Ajotietokone ja katsastus Lada 110

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ipronin

Ajotietokone ja katsastus Lada 110

Viesti Kirjoittaja ipronin »

Lada 112 vm 2002 Festival 16V

Minulla on asennettu siihen BK10 ajotietokone.

1) Pitääkö se irroittaa siitä ODB liittimestä että katsatusmies pääse mittailemaan? Katsastusmies oli ainakin ihan kädetön eikä minullakaan ollut haalareita ettö olisin päässyt sinne ratin alle irroittelemaan. Katsastus piti peräti keskeyttää, kun mitään muuta mittauspistettä ei kuulemma ole. Näinkö?

2) Alkuperäisen autoradion asentajat (Deltalla?) olivat ottaneet radioon virran ODB:stä ja irroittaneet siitä yhden virtajohdon, jonka puutteessa ajotietokone ei alunperin toiminut.

Mitkähän piikit siinä liittimessa pitää olla kytkettynä katsastusmiesten laitteita varten? Että tietäisin varmistaa etukäteen.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

obd-pistoke pitää olla tyhjä katsastuksessa
katsastuskonttorilla on liittimeen sopiva pistoke, ei yksittäisiä johtoja aleta sinne tunkemaan
ipronin

Viesti Kirjoittaja ipronin »

[quote="pressa"]obd-pistoke pitää olla tyhjä katsastuksessa
katsastuskonttorilla on liittimeen sopiva pistoke, ei yksittäisiä johtoja aleta sinne tunkemaan[/quote]

Toki toki. Minä olin vain jäänyt siihen kuvitelmaan, että siellä konepellin alla olisi joku toinen ODB-mittauspistoke.

On tämä aarreaitta. Kiitoksia avusta.

Pieni parannus voisi tuolla ajotietokoneen asennusohjeissa olla, kuka sitten sitä voisi päivittää:

Lisähuomautus:

irroittakaa ajotietokoneen liitin/johdot jos niitä OBD liittimessä on näkyvissä ennen kuin menette katsastukseen.

Ainakin minulle kastastusmies oli aika tylyn tuntuinen. Katseli vain että täällä on jotain omia virityksiä ja sitten ulos merkinnällä "katsastus keskeytetty".

Kun nyt kävin tarkistuttamassa sanoi vielä vierestä toiselle katsastusmiehelle, että "ei voinut mitat kun liitin oli tuhottu". Siinä vaiheessa mietin jo, että olenko törmännyt johon ryssävihaa täynnä
olevaan junttiin.

Oli toinen hiukan edellistä ystävällisempi katsastusmies ja testi meni täysin moitteetta läpi.
Viimeksi muokannut ipronin, 19.4.2007 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo tuli itellekin mieleen, että pitää lisätä tuo huomautus, nykyinen ohje on vaan suoraa käännelty alkuperäisestä ja siellä kun ei tota ollut, niin eipä sitä ole tullut ajateltua.

äitillä ei ollut samaran kanssa ongelmaa katsastuksessa, vaikka sillä menee obd pistokkeelle kaikki johdot, katsastaja oli vaan repiny ne irti, sit oli yrittäny laitella ne takaisinki, mutta vähän väärässä järjestyksessä oli.

Huoltoon jos vie, niin voivat deltassa olla vähän karheena tollasista niitten leipää syövistä laitteista, siellä kun ottaisivat pari-kolmekymppiä koodien luvusta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Multa kanssa katsastaja nyppäsi itse sen johdon irti, selostin sen olevan ajotietokonetta varten. Sanoin että laittelen itse sen takaisin.
Deltassa aika nyrpeät ilmeet tuosta ajotietokoneesta.
warre 353w sedan,
Avatar
kv60
Viestit: 163
Liittynyt: 16.11.2003 0:27
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Monenlaista...

Viesti Kirjoittaja kv60 »

Monenlaista näyttää olevan käytäntö. Täällä meilläpäin katsastusmies katteli ensin mitä ajotietokoneen luvut näyttää, sitten otti pistokkeeseen menevän liittimen (abiko) pois, mittasi omalla sen jälkeen arvot ja lukemat. Sanoin, että itse laitan kyllä liittimen paikoilleen. Tietenkään minulla ei ollut muutettu esim. radion johdosta pistokkeen johdotusta. Itse pistoke oli ehyt ja toimiva.
Sitten vielä kehui moista ajotietokonetta. Sanoi, että saisi olla kaikissa autoissa moinen, kun oikein käytetään. Pysyy paremmassa kunnossa auto moisella värkillä. Vielä sanoi, että se vekotin on parempi kuin heidän omansa, kun niin paljon antaa tietoa koneesta.
Meillä Deltassa taisi olla liki 50 euroa aikoinaan tuo lukeminen.
Viimeksi muokannut kv60, 20.4.2007 8:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

ipronin kirjoitti:
pressa kirjoitti:obd-pistoke pitää olla tyhjä katsastuksessa
katsastuskonttorilla on liittimeen sopiva pistoke, ei yksittäisiä johtoja aleta sinne tunkemaan
Toki toki. Minä olin vain jäänyt siihen kuvitelmaan, että siellä konepellin alla olisi joku toinen ODB-mittauspistoke.

On tämä aarreaitta. Kiitoksia avusta.

Pieni parannus voisi tuolla ajotietokoneen asennusohjeissa olla, kuka sitten sitä voisi päivittää:

Lisähuomautus:

irroittakaa ajotietokoneen liitin/johdot jos niitä OBD liittimessä on näkyvissä ennen kuin menette katsastukseen.

Ainakin minulle kastastusmies oli aika tylyn tuntuinen. Katseli vain että täällä on jotain omia virityksiä ja sitten ulos merkinnällä "katsastus keskeytetty".

Kun nyt kävin tarkistuttamassa sanoi vielä vierestä toiselle katsastusmiehelle, että "ei voinut mitat kun liitin oli tuhottu". Siinä vaiheessa mietin jo, että olenko törmännyt johon ryssävihaa täynnä
olevaan junttiin.

Oli toinen hiukan edellistä ystävällisempi katsastusmies ja testi meni täysin moitteetta läpi.
Nyt vaan kopioit tästä viestiketjusta "hyvin menneet" katsastukset malliksi katsastuskonttorillesi ja alat keskustelemaan katsastuksen tasosta, katsastuspaikan vaihtamisesta, katsastusmiehen kommunikaatiokyvyistä ja turhan katsastuskäyntimaksun palauttamisesta.

Kyllä katsastajan pitää osata avata suunsa ja kysyä mikä tämä kytkentä on eikä vaan tylysti lopettaa prosessia.

Näin on! Jollei välillä anna palautetta ei välillä mitään tapahdu.
ipronin

Viesti Kirjoittaja ipronin »

[quote="ladamasterNyt vaan kopioit tästä viestiketjusta "hyvin menneet" katsastukset malliksi katsastuskonttorillesi ja alat keskustelemaan katsastuksen tasosta, katsastuspaikan vaihtamisesta, katsastusmiehen kommunikaatiokyvyistä ja turhan katsastuskäyntimaksun palauttamisesta.

Kyllä katsastajan pitää osata avata suunsa ja kysyä mikä tämä kytkentä on eikä vaan tylysti lopettaa prosessia.

Näin on! Jollei välillä anna palautetta ei välillä mitään tapahdu.[/quote]

Ajotietokoneen kytkennän oli tehnyt poikani, joten en osaannut sanoa muuta kuin että kytkentä on ajotietokoneen ja että kyllä se toimii aivan moitteetta, joten tuskin se liitin mitenkään rikki on. Oli pyhäpuku päällä niin en oikein kyennyt kurkkimaan its ekastomaan. Kun sitten kotona katsoin oli siellä yksi ainoa valkoinen ajotietokoneen johto siinä OBD liittimessä. Nyppäsin vai irti ja ajoin takaisin katsatsuskonttorile. Tosin en ole vielä ratkaisuut mikä tuon valkoisen johdon fuinktio on kun ajotietokone näytäisi edelleen kuitenkin toimivan (no en ole kaikkia kohtia katsellut vielä).

Mutta muuten juuri jotain tuohon ladamasteriin verrattavaa olin ajattellut.

Kun kerroin pojalleni katastuksen kulusta, mm sen että valot olivat hiukan liian alhaalla hän ihmetteli eikö katsastusmies vääntänyt sieltä säätöruuvista, kuten oli joskus itse törmännyt toisilla katsastusasemilla. Itse olin jotenkin hölmistynyt kun en ollut 110:ssa koskaan valoja säätänyt. En tiennyt miten helppoa se oli.

Kun itse sitten autotallissa säädin siihen meni noin 10 sekuntia. Eli kylä tuolla kaverilla oli palvelu "huipussaan".

Pitää antaa palautetta ja vaihtaa asemaa. Onneksi Helsingin seudulla on kilpailua.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

täällä mikkelissä on katsastuksissa niin kova kilpailu että ei tarvi pelätä huonoa palvelua! :D

Kahvia Heiii! Leivosta Heiii! Nyt kilvan tarjotaan!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

valkoinen johto ottaa obd:ltä ne moottorin vikatiedot
eli samat mitä katsastusmieskin sieltä haluaa katsoa
ilman tuota johtoa kaikki paitsi vikadianostiikka pelaa
Miihkali

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

pressa kirjoitti:valkoinen johto ottaa obd:ltä ne moottorin vikatiedot
eli samat mitä katsastusmieskin sieltä haluaa katsoa
ilman tuota johtoa kaikki paitsi vikadianostiikka pelaa
No en nyt sanoisi niinkään. Ilman valkoista johtoa ei taida pelata muut kuin kello ja taustavalo.
ipronin

Viesti Kirjoittaja ipronin »

[quote="Miihkali"][quote="pressa"]valkoinen johto ottaa obd:ltä ne moottorin vikatiedot
eli samat mitä katsastusmieskin sieltä haluaa katsoa
ilman tuota johtoa kaikki paitsi vikadianostiikka pelaa[/quote]

No en nyt sanoisi niinkään. Ilman valkoista johtoa ei taida pelata muut kuin kello ja taustavalo.[/quote]

Kyllä minulle jäi se kuva että ainakin osa muistakin ominaisuuksista pelasi. Eli kyllä tuo pressan toteamus taitaa olla oikea.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

no empä väitä vastaan
mutta nythän iproni voi kokeilla mitä toimii ja mitä ei kun obd-johto on irti
ipronin

Viesti Kirjoittaja ipronin »

[quote="pressa"]no empä väitä vastaan
mutta nythän iproni voi kokeilla mitä toimii ja mitä ei kun obd-johto on irti[/quote]

Kunhan pääsen taas auton puikkoihin. Ehkä huomenna ehdin. Kyllä raportoin.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Katsastusmies ottaa aina riskin jos menee säätämään
jotain lampun suuntauksia itse tms, ainahan joku osa voi jäädä käteen.
Vastaa Viestiin