VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia.
Kuva
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Yhdellä tuttavalla oli Minissä tällainen+riippulukko:
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänää vasta ekaa kertaa tuli todettua että tuo takaluukun lukkohommeli toimii. Töistä tullessa alkoi kuulumaan kun takakontti alkoi rämisemään ja kun pääsin kotiin niin huomasin että luukku oli raolleen.

Jos luukku olisi auennut niin sitten olisi pitänyt ottaa toisen puolen jousi pois, mutta nyt säästyttiin siltä hommalta
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Talvi tuli tänne etelään ja hyvin näyttää samara kulkevan tuolla lumessa.

Yksi pieni vika on ilmestynyt ja todennäköisesti se johtuu termostaatista, eli lämpösellä koneella ruuhkassa seisoessa lämmöt nousevat melkein punaisella ja sisätiloihin ei tule lämmintä ilmaa, mutta heti kun lähtee liikkeelle niin lämmöt tasaantuvat ja kuumaa ilmaa alkaa tulemaan sisään. Flekti pyörii niinkuin pitää eli voisiko tämä johtua termostaatista?

En kyllä vielä ala vaihtelemaan mitään kun vielä toimii, mutta olisi kiva tietää mitä lähtee sitten joskus vaihtamaan :lol:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Haiskahtaa vähän että kansipahvi kohta poksahtaa. Ilmeisesti tyhjäkäynnillä virtaus varsin huono.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Corollassa aikanaan lopussa ollut vesipumppu aiheutti tuon kaltaiset oireet. Luulin että kansi meni mutta nyt on pumpun vaihdon jälkeen päästelty jo 240 tuhatta.. Samarassa vesipumppu on kuluvaa tavaraa myös, pitää ääntä ennen lopullista hajoamista. Vaikea näistä on kantta saada menemään tai kansipahvia (jos ei pääse keittämään), ennemminkin yli 400 tkm ajettujen Samaroiden ongelmia. Tai huonojen vesipumppujen takia Samarakin kyllä sai sellaisen maineen että kansipahvi palaa, vesipumppu kannattaa vaihtaa ajallaan (en ole lukenut että onko tuohon vasta vaihdettu) ettei kansi sen takia mene. Ei maksa paljoa.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

En usko että johtuu vesipumpusta, koska se ja jakopäähihna vaihdetta vähän yli 10 tkm sitten.

Mut eihä toi oo ku kerran vasta tapahtunu ku joutu oottelee Lahdessa ruuhkassa kun ei ole kuin yksi kaista käytössä ja pahimpaan ruuhka aikaan. Normaali kaupunkiajosaa ei ole vielä käynyt näin
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Laakerihan siitä vesipumpusta vain hajoaa. Ei se propelli siitä hajoa, eli tuskin pumppausteho heikkenee pumpun hajotessa mitenkään merkittävästi.

Tuskinpa tuo punaisella käyminen termostaatista on johtunut, koska lämmintä ilmaa pitäisi tulla sisälle myös termostaatin ollessa kiinni. Joko veden kierrossa on ollut ilmakupla tai sitten mittari on vähän aikaa näyttänyt omiaan. Kansipahvi on tiivis, jos paisarissa ei näy kuplia koneen käydessä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuohan taitaa olla enemminkin ominaisuus, kuin vika tuo lämmityslaitteen lämpötilan lasku pidemmällä tyhjäkäynnillä, varsinkin vanhanmallisella termostaatilla (sillä mikä tulee kanteen kiinni letkulla).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Seuraava vaihe on että lämpömittari rupeaa Humppaamaan kylmäkuuma ja lämmintä ei tule ajossakaan. tosin vain jos pahvi menossa.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuskinpa pahvi on menossa kun mitään muita oireita ei ole ollut ja tuokin sattunut vain sen ainoan kerran ja heti tasaantui kun nosti hieman kierroksia. Öljyä ei syö, vettä ei syö ja öljyt pysyy öljyinä ja vedet vetenä.

10 vuotta vanhat nastarenkaatkin ovat olleet yllättävän hyvät. On tullu ajettua kuivalla ja märällä asfaltilla, jäisellä asfaltilla ja lumella eikä mitään ongelmaa ole ollut. Pari kertaa olen ihan kokeilemalla kokeillut lumella jarruttaa että menee renkaat lukkoon ja hyvin on pysähtynyt ja pysynyt hallussa
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ukin autossa kanssa alkuperäiset talvirenkaat 2001 mallia ja en ole huomannut että olisi normaalia liukkaammat. Hyvin on pysähtynyt vielä tähän asti.. varsinkin kun ajaa tietäen että on talviaika. Varsinaisena tien tukkona ei ole tarvinnut olla.
Avatar
TsarBomba
Viestit: 1056
Liittynyt: 6.8.2013 14:10
Paikkakunta: Hypmec

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja TsarBomba »

Minun 112 sessa alla continentalit, liekkö nekin alkuperäiskamaa, ainakin uudenveroiset olivat minulle auton tullessa. Viime talvi meni hyvin mutta nyt ruvennu nastat irtoilemaan ihan reilusti oikeasta etusesta. Uloin kierros kokonaan paljaana ja seuraavassakin ehkä pari nastaa mutta sisä kaarella nastat tallessa. Huomaa jo että ei pidä mitenkään täydellisesti kun jarruttelee.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Oon sinänsä yllättyny kuinka hyvät nuo renkaat on kun on 10 vuotta vanhat ja korealaiset Hankookit. Eiköhän noilla ainakin vielä pari talvea aja ja sen jälkeen muutama kesä

Äsken tuli napattua samarasta akku lämpöiseen ja auto poistettua liikennekäytöstä ettei turhia vakuutusmaksuja tule kun autolla en aja 1-2 kuukauteen
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jos tarvitset Kärsämaskin tilalle lisäpitkät maskiin . niin saat Kun ajelet Kuopion suunnalla.. Mielestäni puuttuu vain rele ja vähän johtoa. ovat käyttämättömät,Sain kaverilta sen jälkeen kun olin myynyt oman samarani pois.
Vastaa Viestiin