1700i:n seokset heittelee, mikä mättää?
1700i:n seokset heittelee, mikä mättää?
Niin alkaa olemaan projekti 1700:nen konttorille menoa vailla mutta käy turhan rikkaalla, hieman tarvis seosta säätää mutta onko se mahdollista? Mikä se säätöpotikka on repsikan puolella siinä konehuoneen sivussa? Siihen tulee muistaakseni kaksi johtoa ja siinä on keltainen tulppa päällä minkä alla on säätöruuvi.. Mielenkiintoista...
Viimeksi muokannut 1700i, 31.5.2006 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
öyöhmm.. Siis mitä? Lamda johto irti? Eihän ne seokset ole oikeaa lähelläkään jos johon irrottaa..miksu kirjoitti:lamda anturista johto irti, ni sit pystyy säätämään seoksia siitä ruuvista missä on keltainen hattu päällä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Jospa kyseessä on kuitenkin se oktaanisäädin, joka selittäisikin tämän oudon käytöksen lambda kytkettynä? Tämäkin vain arvailua ja kuulopuheiden toistelua, mutta yleensä ruiskuautoissa ei ole mitään seossäätöjä, paremmin oktaanisäätö voi olla.miksu kirjoitti:no voithan sie kokeilla johto kiinnikin. mut seokset eivät muutu mihinkään.
kokeiltu on!
Jeps.. Ei sillä ruuvilla juuri merkitystä ollu arvoihin. Lambda oli nähnyt parhaat päivänsä joten vaihdoin sen uuteen, mutta eipä sekään tuottanut toivottua tulosta. Arvot näyttivät ennen vaihtoa CO 3-5 ja HC 300-500 eli aivan metsässä. kymmenkertaiset normaaliin verrattuna.
Lambdan vaihdon jälkeen arvot laski mutta seilaavat ihan tolkuttomasti CO 0-1.8 välillä ja HC 10-190 välillä.
Kierroksilla tuntui olevan suuri merkitys koska 1150 kierroksella arvot oli CO 0.12 ja HC 30 mutta kun kierrokset laski alle tuhannen niin alkoi em. seilaus...
Mistä moinen mahtaa tällä kertaa johtua... Joku anturi
Edit: Otsikko muutettu...
Lambdan vaihdon jälkeen arvot laski mutta seilaavat ihan tolkuttomasti CO 0-1.8 välillä ja HC 10-190 välillä.
Kierroksilla tuntui olevan suuri merkitys koska 1150 kierroksella arvot oli CO 0.12 ja HC 30 mutta kun kierrokset laski alle tuhannen niin alkoi em. seilaus...
Mistä moinen mahtaa tällä kertaa johtua... Joku anturi

Edit: Otsikko muutettu...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Minkälaisia oktaanisäätimiä ihmisillä oikein on 1700i ladoissaan, minulla on mustalla kutistesukalla peitetty mötti jonka avattuani sieltä paljastui 5W 270ohm vastus.. Ilmeisesti Igorilta on päässyt potikat loppumaan niin tilalle oli lyöty tuollainen "säädin". Mitenkähän tuolla nyt sitä sytytystä sitten säädetään, lisäänkö vaiko vähennänkö resistanssia jos haluan myöhäistää sytytystä, ja kuinka paljon? Paljonkohan ohjelma ymmärtää tuon vastuksen muutosten päälle, eli paljonko sillä voisi sitten sitä sytytystä säätää, joko asteina taikka vastuksen arvoina?
Tuolle säätimellehän tulee sekä musta että vihreä johto, punaisen johdon katkaistu pää pilkottaa hieman liittimen juuresta muttei se mene mihinkään.
http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti ... ink%f6.jpg
Tuolle säätimellehän tulee sekä musta että vihreä johto, punaisen johdon katkaistu pää pilkottaa hieman liittimen juuresta muttei se mene mihinkään.
http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti ... ink%f6.jpg
Kirjoitan suoraan 1700i:n ruiskutusjärjestelmä oppaasta.Enhän minä näistä muuten mitään ymmärrä:
Oktaanisäätimellä voidaan sytystysennakon huippuja pienentää 0-8 astetta.Maahantuontihuollossa säädin säädetään nollaan eli yli 95 oktaaniselle polttoaineelle.
OKTAANI 95 94 93 92 91 90 89
JÄNNITE 0.8-1.3 1.3-1.9 1.9-2.5 2.5-3.1 3.1-3.7 3.7-4.3 4.3-4.8
(Jännitearvot siis samassa järjestyksessä kuin oktaaniluku)
VASTUS MIN.270 OHM,SÄÄTÖVARA N.20 KIERROSTA, MAX 10 270 OHM.
Kyllä mullakin on ruuvarilla säädettävä säädin.Vähän pienempi kuin tavallinen rele.
Oktaanisäätimellä voidaan sytystysennakon huippuja pienentää 0-8 astetta.Maahantuontihuollossa säädin säädetään nollaan eli yli 95 oktaaniselle polttoaineelle.
OKTAANI 95 94 93 92 91 90 89
JÄNNITE 0.8-1.3 1.3-1.9 1.9-2.5 2.5-3.1 3.1-3.7 3.7-4.3 4.3-4.8
(Jännitearvot siis samassa järjestyksessä kuin oktaaniluku)
VASTUS MIN.270 OHM,SÄÄTÖVARA N.20 KIERROSTA, MAX 10 270 OHM.
Kyllä mullakin on ruuvarilla säädettävä säädin.Vähän pienempi kuin tavallinen rele.
Varsin mielenkiintoista. Mistä sinä olet tuollaisen kirjan saanut käsiisi?LENNY kirjoitti:Kirjoitan suoraan 1700i:n ruiskutusjärjestelmä oppaasta.Enhän minä näistä muuten mitään ymmärrä:
Oktaanisäätimellä voidaan sytystysennakon huippuja pienentää 0-8 astetta.Maahantuontihuollossa säädin säädetään nollaan eli yli 95 oktaaniselle polttoaineelle.
OKTAANI 95 94 93 92 91 90 89
JÄNNITE 0.8-1.3 1.3-1.9 1.9-2.5 2.5-3.1 3.1-3.7 3.7-4.3 4.3-4.8
(Jännitearvot siis samassa järjestyksessä kuin oktaaniluku)
VASTUS MIN.270 OHM,SÄÄTÖVARA N.20 KIERROSTA, MAX 10 270 OHM.
Kyllä mullakin on ruuvarilla säädettävä säädin.Vähän pienempi kuin tavallinen rele.
Tuon 270 ohm minä mittasin siitä kiinteästä "säätimestäni", mutta nyt jäi lähinnä ihmetyttämään tuo vastuksen maksiarvo kun se on ilmoitettu aika oudosti "MAX 10 270 OHM". Vai onkohan se vaan 10270 ohm eli 10,2 M ohm. Olen jo liian väsynyt ajattelemaan sähköoppia joten en pysty laskemaan noita arvoja itse ja siten päättelemään minkälaisen potikan sinne lykkäisi. Pitääpä mittailla huomenna.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
on käytetty väliä tuhat eroittimena, silloin toi luku olisi ihan looginen kymmenentuhattakaksisataaseitsemänkymmentäLENNY kirjoitti:Opus on lainassa paikalliselta Lada merkkikorjaamolta.
Ja se maksimi on kirjoitettu 10 270 ohm.Mitä sitten tarkoittaakin??
mitähän järkee tota oktaania on ruveta säätelee pienemmäksi, kun suomessa kuitenkin ajellaan minimi 95 oktaanisella.

Viritetyssä koneessa pitää usein säätää sytytystä vähän myöhäisemmälle koska virityksen myötä seoksen palaminen on tehokkaampaa korkeamman puristussuhteen ja ahtaamman paljeraon ansiosta. Tällöin liekkirintamalla ei tuhraannu yhtä paljon aikaa palotilan läpi etenemisessä kuin vakiokoneessa, tehostunut palaminen saattaa aiheuttaa nakutusta ja silloin sytytystä on säädettävä. Vaikkei nakutusta esiintyisikään voi sytytyksen myöhäistäminen antaa hieman enemmän tehoa kuin liian aikaisella oleva sytytys.
Nyt laitoin omaan säätimeeni noin 800 ohm vastuksen tuon 270 ohmisen tilalle, muistaakseni jännite kasvoi vakio 1 voltista johonkin 2 - 3 volttiin. Koneen ääni muuttui vähän terveemmäksi, ehkäpä se siis helisti aikaisemmin välillä. Pitää hankkia se ruuvattava säädin siihen, alkaa kolvin ja vastusten kanssa leikkiminen kyllästyttää.
Nyt laitoin omaan säätimeeni noin 800 ohm vastuksen tuon 270 ohmisen tilalle, muistaakseni jännite kasvoi vakio 1 voltista johonkin 2 - 3 volttiin. Koneen ääni muuttui vähän terveemmäksi, ehkäpä se siis helisti aikaisemmin välillä. Pitää hankkia se ruuvattava säädin siihen, alkaa kolvin ja vastusten kanssa leikkiminen kyllästyttää.