20:38 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.9.2003 12:23
Viestit: 7861
Paikkakunta: Seinäjoki
Omaani vaihdoin juuri apumiehen suojakumin. Vetakselin mutteri auki, auto ylös, rengas pois, alapallonivel pois, vanha kumi pois puukolla, enimmät vaseliinit pois, vetnivelen akseli pois navasta, itse pidin napaa sivussa, kaveri piti kiini vetoakselista ettei lähde irti sisäpäästä, toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, uusi kumi akseliin, nivelen puhdistus, uudet rasvat niveleen ja kasaus. Aikaa kaikkineen (myös kavin juonti) meni tunti. Hommaa helpotti että saimme korjaamon autonosturia käyttää ja työkaluja. Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään. Lyönti pitää olla terävä ja osua nivelen sisä kehään jolloin sokka antaa periksi ja nivel luistaa ulos.

Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31.3.2009 8:19 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.7.2005 12:14
Viestit: 558
Paikkakunta: Padasjoki
pressa kirjoitti:
toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään.

Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)


Vasarakin toimii tuossa hommassa, mutta veto- eli liukuvasara on paras peli tuohon hommaan, ja sellaisesta ei tartte edes maltaita maksaa esim. Biltemassa tai Motonetissä...

Tuo Samaran tarvikekumi (ilmeisesti tuo oli numeroltaan 840-771760) on sama kuin kuin esim Fiat Unossa..., taisipa Ritmon ja Regatankin olla sama..
Koivunen myy saman kumin myös Audi 80 ja VW Golf/Jetta/Passat/Ventoon...

_________________
Aja millä ajat ja Ladalla loput


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31.3.2009 14:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 1.5.2008 18:12
Viestit: 2174
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Audin kumija ostin kanssa varalle kun olivat samaa kokoa samaran kanssa. Taisi olla muitakin lueteltu kuin tuo 80:nen mutta pelkästään audi luki paketissa mitä varaosaliikkeen peruja lie olleet hinta oli 1kpl vai pari :? ei kyllä olleet hinnan kiroissa ja kauppa näkyi käyvän :lol: .

_________________
Avensis stw
Ex.21093 -00


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31.3.2009 15:33 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 5.10.2003 18:37
Viestit: 4072
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Hienointa olis, jos suojakumissa olisi vetoketju ;)

_________________
Reippaina käymme rekkain alle Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 6.4.2009 9:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.7.2005 12:14
Viestit: 558
Paikkakunta: Padasjoki
Nonnis kirjoitti:
Hienointa olis, jos suojakumissa olisi vetoketju ;)


:lol: :lol: Heh, vaihdoin täs työmaalla muuan Saranaan vetarin suojakumia ja ihmettelin että onpas metkan näköinen tuo vanha gummi..., lähempi tarkastelu osoitti että kyseinen näppärä "tee-se-itse ja anna naapurinkin nauraa" kaveri oli asentanu vanhan risan kumin päälle isomman possuliimalla ja nippusiteillä.. (olivat katsastuksessa määränny vaihtoon) Kaiken huippu oli kun kaveri alkoi siinä vieressä sitten neuvomaan, että laita tuo vetoakseli tuosta keskeltä rälläkällä poikki, niin tuo kumi vaihtuu sillä konstia kaikkein helpoiten ja nopeiten... :shock: :shock: :shock:

Mistä ihmeestä näitä insinöörejä oikein sikiää...? :shock: :D

_________________
Aja millä ajat ja Ladalla loput


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 6.4.2009 16:08 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Viestit: 699
Paikkakunta: Starttila
kaikkea sitä kuuleeki

_________________
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 6.4.2009 17:35 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.9.2003 22:24
Viestit: 8354
Paikkakunta: Керава , €€€P
Sellaisia halkaistuja vetoakselin suojakumeja ei taida ollut muissa kuin Kuplavolkkarissa. :roll: Ja se on taas malliltaan suipompi kuin etuvetoisen suojakumi.

http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa 8)
http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf

_________________
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.1.2011 21:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.9.2003 12:23
Viestit: 7861
Paikkakunta: Seinäjoki
Lähetetty: 30 Maalis 2009
pressa kirjoitti:
Omaani vaihdoin juuri apumiehen suojakumin. Vetakselin mutteri auki, auto ylös, rengas pois, alapallonivel pois, vanha kumi pois puukolla, enimmät vaseliinit pois, vetnivelen akseli pois navasta, itse pidin napaa sivussa, kaveri piti kiini vetoakselista ettei lähde irti sisäpäästä, toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, uusi kumi akseliin, nivelen puhdistus, uudet rasvat niveleen ja kasaus. Aikaa kaikkineen (myös kavin juonti) meni tunti. Hommaa helpotti että saimme korjaamon autonosturia käyttää ja työkaluja. Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään. Lyönti pitää olla terävä ja osua nivelen sisä kehään jolloin sokka antaa periksi ja nivel luistaa ulos.
Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)

Nyt sitten katsastus tarkastuksessa huomattiin tuon alta kaksivuotiaan fiat suojakumin hajonneen. Ajattelin nyt tehdä homman itse ja hain sellaisen ylivedettävän neoprenikumisen suojakumin. Tein hienon muoviholkin minkä avulla olisin vetänyt kumin yli. Keskimutteri auki, auto ylös, pyörä pois, alapallosta alatukivarsi irti, holkki paikalle ja turhaa yritystä. Ei mennyt yli millään, ajattelin että kokeillaampa kopauttaa nivel irti, muutama isku eikä tulosta. Otin paremman asennon ja kovempi isku... Koko vetoakseli irtosi vaihdelaatikosta! No kun akseli oli irti (ja öljyt valuu laatikosta) niin ajattelin että otetaan pois ja laitetaan oerinteisesti, nivel kunnon kulmaan ja pari iskua keskiosaan niin irti oli. Kumi paikalleen ja rasvat ja kasausta, öljyjen metsästystä laatikkoon ja valmista tuli. Kyllä taas pitää todeta että hallitunkalla ja huonoilla vehkeillä homat vastustavat... No nyt on uusi kumi ja aikaa kotoa lähdöstä kotiin paluuseen 2 tuntia 45 minuuttia.
Saa nähdä mikä kumi seuraavaksi antautuu, kun on tankissa etanolibensaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.1.2011 22:07 
Poissa

Liittynyt: 7.11.2010 20:29
Viestit: 779
samarai kirjoitti:
Sellaisia halkaistuja vetoakselin suojakumeja ei taida ollut muissa kuin Kuplavolkkarissa. :roll: Ja se on taas malliltaan suipompi kuin etuvetoisen suojakumi.

http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa 8)
http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf


Toi Volkkarin suojakumi,kun ei pyöri...niin siinä pelaa hyvin tuo "halkaistava"...Tosin eipä tuo halkaistava pelais kääntyvän pyörän murroksen suojakumina :?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 9.5.2013 10:40 
Poissa

Liittynyt: 8.4.2012 14:42
Viestit: 1033
Paikkakunta: Kuopio
Minkä kokoinen se navan mutteri on Samarassa? Tarvitseeko sen varmistuksen irroittamiseen mitään erikoistyökaluja vai väännetäänkö vain mutteri vastapäivään löysälle?

_________________
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 9.5.2013 13:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.9.2003 12:23
Viestit: 7861
Paikkakunta: Seinäjoki
Mutterin kokoa en muista. Mutterin aukeaaa normaalisti aukipäin kääntämällä, avaamista helpottaa kun kaveri painaa jarrua ettei pyörä pyörähdä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 9.5.2013 14:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 24.8.2004 10:43
Viestit: 8404
Paikkakunta: Varkaus
127 Fiatissa oli tuollainen halkaistava.

_________________
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 9.5.2013 15:44 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25.9.2003 12:23
Viestit: 7861
Paikkakunta: Seinäjoki
pressa kirjoitti:
vanha kumi pois puukolla

Pavlovits kirjoitti:
127 Fiatissa oli tuollainen halkaistava.

Juu, samoin puukolla halkee, mutta ei ole muuten halkaistavissa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com