Näillä Suomi ajoi
Näillä Suomi ajoi
Hesarissa on kiva sarja Suomalaisten suosikkiautoista vuosikymmenien varrelta. Auton kuvaa klikkaamalla saa lisätietoa.
http://www.hs.fi/juttusarja/suomiajoi
http://www.hs.fi/juttusarja/suomiajoi
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Näillä Suomi ajoi
Tuossa Volkkarin yhteydessä on teekkarien kelluvuustestistä video. Onko joukossa ketään kuplatuntijaa, joka osaa sanoa Kuplan vuosimallin?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Näillä Suomi ajoi
Monen vuoden takaisiin harrastuskokemuksiin takautuvasti eläytyen muistelisin notta voisko vuosimalli olla 62-64?
Re: Näillä Suomi ajoi
On pikkuisen näköjään unohtunut, mutta sinnepäin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Näillä Suomi ajoi
Minä sain parhaat kyytini tuossa listassa mainituilla kiikuttimilla aina nyytistä nykyteiniin asti.
Ensin minua lullutettiin 1200Kuplan takahattuhyllykopassa taisipa toinen lulla olla 1300. Mikäs oli nukkuessa kun kehdon alla kehräsi bokseri. Sitten siirryttiin SukellusVeneeseen. GOZ-17 Saab 96 1969 oli ensimmäsisten muistamieni matkojen peli. Sillä harjoittelin ensimmäisiä ajojanikin n. 8v. Seuraava TMR-616 Saab 96 GL oli -79. Sillä ajelin jo enemmän harjoituksia.
Mutta muistoni palaavat yhä uudelleen viininpunaiseen Lada 1200L -70 kiikkuun. Siinä sain kyytejä Hankasalmella Kirkolta Hankamäkeen lypsylle. Seisoskelin kardaanitunnelin päällä. Väitetään erään ensimmäisistä sanoistani tuolloin olleen "AJA!"
Kerran jo kirjoitinkin katkeraan sävyyn siitä, että kun saimme tuon kyseisen LadaHelmen piha ja peltoautoksi, rikoimme siitä kytkimen äkkiä. Ei pieni jalka ylettänyt survomaan kytintä tarpeeksi alas. Kukaan ei osannut korjata sitä tai sitten halunnut. Niin meni loistavakuntoinen NamuPala joillekin pojanklopeille raiskattavaksi. Se 1200L oli priimakuntoinen. Sillä oli ajettu varmaan alle 50 000km ja se oli aina saanut seisoa tallissa. Kaipauksella muistelen.
Ensin minua lullutettiin 1200Kuplan takahattuhyllykopassa taisipa toinen lulla olla 1300. Mikäs oli nukkuessa kun kehdon alla kehräsi bokseri. Sitten siirryttiin SukellusVeneeseen. GOZ-17 Saab 96 1969 oli ensimmäsisten muistamieni matkojen peli. Sillä harjoittelin ensimmäisiä ajojanikin n. 8v. Seuraava TMR-616 Saab 96 GL oli -79. Sillä ajelin jo enemmän harjoituksia.
Mutta muistoni palaavat yhä uudelleen viininpunaiseen Lada 1200L -70 kiikkuun. Siinä sain kyytejä Hankasalmella Kirkolta Hankamäkeen lypsylle. Seisoskelin kardaanitunnelin päällä. Väitetään erään ensimmäisistä sanoistani tuolloin olleen "AJA!"
Kerran jo kirjoitinkin katkeraan sävyyn siitä, että kun saimme tuon kyseisen LadaHelmen piha ja peltoautoksi, rikoimme siitä kytkimen äkkiä. Ei pieni jalka ylettänyt survomaan kytintä tarpeeksi alas. Kukaan ei osannut korjata sitä tai sitten halunnut. Niin meni loistavakuntoinen NamuPala joillekin pojanklopeille raiskattavaksi. Se 1200L oli priimakuntoinen. Sillä oli ajettu varmaan alle 50 000km ja se oli aina saanut seisoa tallissa. Kaipauksella muistelen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Näillä Suomi ajoi
Itsellä oli joskus ammoin -63 mallin Kupla. Tossa testikuplassa siihen erona näkyisi olevan hieman pyöreämpi/pienempi takalasi ja rekisterikilven valon kupu on kapeampi. Eli se täytyy olla hieman vanhempi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Näillä Suomi ajoi
Jaa, siinä oli ovaali-takalasi? En nähnyt missään vaiheessa takaa tota. Sittenhän toi vois olla vaikka 59.
Re: Näillä Suomi ajoi
Ei se kuitenkaan se "pieni" ovaalilasi ollut, mutta mielestäni kuitenkin pienempi ja pyöreämpi kuin -63:ssa. En siitä nyt aivan päätäni pantiksi kyllä laita.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Näillä Suomi ajoi
Ladalta oli kuvassa 1200L, tätä pitäis ihan selvittää oliko L-malli kaiken tuon hehkutuksen veroinen kansanmalli. Taisi vuoteen 1982 asti olla eniten myyty halvin 1200 malli (eli perusmalli) jäähän siihen sitten 1983-1989 vuoden jolloin 1200L oli halvin, mutta 80-luvulla kanttimalli tuli kovasti mukaan kuvioihin ja kun 2105 korimallina jatkoi vielä 90-luvulla halvimpana mallina. olisi kiva tietää ihan mallikohtaisia myyntilukuja, mutta niitä ei kai saa mistään.

Re: Näillä Suomi ajoi
Tossa jo rupesin vähän Volkkari-sivuja selaamaan, en nyt tota videota rupee uusix kattoon (auttais kyllä asiaa) . onkohan toi ny sitte "paksutolppa" johon yritin jo tolla ekalla veikkauksellani osua. Noh, oli miten oli, eiköhän tuolta joku fölkswäägenmies ryntää kertomaan asian oikean tolan vielä.
Re: Näillä Suomi ajoi
Jos nyt vastaan omaan kysymykseeni, niin mikäli minä kuvasta erotan niin autossa on:
Leveämmät etuvilkut, eli uudempi kuin -63
pulleat pölykapselit, eli vanhempi kuin -67
kaareva tuulilasi ja isommat sivu- ja takalasi, eli uudempi kuin -64
Jos takaluukun avauskahva on pyöritettävä, auto on -65
jos se on painettava, auto on -66
Leveämmät etuvilkut, eli uudempi kuin -63
pulleat pölykapselit, eli vanhempi kuin -67
kaareva tuulilasi ja isommat sivu- ja takalasi, eli uudempi kuin -64
Jos takaluukun avauskahva on pyöritettävä, auto on -65
jos se on painettava, auto on -66
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Näillä Suomi ajoi
Alla mun ex-66:n persuksesta kuva. Tossa teekkarihommassa on vanhemman mallin takalasi. Taidan sittenkin pysyä siinä ekassa veikkauksessani.


Re: Näillä Suomi ajoi
Tätytyypä vielä tutkia sitä videota. Jos siinä on pienempi takalasi, silloin siinä on myös pienemmät sivulasit ja suora tuulilasi, eli auto on siinä tapauksessa kuusnelonen.
Hyvä kattoteline sinulla.
Hyvä kattoteline sinulla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Näillä Suomi ajoi
eikö tuulilasin muoto ole mallista kiinni eikä vuosimallista, eikö 1302 mallissa tai jossain sellasessa ollut kaareva tuulilasi ja perusversioissa suora? Voiko noissa varusteluissa olla eroa muutenkin samassa vuosimallissa sen mukaan onko 1200 vai 1500 tai jotain ihan muuta.

Re: Näillä Suomi ajoi
Se kaareva tuulilasi ei tarkoita niin kaarevaa, kuin oli mallissa 1302S.Vuosimallista -65 alkaen lasi oli senverran kaareva, että sen sivusta katsoen huomasi. Lasinpyyhkijän sulka oli joustava, kun se vanhemmissa malleissa suora ja jäykkä.
Varuste-eroja ei eri moottorikokojen lisäksi ollut lukuunottamatta vuoden -64 Standard- versiota, joka oli todellinen karvalakkimalli. Synkronoimaton vaihteisto, ei kromilistoja, ei bensamittaria, penkkien säätö siipimuttereilla, ratti 50-luvun malleista
Varuste-eroja ei eri moottorikokojen lisäksi ollut lukuunottamatta vuoden -64 Standard- versiota, joka oli todellinen karvalakkimalli. Synkronoimaton vaihteisto, ei kromilistoja, ei bensamittaria, penkkien säätö siipimuttereilla, ratti 50-luvun malleista
Viimeksi muokannut Pavlovits, 27.3.2008 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.