VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Muistikuvasi on oikea.

Flaiman; -Pura sisustusta apparin puoleisen B-pilarin kohdalta, niin löydät kyseisen johdon. Toinen on sitten toimimattomat ovikytkimet. Tai "johto poikki" -viat.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kiitoksia. Purin sitten b-pilarin juuresta muovin pois ja takaoven kynnyslistan niin pääsi maton alle kurkistaa. B-pilarista laskeutuu kaksi johtoa jotka menee maton alla olevaan liittimeen, liittimestä lähtee lisäksi yksi lyhyt johto jossa liitin päässä, sille ei vastapeluria löytynyt vaikka kuinka yritin kopeloida maton alla. Illmeisesti se on sitten jossain kauempana ja tulee juurikin etuovien kytkimeltä. Viime viikolla oli apparin penkki irti kun ei etäisyyssäätö toiminut. Silloin olisi voinutkin purkaa sisustaa enemmän ja etsiä sen liittimen. No tulee tässä vielä varmaan kesälomien aikaan taas sisustaa purettua kun maton alle kurkisti niin oli karua katseltavaa. Yksi harvoja pohjassa olevia vanhoja paikkoja on apparin takamatkustajan jalkotilassa ja on näköjään jätetty vanha pelti paikan alle. Ja sitten on ne muut paikat pyöränkaarissa jotka nyt ainakin vaatii uutta peltiä.

Pari päivää, etten ole autoon koskenutkaan niin pitihän sitä lähteä töiden jälkeen kokeilemaan, nyt kun piti olla kaikki sytkäpuolella kunnossa ja kattovaloonkin aioin uuden polttimon vaihtaa enkä sellaista kotoa löytänyt. Pääsin sen tutun kilometrin ennenkuin nykiminen alkoi tosissaan, tien päässä takaisin päin ja ensimmäiseen ylämäkeen sitten veto loppui. Siinä vesisateessa sitten heiluttelin jakajan johtoja ja kärkiä. Sain kun sainkin Ladan käymään jotenkuten, että pääsin mäen ylös. Enää ei pahoja mäkiä ollut ja matkaakin kolmisen sataa metriä. Hyytyi sitten uudestaan kotipihaa aiempaan risteykseen sadan metrin päähän. No siinä taas nokkapelti auki ja ihmettelemään. Sattui ohi ajamaan kaverin vanhemmat ja kun käynti tuntui hukkuneen kokonaan niin hinattiin sitten Lada kotipihaan. Huono tapa, kun jos hinausköyttä tulee tarvittua niin otan sen aina siitä mistä helpoimmalla sen saa joten nytkään ei Ladassa ollut köyttä, vaikka Venäjälläkin käytiin. Kipaisin sitten kotona hakemassa sen Combista.
Jo aiemmin tuli mieleen, että vika voi olla myös kondensaattorissa mutta kun kävi koeajolla kärkien vaihdon jälkeen nätisti niin en silloin konkkaa vaihtanut, vaikka se hyvä samaan aikaan kärkien kanssa olisikin vaihtaa.
Muistelin, että ainakin pyörijä on tallissa ja konkkakin saattaa löytyä mutta ei pikaetsinnällä löytynyt paitsi kattovaloon uusi polttimo. Kävin sitten kaupasta hakemassa kummatkin. Konkan sitten pelkästään vaihdoin kun jakaja on maaliskuussa ostettu, ettei pitäisi suuremmin vikaa vielä olla. Heti lähti hyvin käymään ja sytkän säädön jälkeen kulkee paremmin kuin koskaan. Eikä nyi ozooni.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Flaiman kirjoitti:Kiitoksia. Purin sitten b-pilarin juuresta muovin pois ja takaoven kynnyslistan niin pääsi maton alle kurkistaa. B-pilarista laskeutuu kaksi johtoa jotka menee maton alla olevaan liittimeen, liittimestä lähtee lisäksi yksi lyhyt johto jossa liitin päässä, sille ei vastapeluria löytynyt vaikka kuinka yritin kopeloida maton alla.
Et taida löytää...
nimimerkillä yhdenkaksyksnollaseiskanpurkanut
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Olihan tämä taas viikon toiminutkin. Tänään aamulla kun lähdin töihin ja olisin aamukasteen pyyhkinyt niin ei pyyhkijät toimineetkaan. Otin sitten talouspapeiria ja pyyhin lasin sillä. Samalla kurkkasin sulakkeet niin töötin sulake oli taas palanut. En siinä tajunnut, että pyyhkijöillä on eri sulake kunnes puolimatkassa huomasinkin pyyhkijöiden toimivan.

Jo viimeksi yritin katsoa tarkkaan, josko olisi se yleisin vika, että johdot on poikki, mutta kun ei mitään näkynyt niin laitoin vain teippiä töötin johdon ympärille.
Sitä ratin keskikappaletta kuitenkin nytkin epäilin ja aloin sitä irrottamaan. Rattia pyörittämättä kun sen irroitin niin lakkasi töötti huutamasta, eli siinä se vika ainakin oli, Nyt laitoin auton alkuperäisen keskiön paikalleen ja siihen vaihdoin temppuilevasta keskiöstä sen ladalogon. Ei vaan nätisti sitä saanut paikalleen kun se oli aiemmin väkivaltaisesti kaivetti irti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Sulake ei edelleenkään tahdo kestää. Uusin nyt sitten töötit, jo äänenkin takia, jonkun sorsan syöneet kun oli niin ihmeellinen rääkäisy.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Töötin sulake on nyt kestänyt uudella töötillä. Tosin tupakansytyttimessä voisi olla myös vikaa, en ole siinä sen jälkeen lataillut mitään. Selviää nyt viikonloppuna kun laittaa navigaattorin.
Vein kaatopaikalle kuormaa ja selvästi Lada protestoi kun sai kärryn peräänsä. Ilmeni pientä käyntihäiriötä. Kuorma ei ollut suuri, joten siitä se ei johdu. Tulpat vaihdoin vajaa viikko sitten, ettei niistäkään pitäisi johtua. Täytyy ostaa uusi konkka vielä hanskalokeroon jos se oli huonoa laatua ja nyt jo alkaa temppuilemaan. Ja varmaan varalta otettava tallin nurkasta toinen jakajakin ratapäiville matkaan.

Positiivinen asia oli, että peräkärryn valot toimi muuten paitsi vasen vilkku. Mittasin pistokkeesta niin ei tule kunnon jännitettä. Pitääkin ostaa kokonaan uusi pistoke johtoineen päivineen niin saa samalla sitten tehtyä auton takavaloillekin luotettavammat kytkennät, nyt niitä on hyppyjohdoilla aiempi omistaja patentoinut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja jta »

Ite laittelin koukun johdot haaroitus- eli ns. reppuselkäliittimillä niiden rosvojen sijaan. Ei oikein nuo rosvot ole hyvät kun olivat lähes katkaisseet johdon. Tietenkin ovat tarkoitettu jollekkin japanilaisen paukkulangalle nuo rosvoliittimet. Ilmankos nuo vilkutkin naputtikin silloin niin nopeasti kun eivät ilmeisesti kunnolla saaneet virtaa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Motonetistä kävin hakemassa uuden pyörijän kun ei muuta sytkäosaa ollut saatavilla, sen jälkeen ajoin neljäkymmentä kilometriä niin ei nykäissyt kuin kerran. Pitäisi vielä imulla yrittää putsata kaasaria josko olisi siellä kuitenkin roska. Sen verran satunnaisesti aiemmin nyki, luulisi sytkävian ilmenevän useammin ja samalla kierrosalueella.

Tuuli- ja takalasiin tuli myös muutama päivä sitten vaihdettua lukkolistat. Nyt kävi minullakin niin, että uupui listasta pari senttiä pituutta. Aiemmin kun Combiin laitoin niin oli reilusti pitkiä. Säästötoimet puree näköjään näihinkin. Näitä on minulle aina kertynyt niin avasin sitten kolme pakkausta ja yksi vaikuttaisi olevan pari senttiä pitempi, täytyy se merkata niin ei tule tuhottua sitä sitten mihinkään takalasiin.

Lämpötilamittarikin alkoi vähän värisemään. Täytyy samalla kun putsaa ecomittarin letkun niin tarkastaa mutterit mittariston takaa. Ne joskus tiukkasin mutta osasta ohuenohuet prikat murtuivat ja olisikohan nyt lähteneet prikanpalat välistä pois.
On ollut kyllä monivikainen yksilö tämä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Irrotin mittariston ja vaihdoin mittariston taakse jokaisen pikkumutterin alle uudet prikat kun orkkisprikat oli halki. Ei vaan auttanut tuohon lämpömittarin viisariin. Ei tullut älyttyä katsoa onko siellä kojelaudan sisällä jotain maadoituspisteitä, fiksu olisi putsannut nekin. No viisari ainakin näyttää oikein, että ei sen niin väliä.

Econmittarin letkunkin putsasin ja lyhensin hieman kun oli läpiviennin kohdalta menossa poikki.

Hmm, katsoinkin viimeksi väärästä korjausoppaasta sulakkeita, ei pitäisi tupakansytyttimen vaikuttaa tööttiin. Mutta kummasti oli taas töötin sulake palanut ja eilen tuli kännykkää ladattua. Tupakansytytin kyllä toimi töötinsulakkeen palamisen jälkeenkin kun kokeilin, että ei siellä omia kytkentöjäkään ole tehty. Tosin akku oli kiinni kun mittaristoa irrotin, että olisiko viiksipaketin johtonipuissa johtoja puhki ja mittaristoa irrottaessa hipsinyt maihin kun sitä joutuu vähän kampeamaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Putsasin suuttimet kaasarista mutta ei auttanut nykimiseen, siispä jakajaa tarkemmin tutkimaan.
Kärkiin oli jäänyt pienet rösöt siitä kun ajoin silloin muutaman kilometriä särkyneellä konkalla. Nytkin ostin varuiksi uuden konkan mutta kärjet vain viilasin ja sytkän säädin kohdalleen niin tuntuisi nyt taas toimivan. Ei pitäisi uuden konkankaan näin äkkiä alkaa oireilemaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt tuntuu toimivan jo lähes normaalisti. Pientä nuhaisuutta kuitenkin esiintyy kiihdytyksissä. Ei ole kärkiinkään tarvinnut koskea enää sen jälkeen kun viimeksi pistin konkan oikein päin jakajaan niin saa kontaktia paremmin ja kärjet uusin sellaisiin missä ei ollut ristipurentaa yhtään. Uutta pyörijääkin jouduin vain hiomaan keskeltä, että mahtuu paikalleen. Jäi vaan vähälle tutkimiselle osuuko se nyt siihen keskipakosäätimeen. Pitääkin katso mikä jakaja tämä on niin tietää jatkossa varoa ostamasta.
Bensaahan tämä on vienyt aina mutta nyt pikkuhiljaa kulutustakin saanut laskettua. Viimetankkauksilla 8,1 ja 7,6 l/100km.

Orkkis keskipönttökin alkoi vuotamaan ratapäiville mennessä oikein kunnolla ja nyt liitoksista irrottaessa katkesikin. Samalla kun putki oli irti ja paremmin tilaa niin vaihdoin lootan kannatinkumin ja sen hardynlaipan. Loppui muuten kytkimen ravistukset jälleen siihen!
On muuten vuosimallikohtaista eroa viisivaihteisissa laatikoissa. Tähän tuli ostettua 5-vaihteisen kannatinkumi aikoinaan mutta eihän se käynytkään. Piti sitten Ladaritarilta hommata nelivaihteisen kannatinkumi. Onkohan se vasta ruiskuihin ja axteekkeihin muuttunut?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Heh, kai sitä tärkeämpiäkin hommia tässä autossa olisi mutta irroitin ajovaloautomatiikalle menevät neljä johtoa niin sain ajovalot toimimaan niinkuin halusinkin, että avain puoliasennossa sammuu autosta virrat. Kytkin johdot kyllä takaisin kun ei ollut käden ulottuvilla teippiä, mutta pitää ne johdonpäät teipata niin sitten toimii.

Tulipahan taas kun jännitemittari oli sytkävian paikannuksen jälkeen levällään jalkatilassa mittailtua tuleeko ajovalopesimille sähköä. Eipähän tullut, joten irrotin sitten keskikonsolin alapaneelin. Kytkimeltä oli irroitettu ruuvin alle menevä maadoitus. Se ei vielä auttanut mutta johtoja kiskomalla paljastui, että oli katkaistu koko pitkä piuha. Sen kun liitti uudestaan niin jo vain alkoi pesimet toimimaan. Ojanpuolen umpiosta oli se pyyhkijän stoppari poikki. Yhdestä rikkinäisestä umpiosta sattui löytymäänkin vielä ehjä niin tuli se vaihdettua. Hyvä homma kun se onkin ruuvilla kiinni, pelkäsinkin, että pitää alkaa liimailemaan tai kiilaamaan jotain puukalikoita umpion ja etupellin väliin.Umpion irroituksen kylläkin vaati.
Sulat oli niin huonot, että kuskinpuolelle piti käytetystä tuulilasin sulasta tehdä ja ojanpuolelle löytyikin varalta ostetuista pesimistä parempikuntoinen. Melkoista rohinaa pitää, vielä pitää jotain ikkunaa vasten katsoa, että toimiiko ne edes.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Jokarille ja muille tiedoksi nyt on tässäkin kärjetön.
Kuusisataa kilometriä ajettu ja vielä toimii. Kontissa on vielä varalta vanha puola ja jakaja. Pitänee ostaa kuitenkin yksi syttypoksi, kun sen vaihtaa nopeammin tienpäällä kuin jakajan. En kaupasta löytänyt kuin Remix merkkisiä, nekö on sitten huonoja?

Ecomittari toimikin jo pitkän aikaa hyvin mutta nyt on taas jumissa. Onkohan mitenkään mahdollista, että kaasu pohjassa ajellessa kun imua on vähän niin työntää ilmaa/kuraa letkuun? Tai sitten on vaan jotain kurajäämiä edelleen letkussa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Mulla se eco mittari jumittui sen takia kun viisari otti kiinni pohjaan, eli viisari oli vääntynyt tai pohja paperi irti.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kyllä tää tästä pikkuhiljaa paremmaksi tulee. Nyt säädin hieman bensapintaa niin kulkee iloisemmin. Kulutuskin tippunut reilusti pahimmasta. Nyt pääsin jo 491km tankkausvälillä. Alkaa olla jo keskikulutus sitten sitä mitä tältä odotankin. Pari kertaa ajanu tankinkin tyhjäks kun oikeen pinnistelly. Aavistuksen syytän bensamittaria kun se laskee lopussa paljon äkimmin kuin mitä valkoisessa kanttiksessa. Tai sitten vaan tuntuu siltä kun kulutus ollut suurta.

Uusia kytkin- ja jarrupolkimen kumeja vaihdoin niin huomasin, että kaasupoljinta on hitsattu. Tässähän polkimet on väännetty lähekkäin toisiaan niin onkohan siinä vääntelyssä sitten mennyt poikki.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin