Näillä Suomi ajoi

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Hesarissa on kiva sarja Suomalaisten suosikkiautoista vuosikymmenien varrelta. Auton kuvaa klikkaamalla saa lisätietoa.
http://www.hs.fi/juttusarja/suomiajoi
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuossa Volkkarin yhteydessä on teekkarien kelluvuustestistä video. Onko joukossa ketään kuplatuntijaa, joka osaa sanoa Kuplan vuosimallin?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja sakke »

Monen vuoden takaisiin harrastuskokemuksiin takautuvasti eläytyen muistelisin notta voisko vuosimalli olla 62-64?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

On pikkuisen näköjään unohtunut, mutta sinnepäin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minä sain parhaat kyytini tuossa listassa mainituilla kiikuttimilla aina nyytistä nykyteiniin asti.

Ensin minua lullutettiin 1200Kuplan takahattuhyllykopassa taisipa toinen lulla olla 1300. Mikäs oli nukkuessa kun kehdon alla kehräsi bokseri. Sitten siirryttiin SukellusVeneeseen. GOZ-17 Saab 96 1969 oli ensimmäsisten muistamieni matkojen peli. Sillä harjoittelin ensimmäisiä ajojanikin n. 8v. Seuraava TMR-616 Saab 96 GL oli -79. Sillä ajelin jo enemmän harjoituksia.

Mutta muistoni palaavat yhä uudelleen viininpunaiseen Lada 1200L -70 kiikkuun. Siinä sain kyytejä Hankasalmella Kirkolta Hankamäkeen lypsylle. Seisoskelin kardaanitunnelin päällä. Väitetään erään ensimmäisistä sanoistani tuolloin olleen "AJA!"

Kerran jo kirjoitinkin katkeraan sävyyn siitä, että kun saimme tuon kyseisen LadaHelmen piha ja peltoautoksi, rikoimme siitä kytkimen äkkiä. Ei pieni jalka ylettänyt survomaan kytintä tarpeeksi alas. Kukaan ei osannut korjata sitä tai sitten halunnut. Niin meni loistavakuntoinen NamuPala joillekin pojanklopeille raiskattavaksi. Se 1200L oli priimakuntoinen. Sillä oli ajettu varmaan alle 50 000km ja se oli aina saanut seisoa tallissa. Kaipauksella muistelen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä oli joskus ammoin -63 mallin Kupla. Tossa testikuplassa siihen erona näkyisi olevan hieman pyöreämpi/pienempi takalasi ja rekisterikilven valon kupu on kapeampi. Eli se täytyy olla hieman vanhempi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja sakke »

Jaa, siinä oli ovaali-takalasi? En nähnyt missään vaiheessa takaa tota. Sittenhän toi vois olla vaikka 59.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei se kuitenkaan se "pieni" ovaalilasi ollut, mutta mielestäni kuitenkin pienempi ja pyöreämpi kuin -63:ssa. En siitä nyt aivan päätäni pantiksi kyllä laita.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ladalta oli kuvassa 1200L, tätä pitäis ihan selvittää oliko L-malli kaiken tuon hehkutuksen veroinen kansanmalli. Taisi vuoteen 1982 asti olla eniten myyty halvin 1200 malli (eli perusmalli) jäähän siihen sitten 1983-1989 vuoden jolloin 1200L oli halvin, mutta 80-luvulla kanttimalli tuli kovasti mukaan kuvioihin ja kun 2105 korimallina jatkoi vielä 90-luvulla halvimpana mallina. olisi kiva tietää ihan mallikohtaisia myyntilukuja, mutta niitä ei kai saa mistään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja sakke »

Tossa jo rupesin vähän Volkkari-sivuja selaamaan, en nyt tota videota rupee uusix kattoon (auttais kyllä asiaa) . onkohan toi ny sitte "paksutolppa" johon yritin jo tolla ekalla veikkauksellani osua. Noh, oli miten oli, eiköhän tuolta joku fölkswäägenmies ryntää kertomaan asian oikean tolan vielä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos nyt vastaan omaan kysymykseeni, niin mikäli minä kuvasta erotan niin autossa on:
Leveämmät etuvilkut, eli uudempi kuin -63
pulleat pölykapselit, eli vanhempi kuin -67
kaareva tuulilasi ja isommat sivu- ja takalasi, eli uudempi kuin -64
Jos takaluukun avauskahva on pyöritettävä, auto on -65
jos se on painettava, auto on -66
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja sakke »

Alla mun ex-66:n persuksesta kuva. Tossa teekkarihommassa on vanhemman mallin takalasi. Taidan sittenkin pysyä siinä ekassa veikkauksessani.

Kuva
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tätytyypä vielä tutkia sitä videota. Jos siinä on pienempi takalasi, silloin siinä on myös pienemmät sivulasit ja suora tuulilasi, eli auto on siinä tapauksessa kuusnelonen.
Hyvä kattoteline sinulla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikö tuulilasin muoto ole mallista kiinni eikä vuosimallista, eikö 1302 mallissa tai jossain sellasessa ollut kaareva tuulilasi ja perusversioissa suora? Voiko noissa varusteluissa olla eroa muutenkin samassa vuosimallissa sen mukaan onko 1200 vai 1500 tai jotain ihan muuta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Se kaareva tuulilasi ei tarkoita niin kaarevaa, kuin oli mallissa 1302S.Vuosimallista -65 alkaen lasi oli senverran kaareva, että sen sivusta katsoen huomasi. Lasinpyyhkijän sulka oli joustava, kun se vanhemmissa malleissa suora ja jäykkä.
Varuste-eroja ei eri moottorikokojen lisäksi ollut lukuunottamatta vuoden -64 Standard- versiota, joka oli todellinen karvalakkimalli. Synkronoimaton vaihteisto, ei kromilistoja, ei bensamittaria, penkkien säätö siipimuttereilla, ratti 50-luvun malleista
Viimeksi muokannut Pavlovits, 27.3.2008 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin