:)

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

ElManu kirjoitti:Luistonesto + tasauspyörästö + talvi. Tasauspyörästö piästää voiman helepoiten pyörivälle renkaalle ja jos sen renkaan alla on tarpeeksi liukasta, luistonesto estää sen pyörimisen. Omakohtaista kokemusta on em. tilanteesta, autona -02 MB 220CDI. Tympäsee se kun tasasella lumisella alustalla auto jää paikalleen rutisemaan. Onneks kysesessä laitteessa saa luistoneston pois piältä, sit sen sai jopa liikkumaan.
Mersuissa oli jossain vaiheessa aika herkäksi säädetty vetoluistonesto, niin olen kuullut. Oisko ollut vuosimallia 1996. Arvelin, että uudemmissa antaisi pyörän pyöriä vähän enemmän.


Lisäys klo 19.09: jostain syystä en voi vastata viestiketjun perään, vaan viestien väliin. :shock:
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja ElManu »

E.P. kirjoitti:Ehkäpä samasta syystä niin monet eivät pidä vetoluistonestoista. Ne kun eivät anna pyörän sutia hulluna. Kai siitä sitten saattaa tulla semmoinenkin harhakuva, että matka ei etene.
Luistonesto + tasauspyörästö + talvi. Tasauspyörästö piästää voiman helepoiten pyörivälle renkaalle ja jos sen renkaan alla on tarpeeksi liukasta, luistonesto estää sen pyörimisen. Omakohtaista kokemusta on em. tilanteesta, autona -02 MB 220CDI. Tympäsee se kun tasasella lumisella alustalla auto jää paikalleen rutisemaan. Onneks kysesessä laitteessa saa luistoneston pois piältä, sit sen sai jopa liikkumaan.
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

lada.h.s kirjoitti: Joskus äSSällä kun ajoin liukkaalla pihalla ja liikkeellelähtö aiheutti ongelmia, tein näin: 1 päälle kytkin ulos normaalisti ja lisää kaasua, kiekkamittari
punaselle, 2 silmään, mittari punaselle, 3 sisään ja mittari punaselle sitten 4 sisään jolloin kierrokset asettuu välillä 3000-4500 jolloin pihassakin todellista nopeutta 40 km/h! :lol:
Mitenkähän se lähtö oisi jossain todellisemmassa ja oikeasti huonossa paikassa, kuin että se oisi tuttu piha? :roll: Ainahan sitä tutussa ympäristössä revittää, mutta harvemmin jossain liejussa tai lumikelillä pimeässä ja keskellä korpea jossa vetoavusta ei ole tietoakaan :? Luulen, että ajotapa oisi myös toinen puhumattakaan, että alla oisi joku henkilöautoa isompikulkupeli (tai ainakin sen pitäisi olla toisenlainen).
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

E.P. kirjoitti:Tasauspyörästöhän jakaa voiman aina tasan.
Kyllä tasan niinkauan kuin molemmilla pyörillä on pitoa. Harmi vain ettei tasainenkaan kitka liukkaalla takaa sitä etteikö väännöstä voisi haihtua 100% harakoille toisen renkaan kautta sillä samalla sekunnilla kun pito murtuu renkailta. Juuri siinä mikä tahansa lukko auttaa valtavasti. Koskaan ei tule tilannetta että 100% väännöstä olisi vain yhden pyörän siirrettävänä.

Juuri samalla laillahan nuo ABS:illä toimivat luistonestot toimivat, jarruttamalla mahdollisesti vain yhtä sutivaa pyörää mahdollistuu väännön siirtyminen toisellekin renkaalle. Valmistajasta taas hieman sitten riippuu kuinka hyvin järjestelmä toimii käytännössä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Enpä malttanut lukea koko ketjua, olisiko siellä ollut mainintaa köyhän miehen luistonestosta, joka ei varmaankaan toimi teoriassa mutta käytännössä kyllä.
Kolme talvea jouduin ajamaan päivittäin kellarluiskasta kadulle parilla etuvetoisella. Kun nousu meinasi katketa toisen pyörän sutimiseen, kevyt jarrun painaminen korjasi asian.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti:
Juuri samalla laillahan nuo ABS:illä toimivat luistonestot toimivat, jarruttamalla mahdollisesti vain yhtä sutivaa pyörää mahdollistuu väännön siirtyminen toisellekin renkaalle. Valmistajasta taas hieman sitten riippuu kuinka hyvin järjestelmä toimii käytännössä.
Elektroninen jarruvoiman jako mahdollistaa sutivan pyörän jarruttamisen, jolloin voimaa siirretäänkin enemmän pitävämmälle pyörälle. ABS yksinään ei osaa jarruttaa yksittäistä sutivaa pyörää, vaan jarruttaa yleensä molempia.

Nyt kun tätä kirjoitin, niin muistelen, että 1996 mallin Mersun ongelma taisi olla juuri se, että kyykytti koko vedon, jos yksi pyöristä suti. Itse en sillä autolla koskaan ajellut, joten joudun kertoilemaan sen auton osalta kuulopuheita. Milloin lie tuli Mersuun elektroninen jarruvoiman jako, sitä en tiedä.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ite oon kanssa kuullut, että aika onnettomia nämä sutivaa pyörää jarruttavat systeemit. Todellisuudessa sillä jää aika herkästi jää kiinni, kun veto pukkoilee puolelta toiselle :shock:
Avensis stw
Ex.21093 -00
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kyllä ne pääsääntöisesti ovat hyviä järjestelmiä. Yhtä pyörää jarruttava tietysti parempi, toimii käytännössä yhtä hyvin kuin lukkoperä, ainakin etuvetoisessa. Molempia pyöriä jarruttavan vaan ei kannata päästää jarruttelemaan, niin hyvin toimii sekin. Pääsääntöisesti.
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Ainakin Volvon hieman vanhemmissa "neliveto" laitteissa oli ongelmia tuon luistoneston kanssa, että auto jarruttelee sitä pyörää joka sutii. Niissä jarrut helposti ylikuumenivat ja auto sammutti itsensä. Normaalissa maantie/kaupunki käytössä varmaan toimii ihan hyvin mutta hieman jos mennään maastoon niin voi tulla ongelmia.
Maastossa parhaat lukot ovat täysin mekaanisia :)

Ja sitten asiaan, miten auto toimii kun on talvi. Hyvin. Akku alkaa olla hieman vanha joten kovilla pakkasilla voi hyytyä. Siksi otan sen sisään kun tiedän että autolla ei tule tehtyä ajoa pariin päivään. Helpottaa huomattavasti lähtöä kun on lämmin akku. Mutta on se uskomatonta miten pienillä kierroksilla Lada lähtee käyntiin vaikka akku on ihan kuollut. Kun oli -26 astetta ja akku oli hyytynyt niin kuitenkin lähti käyntiin vaikka pyöritti hyvin hyvin hitaasti.
Niin ja sitten kun ilma on niin kuivaa kun on kylmä niin sisäflektin moottorin laakerit ovat ulisseet. Mutta senkin korjasin ja rakensin voitelusysteemin niin tällä hetkellä auto on loistavassa talvikunnossa :)

EDIT: Niin ja ensimmäistä kertaa elämässäni minulla oli Ladan lämppäri täysillä! Tähän tarvittiin -28 astetta pakkasta. Ennen sitä lämppäriä ei voi pitää täysillä koska muuten sitä paistuu.
VAZ-21013

Сделано в СССР
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Minkä vuotiset Volvot sammuttivat itsensä? Mä ajelin vuosituhannen vaihteessa työkseni tuoreilla Volvon etuvetoisilla henkilöautoilla, n. 8 vuoden ajan. Muistikuva ohjekirjasta on semmoinen, että vetoluistonesto kytkeytyy pois päältä, jos sitä on jouduttu käyttämään liikaa, eli jarruja pitää suojella. Ja kun jarrut on jäähdytetty, alkaa vetoluistonesto taas toimia. Jollain merkkivalolla asian ilmaisee. (Ei kytkeytynyt mulla tosin kertaakaan pois päältä.) En muista, että niissä olisi kerrottu auton sammuvan. Olisko siinä järkeäkään? :roll:
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Minkä vuotiset Volvot sammuttivat itsensä? Mä ajelin vuosituhannen vaihteessa työkseni tuoreilla Volvon etuvetoisilla henkilöautoilla, n. 8 vuoden ajan.
Vuosimalleista en osaa sanoa, ja en myöskään satavarmasti oliko se niin että auto sammutti itsensä. Mutta kyse oli kuitenkin Volvon nelivetomalleista. Jarrut ylikuumeni kun luistonesto työskenteli. HUOM! Puhun siis nyt maastoajosta.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Mr. Red and Yellow

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja Mr. Red and Yellow »

Jostain syystä vähän kylmemmillä keleillä + kylmällä koneella startti pyörittää konetta hemmetin laiskasti, vaikkakin kyllä kone aina käyntiin lähtee. Akku on ihan juuri uusittu, ettei siinä kyllä vikaa ole.
Kyseessä on siis 2107 -96 1700i
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja manni »

Mr. Red and Yellow kirjoitti:Jostain syystä vähän kylmemmillä keleillä + kylmällä koneella startti pyörittää konetta hemmetin laiskasti, vaikkakin kyllä kone aina käyntiin lähtee. Akku on ihan juuri uusittu, ettei siinä kyllä vikaa ole.
Kyseessä on siis 2107 -96 1700i
Onko akkua ladattu kunnolla? Talvisin lyhyen matkan ajossa ei välttämättä ehdi akkuun palautua kylmäkäynnistystä vastaavaa virtamäärää.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Talvi tuli, mitenkä autot toimii?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ihan sama vika oli minun 1700i:ssä aikoinaan ja taisin täälläkin kysellä. Parilla eri akullakin koitin, kaikki uusia.

Ne kaikki lisätyt sähkövempeleet + ehkä mahdollisesti vielä toiminnassa oleva ajovaloautomatiikka syö reilusti virtaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin