VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tää auto ei kyllä yhtään tykkää pikku pakkasista. Aamusin kun nyt on ollu parhaimmillaan -5 niin tämä on alkanut hieman oikuttelemaan. Ei mitään vakavaa, käynnistyy aivan yhtä hyvin kuin kesällä ja kulkee juuri niin kuin pitää, mutta yksi aamu lämmityslaitteen puhallin yhtäkkiä vain päätti lopettaa toiminnan. Sulaketta kattelin niin se muovi oli siinä painunut aivan kasaan ja eikä se enää ottanut kontaktia niin vaihdoin uuden tilalle. Todella laadukkaita motonetin sulakkeet ku litistyy ittekseen :lol:

Ja sitten nopeusmittari on alkanut temppuilemaan. Kun aamulla lähtee niin kun on joku kilometrin ajanut niin mittari alkaa sen jälkeen pitämään hirveetä ininää ja viisari pompahtaa oikeaan laitaan, tätä kestää noin minuutin verran jolloin se sitten normalisoituu. Tänään aamulla sitten se ei sitten enään normalisoitunut vaan pysähtyi kuudenkympin kohalle ja siihen jäi. Töistä lähin niin vähäsen koputtelin mittaria niin se alkoi taas vinkumaan, mutta vähän ajan päästä se pysähtyi 40 kohille. Ihme juttu tässä sinänsä on että matkamittari jatkoi toimintaa aivan normaalisti. Äsken sitten otin mittarin pois ja rasvasin vaijerin ja ruikin sinne mittarin sisään myös ja äsken kun kävin kaupassa niin näytti toimivan normaalisti, saa nähdä kuinka kauan tämä nyt toimii.

Tän lokakuun meinasin vielä ajella tällä ja sitten otan toisen auton käyttöön talveksi

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kesä on jo loppunu aikoja sitten vai alkoko se ollenkaan, mutta kummiskin nyt tämä auto siirtyy talvilevolle. Vähän päälle 12 000 km tällä tuli pöristeltyä, tuolla isommalla koneella reilu 3000. Talveksi kyllä riittää tekemistä kun alustasta joutuu uusimaan periaatteessa kaikki. Kaikki puslat menee vaihtoon, etuiskarit ja jouset sun muuta pientä. Ei oo oikee kovin mukava ajaa ku vauhikkaasti lähtiessä auto tuntuu aivan makaroonilta kun heijjaa sinne tänne :lol:
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ei ihme että moottori vähä heilahteli :lol:

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Eipä tästä oo tullu vielä mitään kirjotettua, mutta auto on tökätty talliin jo ja kaikki tekniikka nyppästy irti. Tarkoitus tähän tehdä ihan uusi moottori ja alusta täysin uusiksi. 1.7 aletaan sorvaamaan sopivaa moottoria. Ensiksi rakennan tuon lohkon ja sen jälkeen pitää ruveta miettimään mitä tuolle kannelle tekee. Todennäköisesti annan sen jollekkin ammattimiehelle joka tekee tuosta täysin yhteensopivan lohkon kanssa. Tuplakaasaritkin pitää sitten heittää kiinni kun tuli niillekkin jo imusarja hommattua. Akku siirtyy konttiin ja tänään sain rälläköityä akkutelineen pois. Huomenna meinasin vähän sovitella jarrutehostinta tuohon. Ainakin kytkinsylinterille pitää tehdä täysin uusi paikka kun se on nyt liian lähellä jarrusylinteriä.

Jotkut sanoo tätä klassikon pilaamiseksi, itse sanon parantamiseksi :lol: Auton ulkonäölle ei tehdä yhtään mitään. Hienon maalipinnan saa rahalla, jäkälää ja sammalta ei

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Projekti etenee. Taakse tuli vaihettua kaikki. Tukivarret on uudet joissa oli valmiina paikoillaan uretaanipuslat. satasen pintaan toi setti maksoi mansemotorssilla ja pelkät uretaanipuslat maksaisi vähän päälle 60 niin parempi oli vaihtaa kokonaan uudet kuin ruveta tappelemaan puslia tuommoisiin 42 vuotta vanhoihin tukivarsiin. Vanhat tukivarret vein varastoon kun Nivan kanssa voi olla että niitä alkaa kulumaan jos meinaa maastossa alkaa ajelemaan :lol:

Bensatankki vaihtui myös toiseen kun tässä oleva tankki oli umpiruosteessa. Pari kertaa tuli viime kesänä paikattua sitä kemiallisella metallilla. Pois ottaessa tankkia sain siihen vielä yhden reijän lisää kun oli mennyt niin haparoksi. "Uusi" tankki sai tuohon pintaan vielä alustamassa kerroksen.

Iskarit ja jouset tuli jo kesällä vaihettua, eli turha niitä oli vielä vaihtaa kun ovat hyvät. Vielä pitäisi jarrut rakennella kasaan ja niihin vaihtaa uudet jarrupalat. Vanhoissa kyllä on pintaa, mutta kun molemmilta puolilta stefat antautuivat niin ei nuo enään niin kovin hyvät ole kun imasseet öljyä itteensä. Enää meinasin että hommaan lukon tänne perään niin sitten olisi peräpää valmis.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kun tähän tulee isompi moottori nii pakko se on pysähtyäkkin jollain tavalla. Jarrutehostimen asennus tällä hetkellä meneillään ja siinä kyllä rälläkkä lauloi ja mikki räkätti. Koko pedaalihässäkän joutuu vaihtamaan ja kytkinsylinteri liikkuu 45 mm vasemalle päin. Tällähetkellä se on ku vaa pistäis kiinni, mutta sitä ennen maalaan konehuoneen ennen kuin virittelen tuon paikalleen

Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Eilen tuli nykästyä irti simpukka ja se tuli puhdistettua ja öljyt vaihdettua. Jostain olin lukevinani että ATF on paras öljy sinne joten sellaista sinne sitten heitin.

Tänään päivällä kävin viemässä 1,7 lohkon Lahden Kansityöhön. Poraavat sylinterit isommiksi ja ottavat siivun pois että männät tulee lohkon tasalle. Tasapainottavat kampiakselin ja vauhtipyörää keventävät vähäsen

Kuva
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Kysäsitkö yhtään hintaa?

Haeppa äkkiä pois, Heinolan Hemimotors tekee saman duunin n.30% edukkaammin.
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

arsenikki kirjoitti:Kysäsitkö yhtään hintaa?

Haeppa äkkiä pois, Heinolan Hemimotors tekee saman duunin n.30% edukkaammin.
Enpä mä hintaa kyselly, mut sen oon kuullu että Heinolan Hemimotorssilla ne porailee noita lohkoja miten sattuu niin ei kiinnosta :lol:
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nyt viikonloppuna oli sitten vuorossa etujousituksen purkua ja kaikki meni melkein kuin elokuvissa kunnes piti alatukivarret irroittaa. Olivat ruostuneet niin kovaa kiinni että ei niitä meinannut yhtään millään saada pois. Tuli lämmitettyä, paukuteltua ja vielä lisää lämmitetty ja lisää paukuttelua, mutta ei edes liikahdakkaan.

Tänään sitten tuli otettua koko etupalkki pois tuolta autosta ja yritin vieläkin paukutella, mutta ei liikahtanutkaan. Rälläkällä vähän kun lovesi siitä pultin juuresta silleen ettei pultti kummiskaan pilalle mene niin vihdoin ja viimein ne lähtivät irti. Kuvista voi päätellä että onko tässä nyt voimaa käytetty vai ei. Moskastakin lensi kipinöitä hakatessa, joten kyllä sitä aika kovaa tuli lyötyä. Toivotaan ettei sitten joskus jonkun muun auton kanssa ne ole näin tiukassa kiinni :lol:

Kuva
Kuva
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Jarkko_I kirjoitti:
arsenikki kirjoitti:Kysäsitkö yhtään hintaa?

Haeppa äkkiä pois, Heinolan Hemimotors tekee saman duunin n.30% edukkaammin.
Enpä mä hintaa kyselly, mut sen oon kuullu että Heinolan Hemimotorssilla ne porailee noita lohkoja miten sattuu niin ei kiinnosta :lol:

Tiedän kaverin kuka jenkkejä virittelee, 500-1000hp ja hemissä koneistus. Ei voi ihan pask@a olla
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Hemi motors on hyvä vaihtoehto kanssa.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

No aivan sama, siellä se on Lahden kansityössä tehty, varmaan ennen joulua kerkeän käydä hakemassa sen sieltä kun on kuulemma jo valmis. Kyllähän sitä nyt voi hyvästä palvelusta ja ammattitaidosta maksaakkin jotain. Jos 30% hinta ero tuntuu pahalta niin ei tämmösee virittämiseen ees kannata ryhtyä :lol:
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jarkko_I kirjoitti:Jos 30% hinta ero tuntuu pahalta niin
30% on aina kolmekymmentä prosenttia, mutta se mistä summastta se lasketaan ratkaisee. Ei se satasessa paljoa tunnu mutta kymppitonnissa tuntuu...
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Minkätakia tästäkin pitää näin vaikeaa tehdä? Jos vein lohkon työstettäväksi sellaiseen paikkaan josta ei ole kukaan koskaan mitään negatiivistä sanonut (paitsi köyhät ovat sanoneet että on liian kallis) ja he muutenkin tietävät miten moottoreita tehdään niin en näe mitään syytä minkä takia veisin lohkon jonnekkin helkkarin kauas. Tulis varmaan kalliimmaks viedä johku Heinolaan kun mulla on sinne kummiskin se reilu 80 kilsaa tästä ja lahti on ihan kiven heiton päässä
Vastaa Viestiin