Ajotietokone BK-10 Euro-2 -autossa
Ajotietokone BK-10 Euro-2 -autossa
Kyselen tässä nyt, ennen kuin rikon taas omani. Eli onko muilla tätä ajotietokonetta alkuvuoden -00 malleissa (Euro-2), erityisesti 16V? Laitoin tällaisen kerran ja se rikkoi ajonestolaitteen, tuli varsin kalliiksi korjautus. Ajotietokone oli ilmeisen rikki myös, mutta haluaisin tietää onko muilla toiminut vastaavissa autoissa, vai onko tässä yhteensopivuusongelma tietokoneen ja laitteiston välillä. Hommasin uuden laitteen, huvittaisi laittaa se pysähtyneen kellon tilalle, mutta ei huvittaisi rikkoa taas autoa jossa ei kohta 50 tkm aikana ole ollut mitään muuta vikaa...
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
veljellä on -00 16v, siihen asennettiin aikanaan MK10 tietsikka ja se oli siitä v-mäinen että alkuperäinen liitin ei käynty suoraan vaan piti aika paljon soveltaa, mitään ei kuitenkaan mennyt rikki.
BK-10 taas pitäisi olla ihan suoraa asennettava valmiiseen liittimeen ja erityisesti juuri noihin euro-2 normisiin versioihin tarkoitettu, mikäli sitä alkuperäistä liitin autossa ei ole modifioitu pitäisi asennuksen olla kivuton.
Ennemmin noitten euro-3 nomisten kanssa on ihmeissään, venäläisillä ei sellaisia juurikaan ole ja ainakin koodistossa on eroja. mutta asennusohjeessa on kyllä euro-3:n obd-liitinkin kuvattuna joten ei senkään pitäisi häirätä. Isälle asensin euro-3 110 Ladaan ja vaikka alkuperäinen liitinkin oli käytetty stereoille oli homma vielä pelastettavissa. kulutus kyllä näyttää liian suurta.
BK-10 taas pitäisi olla ihan suoraa asennettava valmiiseen liittimeen ja erityisesti juuri noihin euro-2 normisiin versioihin tarkoitettu, mikäli sitä alkuperäistä liitin autossa ei ole modifioitu pitäisi asennuksen olla kivuton.
Ennemmin noitten euro-3 nomisten kanssa on ihmeissään, venäläisillä ei sellaisia juurikaan ole ja ainakin koodistossa on eroja. mutta asennusohjeessa on kyllä euro-3:n obd-liitinkin kuvattuna joten ei senkään pitäisi häirätä. Isälle asensin euro-3 110 Ladaan ja vaikka alkuperäinen liitinkin oli käytetty stereoille oli homma vielä pelastettavissa. kulutus kyllä näyttää liian suurta.

Kerroppa, millaisia oireita syntyi, kun iskit BK-10 kiinni.
Laitoin omaan 110 8v 00 kiinni ajotietokoneen ja ensin kaikki oli ok. Sitten tietokone lakkasi muuttamasta lukemia, ja kun sammutin auton se ei enää käynnistynyt. Ajonesto toimi kuin hidastetussa filmissä(kesti kauan ennenkuin meni päälle ja vinkui oudosti). No, otin tietsikan irti, mutta ei käynnistynyt. Sitten puolen tunnin päästä taas auto toimi normaalisti.
Täytyisi varmaan uskaltaa koittaa uudestaan. Venäjänkielisessä ohjeessa kyllä puhutaan jotain ajonestolaitteesta, mutta en ole vielä ehtinyt käännättää.
Laitoin omaan 110 8v 00 kiinni ajotietokoneen ja ensin kaikki oli ok. Sitten tietokone lakkasi muuttamasta lukemia, ja kun sammutin auton se ei enää käynnistynyt. Ajonesto toimi kuin hidastetussa filmissä(kesti kauan ennenkuin meni päälle ja vinkui oudosti). No, otin tietsikan irti, mutta ei käynnistynyt. Sitten puolen tunnin päästä taas auto toimi normaalisti.
Täytyisi varmaan uskaltaa koittaa uudestaan. Venäjänkielisessä ohjeessa kyllä puhutaan jotain ajonestolaitteesta, mutta en ole vielä ehtinyt käännättää.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ja eikös siinä ohjeessa ole maininta siitä jos ajonestolaitetta ei ole tai se on poiskytketty, silloin vaatii jotain ihme temppuja. suomessahan noi on pakollisia joten ei ilman niitä olevia autoja voi ollakaan. isän auto ei käynnistynyt ennen ajotietokonetta eikä kyllä sen asennuksen jälkeenkään, muuta kuin satunnaisesti.

Joo, täsmälleen samaa teki. Eli ajonesto meni päälle kesken ajon, samalla näytöstä hävisi lukemat ja kone alkoi piipittää. Auto ei suostunut lähtemään enää käyntiin, unohti koodatut avaimet, jouduin opettamaan uudestaan. Toimi hetken aikaa kunnolla, sitten pitemmän ajon jälkeen taas sama juttu. Lopulta ei reagoinut enää mitenkään mihinkään avaimeen. Huollon mukaan oli polttanut jonkin komponentin ajonestolaitteesta kokonaan.esses kirjoitti:Kerroppa, millaisia oireita syntyi, kun iskit BK-10 kiinni.
Laitoin omaan 110 8v 00 kiinni ajotietokoneen ja ensin kaikki oli ok. Sitten tietokone lakkasi muuttamasta lukemia, ja kun sammutin auton se ei enää käynnistynyt. Ajonesto toimi kuin hidastetussa filmissä(kesti kauan ennenkuin meni päälle ja vinkui oudosti). No, otin tietsikan irti, mutta ei käynnistynyt. Sitten puolen tunnin päästä taas auto toimi normaalisti.
Täytyisi varmaan uskaltaa koittaa uudestaan. Venäjänkielisessä ohjeessa kyllä puhutaan jotain ajonestolaitteesta, mutta en ole vielä ehtinyt käännättää.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hyvä, tuli vahvistus tuollekin, siksi kyseistä juttua ei Lada Kerhon suomennetussa ohjeessa olekaan, koska Suomi-autoissa on aina ajonesto, kun on pakollinen.mam kirjoitti:Näin on, se tehdään vain silloin kun ajonestolaitetta ei ole.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Hittolainen, tässä on nyt joku juttu, mikä ei ole oikein. Asennettiin vuoden 2000 Lada 110 STW 16-v malliin BK-10. Auto ja tietsikka toimi hyvin, mutta seuraavana päivänä katosi ajoneston muisti. Ohjelmoimalla avaimet uusiksi auto lähti taas käymään.
alkuperäisen ohjeen mukaa laitteen pitäisi käydä ongelmitta niin Bosch M1.5.4 kuin MP7.0 ruiskujen kanssa, ja pitäisi käydä oli sitten Euro-2 tai Euro-3. Ongelmia näyttää nyt olevan Euro-2 autoissa esses 8-v eli MP7.0 ja Mikko ja tämä tapaus 16-v eli M1.5.4. Tässäkin tapauksesa kytkennät vielä tarkastelin uusimma ohjeen mukaan, eroja ei ollut ainoastaan tarkemmin vain selvitetty että kaikki ruiskut kelpaa, myös uudempi Bosch 7.9, uskaltaakohan konetta tuohon enää kytkeä?
Velipojan vastaavassa autossa toimi MK-10 malli ihan ok.
alkuperäisen ohjeen mukaa laitteen pitäisi käydä ongelmitta niin Bosch M1.5.4 kuin MP7.0 ruiskujen kanssa, ja pitäisi käydä oli sitten Euro-2 tai Euro-3. Ongelmia näyttää nyt olevan Euro-2 autoissa esses 8-v eli MP7.0 ja Mikko ja tämä tapaus 16-v eli M1.5.4. Tässäkin tapauksesa kytkennät vielä tarkastelin uusimma ohjeen mukaan, eroja ei ollut ainoastaan tarkemmin vain selvitetty että kaikki ruiskut kelpaa, myös uudempi Bosch 7.9, uskaltaakohan konetta tuohon enää kytkeä?
Velipojan vastaavassa autossa toimi MK-10 malli ihan ok.

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Mitenkäs.. olisko tähän ongelmaan ratkaisu BK-21? ..vai mikä se nyt onkaan. Se pitäisi olla nimenomaan euro-3 malliin. Ehkä myös euro 4?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
saiko Mikko ja Esses BK-10:ä kyseisissä autoissa toimimaan lopulta vai eikö uskaltanut enää uudestaan yrittää?
larssi: BK-21 on tietsikka kaasutin käyttöisiin autoihin, vikakoodeja sillä ei näe. pitäis näitten BK-10 ja BK-16 sopia kaikkiin euro-normeihin tai nelosesta ei vielä varma (eikä näköjään kakkosestakaan)
larssi: BK-21 on tietsikka kaasutin käyttöisiin autoihin, vikakoodeja sillä ei näe. pitäis näitten BK-10 ja BK-16 sopia kaikkiin euro-normeihin tai nelosesta ei vielä varma (eikä näköjään kakkosestakaan)
