VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

pressa kirjoitti:Ei nuo matalan profiilin renkaat ole oikein soveliaat tälläiseen, uudemmmissa menettelee.
Nyt alla on 175/70 -renkaat.
pressa kirjoitti:Jos bendiksi ei palauta heti, voi startti pyöriä mukana.
Kytkintä vaihtaessa tuo starttikin on helppo vaihtaa. Täytynee testata ensin kun kytkin on irti veivillä käynnistämällä ettei kuulu itse moottorista. Mutta nyt ensin kokeillaan katsastaa härveli.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Ja katsastusaika varattu torstaille kun on aikaa käydä.
http://www.rockkatsastus.fi/
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Näinhän siinä katsastuksessa kävi:
http://i.imgur.com/vzAeUzw.jpg
Eli vajaaksi vuodeksi ajoaikaa. Ensi keväänä mukava ottaa käyttöön kun ei ensimmäisenä tarvitse konttorille ajella.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilisellä katsastusreissulla huomio kiinnittyi pariin ominaisuuteen. Ohjaus on hieman nahkean oloinen ja sopivassa kohdassa kääntäessä tuntuu jonkinlainen pykälä. Apusimpukka lienee rasvausta vaille mutta saa olla sillä tähän on hankittu jo kuulalaakeroitu apusimpukka joka pitää joskus paikoilleen asentaa. Pykälä saattaa olla itse ohjaussimpukassa sillä tällä on joskus etupäätä kolaroitu niin olisikohan ottanut hieman itseensä. Yhteen muinaiseen käyttövehkeeseenhän minä ohjaussimpukan vaihdatin kun siinä oli paljon pahemman tuntuinen pykälä, sitäkin oli etukulmasta kolhittu. Tuo lattiaan saranoitu kaasupoljin on kyllä oudon ja huonon tuntuinen. Lisäksi saranointi kaivannee rasvausta sillä kun kaasua painaa niin on alkuun jäykkä ja sitten kun enemmän painaa niin töksähtää syvään, hieman pomppivaa menoa meinaa välillä olla. Leijuva kaasupoljin minulla onkin tähän jo jemmassa, sen kun asentaa niin saa vielä kunnollisen kaukalomatonkin jalkatilaan laitettua.

Tänään vaihdoin etuvalojen umpiot. Alunperin tässä oli Saturnus-merkkiset umpiot joihin aikoinaan 1971:ssä en ollut pimeällä oikein tyytyväinen, lisäksi molemmat menivät ensimmäisen talven aikana rikki, molemmissa oli kiven iskemä reikä. Lieneekö ollut vain huonoa tuuria vai onko lasit niin ohuet? Motonetista ostin Valeo-merkkiset kun Hellaa ei enää saa. Paketissa lukee Valeo mutta umpion lasissa ja tarrassa lukee Cibie. Nämä ovat myös tyyliin sopivammat kun ovat kuperalasiset eivätkä tasaiset. Ihmetystä aiheutti kun lasissa ei lukenut H4:ää eikä sisällä ollut sitä peltihärpäkettä mikä yleensä H4-umpiossa on, kuitenkin H4-polttimo sopii paikoilleen suoraan ilman että väkäsiä tarvitsisi taitella tai laittaa hehkulamppu-umpioon sopivaa laitonta halogeenia. Myös paketissa olevan tarran osanumeron mukaan ovat H4-umpiot. Sähköpostia laitoin Motonetiin ja heidän mielestään ovat tieliikenteeseen hyväksytyt H4-umpiot. No, uskotaan. Polttimoiksi laitoin Osram Ultra Lifet joille luvataan kolme kertaa normaalipolttimon käyttöikä, takuutakin polttimoilla on kolme vuotta, tosin se on mennyt jo umpeen kun ovat ostettu Robin Hoodista tarjouksesta vuonna 2010 mutta vasta nyt avasin paketit. Himmeämmäthän nuo pitäisi olla kuin normipolttimot, siitä jopa paketissa mainitaan. Jos ovat huonot syksyllä ja talvella niin vaihdetaan sitten normipolttimot tilalle.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään sain aikaiseksi vaihtaa kaasupolkimen. Hurja määrä hienoa hiekkaa oli kumimaton alla tuon vanhan polkimen saranoinnin kohdalla. Huomaa ettei ole koskaan ollut kaukalomattoa. Hammasharjan kanssa putsailin hiekat pois ja jätin kumimatot sen verran raolleen että kuivuu kunnolla. Päässyt pohjapelti vähän ruostumaan tuosta missä hiekkaa oli. Joku päivä pitää vielä putsailla ja jotain ruostesuojamömmöä siihen ruiskaista. Rensin kaukalomaton tähän jo parisen vuotta sitten valmiiksi jo ostinkin, sen kaivelin tallin kätköistä ja laitan sen paikoilleen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

OY-903

Tänään sain aikaiseksi säätää tuon konepellin että se aukeaa vivusta vetämällä ilman että pysäköintikiekon kanssa pitää sitä kammeta auki. Saranoiden reikiä laajensin lisää mutta se ei riittänyt kun saranassa on tuo nivelkohta jota varten edessä olevassa pellissä on kolot joita sitten piti suurentaa. Lekalla säätäessä samaisesta pellistä tipahti jo puoliksi irti ollut puolen kilon kittipaikka. Lopulta sain konepellin toimimaan että menee kiinni ja aukeaa todella herkästi. Nuo kolot joita suurensin näkyy vaan nyt ikävästi konepellin etureunan alta, kuten myös tuo kolhu joka oli kitillä paikattu. Mutta saa nyt kelvata kun ei tämä mikään näyttelyauto ole.
Kuva
Kuva


Ja vielä kuva Valeo/Cibie umpiosta:
Kuva
Näyttää kyllä aivan hehkulamppu-umpiolta. Saa nähdä mitä herra katsastussetä sanoo...

KZL-9

Vaihdoin eturenkaat viimeinkin, piti jo heti keväällä kun käyttöön otin vaihtaa.
Kuva
Olisihan tuo vielä pari viikkoa kestänyt...
Nyt laitoin eteen ostamani erikoiset vanteet, soikeat reiät ja tubeless-urat. Ymmärtääkseni Ladassa ei tuollaisia edes ole ollut olemassa tai sitten minulta on jäänyt jotain väliin. Vai ovatko ihan jonkin muun auton vanteet? Myyjä ainakin nappiksesta sanoi niiden olevan peräisin.
Kuva
Ainakin vanteen tyyli sopii autoon hyvin. Alunperin piti laittaa Nokian kympit alle jotka jo viime kesänä vanteille laitatin mutta noilla vanteilla kahdessa oli vielä kohtuullisesti pintaa niin ajetaan ne loppuun. Ehkä niillä juhannukseen pärjää.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei enää tökkinyt kaasupoljin kun kävin heittämässä lenkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja degen »

AI kirjoitti: Nyt laitoin eteen ostamani erikoiset vanteet, soikeat reiät ja tubeless-urat. Ymmärtääkseni Ladassa ei tuollaisia edes ole ollut olemassa tai sitten minulta on jäänyt jotain väliin. Vai ovatko ihan jonkin muun auton vanteet? Myyjä ainakin nappiksesta sanoi niiden olevan peräisin.
Kuva
Ainakin vanteen tyyli sopii autoon hyvin. Alunperin piti laittaa Nokian kympit alle jotka jo viime kesänä vanteille laitatin mutta noilla vanteilla kahdessa oli vielä kohtuullisesti pintaa niin ajetaan ne loppuun. Ehkä niillä juhannukseen pärjää.
Minulla on ollut kahdessa käytettynä ostamassani kanttiladassa tuollaiset vanteet talvirenkailla. Ovat hyvin varmasti olleet uudesta asti auton mukana, koska niissä on ollut kummassakin tapauksessa loppuun kuluneet talvirenkaat ja vanteet ovat olleet ruosteiset. Joskus ManseMotorsilla spekuloitiin noiden olevan tästä huolimatta Fiatin vanteet.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Tekstistäni jäi pois että vanteissa on myös pölykapselin kyhmyt. Harvemmin niitä kai kanttiksessa on?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Mun tietääkseni alkupään nappiksissa on tuollaiset vanteet olleet.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja mush »

Polski Fiatissa on ainakin tuollaista tubeless vannetta ollut (Polonezin vanne taitaa olla muuten sama, mutta ilman kapselin kyhmyjä)

Esim:
http://olx.pl/oferta/kola-do-fiat-125p- ... d61ce911e5
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Hyvin mahdollista että on polskissakin ollut vastaavia. Eiköhän nuokin melko varmasti fiat johdannaiset ole.

Varaosakuvastostakin katsottuna olleet tuollaiset ja vaihtuneet sitten jossain välissä 2103 tyyppisiksi eli pyöreillä reijillä oleviksi.
Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

jta kirjoitti:Mun tietääkseni alkupään nappiksissa on tuollaiset vanteet olleet.
Mutta ilman tubeless-uria.
jta kirjoitti:Varaosakuvastostakin katsottuna olleet tuollaiset ja vaihtuneet sitten jossain välissä 2103 tyyppisiksi eli pyöreillä reijillä oleviksi.
Mutta katsos millaiset oli vuoden 1971 esitteessä:
http://lada1970.1g.fi/esite/esite_1971_2.jpg
http://lada1970.1g.fi/esite/esite_1971_6.jpg
mush kirjoitti:Polski Fiatissa on ainakin tuollaista tubeless vannetta ollut
Jotain tällaista itsekin epäilin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään kävin Lahdessa vaihdattamassa tuulilasin. Uuden veroinen purkuautosta (1700i) otettu Pilkingtonin lasi. Lysti maksoi 30 € ja ihan kuitillinen homma. Vajaa puoli tuntia siinä meni kun ammattimies sen vaihtoi. Ja nyt varmistui että se "krominauha" joka tiivisteessä on kiinni on ainoastaan koriste, ei pidä mitenkään lasia tiukemmin kiinni. Revin sen purkuauton tiivisteestä irti ennen kuin irrotin lasin ja asentaja laittoi uuden listan tiivisteeseen lasin ollessa irti ja sen jälkeen lätkäisi lasin tiivisteineen ja listoineen paikoilleen. Kun lähdin lasiliikkeestä ajamaan pois näytti kun ei olisi lasia ollenkaan kun oli niin kirkas! Kotimatkalla se toki jo alkoi lasilta näyttämään kun jo ötökkää siihen lätkiintyi. Tuo alkuperäinen lasi olikin aivan järkyttävän huonokuntoinen, koskaan en niin naarmuista lasia ole ennen nähnyt.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Unohdinpa mainita aiemmin että lauantaina kun löin kuskin oven kiinni kuului kumma kolahdus. Kun tulin takaisin autoon huomasin että "tupakkaikkunan" salpa oli tipahtanut lattialle. Ainakin vielä on ikkuna pysynyt kiinni kun on kasvanut jotain levää tms. ikkunan ja pokan väliin. Jos rupeaa kovin suhisemaan pitää naula hakata tiivisteestä läpi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Vastaa Viestiin