Levyjarrut Ladaan taakse

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Levyjarrut Ladaan taakse

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Ollaan tekemässä Ladaan levyjarruja taakse jos jotain muuta kiinnostaa sama homma niin ottakaa yhteyttä niin teetetään riittävä määrä kiinnikkeitä kerralla.
Näin olisi tarkoitus parannella noita jarruja:
-Eteen isommat jäähdytetyt levyt
-Taakse vanhojen etujarrujen kokoiset levyt.
käytämme mahdollisemman paljon ladan osia jottei kustannukset nouse mahdottomiksi.
Näitä jarruja testataan ensin ralliautossa ennenkuin ne tulevat muille myyntiin.
Ainoa huono puoli on että ladaan ei mahdu eteen enää 13"vanne.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Olen itse miettinyt tuota takajarruhommaa ja venäjältä siihen voisi saada ihan valmiin paketin, ainakin kuvia olen nähnyt.

Tosin silloin tämä ah, niin ihana itse tekeminen jää pois ja samalla sen suoma nautinto ellei peräti onnistuessan suoranainen hurmio.

Ajatuksena olisi ja on edelleen käyttää II-korisen gti golffin takajarru satuloita jolloin käsijarrun saa toimimaan ihan vaijerilla. Vaatii pienet kiinnikkeet ja tottahan toki toverit ladan uudet ja sorvaamattomat jarrulevyt. Eteen voisi kokeilla äheltää näiden uudempien larppojen jäähdytetyt levyt ja satulat. Pitäisi oikeastaan ostaa niitä sarja ja kaatsella saako niistä miten helposti tehtyä ajatuksen mukaisen paketin.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Taakse en näkisi noita jarruja ongelmaksi, lähinnä itseä kiinnostaisi eteen isommat ja jäähdytetyt levyt, ratkaisu voisi löytyä turbo-cromasta tai jostain alfasta... Noitten jälkeen tosin saisi nuo 13" hyljätä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Ainkin samarassa on helppo ku eteen menee eittämällä 110 16v 260mm jäähdykiekot. Taakse sitten juotuu improvisoimaan ja tekemään kiinnitykset uusiksi. Tuol on ainakin kuvia http://www.team-rs.ru/tarticle.php?id=15.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Hmm... Ei oo vielä tullut tarvetta isompiin jarruihin :lol: , mutta meillä on yks akseli jossa on jo valmiina Gsi Kadetin jarrut.... Tiedä sitten mikä se paras ratkaisu olis taakse.... Vanhan liiton Bendixin satulat kannattaa unohtaa (mm. Lancia Delta, Dedra ja Prisma), mutta oon katsellu noita Girlingin satuloita joita on mm. Tipossa, Temprassa, Themassa ja juuri tuossa Golfissa, josta vois saada toimivan paketin... Noi Kadetin jarrutkin menettelee.., ovat Ate:n valmistetta...

Noita takajarruja muuteltaessa, kannattaa laittaa toi Bedal-Boxi, niin on toi jarrujen säätö helpompaa..

Eteen vois ajatella just uudempien Ladojen tai jonkun Alfan, Fiatin tai Lancian hiluja...

Mulla on tarvittaessa mittoja noista satuloista.... Yllätys, kun oon varaosamyyjänä... :) :D :lol: :wink:
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Pöhö-Andrei kirjoitti: Ajatuksena olisi ja on edelleen käyttää II-korisen gti golffin takajarru satuloita jolloin käsijarrun saa toimimaan ihan vaijerilla.
On vaan ihan hanurista just toi II-Golf GTI:n käkkärisysteemi. Joskus viime keväänä elvytin yhden, kun uus satula olis maksanu jotain miljardin. Tietysti jos muistaa jatkuvasti huoltaa, herkistellä ja rasvata, niin kai se pysyy käyttökelpoisena.

Onkos tollanen pikkunen levyjarru sitten jotenkin tosi paljon parempi kuin Ladan rumpu?
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Esteettiset seikat nousee tässä määräävään asemaan. Tiedän varsin hyvin tuo golffin satulat varsinkin tuon käsijarrusysteemin suhteen että vaatii melkolailla hellää huolenpitoa että ne toimii. Kurapitahnojen kanssa kun kasaa niin kestä muutaman vuoden kunnossa ennen jumiutumista.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Esteettiset seikat nousee tässä määräävään asemaan. Tiedän varsin hyvin tuo golffin satulat varsinkin tuon käsijarrusysteemin suhteen että vaatii melkolailla hellää huolenpitoa että ne toimii. Kurapitahnojen kanssa kun kasaa niin kestä muutaman vuoden kunnossa ennen jumiutumista.
Heh heh....., on tullu jotenkin sama fiilis tuon estetiikan suhteen.... oon tapellu jo monet vuodet noiden italiaanojen takalevyjarrujen kanssa, ja oon vaan tullu mieleen notta kyllä ne rummut ajais saman asian ja paljon pienemmällä hoivaamisella... :shock:

Ja mitä Ladaan tulee, niin kyllä rummut takana on hoitanu ton vauhdin hillitsemisen pikataipaleilla ihan kiitettävästi, kun ne vaan pitää kunnossa.... Noi Ladan jarrurummut on sentään 10 tuumaiset ja liinat on samat kuin muinoisessa Fiati 238 pakussa, niin jo on ihme jos ei pysähdy... :lol: :lol: :lol:
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

minä suunnittelin 626 mazdan satuloita ja ladan levyjä taakse.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Eikös eteen passaisi esim turbo unon tai marean jarrut?
.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

noose01 kirjoitti:Eikös eteen passaisi esim turbo unon tai marean jarrut?
Tunon jarruilla ei juuri hyötyä saisi, nuohan ovat siis 240mm tuuletetut. Itse selailin levyjä läpi ja houkuttelivimmat etulevyt löytyivät turbo-cromasta ja 110 ladasta. Molemmat 260mm kieppeillä olevia jäähdytettyjä ja inhimillisen hintaisia.

Ladaracingpori: Mitä levyjä eteen meinasitte? Voisin olla kiinnostunut setistä.

Takajarruille en näe parannustarvetta, koska nuo rummut ovat tosiaan ISOT :D
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Eikö Ladan takajarrut ole tarpeeksi tehokkaat? Minun Ladoissa ainakin tuntuu takapää menevän lukkoon ennen etupäätä. Onkohan se hyvä asia? Eteen haluaisin tehoa ehkä enemmän mitenkähän sen toteuttas.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Kuormaventtiili on jumissa jos takajarrut menee lukkoon ennen etuojarruja.

Ne 110 jarrut saa nähdäkseni varsin kevyesti käymään tuohon takapotkuun. Vaatii vain sellaisen kiinnityspalan jossa kahdet reiät, toiset alkuperäisen satulan kiinnityksiä vastaava toiset 110 kiinnityksille. Paksuutta noin 25mm mikä ero on 110 ja takapotkun jarrulevyn syvyydessä eli kuinka paksu se kokonaisuudessaan on. 110 on eleellisesti matalampi ja tämä ero kurotaan siis kiinni tällä teräksestä valmistetulla elementillä.

Voisi todellakin ostaa yhden sarjan näitä levyja ja satuloita ja katsella saisiko niistä tehtyä mitä.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Tarkoitus olisi käyttää juuri noita 110 levyjä edessä,takana ladan etujarrusatuloita+levyjä.
Kiinnikkeet leikataan laaserilla kunhan saadaan malli tehtyä ensin.
Malli on jo olemassa omassa päässä,kun sen saa siirrettyä vielä kilpuriin.
Meillä on olemassa yksi auto jossa on noi jarrut takana mutta edessä on sovitettu volvon jarrut ja en taas tykkää volvon osista ladassa.
Todellakin voi olla että tarvii ainakin kilpurissa pedal-boxin mutta sen näkee sitten kun koittaa sen aika.
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

ladaracing pori kirjoitti:Tarkoitus olisi käyttää juuri noita 110 levyjä edessä,takana ladan etujarrusatuloita+levyjä.
Kiinnikkeet leikataan laaserilla kunhan saadaan malli tehtyä ensin.
Malli on jo olemassa omassa päässä,kun sen saa siirrettyä vielä kilpuriin.
Meillä on olemassa yksi auto jossa on noi jarrut takana mutta edessä on sovitettu volvon jarrut ja en taas tykkää volvon osista ladassa.
Todellakin voi olla että tarvii ainakin kilpurissa pedal-boxin mutta sen näkee sitten kun koittaa sen aika.
Mitää vikaa volvossa? Ovathan volvon jarrut sentään paljo isommat kuin ladan orkkis levyt.. :wink:
Vastaa Viestiin