VAZ-21013 - 1987 - Redbull - Isolohko kesäharraste

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

VAZ-21013 - 1987 - Redbull - Isolohko kesäharraste

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ja näin lopulta tehtiin [25/10/2013] ja aika hyvä ainakin omasta mielestä tuli. Lähtee niinkuin se kuuluisa purkka tukasta ja äänet on mukavan rouheat. Ens kesänä sitten dynolappuja kehiin!

-1700 kone ja se makaa nivan tukikummeilla
-Nivanokka
-kärjetön sytty
-Kohdistettu ja hieman kaiverettu imusarja
-Säädettävä nokkapyörä ja rataskiristin automaattisäädöllä
-VAZ Original rallimalli kevennetty vauhtis
-Vahvistettu kytkinasetelma + vakiolevy
-Weber DGMS 38/38 kaasari ja vapaavirtaussuodatin
-Sähköinen bensapumppu ja malpassin paineensäädin
-4-2-1 Peltipakosarja, jonka päässä lambdan natsa laajakaista säätöä varten.
-2" putki kahdella läpivirtaavalla Simons vaimentajalla
-5 pykäläinen aski
-4,44 perävälitys

Alkuperäiset ajatukset alla.

---

Mitä tehdään:

- Vaihdetaan 1200 koneen tilalle 1700 // ostettu, haettu
- Kärjetön sytytys // ostettu, haettu
- Kohdistetaan pako ja imusarjat // ostettu, haettu
- Laitetaan peltipakosarja // ostettu, haettu
- Laitetaan Weber 38 DGMS kaasari // ostettu, haettu
- Loppu putki 2 tuumaista, kahdella läpivirtaavalla vaimentimella // takapönttö on, muut osat vielä puuttuu
- 4,44 perä // ostettu, haettu
- Asennetaan jenkkityyppinen ilmansuodatin // ostettu, haettu
- Säätöä varten ostettu laajakaistalambdamittari // ostettu, haettu

Tarkoitus olis tehdä luja, hieman piristetty nappis. Tarkoitus olis päästä sinne 90 - 100 hv luokille, ei sen ylemmäs.

Kommentit ja ajatukset toivottuja.

EDIT: Muutettu hieman speksejä, olikin toi kiinni pultattava kone niin hyvässä tikissä, ettei viitti ruveta kantta ja lohkoo laittamaan... 8)
EDIT2: Hieman speksiä muutettu taasen, nyt alkaa olla lopullinen.
EDIT3: Mukkailtu hankittuja osia
Viimeksi muokannut THI-900, 25.10.2013 18:15. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Larssoni

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja Larssoni »

Jaha nytkö esko ei enää tahdo keretä kauppaan ku pitää ruveta nappista piristämään? :lol:
Eli asiaan: Laske mielummin lohkoa ku kantta.
Mulla VOI olla sulle jonkulainen nokka siihen. (en muista menikö auton mukana)
Käytä kaasarina mielummin jotaki 36mm weberiä mis aukee molemmat läpät yhtäaikaa.
Pakosarjaki mulla vois olla sulle (teidän vanha) :lol: mut se tarvii vähä modatun alkuputken..

ps. Mulla olis kyllä valmis turbosarjaki jos kiinnostaa sitkutella laihian kirkonkylää edestakas..?! 8)
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jaha nytkö esko ei enää tahdo keretä kauppaan ku pitää ruveta nappista piristämään?
Siellä papereis ei omistajana suinkaan ole Esko...
Eli asiaan: Laske mielummin lohkoa ku kantta.
Perse ku siinä tulee sitte enemmän töitä... pitää purkaa enemmän. Nyt ei tarvis alakertaa purkaa olleenkaan. Riippuu vähä siitä missä kunnossa toi mun aihiokone on muuten (ajettu 188tkm)
Mulla VOI olla sulle jonkulainen nokka siihen. (en muista menikö auton mukana)
No kattoppa onko...
Käytä kaasarina mielummin jotaki 36mm weberiä mis aukee molemmat läpät yhtäaikaa.
Pysyy kulutus inhimillisempänä tollasella jossa ei aukee kurkut yhtäaikaa ja sitäpaitti joku uusi DGV maksaa järsittyvästi verrattuna uuten venäläiseen joka maksaa alle 2000 ruplaa (~ 60€)
Pakosarjaki mulla vois olla sulle (teidän vanha) mut se tarvii vähä modatun alkuputken...
Mulla on itelläkin Axtecin alkuputki, viissiin...
ps. Mulla olis kyllä valmis turbosarjaki jos kiinnostaa sitkutella laihian kirkonkylää edestakas..?!
Tarkoitus olis tehdä luja. Mulle sana turbo ei ole yhtä kuin luja... Siks mulla ei nokivasarassakaan oo sitä... 8)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Jallu

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Itellä kanss suunnitelmissa nappisilmän piristäminen. Oli 1500 kone odottamassa purkamista ja kannen koneistusta ja kanavien kohdistusta.Mieli tekis ruisku laittaa...tarkoituksena olisi säilyttää alkuperäisyys. Mahtaakohan noita monipisteruiskuja saada tuolta naapurista hilkkeineen tuotua tänne?Tai sitten rakentaa mekaruiskutin, turbokaan ei olisi huono lisä...
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kyllä kai niitä saa sieltä tuotoa, mutta siinä on vain sitten se että voi jo maksaakin aika paljon. Ja lisäksi olen tullut siihen tulokseen, että helpoin se on tolla kaasarilla tehä. Jos aikaa olis enemmän, en yhtään epäilisi ettenkö megaakinn saisi tehtyä. Mutta tarkoitus on säilyttää myös tekniikan yksinkertaisuus. Monimutkaisinta on to K(j)ärjetön sytytys. :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Varmaan lienee itsestäänselvyys, että tälläsen koneen alkukäyrään asennat lambdan, jotta voi seoksia tarkkailla ja suuttimia rassailla sen mukaan suuntaan tai toiseen...
Toi toposeitsemänsatasen kaasari ei ole sellaisenaan mikään paras valinta vähänkään vireämpään koneeseen. Suuttimet on siinä(kin) mitoitettu selvästi taloudellisuutta hakien ja se jää aivan varmasti pullonkaulaksi tälläisessä koneessa.
Saahan siihenkin varmaan suuttimia, mutta ei jokapaikasta niinkuin webruun.

Mä laittasin Weberin tottakai, 330€ ei ole mikään raha kunnollisesta kaasarista. Se on uutena ostettaessa kuitenkin lähes ikuinen.
Nyt kun rupeat säästämään ja jätät parit mäyräkoirat ostamatta, niin sillähän se hoituu :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Katsotaan nyt mitä kaikkea tässä sitten lopulta tehdäänkään. Nyt kun pääsin tarkemmin tutkimaan tota mun konetta, niin se näyttää niin eheältä ja tiiviiltä, että joten tuntuisi ikävältä avata sitä, muuta kuin imu ja pakosarjojen osalta...
Nyt kun rupeat säästämään ja jätät parit mäyräkoirat ostamatta, niin sillähän se hoituu
Tämä ei varmaan mulla toimi kun oon ostanu koko elämän aikana kaks mäyristä ja niilläkin maksoin ratin ja keskiön...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja Mara »

THI-900 kirjoitti: - Laitetaan kaikista väljin ladan vakio pakosarja (se on kai sitten axteckin pakosarja...)
- Loppu putki 2 tuumaista, kahdella läpivirtaavalla vaimentimella


Kommentit ja ajatukset toivottuja
Tällaista ollaan pähkäilty täällä:
Meikä kirjoitti:Mitäänhän en pakosarjojen(kaan) teosta ymmärrä mutta luulis, että alkuperänen 2-putkinen alkukäyrä olis virtaavampi, kun kaks putkea on pinta-alaltaan isompi kun yksi 2 tuumanen..?

Tein ite kylmän viileästi vakio alkukäyrään jatkoksi 2" putken, vaikutusta voimme vain arvailla.
Axteekin sarja on mun mielestä ihan samanlainen, kun perinteisen kaasarimallin, mutta siinä ei vaan ole EGR-venttiiliä riesana.
Jusu kirjoitti:No siksihän minä olen tuosta ruiskumallin etuputkista toitottanut, kun sehän on muuten tavallinen kaksiputkinen mutta yhdistyttyään kaksituumainen eli helppo aihio aloittaa sen kaksituumaisen teko.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Itelläkin oli tarkoitus laittaa tuohon nappikseen tuollainen 1700 kone(hyi hyi paha minä tuuninkia), mutta kun katsastusasemalta kysyin asiasta niin sanoivat jotain, että pitäs olla kopio sen auton rekisteriotteesta, mistä kone on. Kun auto mihin moottori olisi tulossa on -88 :(
Tuosta en oo kuullutkaan ennen.. -88:a vanhempiin ei vissiin tarvi mitään tietoja moottorin alkuperästä :?
Nooh pitää hommata jostain paperillinen kone..
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Eikö ne paperit "voi tehdä", meinaan jos nyt vähänkään tunnet sen historiaa niin siihen pitäis sitten saada paprut. En aivan tarkkaan muista miten se meni...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
jimi
Viestit: 254
Liittynyt: 31.8.2006 21:29
Paikkakunta: Panttila
Viesti:

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja jimi »

Mäntä kirjoitti:Itelläkin oli tarkoitus laittaa tuohon nappikseen tuollainen 1700 kone(hyi hyi paha minä tuuninkia), mutta kun katsastusasemalta kysyin asiasta niin sanoivat jotain, että pitäs olla kopio sen auton rekisteriotteesta, mistä kone on. Kun auto mihin moottori olisi tulossa on -88 :(
Tuosta en oo kuullutkaan ennen.. -88:a vanhempiin ei vissiin tarvi mitään tietoja moottorin alkuperästä :?
Nooh pitää hommata jostain paperillinen kone..
Ko. asialla selvitetään vain moottorin päästötasoa, eli 7/87 tuli voimaan 15/04 päästönormi ja jos moottori on vanhempi eli 15/03-päästötasolla, pitää moottoriin lisätä katalysaattori (mutta silti moottorin ei tarvitse täyttää vähäpäästöisen lukemia).

Myös vähäpäästöiseen autoon voi vaihtaa moottorin, jos "uuden" moottorin päästötaso on sama tai parempi kuin "vanhan" moottorin. Ja tietysti "helpoin" tapa päästötasojen toteamiseen on osien luovuttajan rekisteriote.
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja START »

toi 1,5 milliä 1700i:n kannesta kuulostaa kyllä aika paljolta
siitä kun ei ole mitään varmaa tietoo et paljon kärsii laskee
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
hartsa

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja hartsa »

Axteekin sarja on mun mielestä ihan samanlainen, kun perinteisen kaasarimallin, mutta siinä ei vaan ole EGR-venttiiliä riesana.

Mikä tuo EGR-venttiili? Anteeksi tietämättömyyteni. Voiko sen ottaa pois vakiosarjasta ja onko tuosta paljon iloa? Siis pois ottamisesta tai sen paikallaan olosta. Silmään pisti tuo riesana oleminen.
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

EGR = Exhaust Gas Recycle = Pakokaasun takaisinkierrätys.

Eli toimii kutakuinkin niin, että kiihdytettäessä putki on suora, mutta kun ajetaan tasakaasulla osa pakokaasusta käännetään takaisin imuilman sekaan.

Tarkoituksena on pudottaa pa:n palamislämpötilaa ja siten pudottaa päästöjä. En muista mitkä päästöt kyllä sitten tippuu.

Voi poistaa, mutta auto ei ole silloin enää katsatuskelpoinen, koska EGR tulee olla autossa, jossa se on merkitty rekisteriotteeseen. Axteckissa se on aina.

Toimiessaan ei aiheuta riesaa, rikkinäisenä aiheuttaa mm. booaamista.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Viesti Kirjoittaja pressa »

jättäkää egr-venttiili pakosarjaan, ainoastaan siitä lähtevään letkuun laittakaa 4mm hauli sisään.
Eli kun letku on tukittu ei pakokaasu mene imuun mutta päälepäin näyttää hyvältä.
Vastaa Viestiin